میرنیوز

صرفه‌جویی ۲۵ میلیون مترمکعبی با اصلاح تعرفه‌های گاز/ پایداری گاز در استان‌های شمالی با سوآپ

صرفه‌جویی ۲۵ میلیون مترمکعبی با اصلاح تعرفه‌های گاز/ پایداری گاز در استان‌های شمالی با سوآپ 2022-02-06T10:42:54+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا وسیما، جواد اوجی شنبه با اشاره به اینکه در اواخر دی و اوایل بهمن‌ماه اوج مصرف گاز خانگی به ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز رسید، تصریح کرد: این در حالی است که خروجی روزانه پالایشگاه‌ها ۸۴۵ میلیون متر مکعب بود و سبب شد در بخش عرضه افت فشار ایجاد نشود.

وی گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه تولید روزانه گاز شیرین و خروجی پالایشگاه‌ها باید به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب می‌رسید، اما به‌دلیل سرمایه‌گذاری نکردن در سال‌های گذشته در بخش گاز اکنون خروجی روزانه پالایشگاه‌ها حدود ۸۴۰ میلیون متر مکعب است.

وزیر نفت با بیان اینکه سالانه روند افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی مصرف گاز در بخش خانگی، صنعتی و نیروگاهی را داریم، ادامه داد: پیش‌بینی می‌کردیم در اوج مصرف امسال حدود روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز داشته باشیم.

اوجی با بیان اینکه در ابتدای کار دولت سیزدهم وضع سطح ذخیره‌سازی‌های سوخت نیروگاه‌ها در مقایسه با پارسال ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر بود، تصریح کرد: بنابراین فرماندهی تأمین سوخت زمستانی را به‌عهده گرفتم و با افزایش ۳۰ درصدی کرایه تانکرهای سوخت‌رسان تلاش فراوانی را برای پرکردن مخازن سوخت نیروگاه‌ها انجام دادیم.

وی گفت: اولویت ما در بخش گاز تأمین مصرف خانگی است و به این دلیل برای مصرف نیروگاه‌ها به سمت تأمین سوخت مایع رفتیم.

افزایش قیمت گاز برای مشترکان پرمصرف

وزیر نفت تصریح کرد: از سال ۹۴ تا اوایل آذر امسال برای مشترکان پرمصرف گاز افزایش قیمت نداشتیم، اما با مصوبه دولت مصرف گاز برای مشترکان سه پله نخست که ۷۵ درصد مشترکان و ۵۰ درصد مصرف گاز را شامل می‌شوند افزایش قیمت نداشتیم، اما برای ۲۵ درصد مشترکان در بخش خانگی که ۵۰ درصد مصرف گاز در این بخش را دارند قیمت گاز را افزایش دادیم.

اوجی افزود: در محاسبه مصرف گاز ۱۲ پله داریم که از پله چهارم به بعد به ازای هر پله ۴۰ درصد قیمت گاز را برای مشترکان پرمصرف افزایش دادیم و از این محل روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب مصرف گاز کاهش یافت که همانند تولید یک فاز پارس جنوبی است و توانستیم حجمی از سرمایه‌گذاری برای جبران مصرف گاز را کاهش دهیم البته در آمد شرکت گاز نیز روند خوبی داشته است.

پایداری گاز در استان‌های شمالی با سوآپ

وی به سوآپ گاز به ترکمنستان اشاره کرد و با بیان اینکه با سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان نیز در استان‌های شمالی به‌ویژه استان گلستان گازی رسانی پایدار شد، تصریح کرد: از دی‌ماه سال ۹۵ سوآپ گاز از ترکمنستان متوقف شد، اما با دیپلماسی قوی دولت سیزدهم و نگاه به همسایه‌ها موضوع سوآپ گاز در سفر رئیس جمهوری به عشق آباد اجرایی شد و سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان تبادل گازی انجام می‌دهیم، این قرارداد از ۱۰ دی‌ماه امسال اجرا شد.

وزیر نفت با بیان اینکه قیمت سوخت مایع به صنایع عمده را به قیمت گاز با آن‌ها محاسبه کردیم و زمستان امسال در هیچ بخشی کمبود سوخت اتفاق نیفتاد و هر جا کمبودی بود با سوخت مایع جبران کردیم، افزود: پارسال در دی و بهمن‌ماه خاموشی‌های بسیاری به‌دلیل قطع سوخت نیروگاه‌ها اتفاق افتاد، اما امسال برای صنایع عمده و نیروگاه‌ها سوخت مایع را در زمان مناسب و افزایش ۲۰ درصدی در مقایسه با پارسال افزایش داریم.

