میرنیوز

مجلسی‌ها از کوتاهی خودروسازان گلایه دارند؛ خودروسازان از نبود قطعات الکترونیکی

مجلسی‌ها از کوتاهی خودروسازان گلایه دارند؛ خودروسازان از نبود قطعات الکترونیکی 2022-01-17T10:02:00+03:30
به گزارش ایسنا، موضوع افزایش خودروهای ناقص چندی است که بسیار داغ شده و بحث‌های بسیاری را به دنبال داشته است. تعداد خودروهای ناقص به حدی بالا رفت که کار دست خودروسازان داد.

پس از عدم توجه خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت به هشدار سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر پایش روند تجاری‌سازی و تکمیل خودروهای ناقص، سازمان مذکور (سازمان مذکور) این اقدام خودروسازان را از مصادیق احتکار منجر به اخلال در رقابت تلقی کرد و هیات مدیره دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا را برای ارائه توضیحاتی در رابطه با این عدم اعتنا به افزایش خودروهای ناقص و عدم تکمیل آن‌ها فراخواند؛ این در حالیست که آمار تولید و فروش ۹ ماهه خودروسازان نشان می‌دهد بالغ بر ۴۳ هزار دستگاه خودرو تولیدی ایران‌خودرو و سایپا در این مدت تجاری نشده و ناقص کف پارکینگ خودروسازان باقی مانده است.

پس از احضار خودرو سازان توسط سازمان بازرسی کل کشور، بررسی و واکاوی بیشتر موضوع خودروهای ناقص از جایی برای ما بیشتر مورد اهمیت قرار گرفت که یک عضو هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در برنامه‌ای تلویزونی اعلام کرد: در مسیر تحقیق و تفحص با مطالعات و تحقیقات انجام شده، پیش از اعمال افزایش قیمت‌های اخیر (مصوبه ۱۷ آذر ماه ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت خودروهای داخلی) در پارکینگ‌های خودروسازان که خودروهای ناقص موجود هستند، متوجه چند نکته حائز اهمیت شدیم. خودروسازان با عرضه قطره‌چکانی خودرو، تمایل دارند بازار همیشه تشنه باقی بماند و تقاضای بیش از عرضه حاکم باشد. همچنین دیده شد که بسیاری از این خودروهای انبار شده به سبب کسری یک قطعه که ممکن است در داخل نیز قابلیت تامین داشته باشد، قابلیت تجاری‌سازی ندارد. خودروسازان (پیش از اعمال افزایش قیمت‌ها) با عدم تامین یک قطعه (به جهت توجیه عدم تجاری‌سازی برای کارشناس تحقیق و تفحص) از تکمیل و عرضه خودرو جلوگیری کردند تا پس از افزایش قیمت‌ها، محصولات را با قیمت جدید عرضه کنند.

در این رابطه احمد نعمت‌بخش- دبیر انجمن خودروسازان ایران- در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه برخی نمایندگان مجلس گاها صحبت‌هایی می‌کنند که عامه‌پسند باشد، اظهار کرد: صنعت خودرو به دنبال روش‌های نادرستی که در امر فروش و قیمت‌گذاری خودرو به آن تکلیف شده است و نتیجه این روش‌ها منجر به افزایش فاصله قیمت خودرو از کارخانه‌ تا بازار شده است و در نهایت مجبور به فروش خودرو به شیوه قرعه‌کشی برای تعیین مشتریان شده که همه در مورد آن اظهار نظر می‌کنند.

وی افزود: طی سال‌های اخیر بطور مثال فولاد مبارکه ۱۰۳۲ درصد افزایش قیمت داشته است و سایر مواداولیه نیز با درصدهای بالا مشمول افزایش قیمت شده‌اند اما خودرو حدود ۵۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. بر این اساس میزان رشد قیمت مواداولیه و قیمت خودرو قابل مقایسه نیست. خودروساز نیز از انبار شدن خودروها رضایت ندارد؛ چراکه عدم عرضه خودرو علاوه براینکه خودروساز را موظف به پرداخت جریمه تاخیر در تحویل خواهد کرد، هزینه‌هایی همچون حبس سرمایه، آسیب‌های ناشی از شرایط آب و هوایی و... نیز وجود دارد؛ لذا به هیچ وجه امکان ندارد که خودرویی با قطعات داخلی امکان تکمیل و تجاری‌سازی داشته باشد اما خودروساز آن را انبار کرده و تحویل مشتریان ندهد.

