میرنیوز

«معجزه آبخیزداری»| ضرورت نهضت آبخیزداری برای تحول در بخش کشاورزی/ ۱۰چالش اساسی جهش تولید در کشاورزی چیست؟

 «معجزه آبخیزداری»| ضرورت نهضت آبخیزداری برای تحول در بخش کشاورزی/ ۱۰چالش اساسی جهش تولید در کشاورزی چیست؟ 2022-01-28T09:48:08+03:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده معجزه آبخیزداری»؛ بخش کشاورزی از بخش های مهم اقتصادی در کشور است که جهش تولید در این بخش به منظور تأمین امنیت غذایی کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است. در حقیقت می توان بخش کشاورزی را ضامن تأمین امنیت غذایی و قطع وابستگی کشور به بیگانگان دانست. با توجه به شعار امسال یعنی «جهش تولید؛ پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» در این گزارش به موانع و چالش های اساسی این بخش  به منظور جهش تولید محصولات کشاورزی از دیدگاه خداکرم جلالی «معاون اسبق وزیر جهاد کشاورزی و رئیس اسبق سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری» می پردازیم. این موانع و چالش ها عبارت است از:

1- نارسایی در منابع انسانی

نارسایی در سرمایه های انسانی مورد نیاز بخش اعم از بخش دولتی و بخش غیر دولتی از مسائل و چالش های بخش کشاورزی کشور است. منظور از سرمایه انسانی، سرمایه ای است که مجهز به دانش و فناوری باشد و بتواند با شناخت مناسب عوامل تولید و بازار، تولید کمی و کیفی مناسبی داشته باشد. در حال حاضر ما نیروی انسانی فراوانی داریم لکن تبدیل این نیروی انسانی با برنامه های توان افزایی به سرمایه های انسانی از ضروریات مدیریت بخش است. این نیاز در میان شاغلین بخش های دولتی و دانشجویان دانشکده های کشاورزی کمتر از عرصه های میدانی فعالیت های کشاورزی یعنی کشاورزان نیست. این تحول و اصلاح به ترتیب اولویت باید از دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی شروع شود و آموزش های کاربردی و مهارت آموزی مورد توجه قرار گیرد، سپس کارشناسان شاغل در بخش و عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نهایتا کشاورزان و بهره برداران شاغل در بخش را شامل شود.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

2- فاصله شاغلین بخش کشاورزی با سایر بخش ها

فاصله برخورداری شاغلین بخش کشاورزی با شاغلین سایر بخش ها زیاد است. برای مثال 20 درصد شاغلین کشور در بخش کشاورزی هستند، در حالی که 10درصد ارزش افزوده کشور متعلق به آنها است؛ یعنی به طور متوسط سهم یک شاغل بخش کشاورزی 50 درصد سهم سایر بخش ها است که با حمایت ویژه دولت ها و پرداخت یارانه باید آن را جبران کرد؛ زیرا دولت ها قیمت مواد غذایی را کنترل می کنند و اجازه نمی دهند امنیت غذایی دچار مخاطره شود پس باید هزینه این مداخله را بپردازند. تقریبا در اغلب کشورهای جهان این قاعده رعایت می شود.

3- نارسایی در سرمایه گذاری

آمارها نشان می دهد طی چهار دهه گذشته سهم سرمایه گذاری بخش کشاورزی در کل اقتصاد حدود 4 درصد بوده است در صورتی که 20 درصد اشتغال و 10 درصد ارزش افزوده متعلق به این بخش است. اقتصادی کردن فعالیت های بخش کشاورزی و ایجاد امنیت بازار و سودآوری در بخش از الزامات اساسی برای جذب سرمایه است.

4- راندمان پایین عملکرد در تولید

راندمان پایین عملکردها در تولیدات کشاورزی در مقایسه با کشاورزان نمونه یا میانگین عملکرد در کشورهای پیشرفته در کشاورزی از چالش های دیگر بخش کشاورزی است. این چالش با چالش اول یعنی نارسایی در سرمایه های انسانی مرتبط است و این موضوع محوری باید وظیفه اصلی وزارت جهاد کشاورزی باشد. یعنی توانمندسازی نیروهای انسانی در بخش کشاورزی اعم از بخش دولتی و غیردولتی با مجهز کردن آنها به دانش و فناوری که با آموزش و ترویج کاربردی و حقیقی محقق می شود.

