میرنیوز

ایران می‌تواند سالانه ۲ میلیارد دلار درآمد ترانزیتی داشته باشد

ایران می‌تواند سالانه ۲ میلیارد دلار درآمد ترانزیتی داشته باشد 2021-11-07T14:29:10+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی درباره ترانزیت نوشت: جغرافیای ایران و موقعیت ژئوپلیتیکی آن، اهمیت ویژه‌ای به کشور به لحاظ ترانزیت بار در اقتصاد جهانی بخشیده است.

شبکه‌های ارتباطی ریلی، جاده‌ای و هوایی ایران، پتانسیل‌های ارزشمند و یک فرصت استثنایی و بی‌نظیر اقتصادی و تجاری برای کشور محسوب می‌شوند. به‌رغم قرارگیری ایران در مسیرهای ترانزیتی مختلف از جمله کریدور شمال-جنوب (NOSTRAC)، کریدور اقتصادی چین-آسیای میانه-آسیای غربی، کریدورهای حمل‌ونقلی تعریف شده میان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) مانند کریدور اسلام‌آباد-تهران-استانبول (ITI) و کریدور ایران-عراق-سوریه، توجه لازم و کافی به این ظرفیت فوق‌العاده نشده است.

عدم توجه لازم به ظرفیت ترانزیتی ایران در حالی است که این موضوع علاوه بر درآمدزایی و نقش مهم در اقتصاد کشور، می‌تواند ارزش راهبردی برای کشور داشته باشد چراکه موجب گسترش و تقویت دیپلماسی اقتصادی ایران در بین کشورهای جهان و در نتیجه وابستگی بیشتر کشورهای دنیا به همکاری اقتصادی با ایران خواهد شد و کاهش تحریم‌پذیری اقتصاد ایران را به همراه خواهد داشت.

به موازات عدم برنامه‌ریزی برای فعال‌سازی این ظرفیت فوق‌العاده در کشور، شاهد فعالیت و سرمایه‌گذاری سنگین رقبای منطقه‌ای و فعال شدن کریدورهای موازی ایران (مانند: ۱. ایجاد مسیر ترانزیتی با اتصال بندر ترکمن باشی در ترکمنستان به بندر باکو در آذربایجان از طریق ایجاد خط کشتیرانی در عرض دریای خزر؛ ۲. توافقنامه لاجورد و اتصال کشورهای افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه؛ ۳. اتصال ریلی باکو-تفلیس-قارص؛ ۴. سرمایه‌گذاری گسترده چین ذیل ابتکار کمربند و راه در کریدور اقتصادی چین-پاکستان (CPEC)، ۵. برنامه‌ریزی ترکیه برای تبدیل شدن به هاب ترانزیتی و نقش کمرنگ ایران در آن) هستیم که تهدیدی جدی برای مزیت‌های نسبی ایران به حساب می‌آید.

با این توصیف، اگر کریدورهای ترانزیتی منطقه‌ای و جهانی را به مثابه یک میدان نفتی مشترک میان کشورها بدانیم، می‌توان گفت که کشورهای همسایه و منطقه با ایجاد و فعال‌سازی کریدورهای دیگر، در حال بهره‌برداری از این فرصت و ربودن سهم ایران از این میدان نفتی مشترک هستند.

خوشبختانه مسئولان کشور به دلایلی مانند تشدید تحریم‌های نفتی و وقوع بحران ارزی در این سال‌ها، ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های ربوده شده ترانزیتی کشور به‌عنوان راهبردی برای ایجاد درآمدهای کلان ارزی و خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه را بیش‌ازپیش درک کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که میزان توجه به این موضوع در آینده و بخصوص در دولت سیزدهم نیز افزایش یابد.

در این شرایط، سوال بسیار مهمی که پیش می‌آید این است که ایران با سرمایه‌گذاری در توسعه کدام بخش از کریدورهای ترانزیتی خود و در کدام زمینه (اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری)، می‌تواند در رقابت با کریدورهای رقیب، سهم بیشتری از بازار ترانزیت منطقه را به خود اختصاص دهد و درآمد بیشتری به‌دست آورد؟

به بیان دیگر، آیا برنامه توسعه فعلی به لحاظ سوددهی، در مسیر بهینه و مطمئنی صورت می‌گیرد؟

اهمیت این موضوع، در اختصاص بودجه‌های سالیانه به طرح‌ها و پروژه‌های حمل‌ونقلی و به‌خصوص در جذب سرمایه‌های خارجی و قراردادهایی که در آینده ممکن است منعقد شود، دو چندان می‌شود.

