میرنیوز

عرضه اسناد فنی پتروپالایشگاه ها به جوامع علمی/ بازار مواد پتروشیمیایی همیشه روبه‌رشد است

عرضه اسناد فنی پتروپالایشگاه ها به جوامع علمی/ بازار مواد پتروشیمیایی همیشه روبه‌رشد است 2021-12-13T10:50:52+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به اهمیت بحث پتروپالایشگاه‌ها و لزوم عبور از خام فروشی نفت، نشست ارزیابی اقتصادی پتروپالایشگاه‌ها در اقتصاد ایران بوسیله گروه تحلیلی پتروپال دانشگاه امام صادق برگزار شد و کارشناسان این حوزه به بیان نظرات خود درباره پتروپالایشگاه‌ها و مشکلات حکمرانی صنعت نفت کشور پرداختند.

هدف باید بازدهی بالاتر باشد و نه ظرفیت بیشتر

در ابتدای نشست مهدی نعمتی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز و پتروشیمی رضوی اظهار داشت: پتروپالایشگاه به زبان ساده یعنی تلفیق پالایشگاه و پتروشیمی. یعنی یک پالایشگاه از طرفی نفت خام را بگیرد و الفین و سایر فراورده‌های شیمیایی را بدهد.

وی افزود: شاخصی در دنیا وجود دارد به نام شاخص همبستگی پتروشیمی و پالایشگاه که هرچه بیشتر باشد، درصد بیشتری از نفت خام به مواد پتروشمیایی تبدیل می‌شود و هرچه پایین‌تر باشد تکنولوژی ضعیف‌تری وجود دارد. به طور مثال پالایشگاه آبادان ما که حدود یک سوم آن به ماده کم‌ارزش نفت کوره تبدیل می‌شود که حتی قیمت آن از نفت خام هم پایین‌تر است. هرچه پالایشگاه پیشرفته‌تر باشد به سمت نفت کوره صفر درصد می‌رود، کما اینکه متوسط نفت کوره آمریکا حدود ۳ درصد می‌باشد.

نعمتی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود عصر نفت رو به اتمام است ممکن است با وجود تنوع سبد سوختی و انرژی‌های تجدیدپذیر حرف درستی باشد اما نیاز دنیا به ماده و مواد شیمیایی هیچ وقت کاهش پیدا نمی‌کند. بنابر این عصر نفت به معنای سوخت ممکن است تمام شود ولی به معنای پتروشیمی تمام نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید در گام دوم انقلاب از خام فروشی عبور کنیم، افزود: غرض ما از خام فروشی تنها فروش نفت خام نیست بلکه گاز مایع، گاز طبیعی، نفتا، نفت گاز، میعانات گازی و… که ارزش افزوده پایینی دارند و باید در اولویت اول برای تکمیل زنجیره ارزش و پایین‌دست اینها فکری شود. به طور مثال تبدیل پروپان به پ. پ که پی دی اچ نام دارد، در دنیا هم پرطرفدار هست و ۳۵ طرح تعریف شده و ما می‌توانیم به جای اینکه ال پی جی را بسوزانیم به این ماده با ارزش تبدیل کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز و پتروشیمی رضوی گفت: اولویت دوم هم این است که ما به جای اینکه دنبال حداکثر ظرفیت باشیم دنبال حداکثر سود باشیم و دنبال IRR بیشتری در پروژه‌ها باشیم. با این نرخ بازدهی باید به جوامع علمی سپرده شود که دنبال مینیموم کردن ظرفیت باشند. این تفکر که هرچه ظرفیت پالایشگاه پایین‌تر باشد صرفه اقتصادی ندارد غلط است. به طور مثال پتروشیمی اراک نزدیک به ۱ میلیون تن در سال ظرفیت تولید دارد که با خوراک روزانه ۲۰ الی ۲۵ هزار نفتا تأمین می‌شود پس اگر سیاست ما پتروشیمی محور باشد مقیاس متوسط و کوچک هم می‌تواند صرفه اقتصادی داشته باشد.

اسناد فنی و مالی پتروپالایشگاه‌های دولتی و خصوصی به جوامع علمی عرضه شود

در ادامه نشست محمد ابراهیمی، عضو سابق هیئت مدیره تاپیکو گفت: آن چیزی که دنیا، به خصوص پس از کرونا به سمت آن می‌رود این است که از پالایشگاه سوخت‌محور عبور کند و به سمت پتروپالایشگاه به مفهوم CTC یا همان تبدیل مستقیم نفت خام به مواد شیمیایی برود. همین الان ۳ الی ۴ واحد از این پتروپالایشگاه‌ها در چین در حال احداث است و عربستان و اندونزی هم به این سمت رفته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه تعریف داخلی از پتروپالایشگاه باید مشخص شود، افزود: این سوال باید از کسانی که در داخل می‌خواهند پتروپالایشگاه بسازند پرسیده شود که دقیقاً مقصود شما از پتروپالایشگاه چیست. یعنی چقدر می‌خواهید فراورده سوختی و پتروشیمی بدهید. اولین فایده‌ای که دقیق کردن تعریف دارد این است که تکنولوژی را مشخص می‌کند که باید از کجا خریداری شود و چقدر سرمایه لازم دارد. پس از آن حجم سرمایه‌گذاری را مشخص می‌کند که در شرایط فعلی کشور به شدت مهم است.

ابراهیمی ادامه داد: مسأله سوم نوع اجرای پروژه‌ها هست. با توجه به اینکه ما تجربه موفقی در مدیریت مگاپروژه‌ها نداریم باید فضای بازار بین‌الملل در چشم‌انداز ۵ تا ۱۰ ساله پیش‌بینی شود.