نعمت‌بخش، عدم عرضه خودروها پیش از مصوبه افزایش قیمت به بهانه فروش با قیمت‌های جدید را نیز تکذیب کرد و گفت: اتفاقا تعداد خودروهای ناقص پس از اعمال افزایش قیمت‌ها، بیشتر هم شد. اگر پیش از افزایش قیمت ۱۵۰ هزار خودرو ناقص وجود داشت، پس از افزایش قیمت‌ها به ۱۷۰ هزار دستگاه هم رسید؛ اما اگر اتفاق بالعکس افتاده بود که پس از افزایش قیمت تعداد خودروها کمتر شده بود، این اتهام به خودروسازان وارد بود که به قصد فروش با قیمت‌های جدید خودروها را عرضه نکرده‌اند تا بخشی از زیان خود را جبران کنند.

از سازمان بازرسی کشور برای تعیین ضرب‌العجل گلایه‌مندیم

دبیر انجمن خودروسازان ایران از سازمان بازرسی کشور نیز گلایه کرده و افزود: زمانیکه نماینده سازمان بازرسی کل کشور در جلسه کمیته خودرو شرکت می‌کند و از تمام جزئیات اطلاع دارد، ضرب‌العجل تعیین کردن برای جمع کردن خودروهای کف چندان منصفانه نیست. درست است که خودروسازان قول داده‌اند تعداد خودروهای ناقص را کاهش دهند اما همه موارد هم دست خودروساز نیست. علاوه بر تحریم‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و...، مشکل بین‌المللی که برای همه خودروسازان دنیا ایجاد شده و مختص خودروسازان داخلی نیست، مسیر را دشوار کرده است. تمام خودروسازان جهان با کمبود قطعات الکترونیکی چیپست‌های الکترونیکی روبرو هستند.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر اینکه قطعات الکترونیکی کم شده است، همان‌ها را هم به سبب فشارهایی (همچون افزایش تیراژ تولید) که متحمل شده‌ایم تا ۲۵ برابر قیمت هم تهیه می‌کنیم؛ این در حالیست که خودروسازان جهان اعلام کرده‌اند که دلیلی ندارد تیراژ تولید افزایش یابد، تیراژ را پایین می‌آوریم تا وضعیت قطعات الکترونیک هم به لحاظ تعداد و هم به لحاظ قیمت مناسب‌تر شود.

این عضو کمیته خودرو، تاکید کرد: در حال حاضر اکثریت خودروهای ایران‌خودرو و سایپا به سبب نبود قطعات ACU و ECU ناقص باقی مانده و امکان تجاری‌سازی ندارند. این قطعات از شرکت‌های قطعه‌ساز تهیه می‌شود که به سبب مشکل در تامین چیپست‌های مورد استفاده در این قطعات (ACU و ECU) تامین آن‌ها به مشکل برخورده است.

دست و پای خودروساز را بسته‌اند؛ انتظار حرکت دارند

نعمت‌بخش تاکید کرد: همین قطعات الکترونیکی اگر پیدا شود و با ده‌هابرابر قیمت تهیه کنیم، بازهم شرایط واردات به سبب تحریم‌ها دشوار است؛ چراکه بسیاری از خطوط هوایی قبول نمی‌کنند که بار قطعات را حمل کنند. از سوی دیگر در دریافت مبلغ خودروهایی که به کشورهای همسایه صادر می‌کنیم، برای انتقال ارز دچار مشکل هستیم. دست و پای خودروسازان را بسته‌اند اما انتظار دارند که حرکت کنند.  