اوجی با اشاره به اینکه هر جا کاهش سوخت گاز داشتیم پیش از قطع آن با سوخت مایع جبران کردیم، گفت: بخش سیمان با سوخت مایع به‌کار خود ادامه داد و سوخت مایع را با قیمت گاز برای آن‌ها تأمین کردیم و گاز بیشتر صنایع فولاد را که بخش احیا بود قطع نکردیم، اما بخش‌های دیگر این صنعت را سوخت مایع دادیم.

وی ادامه داد: درباره سوخت پتروشیمی‌ها نیز سوخت مایع برای آن‌ها تأمین کردیم، اما پتروشیمی‌هایی که متانول تولید می‌کنند خوراک آنها تا حدودی کاهش یافت و دچار آسیب شدند که اگر تعمیرات اساسی را در این مدت انجام دهند آنها را بستانکار شرکت گاز خواهیم کرد و زیان آن‌ها محاسبه و خسارت‌شان پرداخت می‌شود.

ضرورت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت

وزیر نفت با بیان اینکه باید در حوزه صنعت نفت و گاز سرمایه‌گذاری کنیم و از ابتدای دولت سیزدهیم اولویت نخست ما توسعه میدان‌های نفت و گاز است، تصریح کرد: بدلیل سرمایه‌گذاری نکردن در میدان‌ها، افت فشار اتفاق افتاده است و پالایشگاه‌های گازی زیر ظرفیت کار می‌کنند.

اوجی بر ضرورت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت تأکید کرد و با بیان اینکه نیاز داریم که در میدان‌ها سرمایه‌گذاری شود و برای افزایش فشار، حفظ تولید و کشف میدان‌های جدید برنامه‌ریزی کرده‌ایم، افزود: برای جلوگیری از کاهش روزانه ۵۰ تا ۷۰ میلیون مترمکعب تولید گاز در سال‌های آینده پیش‌بینی کرده‌ایم در مدت هشت سال باید ۸۰ میلیارد دلار در بخش بهینه‌سازی بالادست و صنایع پایین‌دست نفت و گاز سرمایه گذاری شود، نیاز داریم چاه‌ها و تأسیسات جدید حفاری و ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه برای سرمایه‌گذاری در میدان‌های مشترک، مستقل و میدان‌های نفتی با هدف حفظ و افزایش تولید تلاش می‌کنیم، گفت: در این جهت با ایجاد کنسرسیوم هلدینگ‌ها، بانک‌های بزرگ و استفاده از منابع بانکی، اوراق مشارکت، اختصاص سهم ۱۴.۵ درصد از محل فروش نفت و گاز، نگاه به سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه و کشف میدان‌های جدید نفت و گاز را پیگیری می‌کنیم.

وزیر نفت با بیان اینکه بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در بخش نفت و گاز به ویژه در بخش پتروشیمی و پالایشگاهی سرمایه‌گذاری خارجی و فایناس بوده است، اظهار کرد: آماده‌ایم یک میدان را از ابتدا تا انتها برای توسعه تحویل هلدینگ بدهیم و گازی که حاصل می‌شود برای مصارف خودشان باشد.

سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیار دلاری چینی‌ها در صنعت نفت ایران

اوجی با اشاره به اینکه برای جذب و تشویق سرمایه‌گذاران قراردادها را تغییر داده و در آن‌ها تنوع ایجاد کرده‌ایم، افزود: در هشت سال آینده ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار از منابع نفت و گاز برای توسعه میدان‌ها اختصاص می‌دهیم و در حدود همین رقم را نیز سرمایه‌گذاران چینی در قالب توافق ۲۵ ساله، بانک‌ها و هلدینگ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند که از منافع میدان‌ها سهم خواهند داشت، تلاش می‌کنیم با روس‌ها نیز مانند چینی‌ها در این زمینه قراردادی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: امروز مهمترین اولویت ما در بخش صنعت نفت و گاز سرمایه‌گذاری است که اگر انجام نشود ممکن است در سال‌های آینده وارد کننده این محصولات باشیم.

