میرنیوز
به گزارش ایسنا، از دوشنبه هفته گذشته (۱۳ دی ماه) و بر اساس قانون مصوب مجلس عوارض پنج درصدی شهرداری برای بلیت هواپیما حذف اما به جای آن مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی تصویب و اعمال شد که بر این اساس قیمت بلیت هواپیما با افزایش چهار درصدی مواجه شد.
این مسئله باعث شد تا مردم انتقادات بسیاری در این باره مطرح کنند. البته مقصود اسعدی سامانی -دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی- در این باره به ایسنا گفت: ایرلاینها مقصر این افزایش قیمت نیستند و برخی نمایندگانی که همواره نسبت به افزایش قیمت بلیت هواپیما اعتراض میکنند با وضع و تصویب این قانون باعث این افزایش نرخ شدهاند.
وی با بیان اینکه موافق اجرای مالیات بر ارزش افزوده در حملونقل هوایی نیستیم، افزود: ایرلاینها بر اساس قانون مذکور موظف هستند که مالیات بر ارزش افزوده را از مصرف کننده نهایی یعنی مسافر دریافت کرده و به حساب سازمان هواپیمایی کشوری برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده واریز کنند و این مسئله سبب میشود تا قیمتها در این صنعت بالاتر رفته و بیش از پیش به ایرلاینها فشار وارد شود.
پس از طرح این اظهارات، حسن خوشخو - مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها و شرکتها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری- اعلام کرد که به دلیل وجود برخی ابهامات در این زمینه، احتمال حذف مالیات بر ارزش افزوده از پروازهای خارجی وجود دارد.
وی در گفتوگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: باید در این زمینه قانون شفاف باشد که مالیات بر ارزش افزوده در پروازهای غیر مستقیم و با چند توقف به کدام بخش از ارزش بلیت هواپیما تعلق میگیرد و از آنجا که قیمت بلیت هواپیما در پروازهای خارجی غیر مستقیم با چندین کانکشن بالاتر است باید قانون شفاف مشخص باشد که این مالیات شامل کدام قسمت از بهای بلیت هواپیماست.
خوشخو با اشاره به احتمال حذف مالیات بر ارزش افزوده از پروازهای خارجی، افزود: یکی دیگر از ابهامات مطرح شده این بود که با برخی از کشورها و شرکتهای هواپیمایی خارجی توافقاتی برای معافیتهای مالیاتی دو و چند جانبه امضاء شده است، مشخص نیست در این قانون برای این پروازها چه تصمیمگیری شده و چگونه باید عمل کنیم. بنابراین و با توجه به اینکه مردم در مسیرهای خارجی در حال خرید بلیت هواپیما هستند باید هر چه سریعتر جزییات این مسئله روشن شود و به همین دلیل سازمان امور مالیاتی در اسرع وقت قرار است به این ابهامات به صورت مکتوب پاسخ دهد.
این اتفاقات در حالی رخ داده که ایرلاینها همچنان این قانون را اجرا میکنند و تا کنون خبری از تغییر در این قانون که البته نیاز به اصلاح از سوی مجلس دارد، نیست. به نظر میرسد ایرلاینها برای اجرای این قانون در پروازهای خارجی با ابهامات بسیاری رو به رو هستند و نمیدانند که اگر این قانون را اجرا کنند چه تبعاتی در برخی پروازهای خارجی که مورد توافق طرفین قرار گرفته به وجود بیاید.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
بخشی از جاده چالوس بازگشایی شد
پرواز هواپیماهای ایرانایر به فرودگاه استانبول روزانه شد
همتی: دولت مصمم به حذف رانت و کاهش کسری بودجه است
چالوس مسدود است، تردد از محورهای هراز و فیروزکوه انجام شود
وزیر صمت: افزایش قیمت خودرو نصف آن چیزی است که مصوب شده بود
بازنگری در بخشنامه توقف قسط بندی حقوق دولتی معادن
عدم ترخیص درصدی کالا از گمرکات منجر به رسوب کالاها شد
ممنوعیت ورود پسته ایران از دستور کار اتحادیه اروپا خارج شد
امروز در شرق، شمالشرق و ارتفاعات مرکزی زاگرس بارش پراکنده است
وزیر صمت: گران شدن خودرو مصوبه دولت قبل بود، ما اجرا کردیم
قیمت جدید محصولات ایران خودرو اعلام شد+ جدول
همتی: بانکها به اجرای برنامههای تحولی اهتمام ورزند
رشد اقتصادی نیمه اول امسال مثبت بود
افزایش سرعت قطارهای باری حامل واگنهای خالی به ۸۰ کیلومتر در ساعت
همتی: مدیرانعامل بانکها به اجرای برنامههای تحولی اهتمام ورزند
رشد اقتصادی ۸درصد حداقل به ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه ثابت نیاز دارد
زمینخواری با پنجره واحد مدیریت زمین متوقف میشود؟
بارش برف و باران از روز یکشنبه آغاز میشود
نرخ تورم سالانه آبان ماه خانوارهای کشور ۳۳.۱ درصد اعلام شد
تسریع در احداث مسیر ریلی شلمچه - بصره
تعرفه گاز برای مشترکان پر مصرف افزایش یافت
بیمه محصولات کشاورزی در اجرای حمایت از کشاورزان ضروری است
دستورالعمل معاملات بازار ارز تجاری مرکز مبادله ارز و طلا ابلاغ شد
امروز اول آذر سکه در بازار طلا ۵۲میلیون و ۶۳۰هزار تومان معامله شد
آزادراه تهران-شمال و محور چالوس تا شنبه سوم آذر مسدود است
قیمت هر بشکه نفت خام ۱۰ سنت افزایش یافت
یارانه آبان ماه کی واریز می شود؟
کشف فرار مالیاتی یک رستوران در غرب تهران
پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری از مرز ۱۷۳ همت گذشت
بنگاه داری بانکها موجب آسیب رسیدن به بازار مسکن خواهد شد