میرنیوز
احمد کریمی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: ۹۰ درصد ناوگان باری یعنی همان کامیون در ایران خود مالکی است و به همین سبب سرمایهگذاری نمیتواند در این زمینه برای نوسازی این ناوگان ورود پیدا کند و به عنوان مثال بخواهد این ناوگان را از اختیار و مالکیت رانندگان خارج کند اما اگر قیمتها واقعی شود و البته تسهیلات مناسبی در این زمینه پیشبینی شود، کامیونداران خودشان میتوانند این کار را انجام دهند.
وی افزود: با وجود حمایت و تاکیدهای بسیاری که از سوی وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته واردات کامیونهای سه سال کارکرده اروپایی با مشکل مواجه شده است چرا همواره در این زمینه و حتی در بخشهای دیگر مانند لاستیک و قطعات حساب و کتاب درستی وجود ندارد. به عنوان مثال واردات کامیونهای کارکرده که حداکثر باید ۳ میلیارد تومان فروخته شود تا بیش از شش میلیارد تومان به دست مصرفکننده میرسد یا اینکه ناوگان چینی که بیشتر از یک میلیارد تومان تمام نمیشود، سه میلیارد تومان به رانندگان فروخته میشود.
دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران تصریح کرد: اگر قیمت گذاری درستی اتفاق بیافتد، اکثر کامیونداران توان نوسازی را دارند. البته دولت میتواند سرمایه و اعتباری را از محل صندوق توسعه ملی برای ناوگان فرسوده در نظر بگیرد و به عنوان مثال تسهیلات هشت ساله به کامیونداران پرداخت کند و سرمایهاش از طریق تفاوت مصرف سوخت ناوگان فرسوده با نو طی سه سال باز خواهد گشت.
کریمی با بیان اینکه در سالهای گذشته همواره نوسازی ناوگان فرسوده در حد شعار باقی مانده و عملیاتی نشده است، گفت: کامیونهای فرسوده در حال حاضر به ازای طی کردن هر ۱۰۰ کیلومتر ۶۵ تا ۷۰ لیتر سوخت مصرف میکنند و در حالی که کامیونهای سه سال کارکرده اروپایی مانند اسکانیا، رنو و ... ۲۸ تا ۳۳ لیتر مصرف سوخت دارند. بنابراین دولت میتواند از محل کاهش مصرف سوخت سرمایه خود را قابل بازگشت تصور کند. از سوی دیگر اگر نوسازی این حجم از ناوگان فرسوده از توان دولت خارج است، میتواند آن را با اولویتبندی در قالب دو برنامه پنج ساله انجام دهد.
وی تصریح کرد: برخی نمایندگان با نوسازی ناوگان فرسوده از طریق واردات کامیونهای سه سال کارکرده اروپایی مخالفت میکنند و معتقدند که این کار به تولید داخلی آسیب میرساند اما باید در پاسخ به آنها گفت که در کشور ما کامیونی به غیر از یک برند که از تکنولوژی ۴۰ سال گذشته یک برند خارجی استفاده میکند، وجود ندارد و بقیه آنهای مونتاژ کننده برندهای بی کیفیت چینی هستند که هم اکنون از کامیونهای فرسوده اروپایی در اولویت بالاتری برای نوسازی قرار دارند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
ایران پاسخ درخوری به رژیم کودککش صهیونیستی داد
ریزش قیمتها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
هشدار قرمز بارشهای سیلآسا در ۵ استان
شرایط عادی در پمپبنزینها/ تکذیب بزرگنمایی رسانههای معاند
گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
۸۵ درصد سهام سرخابیها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
سامانه فروش نهضت ملی مسکن راهاندازی میشود
بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
مردم نگران تامین بنزین نباشند