به‌طور مثال، در راستای عملیاتی شدن تفاهم‌نامه ۲۵ ساله ایران و چین، چه گزینه‌هایی از طرف ایران در بخش توسعه ترانزیتی بر روی میز قرار خواهد گرفت؟ آیا می‌توان بدون برخورداری از یک نقشه راه یا برنامه ملی، از ظرفیت چنین تفاهم‌نامه‌هایی استفاده بهینه کرد؟

در راستای پاسخ به این سوال کلان، باید به پرسش‌های متعددی پاسخ داد.

در این گزارش، به بررسی یکی از ابعاد موضوع پرداخته شده است.

نگاهی به عملکرد ترانزیتی کشور

نمودار زیر نشان می‌دهد که عملکرد ترانزیتی کشور در بخش‌های ریلی و جاده‌ای طی ۸ سال اخیر در بهترین حالت، تنها یک بار به مرز ۱۳ میلیون تن رسیده است که با ظرفیت‌های بالقوه کشور فاصله‌ای چشم‌گیر دارد.

تقریباً عمده این میزان بار نیز سهم بخش جاده‌ای کشور بوده و بخش ریلی تقریباً سهم چندانی در عملکرد ترانزیتی نداشته است.

کشور در چند سال گذشته، با روند نزولی میزان ترانزیت روبه رو بوده به طوری که میزان کاهش در دو سال گذشته شدیدتر شده و بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

روند موجود اگرچه متأثر از تحریم‌ها و وقوع بحران کرونا بوده، لکن ارتباط مستقیم و معناداری نیز با نظام برنامه‌ریزی و مدیریتی کشور دارد.

فاصله اساسی وضع موجود با وضع مطلوب ترانزیت در طول دهه‌های گذشته نیز نشان می‌دهد که ناکارآمدی در استفاده از استعدادهای ترانزیتی کشور ریشه در عوامل دیگری غیر از تحریم‌ها و همه‌گیری کرونا دارد.

ایران می‌تواند سالانه ۲ میلیارد دلار درآمد ترانزیتی داشته باشد

یک سوال چالشی: آیا بدون مطالعه دقیق ظرفیت‌های ترانزیتی ایران، سرمایه‌گذاری‌ها در مسیر صحیحی هدایت خواهند شد؟

یکی از اولین سؤال‌هایی که برای سرمایه‌گذاری بهینه و مطمئن در حوزه ترانزیت مطرح می‌شود این است که ظرفیت (پتانسیل) ترانزیتی ایران در شرایط ایده‌آل چقدر است؟

اهمیت پاسخ به این سوال از آن جهت است که معمولاً برای جابه‌جایی بار و کالای بین‌المللی، دو یا چند مسیر موازی وجود دارد و صاحبان بار و کالا مسیری را انتخاب می‌کنند که بیشترین مزیت رقابتی را داشته باشد.

کما اینکه یکی از اهداف اَبَرپروژه کمربند و راه چین، کاهش وابستگی این کشور به یک یا چند کشور محدود برای انتقال بار وارداتی و صادراتی خود (از طریق ایجاد چند کریدور موازی) ذکر شده است.

بنابراین، قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری کلان زیرساختی در کریدورهای ترانزیتی، باید با استفاده از مطالعات دقیق و اصولی، اطمینان حاصل کرد که سرمایه‌گذاری مورد نظر، حتماً در بلندمدت می‌تواند برای کریدور ترانزیتی مورد نظر مزیت رقابتی ایجاد کند و سهم پیش‌بینی شده از بازار را به خود اختصاص دهد.

تأکید بر انجام مطالعات دقیق و اصولی از این جهت است که سایر کشورهای رقیب نیز بیکار ننشسته‌اند و در حال سرمایه‌گذاری برای بالا بردن جذابیت مسیرهای ترانزیتی خود هستند و بدون محاسبه مزیت هریک از این کریدورهای رقیب، عملاً نمی‌توان سرمایه‌گذاری‌های مورد نظر را ارزیابی کرد.

