میرنیوز

دست پرمصرف‌ها در جیب بیت‌المال!

دست پرمصرف‌ها در جیب بیت‌المال! 2021-11-09T08:45:47+03:30

به گزارش ایسنا، بخش خانگی همواره یکی از مصرف کنندگان عمده برق در مقایسه با سایر بخش‌ها بوده است. به همین دلیل، این بخش نقش بسزایی در وضعیت مصرف انرژی برق و همچنین درآمدها و هزینه‌های صنعت برق دارد. میزان مصرف برق به استثنای سال ۱۳۹۰ پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، همواره روندی صعودی داشته و اکنون که برنامه ششم توسعه در حال اجرا بوده این درصد از ۱۰ درصد رشد نیز گذشته است.

از سوی دیگر سطح الگوی مصرف برق اقلیم‌های مختلف که مبنای تفکیک خانوارها به پرمصرف، کم مصرف و همچنین تعیین کننده مشترکین مشمول حمایت و یا جریمه مصرف مازاد بر الگو بوده، در طول سال‌های اخیر افزایش یافته، اعطای یارانه (پنهان) بر مصرف برق اکنون به گونه‌ای است که توزیع یارانه ضمنی برق و هزینه برق میان خانوارها در اقلیم‌های مختلف نابرابر است.

مجموع قبوض صادر شده برای مشترکان خانگی حدود ۳۰ میلیون قبض بوده که با رعایت الگوی مصرف توسط برخی مشترکان، بیش از ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک از آبان سال گذشته تاکنون مشمول تخفیف صددرصدی شده‌اند. حدود ۸۲ درصد از مشترکان (حدود ۲۵ میلیون مشترک) کمتر از الگوی تعیین شده (در مناطق معتدل ۳۰۰ کیلووات ساعت) مصرف برق داشته‌اند. برای این گروه از مشترکان فقط هفت درصد افزایش سالانه بر اساس مصوبه دولت اعمال شده که قبض برق عمده این مشترکان رقم بسیار پایینی است، چون از یارانه کامل انرژی برخوردار شده‌اند.

حدود ۱۵ درصد مشترکان، مابین الگوی تعیین شده تا دو برابر الگو (بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ کیلووات) مصرف داشته‌اند که این دسته از مشترکان علاوه بر افزایش سالانه هفت درصد تعرفه، مشمول ۱۶ درصد افزایش به دلیل مصرف بالاتر از الگو شده‌اند و در مجموع ۲۳ درصد افزایش تعرفه در قبض آنها اعمال شده است.

با بررسی قبض‌های صادر شده امسال در شرکت‌توانیر مشخص شده که رقم‌های بالای قبض برق در کمتر از سه درصد مشترکان بسیار پرمصرف (۲.۸ درصد مشترکان) دیده می‌شود که در اصطلاح به آنها مشترکان بدمصرف گفته می‌شود. تعرفه برق این گروه بدون یارانه انرژی و با تعرفه خرید تضمینی تجدیدپذیرها محاسبه می‌شود و به همین دلیل رقم‌های چشمگیری است.

در این میان کمبود برق در تابستان و رویه پر مصرف ها زنگ خطر را برای اصلاح زیرساخت ها و الگوی قیمتی هزینه برق به صدا درآورد، در این راستا هیات دولت به تازگی طرحی را برنامه‌ریزی کرده که یارانه مشترکان پرمصرف،  که معادل ۸۵۰ هزار مشترک هستند و بیش از دو برابر الگوی تعیین شده مصرف داشته‌اند قطع شود و این طرح در انتظار تصویب خود دولت است.

۲.۶ درصد از مشترکان برق  ۲۰ برابر مشترکان معمولی برق مصرف می کنند

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در این راستا به ایسنا گفت: ۲.۶ درصد از مشترکان برق در کشور خیلی پرمصرف بوده و این مشترکان ۲۰ برابر مشترکان معمولی برق مصرف می‌کنند و به همین دلیل هم قرار است جریمه‌های سنگینی برای آن ها اعمال شود.

وی‌با بیان اینکه مشرکینی که زیر الگوهای استاندارد برق مصرف می‌کنند، به طور سالانه هفت درصد افزایش قیمت دارند و صورتحساب برق این افراد معمولا حدود ۳۰ هزار تومان است، گفت: افرادی که بیش از ۳۰۰ کیلووات بر ساعت برق مصرف می‌کنند مشترکان پرمصرف بوده و این افراد علاوه بر هفت درصد قبلی، ۱۶ درصد دیگر هم به صورتحساب آنها اضافه می‌شود.

وی گفت: پیرو بند ی تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برای اصلاح تعرفه‌های مشترکان خانگی، مراحل کارشناسی طرحی به پایان رسیده که در صورت تصویب آن در هیات دولت، با کاهش یارانه برق پرداختی به این دسته از مشترکان، نرخ برق مصرفی مشترکان پرمصرف با قیمت تمام شده محاسبه خواهد شد.

