میرنیوز

مشکلات پیش روری تولید کشاورزی دانش بنیان و اشتغال آفرین

 مشکلات پیش روری تولید کشاورزی دانش بنیان و اشتغال آفرین 2022-03-30T09:42:33+04:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم روزهای ابتدایی قرن جدید در شرایطی سپری می‌شود که جهان، در هیاهوی تغییر و دست به دست شدن قدرت بین کشور های ابرقدرت جهان به سر می‌برد. رهبرمعظم انقلاب در سخنرانی نوروزی همانند سال های گذشته نقشه راه و هدفی را برای  مسئولین کشور در سال جاری ترسیم نمودند.

ایشان پس از بیان نقاط قوت سالی که گذشت از جمله انتخابات ریاست جمهوری، تولید چندین واکسن در کلاس جهانی برای درمان بیماری کرونا و اذعان دولتمردان آمریکایی به شکست خفت بار تحریم هایشان علیه ایران، از تلخی های این سال نیز یاد کردند که مهم ترین آن تلخی ها سخت شدن شرایط زندگی و معیشت برای ملت ایران بود.

مقام معظم رهبری در این سخنان بار دیگر نگاه دقیق، عمیق و کارشناسی شده خود به مسائل کشور را نمایان کردند و از تولید، به عنوان کلید حل مشکلات کشور و راه حل عبور از موانع یاد کردند. از آثار و برکات تولید در کشور می‌توان به رشد اقتصادی، اشتغال زایی، کاهش تورم، افزایش سرانه درآمد عمومی و افزایش رفاه عمومی اشاره کرد.

همچنین افزایش تولید تأثیرات روانی هم دارد که عبارت است از افزایش اعتماد به نفس و زنده کردن حس عزتمندی در مردم یک جامعه، که متأسفانه در سال های اخیر تولیدکننده روز به روز سرخورده تر و بی میل تر شده است که البته نباید بگذاریم اینگونه پیش برود و باید با حمایت واقعی و به جا از تولید، امید را که عامل اصلی حرکت و پیشرفت هست در دل مردم و تولیدکنندگان زنده کنیم تا آنها را ترغیب و تشویق به این امر کنیم.

برای تولید در سال جدید دو ویژگی خاص در نظر گرفته شده است: دانش بنیان و اشتغال آفرین بودن تولیدات، باید مهم ترین خصوصیات آنها باشد، اشتغال آفرینی به دنبال افزایش و توسعه شرکت های دانش بنیان خود به خود به دست می‌آید بنابراین غالب تمرکز شرکت ها باید به سمت نوآوری و دانش بنیان بودن به معنای واقعی تولیدات خود باشد.

در اقتصاد دانش بنیان، دانش و فناوری پیشرفته باید در تمامی مراحل تولید نمود پیدا کند یعنی از مرحله کاشت یک محصول تا مرحله برداشت و بسته بندی آن این علم و فناوری باید به کارگرفته شود، زیرا اقتصاد دانش بنیان موجب کاهش هزینه‍‌ های تولید، افزایش بهره وری، افزایش کیفیت محصول و رقابت پذیر کردن محصولات در بازارهای جهانی می‌شود.

با مرور سخنان مقام معظم رهبری در می‌یابیم که هدف گذاری کشور باید گذر از سیستم ها و تولیدات سنتی و قدیمی به سمت تولیدات صنعتی و به روز باشد و از آنجایی که کشاورزی وابسته ترین بخش کشور به خارج است و در زمینه دانش بنیان هم عقب تر از سایر بخش ها است، باید نگاه ویژه تری به این صنعت داشت تا در محصولات غذایی به یک تولید مناسب و مطلوب و امنیتی پایدار دست پیدا کنیم.

در زمینه دام و طیور دو مورد از مهم ترین مشکلات این بخش عبارتند از:

-اختلاف بسیار زیاد بهره وری و ضریب تبدیل در تولید گوشت قرمز و مرغ با استانداردهای جهانی 

-وابستگی بیش از 70 درصدی در زمینه نهاده های مصرفی دام و طیور به خارج از کشور

ضریب تبدیل و بهره وری

ضریب تبدیل خوراک، شاخصی است که بیان می‌کند یک گله با چه کیفیتی خوراک مصرفی خود را به گوشت(وزن زنده) تبدیل کرده است، به عبارتی دیگر ضریب تبدیل خوراک یکی از ابزارهای سنجش وضعیت و کیفیت مدیریت گله است و بازدهی یک گله را در طی یک دوره پرورشی برای ما بازگو می‌کند.

 همچنین ضریب تبدیل به صورت غیر مستقیم نشان دهنده میزان سوددهی یک گله به ازای مصرف مقدار مشخصی از خوراک است. در حالی که جهان در زمینه طیور برای رسیدن به ضریب تبدیل 1.5 و پایین تر تلاش می‌کند مرغداری های داخل کشور ضریب تبدیلی نزدیک به 2 و بالاتر دارند یعنی برای تولید یکسان یک کیلوگرم گوشت مرغ اختلافی 500 گرمی در میزان مصرف خوراک در داخل و خارج از کشور وجود دارد.

البته شرکت های زنجیره های زنجیره‌ای در کشور توانسته اند به ضرایب تبدیل مطلوبی دست پیدا کنند و این عدد در مزارع پرورشی آنها به استاندارد های جهانی نزدیک شده و حدود 1.6 است.

