میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان زمینشناسی و اکتشافاتمعدنی کشور، «فرهاد انصاری» با اشاره به رخداد زمینلغزش در جاده چالوس با بیان اینکه ما هنوز روی این رخداد بررسی انجام ندادهایم، افزود: کارشناسان وزارت راه در این منطقه در حال بررسی رخداد هستند.
وی بیانداشت: جاده چالوس یک جاده کوهستانی و در منطقهای واقع شده که واحدهای سنگی گوناگون، شیبهای تند، درههای ژرف و بارندگی زیادی دارد، همانطور که بهتازگی بارشهای زیادی دریافت کرده است.
انصاری با بیان اینکه وجود مجموعهای از این عوامل موجب شده که جاده چالوس دستخوش لغزش و ناپایداری شود، خاطرنشانکرد: در مناطق کوهستانی مانند جاده چالوس یا جاده هراز، چنین رخدادهایی قابل انتظارند که از یک سو عوامل طبیعی و از سوی دیگر فعالیتهای انسانی در آنها نقش دارند.
وی، نمونهای از دخالت ناگزیر انسان در طبیعت را جادهسازی عنوان کرد و یادآور شد: هر چقدر ملاحظات فنی جادهها بالاتر باشد، کمتر درگیر عوارضی همچون لغزش زمین خواهد شد، ضمن آنکه جادههای ساخته شده در مناطق کوهستانی نیاز به تعمیر و نگهداری پیوسته و بیشتری دارند.
این کارشناس زمینشناسی بیانداشت: دقت مطالعات مربوط به انتخاب مسیر و کیفیت ساخت از یک سو و اقدامات مربوط به تعمیر و نگهداری راه از سوی دیگر تعیین میکند که جاده تا چه اندازه پایدار است.
وی با اشاره به جاده چالوس، افزود: با اینکه ما هنوز بازدیدی از این منطقه نداشتهایم، اما بر پایه بررسی عکسها و فیلمهای ارسالی، به نظر میرسد بخشی از سازه راه، خاکریز و شانه خاکی آن درگیر ناپایداری و لغزش شده که عامل محرک این رخداد میتواند بارندگیهای اخیر باشد که به دلیل تجمع آب در پشت دیوار محافظ کنار جاده و تزریق تدریجی این آب به خاکریز منجر به ایجاد لغزش و جابهجایی در زمین شده است، اما ترکهای ایجاد شده زیاد عمیق به نظر نمی رسند.
انصاری با بیان اینکه این پدیده در بسیاری از کشورهای کوهستانی دیگر نیز رخ میدهد، گفت: طبیعت همواره در حال تعادل استو در مناطق کوهستانی بخشی از این تعادل از طریق فرسایش ایجاد میشود، اما ایجاد هر تغییری توسط بشر این تعادل را بر هم زده است و ممکن است به ناپایداری بیانجامد.
وی ادامهداد: نکته مهم آن است که دستکاریهای انجام شده تا چه اندازه حساب شده و به چه میزان مراقبت و رفتارسنجی در مورد سازهای مانند راه انجام میدهیم یا برای آن هزینه میکنیم.
این مسؤول سازمان زمینشناسی با بیان اینکه رخداد ناپایداریهای دامنهای یا زمینلغزش در استانهای کوهستانی و شمالی کشور بیشتر است، اظهار داشت: دلیل این امر توپوگرافی خشن یا پستی و بلندیهای شدید زمین و اختلاف ارتفاع زیاد و ژرفای زیاد درهها است و از این رو پدیدههایی همچون ریزش و لغزش در این مناطق بیشتر است.
منبع : خبرگزاری مهر
بخشی از جاده چالوس بازگشایی شد
پرواز هواپیماهای ایرانایر به فرودگاه استانبول روزانه شد
همتی: دولت مصمم به حذف رانت و کاهش کسری بودجه است
چالوس مسدود است، تردد از محورهای هراز و فیروزکوه انجام شود
وزیر صمت: افزایش قیمت خودرو نصف آن چیزی است که مصوب شده بود
بازنگری در بخشنامه توقف قسط بندی حقوق دولتی معادن
عدم ترخیص درصدی کالا از گمرکات منجر به رسوب کالاها شد
ممنوعیت ورود پسته ایران از دستور کار اتحادیه اروپا خارج شد
امروز در شرق، شمالشرق و ارتفاعات مرکزی زاگرس بارش پراکنده است
وزیر صمت: گران شدن خودرو مصوبه دولت قبل بود، ما اجرا کردیم
قیمت جدید محصولات ایران خودرو اعلام شد+ جدول
همتی: بانکها به اجرای برنامههای تحولی اهتمام ورزند
رشد اقتصادی نیمه اول امسال مثبت بود
افزایش سرعت قطارهای باری حامل واگنهای خالی به ۸۰ کیلومتر در ساعت
همتی: مدیرانعامل بانکها به اجرای برنامههای تحولی اهتمام ورزند
رشد اقتصادی ۸درصد حداقل به ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه ثابت نیاز دارد
زمینخواری با پنجره واحد مدیریت زمین متوقف میشود؟
بارش برف و باران از روز یکشنبه آغاز میشود
نرخ تورم سالانه آبان ماه خانوارهای کشور ۳۳.۱ درصد اعلام شد
تسریع در احداث مسیر ریلی شلمچه - بصره
تعرفه گاز برای مشترکان پر مصرف افزایش یافت
بیمه محصولات کشاورزی در اجرای حمایت از کشاورزان ضروری است
دستورالعمل معاملات بازار ارز تجاری مرکز مبادله ارز و طلا ابلاغ شد
امروز اول آذر سکه در بازار طلا ۵۲میلیون و ۶۳۰هزار تومان معامله شد
آزادراه تهران-شمال و محور چالوس تا شنبه سوم آذر مسدود است
قیمت هر بشکه نفت خام ۱۰ سنت افزایش یافت
یارانه آبان ماه کی واریز می شود؟
کشف فرار مالیاتی یک رستوران در غرب تهران
پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری از مرز ۱۷۳ همت گذشت
بنگاه داری بانکها موجب آسیب رسیدن به بازار مسکن خواهد شد