برآورد ظرفیت‌های ترانزیتی ایران؛ گمانه یا ارزیابی مبتنی بر مطالعات دقیق و کلان‌نگر؟

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، در صورت تکمیل زیرساخت کریدورهای داخلی و پیوستن به ابتکار کمربند و راه چین، روان‌سازی رویه‌ها در تبادلات مرزی و بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت دیپلماسی حمل‌ونقل، ظرفیت ترانزیتی کشور سالیانه به ۸۰ میلیون تن خواهد رسید.

بر این اساس، با در نظر گرفتن درآمد حداقل ۱۰۰ دلاری به‌ازای هر تن بار ترانزیتی، ایران می‌تواند سالیانه بیش از ۸ میلیارد دلار درآمد ارزی از ترانزیت داشته باشد. در این حالت، درآمد سالانه ایران از ترانزیت، به تنهایی بیشتر از یک چهارم کل صادرات غیر نفتی خواهد بود.

همچنین، بدون اضافه کردن زیرساخت جدید به شبکه حمل‌ونقل کشور و صرفاً از طریق برخی اقدام‌های مدیریتی مانند تسهیل‌گری و روان‌سازی رویه‌ها در تشریفات گمرکی و تبادلات مرزی و بهره‌گیری از دیپلماسی حمل‌ونقل، می‌توان ظرفیت ترانزیت کشور را به ۲۰ میلیون تن با درآمد ارزی بیش از ۲ میلیارد دلاری رساند.

گفتنی است، در مورد ظرفیت ترانزیتی ایران، پاسخ‌های متفاوت دیگری از ۳۰ میلیون تن تا ۳۰۰ میلیون تن نیز در مطالعات و اظهارنظرهای سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و کارشناسان یافت می‌شود که در حالت بیشینه، درآمد سالیانه ۳۰ میلیارد دلاری را برای کشور ایجاد می‌کند.

نکته بسیار مهم آن است که تاکنون مطالعه‌ای کلان‌نگر (حتی در اسناد مطالعات آمایش سرزمین) در این‌خصوص انجام نشده است که در آن برآورد ظرفیت ترانزیتی ایران بر اساس مزیت رقابتی کریدورهای داخلی به‌ازای برخی سناریوهای محتمل در آینده منطقه محاسبه شده باشد.

بر این اساس می‌توان گفت آنچه در بین عمده اظهارنظرهای انجام شده در خصوص ظرفیت ترانزیتی ایران مشترک است، این است که این اظهارات مبتنی‌بر ارزیابی‌های دقیق و کامل از مزیت کریدورهای عبوری از ایران نسبت به کریدورهای رقیب نیستند.

بنابراین، در راستای پاسخ به پرسش اصلی این گزارش، یکی از اولین موضوعاتی که باید به آن پرداخته شود، تهیه یک نقشه راه یا برنامه ملی برای توسعه کریدورهای ترانزیتی است که در آن از طریق مطالعات کلان‌نگر با استفاده از ابزارهای ارزیابی به‌روز و کارآمد، ظرفیت‌ها و مزیت‌های ترانزیتی کشور بر اساس سناریوهای محتمل از تحولات آینده برآورد شده باشد.

عملکرد ترانزیتی ناموفق در سال‌های اخیر (به‌رغم سرمایه‌گذاری‌های کلان صورت گرفته در بنادر، فرودگاه‌ها و خطوط ریلی و جاده‌ای) این ظن را تقویت می‌کند که در نبود یک نقشه راه یا برنامه ملی کلان‌نگر برای جهت‌بخشی و تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری در توسعه کریدورهای ترانزیتی، همچنان بر مسیر فرصت‌سوزی ده‌ها میلیارد دلاری سال‌های گذشته حرکت خواهیم کرد.

جمع‌بندی و راهکار

به‌رغم اینکه ترانزیت کالا یک ظرفیت فوق‌العاده برای کشور به حساب می‌آید، توجه لازم و کافی به این موضوع در سال‌های متمادی صورت نگرفته است. با این وجود، مسئولان کشور به دلایلی مانند تحریم‌ها و وقوع بحران ارزی در این سال‌ها، ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های ربوده شده ترانزیتی کشور به‌عنوان راهبردی برای ایجاد درآمدهای کلان ارزی و خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه را بیش‌ازپیش درک کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که در آینده، سرمایه‌گذاری‌های بیشتری را به سمت توسعه ترانزیتی کشور هدایت کنند. از طرفی بدون برخورداری از یک نقشه راه یا برنامه ملی نمی‌توان انتظار داشت که این سرمایه‌گذاری‌ها در مسیری مطمئن و بهینه صورت گیرد.