ممکن است تعدادی از خودروها به سبب نبود قطعات داخلی ناقص مانده باشند؛ دلیل این موضوع این است که بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان از ۴۰ هزار میلیارد تومان هم فراتر رفته و دیگر قطعه‌سازان هم توان تحویل قطعه به خودروسازان ندارند. این مقام صنعتی خاطر نشان کرد: اینکه تمام خودروها با قطعات داخلی امکان تجاری‌سازی داشته باشند اما خودروساز به هر بهانه‌ای از آن سرباز زند، وجود ندارد؛ البته ممکن است تعدادی از  خودروها به سبب نبود قطعات داخلی ناقص مانده باشند؛ این موضوع را رد نمی‌کنیم. دلیل این موضوع نیز این است که بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان از ۴۰ هزار میلیارد تومان هم فراتر رفته و دیگر قطعه‌سازان هم توان تحویل قطعه به خودروسازان ندارند. آن‌ها نیز با کمبود نقدینگی مواجه شده و به سختی فعالیت می‌کنند. همه ما در یک کشتی هستیم و قطعه‌سازان همه توان خود را گذاشته‌اند تا تامین مالی کنند و تولید را سرپا نگه داشته و به خودروسازان قطعه برسانند.  

دبیر انجمن خودروسازان ایران یادآور شد: پیش‌تر اعلام کردیم اگر قرار است که تولید ادامه‌دار باشد، ۱۰ هزار دلار (یا از محل ماده ۹۰ اصل ۴۴ که به موضوع پرداخت کمک‌زیان توسط دولت به کالاهایی که کمتر از قیمت واقعی عرضه می‌شوند یا به صورت وام و...) به هریک از خودروسازان تخصیص دهند که بتوانیم مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنیم تا آن‌ها نیز بتوانند قطعه‌رسانی کنند. در اینصورت علاوه براینکه خودروهای ناقص جمع خواهند شد، تیراژ تولید را می‌توانیم از روزی ۲۰۰۰ دستگاه به ۲۵۰۰ دستگاه در روز برسانیم؛ اما متاسفانه این پول برای خودروسازان تامین نشد.

قطعا با تامین قطعات الکترونیکی، مشکل تامین قطعات داخلی هم حل خواهد شد 

 در این رابطه، همچنین حسن کریمی سنجری- کارشناس صنعت خودرو-ضمن اشاره به اینکه نظر نمی‌رسد شرکت‌های خودروساز از فزونی خودروهای ناقص کف به‌ویژه در شرایط فعلی که افزایش ۱۸ درصدی قیمت‌ها به فروش‌های درب کارخانه تعلق گرفته، منفعتی داشته باشند؛ اظهار کرد: طبیعتا با فضای فعلی حاکم بر سیاست‌گذاری خودرویی کشور، افزایش قیمت مجددی را هم نمی‌توان متصور بود؛ لذا انتظار افزایش قیمت کارخانه‌ای انتظار بی‌فرجام است. منطق حکم می‌کند برای آرامش هجمه‌هایی که علیه خودروسازی وجود دارد، این خودروها در زمانی کوتاه تکمیل و در بازار عرضه شوند.

وی ادامه داد:  آنطور که از شواهد پیداست، علت ماندگاری بی‌سابقه خودروهای ناقص کف، کمبود قطعه تراشه الکترونیکی مورد نیاز برای تولید ACU خودرو است که البته یک بحران جهانی است و تقریبا اغلب خودروسازهای جهان با این موضوع درگیر هستند. ممکن است خودروهایی همزمان کسری برخی دیگر از قطعات همچون چراغ یا هر قطعه دیگر که نمایندگان مجلس بدان  اشاره می‌کنند هم وجود داشته باشند اما این کمبودها در زمان تامین تراشه قطعا رفع خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه شرکت‌های خودروساز (بر خلاف تصور عموم) شرکت‌هایی کاملا دولتی هستند و اداره آن‌ها از طریق دولت انجام می‌شود، لذا تاختن به این شرکت‌ها آن هم توسط بخشی از حاکمیت، بیش از آنکه بر گرفته از یک مطالبه منطقی باشد، خواستگاه سیاسی دارد. انتقاد بخشی از بدنه حاکمیت از بخش دیگر اگرچه مسبوق به سابقه است و طبیعی نشان می‌دهد اما در شرایطی که هم دولت و هم مجلس خواستگاه سیاسی مشابهی دارند، ریشه این قبیل انتقادهای تند را بایستی در جای دیگری جستجو کرد.

