میرنیوز

میزگرد " کیفیت مازوت برای تولید برق " ـ ۳ | گوگردزدایی از سوخت یا گوگردزدایی از دود، کدام راه درست است؟

 میزگرد " کیفیت مازوت برای تولید برق " ـ ۳ | گوگردزدایی از سوخت یا گوگردزدایی از دود، کدام راه درست است؟ 2022-02-12T09:49:31+03:30

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در فصول سرد سال که شاهد افزایش مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی هستیم، تخصیص گاز به نیروگاه‌ها و صنایع با محدودیت مواجه شده است و بخشی قابل توجه از برق تولیدی زمستان با مصرف سوخت مایع به تولید می‌رسد.

در واقع سبد سوخت نیروگاه‌ها در زمستان شامل گاز طبیعی، گازوئیل و مازوت (نفت‌کوره) است و در برخی روزها، میزان مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها از میزان مصرف گاز طبیعی پیشی می‌گیرد، ازاین‌رو کیفیت سوخت مایع تحویلی به نیروگاه‌ها، هم از نظر میزان آلایندگی و هم از نظر میزان خوردگی و استهلاک تجهیزات نیروگاهی بسیار حائز اهمیت است.

بررسی‌های تسنیم نشان می‌دهد میزان گوگرد (سولفور) مازوت تحویلی به نیروگاه‌ها برای تولید برق در زمستان، حدود 30 تا 40 هزار ppm‌ و حدود 3 درصد وزنی است؛ که میزان بالایی از بی‌کیفیتی سوخت را نشان می‌دهد.

به همین مناسبت در خصوص این موضوع مهم که چرا مازوت بی‌کیفیت و با درصد بالای گوگرد برای تولید برق به نیروگاه‌ها تخصیص داده می‌شود و وظیفه جلوگیری از این آلایندگی با چه نهادی است، میزگردی را با حضور "ساناز جعفرزاده" مشاور مدیرعامل در امور محیط زیست و عضو هیئت مدیره شرکت تولید نیروی برق حرارتی و "امید عبدالملکی" رئیس گروه برنامه‌ریزی و نظارت بر سوخت و تعمیرات نیروگاه‌ها در شرکت تولید نیروی برق حرارتی برگزار کرده‌ایم.

در این میزگرد، قرار بود نماینده‌ای از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز حضور پیدا کند، اما این شرکت حاضر به پاسخگویی در خصوص کیفیت سوخت مایع تولیدی در پالایشگاه‌ها و سوخت مایعی که به نیروگاه‌ها ارسال می‌شود، نشد.

مهمترین مباحث مطرح شده در بخش اول میزگرد:

بخش اعظم سوخت مصرفی نیروگاه‌های کشور گاز است

برای تأمین برق در زمستان مجبور به استفاده از سوخت مایع هستیم

13 نیروگاه در کشور سوخت مازوت مصرف می‌کنند

کلان‌شهرها گرفتار ذرات معلق هستند

سهم نیروگاه‌ها از ذرات معلق 6.31درصد است

1.12درصد از ذرات معلق ناشی از مصرف مازوت است

وزارت نفت و سازمان استاندارد مکلف به استانداردسازی سوخت مصرفی صنایع شده‌اند

3 سال از ابلاغ قانون هوای پاک می‌گذرد، اما وزارت نفت به تکلیف قانونی خود عمل نکرده است

 

مهمترین مباحث مطرح شده در بخش اول میزگرد:

گوگرد موجود در مازوت تحویلی به نیروگاه‌ها بین 2.5 تا 3.5 درصد وزنی است

گوگرد موجود در مازوت بر اساس استاندارد حفاظت محیط زیست باید زیر نیم درصد باشد

در حال ورود توربین‌های با راندمان بالاتر به شبکه نیروگاهی کشور هستیم

نیروگاه‌های با راندمان زیر 25 درصد در نیمه دوم سال از مدار خارج می‌شوند

طرح راندمان پایین نیروگاه‌ها در بحث آلایندگی، فرار از مسئله است

احداث نیروگاه با راندمان زیر 55 درصد ممنوع شد

معضل خوردگی تجهیزات نیروگاهی ناشی از وجود درصد بالای گوگرد در سوخت مازوت

نیروگاه‌های کشور، آبی برای گوگردزدایی از دود ندارند

اولویت گوگردزدایی از مازوت در پالایشگاه است

آنچه در ادامه آمده، مشروح بخش سوم این میزگرد است.

* نیروگاه‌ها هم راغب به مصرف سوخت مازوت نیستند

تسنیم: در بخش پالایشگاه‌ها، قبلا تجربه تولید مازوت کم‌گوگرد را برای تحویل به کشتی‌ها داشته‌ایم؛ یعنی اگر به پالایشگاه‌ها تکلیف شود، می‌توانند مازوت کم گوگرد برای تحویل به نیروگاه‌ها نیز تولید کنند؟

عبدالملکی: بله، در پالایشگاه شازنده هم بنزین یورو 4 و هم مازوت کم‌گوگرد تولید می‌شود و حتی بخشی از سوخت کم‌گوگرد تولیدی در این پالایشگاه، به نیروگاه شازند ارسال می‌شود. بحث‌هایی که در خصوص آلایندگی نیروگاه شازند مطرح می‌شود در حالی است که مازوت با کیفیت بهتری نسبت به نیروگاه‌های دیگر دریافت می‌کند و سوخت باکیفیت‌تری دارد.