5- عدم توجه به مقوله توسعه روستایی

روستاها کانون تولیدات کشاورزی کشور هستند برای اینکه منابع انسانی به ویژه جوانان تحصیل کرده در این کانون بمانند باید شرایط زندگی به ویژه اشتغال، درآمد و معیشت پایدار برای آنها فراهم باشد. مهاجرت های بی رویه و حاشیه نشینی یکی از پدیده های نامناسب بی توجهی به توسعه روستایی است که متاسفانه در کشور نه متولی برای توسعه روستایی داریم و نه مدل و الگویی مشخص برای توسعه روستایی. با سازماندهی توسعه روستاها و عشایر می توان ضمن کنترل مهاجرت های بی رویه و گسترش پدیده حاشیه نشینی که آمار آن را 15 میلیون نفر می کنند و غالبا به دلیل نداشتن درآمد کافی و بیکاری مجبور به این کار شده اند، زمینه توسعه بخش کشاورزی را فراهم نمود. الگویی که توسط جناب آقای مهندس سعیدی کیا در قلعه گنج کرمان اجرا شده است می تواند به عنوان یک الگوی موفق و کارآمد در توسعه روستایی در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

6- عدم توجه مدیریت جامع سرزمین (آبخیزداری)

نارسایی در مدیریت جامع سرزمین در راستای پایداری و تعادل اکوسیستم ها یکی دیگر از چالش های بخش کشاورزی کشور است. برای مثال طی سه دهه حدود 400 هزار حلقه چاه غیرمجاز حفر شده و یا بیلان منابع آب های زیرزمینی به منفی 120 میلیارد متر مکعب رسیده که به نظر بنده بزرگترین چالش زیست محیطی کشور است ولی چون ظاهرا دیده نمی شود عمق فاجعه مشخص نمی شود. منابع آب های زیرزمینی 55 درصد نیاز آبی کشور را تامین می کند با این وجود در وزارت نیرو حدودا یک درصد اعتبارات در سال های بعد از انقلاب اسلامی صرف حفاظت و تعادل بخشی این منابع شده است؛ یا سدهایی زده ایم و حقابه های زیست محیطی را رعایت نکرده ایم و تلاب های مهمی نظیر جازموریان و تالاب های استان خوزستان خشک و منشا گردوغبار شده و یا تعدادی از سدهای ساخته شده در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه را تعطیل می کنیم و یا تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی نشان از عدم مدیریت جامع در حوزه های آبخیز است و موضوع بسیار مهمی است که مشکلات حاد زیست محیطی کشورمان از این چالش سرچشمه می گیرد. جامع نگری در مدیریت سرزمین و حوزه های آبخیز از اصول اساسی مدیریت سرزمین در کشور است. ضمنا با توجه به وضعیت بسیار نامناسب سفره های زیرزمینی و فرونشست زمین در برخی دشت ها، نهضت آبخیزداری در کشور اعم از سازه های مکانیکی و به ویژه عملیات بیولوژیک و حفظ جنگل ها و مراتع یک ضرورت است.

7- عدم پایش کیفیت و سلامت تولیدات

عدم پایش کیفیت و سلامت تولیدات نیز یکی از چالش های مهم است. در راستای سلامت جامعه لازم است نظام سنجش و پایش شاخص های کیفیت و سلامت و اخذ گواهی کیفیت برای محصولات تولیدی در کشور عملیاتی شود، ضمنا آموزش های لازم برای تولید محصولات عاری از آلاینده ها یکی از وظایف معاونت های تخصصی و ترویج در کشاورزی است.

8- وجود واسطه های غیر ضروری

وجود واسطه های غیرضرور در فرایند بازاریابی و بازار رسانی محصولات کشاورزی یکی دیگر از چالش های بخش کشاورزی است. این فرایندها با تنظیم تولید محصولات و با استفاده از ابزارهای موثر به ویژه بیمه تمام خطر و توسعه میادین میوه و محصولات کشاورزی در همه شهرستان های کشور سامان می یابند و فاصله قیمت از مزرعه تا سفره به حداقل می رسد. همچنین حمایت از صادرات محصولاتی که دارای مزیت نسبی هستند با سیاست های پایدار و توسعه بازارهای هدف و حفظ آنها و رقابت در زمینه قیمت تمام شده محصولات و کیفیت آنها از عوامل موثر در توسعه و سودآوری بخش کشاورزی اند و در شرایط تحریم های ظالمانه و پس از آن نیز از الزامات توسعه بخش است.

9- وجود ضایعات یا پسماندهای کشاورزی

پسماند کشاورزی معادل حدود 30 درصد از محصولات تولیدی کشور و سرمایه بسیار ارزشمندی است که با استفاده از ایجاد و تکمیل زنجیره های ارزش می تواند منشا تحول عظیمی در ارزش افزوده بخش کشاورزی گردد. مثلا با گاس و برگ های نیشکر برای تولید خوراک دام و نئوپان و کاغذ، سرشاخه های خرما برای خوراک دام و نئوپان و کاغذ، پسماندهای کشتارگاهی، پسماندهای کارخانجات آبمیوه گیری که ارزش اقصادی برخی از آنها کمتر از محصول اصلی نیست، اما متاسفانه در ساختار وزارت جهاد کشاورزی مسئول و تشکیلاتی برای مدیریت و پیگیری این موضوع مهم نداریم.

10- عدم مشارکت هدفمند و کارآمد تشکل های کشاورزی

یکی دیگر از چالش ها، عدم مشارکت هدفمند و کارآمد تشکل های استانی و ملی در فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری های بخش کشاورزی است. چنانچه این تشکل ها بر اساس اصول صحیح و قانونی شکل بگیرند موجب تقویت اقتصادی و صدای بخش در جامعه و نیز رضایت تولیدکنندگان می شوند. در این زمینه قانون هم داریم لکن کامل اجرایی نشده است.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان

 هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان
2024-02-26T07:07:30+03:30
سازمان هواشناسی با اشاره به بارش برف، باران و کاهش محسوس دما هشدار سطح نارنجی آسیب به نهاده‌ها و محصولات را برای کشاورزان ۱۹ استان کشور صادر کرد.

شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد

 شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد
2024-02-26T07:07:29+03:30
شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا، به حساب یارانه سرپرستان خانوار مشمول واریز شد.

۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید احداث می‌شود

 ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید احداث می‌شود
2024-02-26T07:07:29+03:30
معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه نیروگاه‌های برق‌آبی آمادگی دارند در تابستان سال ۱۴۰۳ با حداکثر ظرفیت در مدار قرار ...

انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف

 انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف
2024-02-26T07:07:28+03:30
شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به بارش برف از اجرای عملیات اوره پاشی در معابر دسترسی خبر داد و اعلام کرد: دید افقی در فرودگاه امام ۳۰۰ متر است.

"کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکل‌دهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»

 "کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکل‌دهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»
2024-02-26T07:07:28+03:30
با استمرار پیشرفت و توسعۀ فناوری، آیندۀ کشت دقیق، فرصت‌های هیجان‌انگیزی پیش روی انسان قرار خواهد داد. در این یادداشت به ۱۰ رویداد از بین رویدادهای برتر این ...

افت ۷۸.۲ درصدی بارش‌ها در کرمان/ بارش‌ها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد

 افت ۷۸.۲ درصدی بارش‌ها در کرمان/ بارش‌ها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد
2024-02-26T07:07:27+03:30
بر اساس داده‌ها و اطلاعات سازمان هواشناسی بارش‌ها در کشور تا ۴ اسفند نسبت به دوره بلندمدت ۳۹.۷ درصد کاهش یافته است. بارش‌ها تنها در ۴ استان مثبت بوده است.

ایران‌ایر ۳۴ فروند هواپیما دارد

 ایران‌ایر ۳۴ فروند هواپیما دارد
2024-02-26T07:07:27+03:30
عضو هیئت مدیره هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که تعداد ناوگان هوایی ایران ۳۴ فروند است، گفت: هما با هواپیماهای ATR به ۱۴ شهر کم‌برخوردار پروا...

جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان

 جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان
2024-02-26T07:07:27+03:30
مرکز مدیریت راههای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از یکطرفه شدن آزادراه‌ تهران-شمال و محور چالوس و بارشر برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان خبر داد.

ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و‌ گاز با کاهش محسوس دمای هوا

 ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و‌ گاز با کاهش محسوس دمای هوا
2024-02-26T07:07:26+03:30
سخنگوی صنعت برق گفت: با توجه به بارش برف در اکثر نقاط کشور و کاهش محسوس دمای هوا، هموطنان نسبت به کاهش مصرف برق و‌گاز اقدام نمایند.

سازمان مالیاتی: رسید دستگاه‌های کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است

 سازمان مالیاتی: رسید دستگاه‌های کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است
2024-02-26T07:07:26+03:30
معاون پژوهش سازمان امور مالیاتی گفت: برای برخی مودیان تا سال ۱۴۰۴ رسید دستگاه‌های کارتخوان به عنوان صورتحساب الکترونیکی تلقی می‌شود.

ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه

 ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه
2024-02-26T07:07:26+03:30
در پایان دهمین ماه سال، ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲هزار و ۵۵ مگاوات رسید که از این رقم، واحدهای حرارتی با مجموع ظرفیت منصوبه ۷۴هزار و ۸۷۸ مگاوات سهمی ۸۱...

الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود

 الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود
2024-02-26T07:07:25+03:30
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از ابلاغ الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها طی هفته آینده خبر داد.

ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد

 ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد
2024-02-26T07:07:25+03:30
رئیس حوضه آبریز رودخانه ارس گفت: با توجه به حجم رهاسازی‌ها و اقدام‌های نرم‌افزاری انجام شده و به برکت بارش‌های زمستانه امسال سطح دریاچه به تراز ۱۲۷۰.۲ متر و...

سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد

 سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد
2024-02-26T07:07:24+03:30
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در لایحه ۱۴۰۳ ضمن اجتناب از بیش برآوردی در منابع مالی دولت، برخی از منابع نسبت به سال جاری کاهش داده شده است.

پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری

 پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری
2024-02-26T07:07:24+03:30
با توجه به استقرار یک جبهه هوای سرد از امروز و ورود دو سامانه بارشی به کشور از سمت غرب، پیش‌بینی می‌شود مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده، طی هفت...

فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول

 فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول
2024-02-26T07:07:24+03:30
طرح تبدیل اختیاری محصولات شرکت بهمن موتور ویژه متقاضیان سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای داخلی (با نوبت تحویل زمستان ۱۴۰۲) آغاز شد.

جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟

 جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟
2024-02-26T07:07:23+03:30
با توجه به اطلاعات سامانه حقوق و مزایای کارکنان دولت، میانگین ناخالص پرداختی به کارمندان دولت برابر حدود ۱۵ میلیون تومان بوده است.

تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی

 تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی
2024-02-26T07:07:23+03:30
به‌صورت سنتی و طی هزاران سال، مردم دنیا به این نتیجه رسیده‌اند، و این اصل را بدیهی می‌گیرند که پول معتبر است، چون لابد حاکمیتی که همچون کوه پشت این اعتبار ا...

انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه

 انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه
2024-02-26T07:07:22+03:30
رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی از واردات ۴ میلیارد دلاری بنزین و گازوئیل خبر داد و گفت: مقام معظم رهبری به‌درستی ابراز نارضایتی کردند، کلام ایشان بر این ...

عقب‌ماندگی شدید پروژه‌های نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال

 عقب‌ماندگی شدید پروژه‌های نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال
2024-02-26T07:07:22+03:30
درحالی حدود ۴ سال از آغاز ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن (طرح اقدام ملی) شهر پردیس می‌گذرد که پیشرفت این واحدها به ۵۸ درصد رسیده است.

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد

 قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد
2024-02-24T08:40:43+03:30
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ دلار و ۵ سنت معادل ۲.۴۵ درصد کاهش به ۸۱ دلار و ۶۲ سنت رسید.

برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند

 برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند
2024-02-24T08:40:43+03:30
نایب رئیس اتاق اصناف تهران گفت: نمایشگاه‌های بهاره در ۵ نقطه‌ شهر تهران و به مدت ۱۰ روز برپا می‌شود.

رویترز: پاکستان به‌‌رغم تحریم‌ها خط لوله انتقال گاز ایران را می‌سازد

 رویترز: پاکستان به‌‌رغم تحریم‌ها خط لوله انتقال گاز ایران را می‌سازد
2024-02-24T08:27:21+03:30
رویترز طی گزارشی نوشت اسلام آباد در فکر نهایی کردن اولین فاز خط لوله ۸۰ کیلومتری گاز با ایران است‌ تا از جریمه احتمالی ۱۸ میلیارد دلاری دوری کند.

"کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»

 "کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»
2024-02-24T08:27:21+03:30
«کشت دقیق» یا «کشاورزی دقیق» نوعی خاص از مدیریت مزرعه یا باغ یا اصطلاحاً «سایت کشاورزی» است که در آن به‌جای اینکه با کل مجموعه...

حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت

 حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت
2024-02-24T08:14:00+03:30
در هفته اخیر با وجود افزایش بهای انس جهانی و افزایش نسبی قیمت ارز حباب سکه کاهش پیدا کرد که علت آن هم خبر توزیع سکه‌های بانک مرکزی از ۱۳ اسفند ماه بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است

 رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است
2024-02-23T15:47:14+03:30
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تداوم رشد اقتصادی در فصل پاییز و همچنین کاهش تورم در بهمن ماه نوشت: شعار سال یعنی رشد اقتصادی و کاهش تورم در حال محقق...

جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول

 جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول
2024-02-23T13:40:41+03:30
در پاییز امسال رشد اقتصادی گروه خدمات ۴.۶ درصد، صنعت ۱.۳ درصد، ساختمان ۰.۴ درصد، معدن ۰.۳ درصد و کشاورزی منفی ۱ درصد بوده است.

بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد

 بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد
2024-02-23T13:27:13+03:30
بر اساس بخشنامه رئیس سازمان امور مالیاتی طرح بخشودگی صد درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد.

مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز

 مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز
2024-02-23T12:34:02+03:30
بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز مخالفت کرد.

افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران

 افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران
2024-02-23T11:40:34+03:30
ترانزیت خارجی از مسیر ایران در ۱۱ ماهه سال جاری با ۳۵ درصد افزایش به رقم ۱۶ میلیون و ۱۲۲ هزار تن رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)