این موضوع به ما نشان می‌دهد که در این شرکت‌ها که در حال تولید با تجهیزات به روز و با کمک علم و کارشناسی افراد متخصص هستند، با تکیه بر تولید دانش بنیان می‌توان به سوددهی و نتیجه مطلوب رسید و از طرفی با کشور های جهان رقابت کرد و از طریق صادرات برای کشور ارزآوری داشت اما در حال حاضر کمتر از 20 شرکت زنجیره‌ای به طور کامل در زمینه تولید گوشت مرغ فعالیت دارند و این شرکت ها 18-20% کل تولید کشور را بر عهده دارند و باقی تولید کشور در مرغداری های کوچک و مستقل صورت می‌گیرد که تمامی تجهیزات و وسایل و شیوه تولید آنها سنتی و فرسوده هستند.

بنابراین این بخش عظیم تولید باید از طریق شرکت های قراردادی و مشارکتی تجهیز و به روزرسانی شوند تا تولید مرغ در کشور به صرفه و دانش بنیان باشد و گام مهم و بزرگی در تحقق شعار سال برداشته شود.

در زمینه تولید گوشت قرمز نیز باید اقداماتی صورت بگیرد، برای مثال تولید گوشت قرمز توسط دام سبک در کشور به دو صورت سیستم های صنعتی و بسته و سیستم های بومی و عشایری صورت می‌گیرد در زمینه سیستم های صنعتی باید به سراغ نژاد های پربازده رفته و از طریق واردکردن بهترین نژاد های گوسفند جهان که مناسب شرایط پرورشی داخل هستند و کار علمی و اصلاح نژاد اصولی و تخصصی بر روی آنها به یک نژاد مناسب و نهایی و مخصوص کشور برسیم تا در این زمینه کاملا خودکفا شویم، اما نباید از این نکته غافل بود که ما عمده داممان را باید از طریق دام های بومی و سیستم های عشایری تأمین کنیم.

 در این زمینه نیز مشکل بزرگی در پایین بودن نرخ بهره وری داریم، وزارت جهاد کشاورزی و شرکت های دانش بنیان باید در بحث سقط جنین، پروار بندی ها و تلفات بره ها و... ورود کرده و اقدامات مناسب خود را انجام دهند و باید این دام بومی را که داریم از طریق تأمین واکسن ها و برطرف سازی مشکلات بهداشتی و ترویج و آموزشی که هیچ جایی در سیستم تولید ما ندارد حمایت کنیم و تولیدش را افزایش دهیم تا این قشر بومی به تولید خوب و مطلوبی برسند.

وابستگی نهاده های دامی

بنابر بند 6 ابلاغیه مقام معظم رهبری در مورد سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، افزایش تولید داخلی نهاده ها و کالاهای اساسی ( به ویژه در اقلام وارداتی )، اولویت دادن به تولید محصولات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای خاص و محدود و همچنین با توجه به افزایش قیمت های جهانی غلات و پیش بینی هایی که برای  افزایش قیمت ها می‌شود، در صورت عدم مدیریت و برنامه ریزی برای تولید و تأمین جیره جایگزین، کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد.

از جمله مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد کم بودن تنوع در واردات، نداشتن برنامه برای جیره جایگزین ذرت و سویا، انحصار در واردات و اعطای تسهیلات و فرصت واردات به افراد محدود است، با توجه به تجربه کشورهای مختلف درمی‌یابیم که سیستم تغذیه طیور کشور ایران همانند سیستم پرورش در آمریکا است.

 با توجه به تفاوت آب و هوای این دو منطقه و عدم توانایی کشت ذرت همانند آمریکا، پرورش دهندگان باید در جیره های خود تغییراتی ایجاد کنند و این موضوع به گفته کارشناسان تغذیه امکان پذیر است به طوری که در اروپا جیره های پرورشی وجود دارد که در آن ذرت و گندم هیچ استفاده ای نشده و مواد دیگری در این جیره ها جایگزین شده اند.

در نتیجه کشور باید به سمت تغییر اساسی و علمی در جیره های طیور حرکت کند و متخصصین و شرکت های دانش بنیان باید جیره و برنامه های غذایی متناسب با شرایط کشور و نهاده هایی که امکان تولیدشان در داخل کشور بیشتر است و می‌توانند جایگزین خوبی برای نهاده های فعلی باشند را نوشته و به کاهش این وابستگی کمک کنند.

سبدغذایی جامعه نیز در سال های اخیر دچار تغییراتی شده است که برای اغلب افراد جامعه ملموس است. این تغییرات شامل کم شدن و حذف شدن گوشت قرمز از سفره های مردم و جایگزینی آن توسط گوشت مرغ است که ساله است زنگ خطر این موضوع به صدا درآمده، لذا باید به بخش های مغفول صنعت از جمله پرورش شتر که برای شرایط کشور بسیار مناسب است و آبزیان مختلف توجه ویژه ای شود تا بتوان با در دسترس قرار دادن ارزان و به صرفه این مواد غذایی تنوعی در سبدغذایی جامعه ایجاد کنیم.

محمدحسن حیدری فر کارشناس بخش کشاورزی 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)