بهینه‌سازی رایگان موتورخانه‌های خانگی

وزیر نفت با مهم قلمدادکردن بهینه‌سازی مصرف انرژی با یادآوری اینکه برای این کار تعرفه مشترکان پرمصرف را افزایش داده‌ایم، افزود: مجتمع‌های خانگی نیز که موتورخانه دارند می‌تواند با عقد قرارداد با شرکت ملی گاز سیستم موتورخانه خود را به صورت رایگان بهینه‌سازی کنند و تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار موتورخانه ثبت نامه کرده‌اند.

اوجی تصریح کرد: همچنین برنامه‌ریزی کرده‌ایم در پایان ۱۴۰۴ یک میلیون و ۴۰۲ هزار دستگاه خودرو عمومی شامل وانت بار و تاکسی گازسوز شود و در این زمینه با هفت تا هشت پیمانکار قوی از جمله خودرو ساز قرارداد امضا شده است و ۳۱۰ کارگاه برای گازسوز کردن این خودروها فعال شده‌اند.

وی با بیان اینکه مالکان وانت بارها و تاکسی‌ها می‌توانند برای گازسوز کردن خودروهایشان در پایگاه اینترنتی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نام‌نویسی کنند تا خودروی آنها رایگان گازسوز شود، اظهار کرد: هزینه گازسوز کردن این خودروها ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان برآورد می‌شود که برای صاحبان این خودروها رایگان است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه برای بهینه‌کردن موتورخانه‌ها نیز هر تعداد از خانوارها نام‌نویسی کنند به صورت رایگان کار را انجام می‌دهیم، ادامه داد: برای مشترکان پرمصرف در گام نخست افزایش ۴۰ درصدی هر پله در مقایسه با پله بعدی انجام شد، اما در گام‌های بعد به سمت محاسبه قیمت‌های واقعی گاز برای آن‌ها خواهیم رفت البته تاب‌آوری جامعه را نیز در نظر می‌گیریم.

اوجی با یادآوری اینکه قیمت هر متر مکعب گاز در اروپا اکنون به یک دلار و ۳۳ سنت با توجه به کاهش ذخیره‌سازی‌های سوخت در این قاره رسیده است، گفت: پرمصرف‌های گاز در کشور که پارسال برای هر متر مکعب ۴۰۰ تومان پرداخت می‌کردند امروز باید ۲ هزار تومان پرداخت کنند.

اجرای ۱۱۰ درصدی تعهدهای وزارت نفت

وزیر نفت با بیان اینکه وزارت نفت تاکنون بیش از ۱۱۰ درصد از تعهد خود در تبصره ۱۴ قانون بودجه را اجرایی کرده است، افزود: تعهد ما در ۱۰ ماه حدود ۲۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است اما حدود ۲۸۲ هزار میلیارد تومان را براساس این تبصره واریز کرده ایم که حاصل فروش گاز، نفت گاز، بنزین، گوگرد، ال‌پی‌جی و میعانات گازی در بخش داخلی و صادرات فرآورده‌ها بوده است.

وی تأکید کرد: به سقف تعهدمان در بودجه سال ۱۴۰۰ در حوزه نفت و میعانات گازی و خالص گاز صادراتی نیز عمل کرده‌ایم.

وزیر نفت اشاره به برنامه‌های وزارت نفت برای مهار و بهره‌برداری از گازهای همراه نفت گفت: در این زمینه و در این هفته یا هفته آینده قراردادهای خوبی را با برخی شرکت‌های توانمند داخلی خواهیم بست که حاضر هستند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند و «متان» یا گاز طبیعی را به شبکه برگردانند و بقیه گازها و میعانات را برای خوراک پتروشیمی‌ها استفاده کنند.

اوجی درباره جمع‌آوری گازهای ارسالی به مشعل که بیشتر آنها از میدان‌های غرب کارون و گازهای مناطق نفت‌خیز جنوب است، تصریح کرد: هفت یا هشت پیمانکار هستند که در این زمینه و در سرمایه‌گذاری توانمند هستند و با آنها قرارداد امضا می‌شود و سود خوبی هم برای سرمایه‌گذاران دارد.