وی افزود: نکته‌ای که بنده همیشه روی آن تأکید دارم این است که برای پیچیدن نسخه برای کشور باید ۳ مؤلفه را در نظر گرفت: اولاً تحریم. در واقع برنامه کشور را باید با فرض ادامه داشتن تحریم‌ها بست و معطل رفع تحریم‌ها نماند. دوماً مشکل تأمین مالی و عدم سرمایه‌گذار خارجی و سوما دسترسی به تکنولوژی. با تمام این شرایط از پژوهشگران می‌خواهم برای ارتقای صنعت نفت کشور برنامه ریزی کنند و در این زمینه جایگاه پژوهشگاه صنعت نفت بسیار مهم است.

عضو سابق هیئت مدیره تاپیکو با تأکیدبر اینکه صنعت پالایشگاه‌داری در کشور ما دوران طفولیت خود را می‌گذراند، گفت: بنده با درنظر گرفتن پیش‌فرض‌هایی که عرض کردم دو پیشنهاد برای برون رفت از وضع موجود دارم. اولاً باید فکری به حال وضع ناگوار پالایشگاه‌های موجود کرد. درصد نفت کوره و HIGH SOLFOR ما آنقدر بالاست که در دنیا بد نام شده‌ایم. اگر حجم سرمایه کل پالایشگاه‌های ما ۷۰ الی ۸۰ میلیارد دلار باشد، سالی ۱۰ درصد هم نیاز به تعمیرات داشته باشد به معنای این است که باید برای نگه داشتن پالایشگاه‌ها در وضعیت فعلی باید سال ۵ الی ۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود در حالی که اساساً اقدامی در این زمینه نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: اولویت دوم گسترش واحدهای کوچک پالایشگاهی با اهداف خاص که سرمایه اولیه و تکنولوژی پایینی هم می‌خواهد. به طور مثال الآن در کشور ما نیاز شدیدی به لوبکات داریم که حالی که کلاً ۵ واحد لوبکات در کشور است و آخرین آن در سال ۷۱ احداث شد. یا واحدهای پترولیوم کک که در صنایع آلومینیوم استفاده می‌شود و ما در صد سال گذشته حتی یک واحد پترولویم کک در پالایشگاه‌هایمان نداشتیم.

ابراهیمی افزود: در بحث پتروشیمی هم گام‌های بزرگی برداشته شده ولی متوازن نبوده است. پانزده سال پیش برای اولین بار حرف PDH زده شد ولی هنوز هیچ اقدامی برای آن نشده است. از طرفی با احداث پنج واحد دیگر متانول تا چند سال آینده، حجم تولید متانول ما به بیست میلیون تن می‌رسد. یک نفر توضیح دهد که برای این حجم متانول باید چه کرد. البته در دنیا واحدهای تبدیل تانول به اولفین وجود دارد که تکنولوژی آن هم از چین قابل تهیه است.

عضو سابق هیئت مدیره تاپیکو با اشاره به برنامه وزارت نفت مبنی بر احداث یک پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای گفت: از وزارت نفت خواهش می‌کنیم تعریف دقیق خود را از پتروپالایشگاه و مطالعات جانبی این طرح را در اختیار جوامع علمی و کارشناسان بگذارد. همچنین از صاحبان طرح‌های پتروپالایشگاهی نیز درخواست می‌کنیم اسناد فنی، مشخصات فرآورده‌های نفتی، IRR و منابع تأمین مالی و سایر مولفه‌هایشان را به طور دقیق به جامعه علمی ارائه کنند.

به‌روزرسانی پالایشگاه‌های موجود اولویت دارد

در ادامه شهروز ابوالحسینی، کارشناس بازار انرژی گفت: یکی از مشکلات اصلی صنعت نفت این است که مدیران ما به جای اینکه اقتصاد انرژی را بفهمند عموماً فنی هستند و به همین خاطر اقتصاد پالایشگاه‌های ما با چالش مواجه شده است.

وی افزود: در شرایطی که پالایشگاه‌های منطقه شاخص نلسون آنها بالای ۱۲ و ۱۴ است، برای ما به ۱۰ هم نمی‌رسد. میانگین درصد بنزین پالایشگاه‌های کشور با محاسبه ستاره خلیج فارس، ۲۳ درصد که البته دچار خطا نیز هست ولی میانگین درصد بنزین پالایشگاه‌های آمریکا در سال ۱۹۶۴، ۶۴ درصد بوده است. به همین خاطر به نظر بنده ما باید اولویت‌مان را به‌روزرسانی پالایشگاه‌های موجود قرار دهیم. در واقع کاری که ما باید ده سال قبل انجام می‌دادیم را انجام ندادیم و نباید به یک باره به سراغ مرحله بعد رفت.

ابوالحسنی افزود: در کنار بحث سرمایه‌گذاری و تکنولوژی، کارآیی را هم باید در نظر داشت. در حال حاضر بعضی پتروشیمی‌ها وجود تخفیف خوراک و قانون استمهال خوراک و…ادعا می‌کنند که ضرر ده هستند، در حالی که مثلاً در کره با همان تکنولوژی و قیمت خوراک فوب سوددهی دارد. بنابر این باید کارآیی مدیریتی را هم مدنظر قرار داد.

این کارشناس انرژی در پایان تأکید کرد: بحث سودآوری این طرح‌ها در زمان مطرح است و چه بسا اگر یک پروژه از ۵ سال به ۱۰ سال برسد مزیت خود را از دست دهد و به همین خاطر مطالعات اقتصادی دقیقی باید انجام شود.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)