در این راستا، یکی از مهم‌ترین مسائلی که لازم است در گام نخست حل‌وفصل شود، تهیه نقشه راه یا برنامه ملی برای جهت‌بخشی و تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری در توسعه کریدورهای ترانزیتی، بر اساس سناریوهای محتمل از تحولات آینده داخلی و بین‌المللی است.

بدیهی است که تهیه این برنامه به‌دلیل ابعاد گسترده و پیچیدگی‌های بسیار زیاد آن و با توجه به ضرورت کسب حمایت نهادهای مختلف حاکمیتی برای پیاده‌سازی آن، نمی‌تواند در یک حلقه بسته کارشناسی صورت پذیرد؛ بلکه لازمه تهیه چنین برنامه‌ای، انجام مطالعاتی متراکم با بهره‌گیری از حداکثر توان و ظرفیت علمی کشور و رسیدن به سطح کافی از اجماع و حمایت نخبگانی است.

تحقق جهش‌های اساسی در افزایش سهم ایران از بازار ترانزیت منطقه، نیازمند پیگیری‌های مجدانه نمایندگان محترم مجلس و نقش‌آفرینی فعالانه ریاست محترم قوه مجریه و تحرک بیشتر دستگاه‌های اجرایی برای رفع خلأهای موجود از جمله خلأ برنامه‌ای یاد شده در این گزارش است که انتظار می‌رود در اولین سال از دولت سیزدهم این امر محقق گردد و در سال‌های آتی با پیاده‌سازی و به‌هنگام‌سازی این برنامه، شاهد بهره‌مندی حداکثری از منافع راهبردی فراوان حاصل از فعال شدن ظرفیت‌های ترانزیتی کشور باشیم.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

مشکل رفع تعهد ارزی صادرات از محل ورود موقت حل شد

مشکل رفع تعهد ارزی صادرات از محل ورود موقت حل شد
2024-11-23T15:54:01+03:30
رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار اتاق ایران می‌گوید: با پیگیری دبیرخانه شورای گفت‌وگو، راهکار موقتی برای رفع بلاتکلیفی صادرکنندگان در حوزه رفع تعهدات ارزی صادرا...

وزیر راه بر تعامل با نمایندگان مجلس تاکید کرد

وزیر راه بر تعامل با نمایندگان مجلس تاکید کرد
2024-11-23T15:40:47+03:30
وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای معاونین این وزارتخانه بر تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد.

عرضه ربع سکه ضرب سال ۱۴۰۳

عرضه ربع سکه ضرب سال ۱۴۰۳
2024-11-23T15:40:46+03:30
روز دوشنبه پنجم آذرماه، ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۴۰۳، نیم سکه طلای بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ و تمام سکه طلای بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی، بدون بسته ب...

معاون توسعه و نوآوری بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران منصوب شد

معاون توسعه و نوآوری بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران منصوب شد
2024-11-23T15:14:03+03:30
وزیر امور اقتصادی و دارایی طی حکمی «حسن‌رضا عباسیان فر» را به سمت معاون توسعه و نوآوری بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.

ارزان‌ترین و گران‌ترین استان‌های کشور کدامند؟

ارزان‌ترین و گران‌ترین استان‌های کشور کدامند؟
2024-11-23T13:54:02+03:30
گزارش جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در میان ۳۱ استان کشور، استان سیستان و بلوچستان با نرخ تورم ۲۳.۲ درصد کمترین تورم را در آبان ماه ۱۴۰۳ تجربه کرده است.

قیمت نفت ۸۰ دلار پیش بینی می شود

قیمت نفت ۸۰ دلار پیش بینی می شود
2024-11-23T13:40:44+03:30
بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد که میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ میلادی ​​حدود ۸۰ دلار برای هر بشکه خواهد بود.

ارزن‌ترین و گران‌ترین استان‌های کشور کدامند؟

ارزن‌ترین و گران‌ترین استان‌های کشور کدامند؟
2024-11-23T13:40:43+03:30
گزارش جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در میان ۳۱ استان کشور، استان سیستان و بلوچستان با نرخ تورم ۲۳.۲ درصد کمترین تورم را در آبان ماه ۱۴۰۳ تجربه کرده است.