افزایش خیره‌کننده فروش نفت و دریافت پول آن

وی درباره افزایش درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم نیز گفت: با راهکارهای مختلف و استفاده از همه ظرفیت‌ها فروش نفت خام، میعانات گازی، گاز صادراتی و محصولات پتروشیمی روند رو به رشدی را داشت.

وزیر نفت افزود: از هر ظرفیتی در این حوزه استفاده کردیم و با دیپلماسی انرژی با همه کشورهای مدنظر و شرکت‌های بزرگ فعال ارتباط گرفتیم و در نتیجه، فروش نفت ما از نظر حجمی و وزنی نسبت به گذشته افزایشی خیره‌کننده داشته است.

اوجی با بیان اینکه مطالبات را به صورت ارزی دریافت می‌کنیم، تصریح کرد: افزایش قیمت نفت و میعانات گازی هم در این مدت، خیلی کمک کرد و به همین علت، منابع درآمدی و وصول مطالبات ما از نظر حجمی و صادرات و وصول درآمدها نسبت به پارسال افزایش قابل توجه و چشمگیری داشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا منظور از این وصول در آمد، دریافت کالاست یا خدمات فنی و مهندسی و یا دریافت ارز است؟ گفت: بخش عمده درآمد حاصل از فروش نفت، وصول مطالبات است که آن را نقدی و به صورت ارز دریافت می‌کنیم و بخش جزئی از آن هم به تهاتر با کالا، اختصاص داده شده است.

وزیر نفت افزود: در حال آغاز تهاتر بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت با مشارکت در پروژه‌ها هستیم و در شورای عالی هماهنگی اقتصادی، نشست‌های مختلفی را داریم و راهکارهای گوناگونی را برای تهاتر با کالا و فروش نفت و تهاتر با مشارکت در پروژه‌ها مطرح است.

اوجی تأکید کرد: در این چند ماه، بیشتر فروش ما و وصول مطالباتمان به‌صورت ارزی و نقدی بوده که به وضع ارزی کشور کمک کرده است.

تزریق ۱۰ میلیارددلار به سامانه نیما

وی با بیان اینکه در بخش فروش محصولات پتروشیمی تا پایان دی‌ماه بیش از ۱۰ میلیارد دلار به سامانه «نیما» تزریق شد، گفت: حوزه فروش نفت و میعانات برای تأمین کالاهای اساسی و رفع نیازهای ارزی واحدهای صنعتی و واریز به سامانه نیما و ذخایر بانک مرکزی، نقش خیلی خوبی را داشته است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه هیچ فرماندهی در شرایط جنگ اقتصادی برنامه‌های خود را علنی نمی‌کند، افزود: به لطف پروردگار با همت همکاران در حوزه صنعت نفت و گاز کشور و با حمایت‌های دولت به‌ویژه رئیس جمهوری و دیگر سران قوا، رقم‌های خیلی خوبی در صادرات و وصول مطالبات اتفاق افتاده که توان و قدرت چانه‌زنی دوستانمان را در وین افزایش داده است.

اوجی با بیان اینکه کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران شکست خورده است، گفت: در حوزه نفت و گاز برنامه‌های بسیار خوبی در دست اقدام داریم.

تأمین حدود ۷۰ درصد تجهیزات این صنعت در داخل

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید روزانه گاز غنی حدود یک میلیارد مترمکعب است، افزود: روزانه ۸۴۰ میلیون مترمکعب گاز خروجی پالایشگاه‌هاست و ظرفیت تولید نفت هم حدود ۴ میلیون بشکه و ظرفیت فروش نفت هم ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز است.

وزیر نفت با بیان اینکه توسعه میدان‌های نفتی در خشکی و دریا و در بخش پایین دست پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها از سوی نیروهای متخصص داخلی این صنعت در حال انجام است، تصریح کرد: بیش از ۶۵ تا ۷۰ درصد نیازهای صنعتمان در تجهیزات و ادوات مورد نیاز این صنعت به کوشش فعالان این حوزه و صنعتگران و سازندگان داخلی در حال تأمین است.

عزم دولت سیزدهم برای استفاده از توان سازندگان داخلی

اوجی با بیان اینکه با بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان توانمند داخلی تجهیزات کلیدی این صنعت قرارداد امضا کردیم، افزود: عزم این دولت و وزارت نفت این است که در پایان این چهار سال، حداکثر کالاهای مورد نیاز این صنعت در داخل تأمین شود.

وزیر نفت گفت: با جهاد دانشگاهی در برنامه سه ماهه فشرده نیازهایی که در بخش بالا و پایین دست در حوزه صنعت نفت و گاز داشتیم ۶ تا ۷ قرارداد را امضا کردیم.

وی با اشاره به اینکه در بحث شرکت‌های دانش بنیان هم حدود یک هفته تا ۱۰ روز است که فراخوان دادیم و نیازهایمان را در حوزه صنعت نفت و گاز مطرح کردیم، افزود: در حوزه چاه‌های کم بازده بالغ بر ۶ تا ۷ هزار حلقه چاه نفتی و گازی داریم که به مرور زمان افت فشار و افت تولید پیدا کردند.

وزیر نفت با بیان اینکه ۷۴۰ تا ۷۵۰ چاه را شناسایی کردیم و فراخوان دادیم و شرکت‌های دانش‌بنیان حاضرند با روش‌های روز دنیا در این چاه‌ها افزایش تولید دهند، تصریح کرد: اگر با روش‌های فناورانه و دانش بنیان، افزایش تولید در چاه اتفاق بیفتد در قرارداد جدید، این شرکت‌های دانش‌بنیان طی سه تا پنج سال سهم خواهند داشت.

اوجی که در بحث بهینه‌سازی مشعل‌های گازسوز و ساخت کالا فراخوان دادیم و استقبال خوبی شد، گفت: بر اساس تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان وام کم بهره خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از روش‌های تولید نفت و گاز ما به روش سنتی ۳۰ یا ۴۰ سال پیش در حال انجام است، افزود: با اجرای این برنامه‌ها در صنعت نفت تحول اتفاق خواهد افتاد.

امضای قرارداد برای احداث پتروپالایشگاه

وزیر نفت با بیان این که پتروپالایشگاه‌ها برای جلوگیری از خام فروشی است، اضافه کرد: اگر امروز می‌توانستیم همه تولید نفتمان را در پالایشگاه‌ها فرآورش کنیم به‌راحتی همه فرآورده‌های خود را می‌توانستیم صادر کنیم.

اوجی با اشاره به این که متأسفانه این اتفاق در سال گذشته در کشور نیفتاد و به ظرفیت پالایشی نفت کشور اضافه نشد گفت: در دو تا سه سال آینده با توجه به این روند مصرف بنزین و نفت گاز در کشور جزو کشورهای وارد کننده فراورده‌های نفت گاز و بنزین خواهیم شد.

وی افزود: بحث قانون پتروپالایشگاه‌ها و استفاده از تنفس خوراک به‌طور جد در دولت سیزدهم در وزارت نفت پیگیری شد و حدود یک میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه در روز، قرارداد امضا شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه هشت قرارداد در حوزه نفت خام و چهار قرارداد در استفاده از خوراک میعانات گازی با پیمانکاران بزرگ بسته شده است، گفت: آئین‌نامه اصلاحی این قانون هم در دولت مصوب شد که کمک بزرگی به سرمایه گذار می‌کند.

اوجی در حال رفع چالش سرمایه‌گذاران هستیم و دغدغه صندوق توسعه ملی را هم برطرف کردیم، گفت: برنامه‌ریزی کردیم تا سرمایه گذاران بزرگ را کنسرسیوم کنیم، در پتروپالایش برای هر ۱۰۰ هزار بشکه به دو و نیم تا سه میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.

وی افزود: در لایحه‌ای که به مجلس تقدیم کردیم، ساخت پتروپالایش با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه را وزارت نفت تقبل کرد تا برای دیگر سرمایه گذاران؛ قوت قلب باشد.

وزیر نفت با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنم در یک تا دو سال آینده حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز به مرحله بهره‌برداری برسد، اضافه کرد: ان‌شاءالله در مدت ۴ تا ۶ سال آینده ظرفیت یک میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه‌ای را که قرارداد بسته‌ایم و استفاده از روش تنفس خوراک است به بهره برداری برسد و در چند سال آینده به ظرفیت مناسبی برسیم.

اوجی گفت: دولت در قالب یک لایحه، پتروپالایشگاهی با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه‌ای را به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به مجلس ارائه می‌کند که امیدواریم با تأیید نمایندگان، اتفاق خوبی رقم بخورد و سرمایه‌گذار خصوصی هم ببیند که دولت در این باره عزم جدی دارد.

قدردانی از کارکنان نفت

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از زحمات کارکنان شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت افزود: آن‌ها پای کار بودند و مشکلات مختلف از جمله مشکلاتی را که در موضوع کارت سوخت پیش آمد رفع کردند آنها سربازان جهاد اقتصادی و در خط مقدم جنگ اقتصادی هستند.

وزیر نفت درباره ساماندهی نیروهای انسانی وزارت نفت گفت: در این زمینه در ۵ تا ۶ ماه گذشته اقدام‌های خوبی انجام شده است و رقم حقوق و وضع معیشت نیروهای قرارداد مدت‌موقت که بیش از ۳۲ تا ۳۳ هزار نفر بودند بهبود یافت و تقریباً به قرارداد مدت‌معین نزدیک شده‌اند و در حال ارزیابی تبدیل آنان به قرارداد مدت‌معین هستیم.

اوجی با بیان اینکه بیش از ۲۶ تا ۲۷ هزار نیروی ایثارگر در حوزه‌های وزارت نفت است و همه این عزیزان استخدام رسمی می‌شوند، افزود: به دانشگاه رفته‌ها هم فرصت دیگری دادیم که آزمون برگزار شود و بقیه نیروها را هم برنام ریزی خواهیم کرد تا جذب صنعت نفت شوند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه انتصابات در حوزه وزارت نفت و حواشی آن و همچنین درباره پاسخ به نامه سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه گفت: پاسخ این نامه را دادیم و مستنداتی که مدنظر بود ارائه شد و باز هم اگر ابهامی داشته باشند برطرف می‌کنیم.

امضای تفاهم‌نامه با روسیه

وزیر نفت درباره سفر به روسیه و اینکه آیا قرارداد یا تفاهم‌نامه‌ای امضا شده است یا خیر؟ گفت: بله در این حوزه از گذشته هم نقشه راه خوبی را با طرف روسیه داشتیم و بنده به‌عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی و وزیر انرژی روسیه نقشه راه جامعی را در حوزه صنعت نفت و گاز در همه بخش‌های بالا و پایین دستی مورد نیاز ما و بحث سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری ترسیم کردیم.

اوجی افزود: بحث ساخت داخل را هم داشتیم و با طرف روسی تفاهم بسیار خوبی انجام شد که ان‌شاء‌الله به وقتش به ملت عزیز عرض خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در بحث توسعه میدان‌ها هم اتفاق‌ها خیلی خوبی رقم خورد و با شرکت توانمند روس در بحث انتقال فناوری و افزایش برداشت و ساخت بعضی از قطعات مورد نیاز صنعت نفت تفاهم‌نامه داشتیم که ان‌شاء‌الله در دو تا سه ماه آینده همه این‌ها به قرارداد منجر می‌شود.

وزیر نفت افزود: این برنامه را با شرکت‌های چینی هم در قالب توافقنامه ۲۵ ساله داریم و روسیه هم ظرفیت خیلی خوبی در حوزه ذخایر نفت و گاز دارد و ما هم این ظرفیت را داریم و صادرات و انتقال دانش در دو طرف اتفاق خواهد افتاد.

فرصت خوبی برای برداشتن تحریم‌هاست

اوجی با اشاره به افزایش قیمت گاز در اروپا گفت: پس از نشست وزارتی اوپک‌پلاس عرض کردم فرصت خوبی است اگر تحریم‌های ظالمانه را در حوزه صنعت نفت و گاز بردارند می‌توانیم بیشتر وارد عرضه انرژی و فرآورده‌ها و میعانات گازی شویم و این به مصرف کننده‌های بزرگ انرژی در جهان کمک می‌کند تا ببینند با آمدن ایران به عرضه انرژی و برداشته شدن تحریم‌ها کمک بزرگی به همان کشورها خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت نفت به ۱۰۰ دلار می‌رسد؟ گفت: پیش‌بینی‌ها روند رو به جلو و به همین سمت است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان

 هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان
2024-02-26T07:07:30+03:30
سازمان هواشناسی با اشاره به بارش برف، باران و کاهش محسوس دما هشدار سطح نارنجی آسیب به نهاده‌ها و محصولات را برای کشاورزان ۱۹ استان کشور صادر کرد.

شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد

 شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد
2024-02-26T07:07:29+03:30
شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا، به حساب یارانه سرپرستان خانوار مشمول واریز شد.

۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید احداث می‌شود

 ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید احداث می‌شود
2024-02-26T07:07:29+03:30
معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه نیروگاه‌های برق‌آبی آمادگی دارند در تابستان سال ۱۴۰۳ با حداکثر ظرفیت در مدار قرار ...

انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف

 انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف
2024-02-26T07:07:28+03:30
شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به بارش برف از اجرای عملیات اوره پاشی در معابر دسترسی خبر داد و اعلام کرد: دید افقی در فرودگاه امام ۳۰۰ متر است.

"کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکل‌دهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»

 "کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکل‌دهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»
2024-02-26T07:07:28+03:30
با استمرار پیشرفت و توسعۀ فناوری، آیندۀ کشت دقیق، فرصت‌های هیجان‌انگیزی پیش روی انسان قرار خواهد داد. در این یادداشت به ۱۰ رویداد از بین رویدادهای برتر این ...

افت ۷۸.۲ درصدی بارش‌ها در کرمان/ بارش‌ها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد

 افت ۷۸.۲ درصدی بارش‌ها در کرمان/ بارش‌ها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد
2024-02-26T07:07:27+03:30
بر اساس داده‌ها و اطلاعات سازمان هواشناسی بارش‌ها در کشور تا ۴ اسفند نسبت به دوره بلندمدت ۳۹.۷ درصد کاهش یافته است. بارش‌ها تنها در ۴ استان مثبت بوده است.

ایران‌ایر ۳۴ فروند هواپیما دارد

 ایران‌ایر ۳۴ فروند هواپیما دارد
2024-02-26T07:07:27+03:30
عضو هیئت مدیره هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که تعداد ناوگان هوایی ایران ۳۴ فروند است، گفت: هما با هواپیماهای ATR به ۱۴ شهر کم‌برخوردار پروا...

جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان

 جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان
2024-02-26T07:07:27+03:30
مرکز مدیریت راههای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از یکطرفه شدن آزادراه‌ تهران-شمال و محور چالوس و بارشر برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان خبر داد.

ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و‌ گاز با کاهش محسوس دمای هوا

 ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و‌ گاز با کاهش محسوس دمای هوا
2024-02-26T07:07:26+03:30
سخنگوی صنعت برق گفت: با توجه به بارش برف در اکثر نقاط کشور و کاهش محسوس دمای هوا، هموطنان نسبت به کاهش مصرف برق و‌گاز اقدام نمایند.

سازمان مالیاتی: رسید دستگاه‌های کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است

 سازمان مالیاتی: رسید دستگاه‌های کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است
2024-02-26T07:07:26+03:30
معاون پژوهش سازمان امور مالیاتی گفت: برای برخی مودیان تا سال ۱۴۰۴ رسید دستگاه‌های کارتخوان به عنوان صورتحساب الکترونیکی تلقی می‌شود.

ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه

 ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه
2024-02-26T07:07:26+03:30
در پایان دهمین ماه سال، ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲هزار و ۵۵ مگاوات رسید که از این رقم، واحدهای حرارتی با مجموع ظرفیت منصوبه ۷۴هزار و ۸۷۸ مگاوات سهمی ۸۱...

الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود

 الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود
2024-02-26T07:07:25+03:30
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از ابلاغ الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها طی هفته آینده خبر داد.

ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد

 ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد
2024-02-26T07:07:25+03:30
رئیس حوضه آبریز رودخانه ارس گفت: با توجه به حجم رهاسازی‌ها و اقدام‌های نرم‌افزاری انجام شده و به برکت بارش‌های زمستانه امسال سطح دریاچه به تراز ۱۲۷۰.۲ متر و...

سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد

 سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد
2024-02-26T07:07:24+03:30
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در لایحه ۱۴۰۳ ضمن اجتناب از بیش برآوردی در منابع مالی دولت، برخی از منابع نسبت به سال جاری کاهش داده شده است.

پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری

 پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری
2024-02-26T07:07:24+03:30
با توجه به استقرار یک جبهه هوای سرد از امروز و ورود دو سامانه بارشی به کشور از سمت غرب، پیش‌بینی می‌شود مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده، طی هفت...

فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول

 فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول
2024-02-26T07:07:24+03:30
طرح تبدیل اختیاری محصولات شرکت بهمن موتور ویژه متقاضیان سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای داخلی (با نوبت تحویل زمستان ۱۴۰۲) آغاز شد.

جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟

 جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟
2024-02-26T07:07:23+03:30
با توجه به اطلاعات سامانه حقوق و مزایای کارکنان دولت، میانگین ناخالص پرداختی به کارمندان دولت برابر حدود ۱۵ میلیون تومان بوده است.

تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی

 تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی
2024-02-26T07:07:23+03:30
به‌صورت سنتی و طی هزاران سال، مردم دنیا به این نتیجه رسیده‌اند، و این اصل را بدیهی می‌گیرند که پول معتبر است، چون لابد حاکمیتی که همچون کوه پشت این اعتبار ا...

انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه

 انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه
2024-02-26T07:07:22+03:30
رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی از واردات ۴ میلیارد دلاری بنزین و گازوئیل خبر داد و گفت: مقام معظم رهبری به‌درستی ابراز نارضایتی کردند، کلام ایشان بر این ...

عقب‌ماندگی شدید پروژه‌های نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال

 عقب‌ماندگی شدید پروژه‌های نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال
2024-02-26T07:07:22+03:30
درحالی حدود ۴ سال از آغاز ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن (طرح اقدام ملی) شهر پردیس می‌گذرد که پیشرفت این واحدها به ۵۸ درصد رسیده است.

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد

 قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد
2024-02-24T08:40:43+03:30
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ دلار و ۵ سنت معادل ۲.۴۵ درصد کاهش به ۸۱ دلار و ۶۲ سنت رسید.

برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند

 برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند
2024-02-24T08:40:43+03:30
نایب رئیس اتاق اصناف تهران گفت: نمایشگاه‌های بهاره در ۵ نقطه‌ شهر تهران و به مدت ۱۰ روز برپا می‌شود.

رویترز: پاکستان به‌‌رغم تحریم‌ها خط لوله انتقال گاز ایران را می‌سازد

 رویترز: پاکستان به‌‌رغم تحریم‌ها خط لوله انتقال گاز ایران را می‌سازد
2024-02-24T08:27:21+03:30
رویترز طی گزارشی نوشت اسلام آباد در فکر نهایی کردن اولین فاز خط لوله ۸۰ کیلومتری گاز با ایران است‌ تا از جریمه احتمالی ۱۸ میلیارد دلاری دوری کند.

"کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»

 "کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»
2024-02-24T08:27:21+03:30
«کشت دقیق» یا «کشاورزی دقیق» نوعی خاص از مدیریت مزرعه یا باغ یا اصطلاحاً «سایت کشاورزی» است که در آن به‌جای اینکه با کل مجموعه...

حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت

 حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت
2024-02-24T08:14:00+03:30
در هفته اخیر با وجود افزایش بهای انس جهانی و افزایش نسبی قیمت ارز حباب سکه کاهش پیدا کرد که علت آن هم خبر توزیع سکه‌های بانک مرکزی از ۱۳ اسفند ماه بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است

 رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است
2024-02-23T15:47:14+03:30
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تداوم رشد اقتصادی در فصل پاییز و همچنین کاهش تورم در بهمن ماه نوشت: شعار سال یعنی رشد اقتصادی و کاهش تورم در حال محقق...

جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول

 جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول
2024-02-23T13:40:41+03:30
در پاییز امسال رشد اقتصادی گروه خدمات ۴.۶ درصد، صنعت ۱.۳ درصد، ساختمان ۰.۴ درصد، معدن ۰.۳ درصد و کشاورزی منفی ۱ درصد بوده است.

بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد

 بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد
2024-02-23T13:27:13+03:30
بر اساس بخشنامه رئیس سازمان امور مالیاتی طرح بخشودگی صد درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد.

مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز

 مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز
2024-02-23T12:34:02+03:30
بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز مخالفت کرد.

افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران

 افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران
2024-02-23T11:40:34+03:30
ترانزیت خارجی از مسیر ایران در ۱۱ ماهه سال جاری با ۳۵ درصد افزایش به رقم ۱۶ میلیون و ۱۲۲ هزار تن رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)