میرنیوز
به گزارش ایسنا، مصطفی آیتی عصر امروز (یکشنبه) در نشست بررسی پنج ساله ترانزیت کشور با حضور تشکلهای حمل و نقل بین المللی و شرکتهای برتر فعال در این حوزه اظهار کرد: کاهش ترانزیت طی پنج ساله گذشته اتفاق افتاده است که علت و عامل اصلی آن بالا بودن هزینه و زمان ترانزیت است و باید برای تقویت ترانزیت فکری کرد و جذابیتهای آن را بالا برد.
وی افزود: کشورهای بستهای مانند افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، اقلیم کردستان و غیره که دسترسی به آبهای آزاد و مرزهای دریایی ندارند از نظر جغرافیایی در مسیر ترانزیت ایران قرار گرفتند و به همین سبب میتوان با افزایش جذابیت، ترانزیت را به این کشورها تقویت کرد.
مدیر کل دفتر ترانزیت کالای گمرک ادامه داد: عوامل متعددی در کاهش ترانزیتی کالا موثر است که تغییرات جهانی قیمت یک کالا نیز میتواند یکی از آنها باشد. به عنوان مثال ترکمنستان عمده ترین صادرکننده گوگرد محسوب میشود و کالایش را از طریق ایران به کشورهای هند، چین و همسایگان جنوبی ما ارسال میکند اما طی هفتههای گذشته قیمت گوگرد کاهش پیدا کرد و همین مسئله سبب شد از نظر مزیت نسبی، صرفه ترانزیت آن نیز کاهش پیدا کنند و نهایتا ترانزیت گوگرد از ترکمنستان کمتر شود.
آیتی تصریح کرد: باید در راستای افزایش ترانزیت به دنبال ایجاد جذب مسیرها، بازارها و کالاهای جدید برویم و با کاهش زمان و هزینه ترانزیت جذابیت را برای کشورهای بسته همسایمان بالا ببریم.
وی همچنین به کاهش زمان و مراحل بروکراسی ترانزیت اشاره کرد و گفت: در حوزه هزینه ترانزیت نیز باید به این مسئله توجه کنیم که تاکنون هیچ آنالیز قیمتی صورت نگرفته و این اتفاق باید از سوی تشکلهای خصوصی انجام شود اما هم اکنون هزینه حمل در حوزه ترانزیت بالاست که به گران بودن قیمت ناوگان و دیگر مسائل منجر میشود و نهایتا قدرت رقابت پذیری ایران را در حوزه ترانزیت با دیگر کشورها پایین تر می آورد، چرا که به عنوان مثال قیمت یک کامیون در مدل و نوعی خاص در ایران بسیار بیشتر از دیگر کشورهای جهان است و همین مسئله یکی از نقاط آسیب در زمینه ترانزیت به شمار میآید که باید برای آن فکری کنیم.
به گزارش ایسنا، در این نشست دیگر فعالان حوزه ترانزیت در بخشهای مختلف به مشکلات و مسائل پیرامون این موضوع از جمله فعال شدن بنادر کشورهای دیگر مانند بندر امل القصر عراق و سرمایه گذاری چین در بندر گوادای هند اشاره کرد. همچنین بر این مسئله تاکید شد که اگر در بندر چابهار سرمایه گذاریهای لازم صورت گیرد و زیرساختهای آن تکمیل شود میتواند یکی از بهترین مزیتهای نسبی ایران برای ترانزیت کالا به همسایگان غربی و آسیای میانه باشد.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
ایران پاسخ درخوری به رژیم کودککش صهیونیستی داد
ریزش قیمتها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
هشدار قرمز بارشهای سیلآسا در ۵ استان
شرایط عادی در پمپبنزینها/ تکذیب بزرگنمایی رسانههای معاند
گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
۸۵ درصد سهام سرخابیها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
سامانه فروش نهضت ملی مسکن راهاندازی میشود
بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
مردم نگران تامین بنزین نباشند