به گفته سخنگوی صنعت برق به این ترتیب به نظر می رسد دولت در صورت تصویب این طرح، تعرفه مازاد مصرف این گروه از ۸۰۰ تومان به نرخ‌های بالای ۱۳۰۰ تومان افزایش دهد. این طرح که در صورت تصویب توسط هیئت دولت، اجرایی خواهد شد، در راستای تحقق عدالت و تغییر رفتار مصرفی مشترکان است، چرا که مشترکان پرمصرف اکنون با مصرف بیشتر، از یارانه بیشتری هم بهره‌مند می‌شوند.

وی اظهار کرد: بررسی‌ها نشانگر آن است که اگر این مشترکان در پیک تابستان امسال مصرف خود را مدیریت می‌کردند، خاموشی های برق رخ نمی داد: گفت: یکی از راهکارهای کنترل رفتارمصرف مشترکان بسیار پرمصرف بکارگیری کنتورهای هوشمند است. اکنون به‌منظور نصب پنج میلیون کنتور هوشمند برای مشترکان پرمصرف برنامه‌ریزی شده که امیدواریم با انجام آن، این برنامه نیز در پیک تابستان سال آینده مورد استفاده قرار گیرد.

 یارانه باید به مصرف‌کنندگان کم‌مصرف تعلق بگیرد

هوشنگ بهرامی کارشناس صنعت برق نیز در این رابطه به ایسنا گفت: ایران به دلیل ارائه یارانه به سوخت نیروگاه‌ها و همچنین تعرفه فروش برق به مردم، ارزان‌ترین تعرفه برق در دنیا را دارد، اما طبق قانون هدفمندی یارانه مصوب مجلس، این یارانه باید به مصرف‌کنندگان کم‌مصرف تعلق بگیرد و مشترکی که به هر دلیلی (از جمله استفاده از دستگاه‌های سرمایشی متعدد) بخواهد بالاتر از الگو، برق مصرف کند، باید قیمت تمام شده آن را بپردازد.

به گفته وی بهای برق مشترکان پرمصرف بر اساس قانون بودجه به‌صورت غیر یارانه‌ای و بر اساس الگوی افزایش پلکانی تعیین و بنابراین فقط برای میزان مازاد از دو برابر الگوی مصرف بر اساس نرخ غیر یارانه‌ای برق، محاسبه می‌شود.

 ۱۰ درصد جامعه یارانه انرژی را هدر می‌دهند

علیرضا سلیمی - عضو هیئت رئیسه مجلس - نیز در این ارتباط می گوید: در هشت سال گذشته سرمایه گذاری در حوزه برق کم بود که همین امر موجب شد نیاز کشور با مولدهای فعلی تامین نشود. همچنین یارانه برق به عده‌ای خاص از آحاد جامعه داده می‌شود،  مابه التفاوت قیمت دستوری با نرخ فعلی باید به ابتدا یا انتهای زنجیره پرداخت شود و در شرایط فعلی، واقعیت آن است که یارانه به راس زنجیره پرداخت می‌شود و همین امر منجر به مصرف بی رویه برق ارزان می شود و البته براساس برآوردها شاید ۱۰ درصد جامعه هستند که مصرف بی رویه از تولید برق ارزان را دارند.

وی با اشاره به اینکه اصلاحات قیمتی از طریق تعرفه گذاری پلکانی یکی از راهکارهای مدیریت مصرف برق محسوب می‌شود، گفت:پرداخت کارت یارانه یکی دیگر از راهکارهای مدیریت مصرف برق  است که در شرایط فعلی، پرداخت یارانه به عده‌ای خاص، منجر به توزیع ناعادلانه ثروت عمومی شده است که بنابر آمارها، ۱۶۰ میلیارد دلار یارانه به بخش انرژی داده می‌شود که با این وجود اولین کشور در پرداخت یارانه انرژی هستیم، در حالیکه با اصلاح مدیریت مصرف از طریق تعرفه گذاری پلکانی باید اقدام به توزیع عادلانه یارانه انرژی کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار کرد: با اصلاح الگوی مصرف علاوه بر جلوگیری از هدر رفت یارانه انرژی، بخش خصوصی نسبت به سرمایه گذاری در این بخش رغبت پیدا می‌کند، بر این اساس تعرفه گذاری پلکانی به عنوان یکی از راهکارهای مدیریت مصرف مطرح شده است.

به نظر می رسد که دولت عزم جدی برای حذف یارانه‌های مشترکان پر مصرف که ۱۵ درصد جامعه را تشکیل می دهند، داشته باشد که این مساله با توجه به خاموشی های تحمیلی بر کشور و هدرفت منابع انرژی می تواند راهکاری به حساب آید تا شاید از این طریق ایران از لیست کشورهای پرمصرف انرژی خارج شود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)