نکته‌ای که وجود دارد این است که خود نیروگاه‌ها هم راغب به مصرف سوخت مازوت نیستند، اگر گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها تأمین شود، تمام نیروگاه‌ها می‌توانند از سوخت گاز بهره بگیرند؛ اما برای آنکه شبکه برق کشور پایدار بماند و خاموشی ندهیم، مجبوریم در نیمه دوم سال، سوخت مایع مصرف کنیم و نیروگاه‌های بخاری کشور امکان استفاده از سوخت مازوت را هم دارند و مازوت‌سوز هستند.

* الزامی برای پالایشگاه‌ها برای تحویل سوخت باکیفیت وجود ندارد

تسنیم: به‌نظر می‌رسد الزامی برای پالایشگاه‌ها وجود ندارد که با چه کیفیتی سوخت را تحویل نیروگاه‌ها بدهند.

عبدالملکی: متأسفانه خیر؛ به عنوان مثال واحدهای کلاس F که واحدهای جدید نیروگاهی هستند، الزاماتی در خصوص کیفیت سوخت گازوئیل دارند که ما به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کردیم که سوخت گازوئیل مصرفی برای نیروگاه‌های کلاس F را با این درجه کیفیت و مشخصات کیفی می‌خواهیم؛ اما متأسفانه امکان تأمین آن از سوی پالایشگاه‌های کشور وجود ندارد.

نیروگاه‌های حرارتی , شرکت تولید برق حرارتی , شرکت ملی پالایش و پخش ایران ,

* قانون داریم اما اجرا نمی‌شود

تسنیم: این مسئله به‌خاطر این است که قانون بالادستی برای این الزام وجود ندارد؟

جعفرازده: قانون وجود دارد، اما محقق نشده است. ماده 18 قانون هوای پاک، به صراحت در مورد استانداردسازی کیفیت سوخت اشاره می‌کند و ضرورت استانداردسازی سوخت مازوت تحویلی به نیروگاه ها و صنایع را تکلیف کرده؛ اما تا این لحظه، اجرای آن محقق نشده است.

تسنیم: اینکه برای سوخت گازوئیل یا مازوت، از نظر میزان سولفور، یا بهتر بگوییم از نظر میزان کیفیت، باید در مبدأ اقدامی صورت بگیرد یا در محل مصرف، فیلتراسیون صورت بگیرد، از منظر بالادستی به آن ورود نشده است؟ تکلیفی به وزارت نیرو یا وزارت نفت نداده‌اند که کدام یک از شما موظف به انجام این کار هستید؟

جعفرزاده: قانون هوای پاک هم تکلیف برای وزارت نفت قائل شده و هم آیین‌نامه فنی ماده 2 همان قانون، در ماده 23 آیین نامه فنی، تکلیف برای وزارت نیرو تعیین شده است. به استناد ماده 23 این آیین‌نامه که تکلیفی برای وزارت نیرو تعیین کرده، ما پروژه جایکا را اجرایی کردیم و بررسی کردیم که ببینیم چه نوع تکنولوژی، با چه مشخصاتی و با چه تبعاتی، نیازسنجی شده و اقتضا می شود که در نیروگاه‌های کشور استفاده شود.

* گوگردزدایی از دود، صرفا تغییر نوع آلایندگی، از آلایندگی هوا به آلایندگی خاک است

خروجی این بررسی‌ها ما را به این سمت برد که گوگردزدایی از دود، اولا آب قابل توجهی می‌خواهد که این آب در اقلیم خشک و نیمه‌خشک ایران وجود ندارد. دوم اینکه پسماند گچی بی‌ارزشی دارد که در هیچ صنعتی نمی‌تواند استفاده شود. درواقع، گوگردزدایی از دود، رافع مسئله نیست، بلکه صرفا تغییر نوع آلایندگی، از آلایندگی هوا به آلایندگی خاک است.

ماهیت نیروگاه‌ها به گونه‌ای است که هرگونه گوگردزدایی از دود در نیروگاه‌ها بخواهد انجام شود، حجم عظیمی از گچ تولید خواهد کرد که این گچ به خاطر آهک واکنش نداده‌ای که در آن موجود است، قابلیت مصرف ندارد؛ و اینگونه نیست که مثلا بگوییم می‌توان از آن در صنایعی مثل صنعت کاشی استفاده کرد، بلکه این گچ، صرفا پسماند است. این پسماند هر کجا بخواهد دفن شود، باید فاتحه آب و خاک آن منطقه را بخوانید؛ چرا که آنقدر پسماند گچی و نمکی هست که خاک آن منطقه را از بین خواهد برد؛ در مواقع بارش، شوری پسماند به آب منطقه آسیب خواهد زد و صرفا جابه‌جایی نوع آلودگی است و حل مسئله آلودگی نخواهد بود.