کریمی سنجری تاکید کرد: مردم مطمئن باشند با تمامی انتقادهایی که به خودروسازی وارد است، اما ناقص بودن این تعداد خودرو واقعی است. اگرچه با برنامه‌ریزی قوی و قابل اعتماد، می‌توانستند کار به اینجا نکشد. علاوه براین‌ها، اجبار شرکت‌های خودروساز به تولید این تعداد خودرو همراه با کسری که قابلیت عرضه به بازار را ندارند، از سوی سیاست‌گذار خودرویی کشور برای رسیدن به آمار بالاتر است؛ به هر حال حبس سرمایه به این میزان، خود عاملی برای کمبود نقدینگی شرکت‌های خودروساز است.

این موارد در حالی مطرح است که ایسنا، موضوع خودروهای ناقص و علت آن‌ها را از عادل پیرمحمدی-مدیرعامل شرکت ساپکو (شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایران‌خودرو) در گفت‌وگویی، مورد پیگیری قرار داد.

وی در ابتدا ضمن اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۵۰۱ هزار دستگاه خودرو در گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید شده است که از این تعداد حدود ۴۷۰ هزار دستگاه تجاری و تحویل مشتریان شده است، اظهار کرد: بنابراین اغلب خودروهای تولیدی سال گذشته عرضه شد و کمتر از ۱۰ درصد آن‌ها به صورت ناقص، رسوب کرد. در سال جاری نیز طبق برنامه، تاکنون بالغ بر ۳۸۰ هزار دستگاه خودرو تولید داشته‌ایم که از این تعداد حدود ۳۳۵ هزار دستگاه عرضه شده است.

حدود ۳۵ از میزان ارزبری ایران‌خودرو مربوط به قطعات الکترونیک است که تحت اختیار صنعت خودرو نیست و حمایت صنایع الکترونیک را می‌طلبد تا بتوانیم خودروهای ناقص کف را تکمیل و تجاری کنیم. پیرمحمدی علت تجاری نشدن این ۴۵ هزار دستگاه خودرو از تولیدهای سال جاری ایران‌خودرو را مرتبط با قطعات برق الکترونیک دانست و گفت: حدود ۳۵ درصد از میزان ارزبری ایران‌خودرو مربوط به قطعات الکترونیک است که تحت اختیار صنعت خودرو نیست و حمایت صنایع الکترونیک را می‌طلبد تا بتوانیم خودروهای ناقص کف را تکمیل و تجاری کنیم. اقداماتی در این زمینه صورت گرفته و در مسیر خودکفایی گام برداشته‌ شده است اما تلاش‌ بیشتر در راستای استراتژی توسعه صنعتی ضروری است.

 همچنین لازم به ذکر است که گروه صنعتی ایران‌خودرو هفته گذشته از عرضه حداقل ۵۵ هزار دستگاه از محصولات خود به بازار بصورت ماهانه و افزایش ۲۳ درصدی عرضه (در راستای تاکیدهای وزارت صنعت، معدن و تجارت) در سه ماهه پایانی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

ایران‌خودرو پس از وعده افزایش تولید و عرضه خودرو در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ و عرضه بیش از ۱۶۰ هزار دستگاه در این مدت (زمستان ۱۴۰۰)، نموداری از تعداد خودروهای ناقص خود طی سال جاری و روند افزایش و کاهش آن طی ۹ ماهه ۱۴۰۰ ارائه داد و پیش‌بینی کرد که ۹۶ هزار خودروی ناقص خود تا پایان آذرماه را تا پایان سال جاری به ۶۰ هزار دستگاه و تا پایان تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ به ۴۵ هزار دستگاه برساند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هدف‌گذاری تجارت یک میلیارد دلاری ایران و قزاقستان در سال ۲۰۲۵

هدف‌گذاری تجارت یک میلیارد دلاری ایران و قزاقستان در سال ۲۰۲۵
2025-02-16T22:29:36+03:30
وزیر تجارت قزاقستان طی دیدار با وزیر راه و شهرسازی ایران از پیش‌بینی افزایش مبادلات تجاری دو کشور ایران و قزاستان به یک میلیارد دلار طی سال ۲۰۲۵ خبر داد.

مشکلات رانندگان ایرانی در قزاقستان به زودی رفع می‌شود

مشکلات رانندگان ایرانی در قزاقستان به زودی رفع می‌شود
2025-02-16T22:16:24+03:30
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به گفتگو با وزیر تجارت قزاقستان گفت: مشکلات رانندگانی که به قزاقستان سفر می‌کنند و ترانزیت دارند به زودی رفع می‌شود.

بیانیه اختتامیه همایش ملی صنعت لیزینگ و تأمین مالی

بیانیه اختتامیه همایش ملی صنعت لیزینگ و تأمین مالی
2025-02-16T20:29:38+03:30
بیانیه اختتامیه همایش ملی صنعت لیزینگ و تأمین مالی توسط کوروش پرویزیان رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی قرائت شد.

تحول دیجیتال و هوشمندسازی در صنعت لیزینگ

تحول دیجیتال و هوشمندسازی در صنعت لیزینگ
2025-02-16T20:29:38+03:30
نشست «هوشمندسازی و تحول دیجیتال در صنعت لیزینگ» با حضور مقام‌های بانکی و متخصصان صنعت لیزینگ برگزار شد.

استانداردهای گزارشگری و مدیریت شرکت‌های لیزینگ

استانداردهای گزارشگری و مدیریت شرکت‌های لیزینگ
2025-02-16T20:29:38+03:30
نشست تحلیلی «استانداردهای گزارشگری و مدیریت شرکت‌های لیزینگ» در ادامه همایش ملی صنعت لیزینگ و تأمین مالی برگزار شد.

بالا بودن هزینه‌های سربار در حوزه لیزینگ از موانع جدی رشد این صنعت است

بالا بودن هزینه‌های سربار در حوزه لیزینگ از موانع جدی رشد این صنعت است
2025-02-16T20:29:37+03:30
امروز یکشنبه ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۳ نشست «فضای کسب‌وکار و چالش‌های صنعت لیزینگ» در حاشیه همایش صنعت لیزینگ و تأمین مالی برگزار شد.

نرخ سود بالا و فرآیندهای پیچیده تأمین مالی دو تنگنای مهم صنعت لیزینگ

نرخ سود بالا و فرآیندهای پیچیده تأمین مالی دو تنگنای مهم صنعت لیزینگ
2025-02-16T20:29:37+03:30
نشست «تأمین مالی صنعت لیزینگ» در حاشیه همایش ملی صنعت لیزینگ و تأمین مالی برگزار شد و کارشناسان بر لزوم کاهش نرخ سود، تسهیل فرآیندهای پیچیده و تنوع‌بخشی به ا...

رئیس مرکز تنظیم‌گری بانک مرکزی: صنعت لیزینگ در ایران توسعه پیدا نکرده است

رئیس مرکز تنظیم‌گری بانک مرکزی: صنعت لیزینگ در ایران توسعه پیدا نکرده است
2025-02-16T20:29:36+03:30
امروز یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ نشست سیاستی «تنظیم‌گری و محیط قانونی صنعت لیزینگ» در اولین همایش ملی صنعت لیزینگ و تأمین مالی برگزار شد.

ضمانت‌ های اجرایی قانون ساماندهی تجارت مرزی اعلام شد

ضمانت‌ های اجرایی قانون ساماندهی تجارت مرزی اعلام شد
2025-02-16T20:16:17+03:30
معاون برنامه‌ریزی و مقررات سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به قانون ساماندهی تجارت مرزی از هزینه کردن بخشی از درآمد تجارت ته لنجی‌ها برای اشتغال و توسعه ...

توافق ایران و عربستان بر توسعه روابط اقتصادی و تسهیل فرآیندهای مالی حجاج

توافق ایران و عربستان بر توسعه روابط اقتصادی و تسهیل فرآیندهای مالی حجاج
2025-02-16T19:11:03+03:30
در دیدار وزیر اقتصاد ایران و وزیر دارایی عربستان، دوطرف بر تقویت همکاری‌های اقتصادی و تسهیل فرآیندهای مالی حجاج تأکید کردند.

توافق ایران و عربستان با هدف توسعه روابط اقتصادی و مالی

توافق ایران و عربستان با هدف توسعه روابط اقتصادی و مالی
2025-02-16T18:56:23+03:30
در دیدار وزیر اقتصاد ایران و وزیر دارایی عربستان، دوطرف بر تقویت همکاری‌های اقتصادی و تسهیل فرآیندهای مالی حجاج تأکید کردند.

هشدار هواشناسی؛ ورود موج سرد و بارش برف و باران در کشور

هشدار هواشناسی؛ ورود موج سرد و بارش برف و باران در کشور
2025-02-16T16:30:01+03:30
سازمان هواشناسی نسبت به بارش برف و باران و کاهش دما در نقاط مختلف کشور هشدار نارنجی صادر کرد.

لیزینگ واسط بین عرضه و تقاضا است

لیزینگ واسط بین عرضه و تقاضا است
2025-02-16T15:36:17+03:30
رئیس هیئت‌مدیره انجمن لیزینگ ایران گفت: لیزینگ به عنوان واسطه‌ای میان عرضه و تقاضا می‌تواند نقش کلیدی در حل مشکل فروش از طریق افزایش قدرت خرید ایفا کند.

نقش حیاتی لیزینگ در رشد اقتصادی کشور

نقش حیاتی لیزینگ در رشد اقتصادی کشور
2025-02-16T15:23:00+03:30
یک کارشناس بورس گفت: نبود زیرساخت‌های مالی، عامل عقب‌ماندگی لیزینگ دارایی‌های بزرگ است.

لیزینگ واسطع بین عرضه و تقاضا است

لیزینگ واسطع بین عرضه و تقاضا است
2025-02-16T15:10:00+03:30
رئیس هیئت‌مدیره انجمن لیزینگ ایران گفت: لیزینگ به عنوان واسطه‌ای میان عرضه و تقاضا می‌تواند نقش کلیدی در حل مشکل فروش از طریق افزایش قدرت خرید ایفا کند.

رئیس کل بانک مرکزی: صنعت لیزینگ نیازمند توسعه است

رئیس کل بانک مرکزی: صنعت لیزینگ نیازمند توسعه است
2025-02-16T14:03:08+03:30
 رئیس کل بانک مرکزی، در همایش صنعت لیزینگ و تأمین مالی بر لزوم توسعه این صنعت و تخصصی‌تر شدن بانک‌ها تأکید کرد.

دیدار و توافقات وزیر اقتصاد با رئیس صندوق اوپک در عربستان

دیدار و توافقات وزیر اقتصاد با رئیس صندوق اوپک در عربستان
2025-02-16T14:03:06+03:30
وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه حضور در کنفرانس سالانه چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی اقتصادهای نوظهور در عربستان با رئیس صندوق اوپک دیدار و گفت‌وگو کرد.

تولید نفت آغاجاری در دولت چهاردهم افزایش یافت

تولید نفت آغاجاری در دولت چهاردهم افزایش یافت
2025-02-16T14:03:04+03:30
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در بحث افزایش تولید در دولت چهاردهم خوش درخشیده است.

چقدر گاز در روزهای سرد امسال به نیروگاه‌ها تحویل شد؟

چقدر گاز در روزهای سرد امسال به نیروگاه‌ها تحویل شد؟
2025-02-16T13:09:41+03:30
سرمای زودرس و زمستان سرد سبب ثبت رکوردهای متعددی در مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری شد، با این حال آمارها نشان می‌دهد تحویل گاز به نیروگاه‌ها در ماه‌های آذر، د...

مصرف ۷۳ درصد گاز طبیعی در بخش خانگی

مصرف ۷۳ درصد گاز طبیعی در بخش خانگی
2025-02-16T12:56:17+03:30
سخنگوی شرکت ملی گاز ایران از مصرف ۷۳ درصد کل گاز طبیعی تحویلی به شبکه سراسری در بخش خانگی، تجاری و صنایع جزء خبر داد.

حضور همتی در کنفرانس چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی اقتصادهای نوظهور

حضور همتی در کنفرانس چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی اقتصادهای نوظهور
2025-02-16T12:56:16+03:30
وزیر امور اقتصادی و دارایی در کنفرانس دو روزه چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی اقتصادهای نوظهور، حضور یافت.

بخش کشاورزی پیشران همکاری مشترک بین ایران و قزاقستان

بخش کشاورزی پیشران همکاری مشترک بین ایران و قزاقستان
2025-02-16T12:43:01+03:30
رئیس سازمان حفظ نباتات از ظرفیت بالای همکاری ایران و قزاقستان در بخش کشاورزی خبر داد.

ریزش ۴۷ هزار واحدی شاخص کل بورس با وجود دلار ۹۰ هزار تومانی

ریزش ۴۷ هزار واحدی شاخص کل بورس با وجود دلار ۹۰ هزار تومانی
2025-02-16T12:43:00+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز یکشنبه بیست‌وهشتم بهمن با افت ۴۷ هزار و ۶۷۹ واحدی به ۲ میلیون و ۶۷۸ هزار واحد رسید.

راه‌اندازی گمرک در منطقه آپرین

راه‌اندازی گمرک در منطقه آپرین
2025-02-16T12:03:05+03:30
گمرک و شرکت راه آهن جهت راه اندازی گمرک در منطقه آپرین اسلامشهر توافق کردند.

واردات خودرو از گمرک خسروی و پرویزخان مجاز شد

واردات خودرو از گمرک خسروی و پرویزخان مجاز شد
2025-02-16T11:49:43+03:30
گمرک خسروی و پرویزخان به فهرست گمرکات تخصصی مجاز به ترخیص خودروی سواری اضافه شدند.

توافق گمرک و شرکت راه‌آهن جهت راه‌اندازی گمرک در منطقه آپرین

توافق گمرک و شرکت راه‌آهن جهت راه‌اندازی گمرک در منطقه آپرین
2025-02-16T11:49:42+03:30
گمرک و شرکت راه آهن جهت راه اندازی گمرک در منطقه آپرین اسلامشهر توافق کردند.

قیمت دلار ۲۸ بهمن؛ دلار به ۷۲ هزار و ۶۳۲ تومان رسید

قیمت دلار ۲۸ بهمن؛ دلار به ۷۲ هزار و ۶۳۲ تومان رسید
2025-02-16T11:49:41+03:30
قیمت توافقی هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران با افزایش نسبت به روز کاری قبل به ۷۲ هزار و ۶۳۲ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۷۰ هزار و ۶۵۳ تومان رسیده است.

اضافه شدن خسروی و پرویزخان به فهرست گمرکات مجاز ترخیص خودرو سواری

اضافه شدن خسروی و پرویزخان به فهرست گمرکات مجاز ترخیص خودرو سواری
2025-02-16T11:36:17+03:30
گمرک خسروی و پرویزخان به فهرست گمرکات تخصصی مجاز به ترخیص خودروی سواری اضافه شدند.

رونق تولید و مصرف با توسعه صنعت لیزینگ

رونق تولید و مصرف با توسعه صنعت لیزینگ
2025-02-16T11:22:59+03:30
قائم مقام وزارت صمت گفت: پیش از این از صنعت لیزینگ دربرخی از بخش های اقتصاد استفاده می شد که با توسعه آن می توان بازار مصرف و تولید را رونق داد.

افزایش ۳۱ درصدی تراکنش همراه‌بانک صادرات ایران

افزایش ۳۱ درصدی تراکنش همراه‌بانک صادرات ایران
2025-02-16T10:43:00+03:30
​استقبال مشتریان و کاربران از نرم‌افزار ارتقایافته و امن همراه‌بانک صادرات ایران با افزایش بیش از ۳۱ درصدی تراکنش‌ها در ۱۰ ماه ابتدای سال جاری همراه شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)