میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان زمینشناسی و اکتشافاتمعدنی کشور، «فرهاد انصاری» با اشاره به رخداد زمینلغزش در جاده چالوس با بیان اینکه ما هنوز روی این رخداد بررسی انجام ندادهایم، افزود: کارشناسان وزارت راه در این منطقه در حال بررسی رخداد هستند.
وی بیانداشت: جاده چالوس یک جاده کوهستانی و در منطقهای واقع شده که واحدهای سنگی گوناگون، شیبهای تند، درههای ژرف و بارندگی زیادی دارد، همانطور که بهتازگی بارشهای زیادی دریافت کرده است.
انصاری با بیان اینکه وجود مجموعهای از این عوامل موجب شده که جاده چالوس دستخوش لغزش و ناپایداری شود، خاطرنشانکرد: در مناطق کوهستانی مانند جاده چالوس یا جاده هراز، چنین رخدادهایی قابل انتظارند که از یک سو عوامل طبیعی و از سوی دیگر فعالیتهای انسانی در آنها نقش دارند.
وی، نمونهای از دخالت ناگزیر انسان در طبیعت را جادهسازی عنوان کرد و یادآور شد: هر چقدر ملاحظات فنی جادهها بالاتر باشد، کمتر درگیر عوارضی همچون لغزش زمین خواهد شد، ضمن آنکه جادههای ساخته شده در مناطق کوهستانی نیاز به تعمیر و نگهداری پیوسته و بیشتری دارند.
این کارشناس زمینشناسی بیانداشت: دقت مطالعات مربوط به انتخاب مسیر و کیفیت ساخت از یک سو و اقدامات مربوط به تعمیر و نگهداری راه از سوی دیگر تعیین میکند که جاده تا چه اندازه پایدار است.
وی با اشاره به جاده چالوس، افزود: با اینکه ما هنوز بازدیدی از این منطقه نداشتهایم، اما بر پایه بررسی عکسها و فیلمهای ارسالی، به نظر میرسد بخشی از سازه راه، خاکریز و شانه خاکی آن درگیر ناپایداری و لغزش شده که عامل محرک این رخداد میتواند بارندگیهای اخیر باشد که به دلیل تجمع آب در پشت دیوار محافظ کنار جاده و تزریق تدریجی این آب به خاکریز منجر به ایجاد لغزش و جابهجایی در زمین شده است، اما ترکهای ایجاد شده زیاد عمیق به نظر نمی رسند.
انصاری با بیان اینکه این پدیده در بسیاری از کشورهای کوهستانی دیگر نیز رخ میدهد، گفت: طبیعت همواره در حال تعادل استو در مناطق کوهستانی بخشی از این تعادل از طریق فرسایش ایجاد میشود، اما ایجاد هر تغییری توسط بشر این تعادل را بر هم زده است و ممکن است به ناپایداری بیانجامد.
وی ادامهداد: نکته مهم آن است که دستکاریهای انجام شده تا چه اندازه حساب شده و به چه میزان مراقبت و رفتارسنجی در مورد سازهای مانند راه انجام میدهیم یا برای آن هزینه میکنیم.
این مسؤول سازمان زمینشناسی با بیان اینکه رخداد ناپایداریهای دامنهای یا زمینلغزش در استانهای کوهستانی و شمالی کشور بیشتر است، اظهار داشت: دلیل این امر توپوگرافی خشن یا پستی و بلندیهای شدید زمین و اختلاف ارتفاع زیاد و ژرفای زیاد درهها است و از این رو پدیدههایی همچون ریزش و لغزش در این مناطق بیشتر است.
منبع : خبرگزاری مهر
هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان
شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد
۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برقآبی جدید احداث میشود
انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف
"کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکلدهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»
افت ۷۸.۲ درصدی بارشها در کرمان/ بارشها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد
ایرانایر ۳۴ فروند هواپیما دارد
جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جادههای ۲۹ استان
ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و گاز با کاهش محسوس دمای هوا
سازمان مالیاتی: رسید دستگاههای کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است
ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه
الگوریتم مجریان ذیصلاح ساختمانها هفته آینده ابلاغ میشود
ورودی آب رودخانههای اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد
سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد
پیشبینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری
فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول
جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟
تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی
انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه
عقبماندگی شدید پروژههای نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال
قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد
برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند
رویترز: پاکستان بهرغم تحریمها خط لوله انتقال گاز ایران را میسازد
"کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»
حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت
رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است
جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول
بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد
مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز
افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران