میرنیوز
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با توجه به اهمیت برخی از طرحهای مربوط به بخش آب، در لایحه بودجه سال 1399 ،اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی برای سه طرح مرتبط با بخش آب درنظر گرفته شده است. در بند هـ تبصره 4 ماده واحده لایحه بودجه سال 1399 ،مبلغ 350 میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی به طرحهای بخش آب و آب و فاضلاب ازجمله برای طرحهای آبیاری تحت فشار و نوین، طرحهای آبرسانی روستایی و عشایری و توسعه شبکههای آن و پایداری و ارتقای کیفی آب شرب شهرهای پرتنش مطابق جدول زیر اختصاص داده شده است:
در اعتبارات مربوط به طرحهای بخش آب و آب و فاضلاب مندرج در بند هـ تبصره 4 لایحه بودجه سال 1399، پس از بررسی در کمیسیون تلفیق بودجه تغییراتی ایجاد شده است که این تغییرات به شرح زیر است:
اعتبارات مربوط به طرحهای آبیاری تحت فشار و نوین و همچنین طرحهای آبرسانی روستایی و عشایری و توسعه شبکههای آن، کاهش یافته و اعتبارات مربوط به پایداری و ارتقای کیفی آب شرب شهرهای پرتنش بهطور کامل حذف شده است.
براساس این گزارش، اعتبارات تخصیص یافته در سالهای 1391 تا 1398 برای سامانههای نوین آبیاری رقمی حدود 70000 میلیارد ریال بوده است. اعتبارات مذکور عمدتاً صرف سامانههای آبیاری تحت فشار شده است و محلهای تأمین آن نیز از سه محل درآمد عمومی، سایر ردیفها در قوانین بودجه سالیانه و اعتبارات تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی است. نکته مهم قابل ذکر این است که براساس برخی مواد قانونی برنامههای توسعه، سهم چشمگیری از این اعتبارات بهصورت بلاعوض به مردم پرداخت شده است.
از اوایل دهه 1390 مراجع معتبر داخلی و خارجی نسبت به کارکرد سامانههای نوین آبیاری در صرفهجویی واقعی آب کشاورزی دچار تردید شدند. از طرفی نیز تبعات توسعه آنها را در افزایش مصرف آب و سطح زیرکشت و تغییرالگوی کشت به سمت گیاهان پرمصرف (بهخصوص باغی) هشدار داده شد.
در ادامه این گزارش آمده است، بهرهوری آب در واحد آب مصرفی نیز کم و بیش ثابت باقی مانده است. استفاده از روشهای نوین آبیاری در غیاب کنترل تخصیص آب (مانند نصب کنتورهای هوشمند) معمولا شرایط را بدتر خواهد کرد و سبب میشود تا مصرف آب در واحد سطح بالا رود، سطح زیرکشت افزایش یابد، کشاورزان ترغیب شوند تا آب را بیشتر و از منابع آب زیرزمینی عمیقتری برداشت کنند؛ نتیجهای که کنترل دسترسی به آب، باید مقدم بر بهکارگیری روشهای پیشرفته آبیاری باشد. به همین ترتیب از منظر بهرهوری آب، این سامانه تفاوت چندانی با آبیاری سطحی ندارد (چنانچه مبنا مصرف واقعی آب باشد، نه برداشت آب). همچنین در توسعه این سامانهها، باید توجه کرد که پیشنیازهایی لازم است که مهمترین آنها عبارتند از: امکان مدیریت تخصیص، کنترل افزایش سطح و تغییر الگوی کشت. بدون چنین زیرساختهایی، گزارشها و مشاهدهها نشان میدهد که توسعه این سامانهها حتی میتواند منجر به افزایش مصرف آب نیز شود.
در همین راستا مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی دو پیشنهاد برای اصلاح لایحه بودجه 99 ارائه کرده است، با توجه به تردیدهای جدی در رابطه با کارکرد سامانههای نوین آبیاری در صرفهجویی واقعی آب کشاورزی و همچنین برخی تبعات استفاده از این سامانهها ازجمله افزایش مصرف آب و سطح زیرکشت و تغییرالگوی کشت به سمت گیاهان پرمصرف، کاملا ضروری است تا سیاستهای صرفهجویی آب بهطور جدی مورد بازنگری قرار گیرد. در این راستا پیشنهادهای زیر جهت حذف، کاهش و یا افزایش اعتبارات مربوط به طرحهای بخش آب و آب و فاضالب ارائه میشود:
پیشنهاد اول: (1) حذف کامل اعتبارات مربوط به طرحهای آبیاری تحت فشار و نوین، (2) تا سقف 100 میلیون یورو اعتبار برای طرح های آبرسانی روستایی و عشایری و توسعه شبکههای آن و (3) تا سقف 50 میلیون یورو اعتبار برای طرحهای پایداری و ارتقای کیفی آب شرب شهرهای پرتنش.
پیشنهاد دوم: (1) تا سقف 50 میلیون یورو اعتبار برای طرحهای آبیاری تحت فشار و نوین، (2) تا سقف 100 میلیون یورو اعتبار برای طرحهای آبرسانی روستایی و عشایری و توسعه شبکههای آن و (3) تا سقف 50 میلیون یورو اعتبار برای طرحهای پایداری و ارتقای کیفی آب شرب شهرهای پرتنش.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
کنترل نقدینگی منحنی تورم را نزولی کرد
طراحی قطار سریعالسیر تهران-مشهد آغاز شد
ظرفیت ۲۰میلیارددلاری بازار جدید ارزی/ فروشِ کوتاژ شفاف میشود؟
صادرات قطعات ریلی به قلب اروپا
ویترین تسنیم شماره ۶۶۷/ «باجخواری»
چهار ضلعی رکود به نفع حداقل بگیران؛ بیکاری بیشتر میشود
دولت نباید در مقابل طلافروشان کوتاه بیاید!
۵۰۰ میلیون دلار ارز اشخاص صرف واردات محصولات باغی شد
صندوق توسعه را توسعه دهیم تا توسعه پیدا کنیم
سد «قیزقلعهسی» نمادی از دوستی مردم ایران و آذربایجان است
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
ریزش کم سابقه شاخص بورس/ معاملات پالایشیها ابطال شد
نقطهضعف در کارنامه مثبت رشد اقتصادی/ دولت کشاورزی را دریابد
فرصت ۲۰ روزه مودیان مالیاتی برای ارسال فهرست حقوق بگیران
دهه «رکود، عبرت، تجربه»/ رفاهی که در دهه ۹۰ از دست رفت
نامه عشقی به وزیر نفت برای اصلاح قیمتگذاری خوراک پالایشیها
روایت بانک جهانی از کاهش ۳ سطح فقر در ایران + سند
ترخیص۹۶ درصدی اقلام وارداتی/ایستایی۸۰۰میلیون دلارکالای اساسی
واردات ۹۰۰ میلیون دلار موبایل لوکس در۱۴۰۲/ ارز خودرو شفاف شد
فهرست اقلام کالاهای دریافت کننده ارز در سال ۱۴۰۲ + جزئیات
هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
ایران پاسخ درخوری به رژیم کودککش صهیونیستی داد
ریزش قیمتها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
هشدار قرمز بارشهای سیلآسا در ۵ استان
شرایط عادی در پمپبنزینها/ تکذیب بزرگنمایی رسانههای معاند
گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد