میرنیوز
احمد کریمی در گفتوگو با ایسنا خاطرنشان کرد: کامیونداران در سال ۱۳۹۷ مشکلی به نام لاستیک نداشتند چرا که لاستیک در بازار موجود بود اما یک ماه پس از اعتراضات خرداد ماه همین سال با کمبود شدید لاستیک مواجه شدیم و این کالا واقعا در بازار وجود نداشت. از سوی دیگر واردکنندگان و تولیدکنندگان در آن زمان کم کاری کرده و شرایط را برای ما سختتر کردند.
وی افزود: در آن زمان تصمیم بر این شد که از هر ظرفیت ممکنی برای ساماندهی بازار لاستیک استفاده شود و حتی به تشکلها اعلام شد که میتوانند با ارز ۴۲۰۰ تومانی لاستیک وارد کنند که طرح بسیار مناسبی بود و در آن سال هیچ مشکلی از این نظر نداشتیم. همچنین لاستیک بر اساس کارکرد در اختیار کامیونداران قرار میگرفت که کار بسیار خوبی بود و سبب شد تا لاستیک به وفور در سامانه وجود داشته باشد، حتی برای برخی از سایزها تقاضا کمتر از عرضه بود تا اینکه در سال گذشته ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برداشته و سبب افزایش قیمت آن شد.
دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران ادامه داد: البته در شهریور سال گذشته با دستوری که وزیر وقت راه و شهرسازی برای ترخیص لاستیکهای وارداتی باقیمانده در گمرک با ارز ترجیحی داد تا حدودی بازار متعادل نگه داشته شد اما به تدریج این لاستیکها تنها برای کامیونهایی که از بندر امام و بندرعباس کالاهای اساسی میآوردند، اختصاص پیدا کرد.
افزایش قیمت لاستیک تا دو برابر نرخ منطقی
کریمی با بیان اینکه البته در آن زمان هم مشکلاتی از جمله کیفیت پایین برخی لاستیکهای وارداتی و قیمت بالای آنها وجود داشت، اظهار کرد: در حال حاضر لاستیک دولتی وجود ندارد و در بازار، نظارت و کنترلی از سوی دستگاههای نظارتی نیست و قیمت لاستیک به شدت افزایش یافته است. البته وزارت صمت از سال گذشته اصرار داشت که واردات و توزیع لاستیک از طریق سامانه جامع تجارت انجام شود اما عوامل توزیع خارج از چارچوب قانونی لاستیک را دریافت میکنند و در لاستیک فروشیها به نرخ آزاد و بالاتر از قیمتی که برای آن تعیین شده میفروشند.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال اگر یک جفت لاستیک تولید داخل حدود ۹ میلیون تومان باید فروخته شود، کمتر از ۱۲ میلیون تومان به دست رانندگان کامیون نمیرسد. و لاستیک خارجی که قیمت یک جفت آن ۱۴ میلیون تومان باید باشد تا حدود ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است. از سوی دیگر وزارت صمت و مراجع متولی نظارتی نمیکنند و بخشی از لاستیکها هم به صورت غیر رسمی وارد میشوند که بی کیفیت بوده و بسیاری از آنها تاریخ مصرفشان گذشته است.
دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران گفت: در دو جلسه ای که حدود یک ماه و نیم پیش با وزیر راه داشتیم این مسائل را مطرح کردیم که البته با مقاومت برخی دستگاهها مواجه شد اما با وجود اینکه تا کنون اقدام خاصی برای ساماندهی در این زمینه صورت نگرفته است مقرر شد تا جلسه ای با وزیر صمت داشته باشیم و مشکلاتمان را مطرح کنیم تا اقدامی در این خصوص انجام شود.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
تسریع در احداث مسیر ریلی شلمچه - بصره
تعرفه گاز برای مشترکان پر مصرف افزایش یافت
بیمه محصولات کشاورزی در اجرای حمایت از کشاورزان ضروری است
دستورالعمل معاملات بازار ارز تجاری مرکز مبادله ارز و طلا ابلاغ شد
امروز اول آذر سکه در بازار طلا ۵۲میلیون و ۶۳۰هزار تومان معامله شد
آزادراه تهران-شمال و محور چالوس تا شنبه سوم آذر مسدود است
قیمت هر بشکه نفت خام ۱۰ سنت افزایش یافت
یارانه آبان ماه کی واریز می شود؟
کشف فرار مالیاتی یک رستوران در غرب تهران
پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری از مرز ۱۷۳ همت گذشت
بنگاه داری بانکها موجب آسیب رسیدن به بازار مسکن خواهد شد
فردا رگبار پراکنده در ارتفاعات نوارشرقی کشور
ورود ۳۵۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر به شبکه سراسری تا اوج بارسال آینده
کاهش مصرف آنتیبیوتیکها در جمعیت دامی کشور در دستورکار قرار گرفت
اطلاعات صورت های مالی صندوق بازنشستگی کشوری افشا شد
افزایش قیمت خودرو شامل قراردادهای فروش فوری و فوق العاده نمی شود
معاون وزیر کار: مهارت فقط کلید اشتغال نیست بلکه مهمترین مؤلفه آن است
مصرف بنزین تا سال ۱۴۰۸ به ۲۵۰ میلیون لیتر در روز میرسد
مصرف بنزین تا سال ۱۴۰۸ به ۲۵۰ میلیون لیتر در روز میرسد
بیش از ۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری خارجی تصویب شد
ثبت سفارش واردات قطعات خودروهای کمتر از یورو ۵ ممنوع شد
توسعه صادرات کشور با راهاندازی بازار ارز توافقی
افت ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس
ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول پلاکمحور است
۳۶ تصفیهخانه جدید آب در حال ساخت است
سامانه های بانک ملت از دسترس خارج شد
آغاز شمارهگذاری ۶۶۳۶ خودروی یورو ۴/ تولید ممنوع است
جزئیات نحوه اسقاط خودروهای فرسوده اعلام شد
سقف وام مسکن ایثارگران ۷۵۰ میلیون تومان شد
کشف سه فقره فرار مالیاتی به ارزش ۹ میلیارد تومان در استان گلستان