در صورتی که بخواهد این‌کار (گوگردزدایی از سوخت) در مبدأ انجام شود، کما اینکه نمونه‌های داخلی آن هم وجود دارد؛ این‌کار شدنی است. برای گوگردزدایی از دود، در مطالعاتی که ما انجام دادیم، در کنار تکنولوژی‌هایی که کار کردیم مثل بحث‌های FGD ، گوگردزدایی با آهک و بحث پلاسمای سرد که حتی هیچ نمونه‌ای در مقیاس آزمایشگاهی نیز از آن وجود نداشت، خودمان را متعهد دانستیم و در راستای مسئولیت اجتماعی خود، تخصیص بودجه داده‌ایم تا در مقیاس صنعتی آن ساخته شود تا ببینیم چقدر کارا هست، روش کاتالیستی را کار کردیم و روش گوگردزدایی از سوخت را در نمونه‌هایی پیاده‌سازی کردیم.

نیروگاه‌های حرارتی , شرکت تولید برق حرارتی , شرکت ملی پالایش و پخش ایران ,

* ساخت یک نمونه نیمه صنعتی گوگردزدایی از دود در نیروگاه تبریز

دو نمونه از این موارد را اجرایی کردیم و حتی یک نمونه را در سال 93 در مقیاس نیمه‌صنعتی در نیروگاه تبریز ساختیم و به این نتیجه رسیدیم که کارا است و می‌تواند با تکنولوژی داخلی میزان گوگرد را از 2.8 درصد به 0.6 درصد برساند که استاندارد ما را به میزان قابل توجهی تأمین می کند.

ولی بحثی که وجود داشت، این بود که بخشی از تولیدات فرعی ارزشمند که بر پایه ساختار هیدروکربونی و گوگرد بود، که استخراج این تولیدات بر پایه هیدروکربن، مقداری از ارزش حرارتی را از دست می‌داد، باید مورد تعیین تکلیف قرار می گرفت؛ چرا که این اتلاف ارزش حرارتی، از آنجایی که بحث راندمان نیروگاه‌ها، قاچاق سوخت و اتلاف سوخت مطرح است، می‌بایست در قالب یک توافق درون سازمانی تعیین تکلیف می شد که مکاتبه آن‌را در قالب دو وزارتخانه، بین دو وزیر انجام دادیم؛ اما تا این لحظه پاسخی نگرفتیم؛ صرفا شرکت‌های خصوصی هستند و اگر این توافق انجام شود می‌توان اقداماتی در این زمینه انجام داد و محصولات فرعی تولید شود که بر پایه آهک نبوده، نیازمند تأمین مقادیری زیاد از آب نبوده و محصولات تولیدی فرعی است که ارزشمند است و می‌تواند در نقاط دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

* گوگردزدایی از دود در نیروگاه سیریک با روش WET دریایی

نیروگاه سیریک از روش WET دریایی استفاده می‌کند؛ از آنجایی که آب یک مقدار سختی، ترکیبات کلسیومی و منیزمی را دارد، روش نیز تزریق دود به همین بستر، به صورت یک‌بار گذر بوده و مجدد به دریا برمی‌گردد که بر اساس تبصره یک و دو استاندارد خروجی پساب، ما تا 20 درصد مجاز هستیم که پارامترهای آب را مورد تغییر قرار دهیم و بیش از آن مجاز به تغییر نیستیم. بر اساس مدل‌سازی که شرکت روسی انجام داده، تغییر کیفیت آب بسیار پایین‌تر از این حد استاندارد است. به صورت یک‌بار گذر وارد می‌شود، دود پاشش داده می‌شود، گوگرد آن گرفته می‌شود، آب مجدد به دریا برمی‌گردد و دود بدون گوگرد از استک خارج می‌شود و مجدد این سیکل دوباره تکرار می‌شود.

WET دریایی این ویژگی را دارد که ما صرفا سختی آب دریا را بالا می‌بریم و به صورت گچ پسماند ایجاد نمی‌کنیم؛ در صورتی که در نیروگاهی که این گوگردزدایی از قبل پیش‌بینی نشده و کنار دریا نیست بخواهیم این‌کار را انجام دهیم، نمی‌توانیم به صورت بی‌نهایت آب برداشت کنیم؛ یک منبع آبی چاه زیرزمینی وجود دارد که نهایت سیکل تغلیظ را باید در موردش اجرا کنیم که آن، منجر به تولید پسماند گچی می‌شود.

 

نیروگاه‌های حرارتی , شرکت تولید برق حرارتی , شرکت ملی پالایش و پخش ایران ,

فیلم بخش سوم میزگرد "کیفیت مازوت برای تولید برق"

پایان بخش سوم

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)