میرنیوز
قاسمعی حسنی در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها، اظهار کرد: طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا یک آزمون و خطای بزرگی است که وزارت صمت آن را پیاده سازی کرد.
دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی استان تهران افزود: هنوز بسترها برای اجرای این طرح آماده نیست. منطقیتر این بود که وزارت صمت از قبل از طریق رسانهها نحوه درج قیمت و محاسبه قیمت نهایی را آموزش میداد تا مصرف کننده بداند کالا را با چند درصد سود و … می خرد.
وی ادامه داد: درست است که برای قیمت گذاری یک کالا ۳ درصد سود عمده فروش، ۱۲ درصد سود خرده فروش و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده محاسبه میشود، اما مصرف کننده نمیداند در نهایت چقدر روی قیمت تولیدکننده کشیده شده است چراکه هیچ گونه آموزش و اطلاع رسانی دقیقی در این مورد صورت نگرفت.
حسنی گفت: از سویی دیگر با توجه به عدم شفاف سازی دقیق و نامتوازن بودن هزینهها، نحوه محاسبه هزینه حمل و نقل، کرایه، انبارداری و هزینههای جانبی در کشور ما جای بحث دارد. کاسب میتواند بگوید هزینه انبارداری و کرایه من ایکس تومان شده پس تمام این موارد را روی قیمت مصرف کننده اعمال میکنم.
مصرف کننده چگونه متوجه شود که قیمت فروشنده منصفانه است؟
دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی استان تهران افزود: به عنوان نمونه اگر قیمت تولیدکننده یک کالایی ۸ هزار تومان درج شده باشد و فروشنده این کالا را با قیمت ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان بفروشد؛ مصرف کننده چه ایرادی میتواند به این قیمت بگیرد؟ چگونه میخواهد محاسبه کند که آیا قیمت فروشنده منصفانه است یا خیر؟ کاسب میتواند هزاران دلیل برای قیمت فروشنده بیاورد، مصرف کننده چگونه قرار است متوجه شود که افزایش قیمت اعمال شده، منطقی است؟
وی اظهار کرد: متأسفانه پیش از اجرای طرح، اطلاع رسانیهای گستردهای انجام نشد و از این رو به نظر میرسد این طرح اشکالات خاص خود را دارد و با عجله این کار صورت گرفت.
حسنی در مورد تأثیر اجرای آزمایشی ۶ ماهه بر اشکال یابی طرح مذکور، گفت: اگر بعد از ۶ ماه وزارت صمت به این نتیجه رسید که طرح موفق نبوده چگونه میخواهد طرح را برگرداند؟ حداقل روی یک محصول این طرح را اجرا میکردند تا در صورت عدم موفقیت، راحت تر اوضاع مدیریت میشد.
تبدیل کلمه «تخفیف» به کلمه «جایزه»
وی در خصوص تأثیر اجرای این طرح بر کاهش تخفیفهای فیک فروشگاههای زنجیرهای نیز گفت: فروشگاه برای جذب مشتری بیکار نمینشیند؛ بنابراین ممکن است تابلوهای تخفیف از فروشگاهها برداشته شود اما تابلوهای «جایزه» جایگزین خواهد شد.
حسنی اظهار کرد: در واقع فروشگاه دیگر اعلام نمیکند که ایکس درصد تخفیف اعمال کرده بلکه کلمه تخفیف تبدیل به کلمه جایزه میشود.
منبع : خبرگزاری مهر
هدفگذاری تجارت یک میلیارد دلاری ایران و قزاقستان در سال ۲۰۲۵
مشکلات رانندگان ایرانی در قزاقستان به زودی رفع میشود
بیانیه اختتامیه همایش ملی صنعت لیزینگ و تأمین مالی
تحول دیجیتال و هوشمندسازی در صنعت لیزینگ
استانداردهای گزارشگری و مدیریت شرکتهای لیزینگ
بالا بودن هزینههای سربار در حوزه لیزینگ از موانع جدی رشد این صنعت است
نرخ سود بالا و فرآیندهای پیچیده تأمین مالی دو تنگنای مهم صنعت لیزینگ
رئیس مرکز تنظیمگری بانک مرکزی: صنعت لیزینگ در ایران توسعه پیدا نکرده است
ضمانت های اجرایی قانون ساماندهی تجارت مرزی اعلام شد
توافق ایران و عربستان بر توسعه روابط اقتصادی و تسهیل فرآیندهای مالی حجاج
توافق ایران و عربستان با هدف توسعه روابط اقتصادی و مالی
هشدار هواشناسی؛ ورود موج سرد و بارش برف و باران در کشور
لیزینگ واسط بین عرضه و تقاضا است
نقش حیاتی لیزینگ در رشد اقتصادی کشور
لیزینگ واسطع بین عرضه و تقاضا است
رئیس کل بانک مرکزی: صنعت لیزینگ نیازمند توسعه است
دیدار و توافقات وزیر اقتصاد با رئیس صندوق اوپک در عربستان
تولید نفت آغاجاری در دولت چهاردهم افزایش یافت
چقدر گاز در روزهای سرد امسال به نیروگاهها تحویل شد؟
مصرف ۷۳ درصد گاز طبیعی در بخش خانگی
حضور همتی در کنفرانس چالشها و فرصتهای پیش روی اقتصادهای نوظهور
بخش کشاورزی پیشران همکاری مشترک بین ایران و قزاقستان
ریزش ۴۷ هزار واحدی شاخص کل بورس با وجود دلار ۹۰ هزار تومانی
راهاندازی گمرک در منطقه آپرین
واردات خودرو از گمرک خسروی و پرویزخان مجاز شد
توافق گمرک و شرکت راهآهن جهت راهاندازی گمرک در منطقه آپرین
قیمت دلار ۲۸ بهمن؛ دلار به ۷۲ هزار و ۶۳۲ تومان رسید
اضافه شدن خسروی و پرویزخان به فهرست گمرکات مجاز ترخیص خودرو سواری
رونق تولید و مصرف با توسعه صنعت لیزینگ
افزایش ۳۱ درصدی تراکنش همراهبانک صادرات ایران