میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی؛ خداداد مقبلی با بیان اینکه توسعه روستاها در گرو آسفالت و قابل تردد شدن راهها و مسیرهای روستایی است، گفت: در حوزه احداث راههای روستایی پروژههای بیشتری را در حال انجام داریم و امیدواریم تا پایان سال طول بیشتری را برای تردد راحتتر روستاییان آسفالت و آماده بهرهبرداری کنیم.
وی با بیان اینکه شرایط راهها به نحوی مناسب شود که روستاییان بتوانند تولیدات خود را با حداقل هزینه و زمان ممکن به بازار مصرف برسانند، افزود: در اعتبارات سال ۱۴۰۱ نگاه ویژهای به مقوله راههای روستایی شده است تا بدینطریق بتوانیم مسیرهای باقیمانده مد نظر در برنامه پنج ساله که حدود ۵ هزار کیلومتر میشود را بسازیم.
مقبلی با اشاره به اولویتبندی ساخت ۵ هزار کیلومتر راه برنامهریزی شده، توضیح داد: اولویت در نظر گرفته شده برای ساخت راههای روستایی با روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار است که شامل ۸۱۰ روستا در کشور میشوند و طول قابل ملاحظهای دارند.
وی با بیان اینکه همچنین روستاهای دارای تولیدات دامی و کشاورزی نیز در اولویت برنامهریزی برای ساخت این ۵ هزار کیلومتر راه قرار دارند، تصریح کرد: تحقق همه این برنامهها در گروی اعتباراتی است که در بودجه ابلاغی ۱۴۰۱ دیده شده است.
مشخصات هندسی حدود ۱۵ هزار کیلومتر راه روستایی نیاز به اصلاح دارد
معاون ساخت و توسعه راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حملونقل جادهای یکی از مشکلات اصلی سازمان راهداری و حملونقل جادهای را تأمین اعتبار برای نگهداری راههای روستایی و فرعی بیان کرد و گفت: از ۱۱۳ هزار کیلومتر راه موجود در حوزه راه روستایی، حداقل ۴۰ هزار کیلومتر راه نیاز به روکش دوباره آسفالت دارد.
مقبلی با اظهار اینکه بر اساس برنامهریزی انجام شده در یک دوره هشت ساله، باید حداقل سالی ۵ هزار کیلومتر از راههایی که سطح رویه آنها بسیار نامناسب است، دوباره روکش آسفالت شوند، تاکید کرد: انجام این پروژه که به دلیل تردد زیاد در این مسیرها و استهلاک بالای وسایل نقلیه اهمیت زیادی دارد، نیازمند حداقل سالی ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است.
بهگفته وی، برای کاهش هزینههای تحمیلی ناشی از نامناسب بودن رویه آسفالت راههای روستایی، باید نسبت به روکش دوباره آسفالت آنها اقدام شود که اعتبارات خاص خود را میطلبد.
مقبلی همچنین با اشاره به عمر ۳۰ تا ۳۵ ساله ساخت و آسفالت بسیاری از مسیرهای روستایی، گفت: به مرور زمان برخی از روستاها توسعه یافتهاند و امروز به بخش، شهر و شهرستان تبدیل شدهاند، اما راههای آنها هنوز همان مشخصات راه روستایی را دارند و سطح رویه آنها بسیار نامناسب است.
معاون ساخت و توسعه راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حملونقل جادهای با تاکید بر اینکه باید مشخصات هندسی حدود ۱۵ هزار کیلومتر از این راههای روستایی ارتقا یابد، اظهار داشت: در این راههای روستایی تردد زیادی انجام میشود بنابراین برای کاهش تصادف و تلفات جادهای باید اصلاح هندسی انجام شود که این امر نیازمند رقم قابل توجهی اعتبار است.
بهگفته وی در حوزه راههای فرعی نیز با چنین مشکلاتی روبهرو هستیم.
اصلاح ۲۲۱ نقطه پرحادثه در محورهای روستایی و فرعی
مقبلی با بیان اینکه در مجموع حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان در سال برای ساخت و نگهداری راههای روستایی نیاز داریم، تاکید کرد: این رقم برای نگهداری ۱۱۳ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالت شده و همچنین روکش آسفالت ۴۰ هزار کیلومتر راه از این میزان راه روستایی در یک دوره پنج تا هشت ساله مورد نیاز است.
وی با بیان اینکه هر سال به حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان برای روکش ۵ هزار کیلومتر راه نیاز داریم، گفت: تاکنون ادارات کل راهداری و حملونقل جادهای تقریباً ۲۲۱ نقطه پرحادثه در محورهای روستایی و فرعی کشور را اصلاح کردهاند.
مقبلی با تاکید بر اینکه اصلاح نقاط حادثهخیر به کاهش تصادفات و تلفات جادهای کمک میکند، تصریح کرد: ادارات کل راهداری و حملونقل جادهای، اصلاح سایر نقاط حادثهخیر را در دستور کار قرار دادهاند و عملیات اجرایی آنها در حال انجام است که امیدواریم تا پایان سال بخشی از آنها برطرف شود.
منبع : خبرگزاری مهر
سرمایه گذاری مستقیم خارجی و نقش ایران در رنجیره ارزش جهانی
۱۸۲ همت وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت شد
قیمت جهانی کامودیتی ها در بخش نفت و انرژی؛ پنجشنبه ۸ آذر ۱۴۰۳
وزیر نیرو: مشکل ناترازی سوخت بهبود یافت
نرخ بهره بین بانکی ثابت ماند
بازار خودرو در خواب زمستانی است؛ قیمت جدید خودرو در بازار
تشریح عملکرد ۱۰۰ روزه شرکت ملی گاز ایران
برون رفت از چالش ناترازی انرژی با استفاده از ظرفیت های دیجیتال
گازرسانی بدون افت فشار
زریباف: نوسانات بازار ارز موقتی است
نوسازی ۷۵ واحد صنعتی در نیمه نخست امسال
واردات ۱۲ میلیارد دلار کالای اساسی به کشور
شرایط جدید وام فرزندآوری ابلاغ شد
دبیرخانه بزرگترین رویداد صنعت مالی ایران آغاز به کار کرد
مصوبه ترخیص درصدی کالاها تمدید شد
۷۰ درصد بازار خودروی روسیه دست برندهای چینی
نمایندگان کنگره آمریکا: بانک های هنگ کنگ تحریم های ایران و روسیه را دور می زنند
تهدید جدید ترامپ علیه مکزیک و کانادا
مالیات اصلی ترین ابزار تنظیم گری
نوسانات بازار ارز موقتی است
تخصیص پنج هزار ربع سکه ضرب ۱۴۰۳ در حراج امروز
افزایش ۴۶۲ درصدی واردات طلا
نرخ جدید گاز مایع اعلام شد
واردات ۱.۶ میلیارد دلاری موبایل در ۸ ماه
شرط تحویل خودرو صفر در مراکز اسقاط اعلام شد
برخورد دوگانه در صنایع غذایی و عدم فهم مشترک از نیازها
قیمت طلا و سکه امروز ۷ آذر؛ سکه ۵۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شد
صدور ۴ هزار و ۷۱۴ گواهی تمکن مالی الکترونیک در ۸ ماه
۲۹۴۱۸ خودرو از گمرک ترخیص شد
ورود دومین محموله شمش نقره به خزانه بورس کالا