میرنیوز
به گزارش ایسنا، بر اساس براوردهایی که از میزان تولیدات دو خودروساز بزرگ ایرانی صورت گرفته، در ماههای ابتدایی سال جاری، میزان صادرات محصولات نهایی این دو شرکت نزدیک به صفر بوده است و به این ترتیب تمام ظرفیت تولیدی آنها به تامین نیاز داخلی اختصاص یافته است.
این آمارها در حالی به دست آمده که در دهه ۸۰، ایران خودرو و سایپا در چند کشور منطقه و حتی مقاصد دورتر پایگاه صادراتی جدید به خود اختصاص داده بودند و محصولات جدید آنها به مقاصد مختلف صادر میشد. این عملکرد اما در سالهای گذشته بسیار محدود شده است.
در کنار صادرات، ایران خودرو در دهه ۸۰ سایتهای تولید محصولات خود را در چند کشور خارجی از جمله ونزوئلا و سوریه نیز فعال کرده بود و به این ترتیب محصولات این شرکت در خارج از کشور تولید و عرضه میشدند و ارز حاصل از آن به ایران میرسید. در حوزه قطعات نیز همین سایتهای تولیدی امکان صادرات را به وجود آورده بودند.
با گذشت نزدیک به دو دهه، نه تنها خبری از صادرات و فعالیت سایتهای تولید نیست که حتی چند روز قبل اتاق بازرگانی تهران خبری را منتشر کرد که حاکی از آن بود که دولت سوریه مجوز واردات خودرو ایرانی به این کشور را صادر نمیکند و عملا ورود این محصولات ممنوع شده است.
محمدرضا نجفی منش – عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران – در گفت و گو با ایسنا، درباره این خبر توضیح داد: اصل این خبر صحت دارد و در حال حاضر امکان صادرات خودروهای ایرانی به سوریه وجود ندارد اما پس از انتشار این خبر تفسیری شکل گرفت که به دور از واقعیت است.
او توضیح داد: اگر واردات خودروهای ایرانی به سوریه ممنوع شده نه به دلیل مشکلات فنی یا تیره شدن روابط که به دلیل مسائل اقتصادی است که در حال حاضر دولت سوریه با آنها رو به رو است. با توجه محدودیتهای ارزی، دولت دمشق محدودیتهایی را بر سر واردات برخی کالاها به این کشور وضع کرده که خودرو نیز بخشی از آن است. در این رابطه نیز بحث کشورها مطرح نیست و در کنار ایران واردات خودرو از بسیاری از دیگر کشورها نیز متوقف شده است.
نجفی منش با اشاره به ظرفیت بازار خودرو سوریه برای محصولات ایرانی، بیان کرد: ما صادرات خودرویی قابل قبولی داشتیم اما مشکلاتی که در سالهای قبل به وجود آمد عملا امکان تداوم آن شرایط شکل گرفت. با توجه به اینکه ایران خودرو در سوریه سایت تولید خودرو دارد، میتوان مذاکرات با این کشور را طوری ادامه داد که محصولات ایرانی در خاک سوریه تولید شوند و به این ترتیب هم محدودیت واردات کنار برود و هم راهی جدید برای عرضه محصولات ما فراهم شود. رابطه ایران و سوریه چه از نظر سیاسی و چه از نظر اقتصادی گسترده است و باید تلاش کرد که از این بستر به نفع صنعت خودرو کشور نیز استفاده شود.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
ایران پاسخ درخوری به رژیم کودککش صهیونیستی داد
ریزش قیمتها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
هشدار قرمز بارشهای سیلآسا در ۵ استان
شرایط عادی در پمپبنزینها/ تکذیب بزرگنمایی رسانههای معاند
گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
۸۵ درصد سهام سرخابیها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
سامانه فروش نهضت ملی مسکن راهاندازی میشود
بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
مردم نگران تامین بنزین نباشند