تولید ۵ هزار مگاوات برق خورشیدی از طریق نیروگاه‌های پشت بامی

تولید ۵ هزار مگاوات برق خورشیدی از طریق نیروگاه‌های پشت بامی
2024-11-23T13:27:23+03:30
یک مقام مسئول گفت: اگر بتوانیم با ایجاد نظام اداری و ضوابط و نظارت بر اجرا ساختمان‌های جدید را به سیستم انرژی‌های تجدیدپذیر مجهز کنیم، بخش بزرگی از ناترازی ش...

سرمایه گذاران در بافت‌های فرسوده تا ۱۰ سال معاف از مالیات هستند

سرمایه گذاران در بافت‌های فرسوده تا ۱۰ سال معاف از مالیات هستند
2024-11-23T13:27:23+03:30
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با دعوت از سرمایه گذاران برای ایجاد طرح‌های احداثی در محدوده‌های مصوب بازآفرینی شهری گفت: سرمایه گذاران در این بافت‌ها تا ۱۰...

وزیر جهاد: صادرات پنیر ایرانی به ژاپن تسهیل می‌شود

وزیر جهاد: صادرات پنیر ایرانی به ژاپن تسهیل می‌شود
2024-11-23T13:27:22+03:30
وزیر جهاد در پاسخ به درخواست سفیر ژاپن در کشورمان مبنی بر تسهیل صادرات پنیر ایرانی به این کشور گفت: موانع موجود به زودی رفع خواهد شد و مردم ژاپن طعم مطلوب پن...

تأکید دوباره کشورهای جهان بر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

تأکید دوباره کشورهای جهان بر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر
2024-11-23T13:14:03+03:30
کنفرانس سالانه مقابله با تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد موسوم به COP۲۹ که از ۱۱ نوامبر در شهر باکو آذربایجان آغاز شده بود، روز گذشته با صدور بیانیه‌ای به کار...

قیمت نفت ۸۰ دلاری پیش بینی می شود

قیمت نفت ۸۰ دلاری پیش بینی می شود
2024-11-23T13:14:03+03:30
بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد که میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ میلادی به‌طور میانگین ​​حدود ۸۰ دلار برای هر بشکه خواهد بود.

فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی با جدیت پیگیری می‌شود

فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی با جدیت پیگیری می‌شود
2024-11-23T13:00:40+03:30
وزیر نفت،فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی را از مهم‌ترین پروژه‌های شرکت ملی نفت دانست وگفت:پیش از پایان سال اخبار خوبی را برای قطعی‌شدن بخشی از قراردادهای فش...

کاهش مصرف برق در بخش خانگی به افزایش تولید صنایع می انجامد

کاهش مصرف برق در بخش خانگی به افزایش تولید صنایع می انجامد
2024-11-23T13:00:40+03:30
یک مقام مسئول گفت: کاهش مصرف برق در بخش خانگی به افزایش تولید در بخش صنایع می‌انجامد و با تغییر رویکرد مصرفی انرژی از طریق فرهنگ‌سازی می‌تواند در افزایش بهره...

جامعه عشایری به شکل هدفمند وارد سرشماری شود

جامعه عشایری به شکل هدفمند وارد سرشماری شود
2024-11-23T13:00:39+03:30
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر ایران گفت: سرشماری کشاورزی فرصتی ارزشمند است تا جامعه عشایری را به صورت هدفمند وارد سرشماری کنیم.

قیمت سکه یک میلیون تومان افزایش یافت

قیمت سکه یک میلیون تومان افزایش یافت
2024-11-23T12:34:00+03:30
نرخ طلا و سکه با صعود قیمت‌ها در بازار امروز نمایان شد؛ به طوری که نرخ سکه امامی با یک میلیون تومان افزایش به ۵۳ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان رسید.

رشد ۲۴ هزار واحدی شاخص کل بورس در اولین روز هفته

رشد ۲۴ هزار واحدی شاخص کل بورس در اولین روز هفته
2024-11-23T12:20:41+03:30
در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه شاخص بورس با رشد ۲۴ هزار و ۴۴۳و احدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۸۲ هزار و ۵۷و احد قرار گرفت.

تأثیر قطعنامه شورای حکام بر نوسان دلار موقتی است

تأثیر قطعنامه شورای حکام بر نوسان دلار موقتی است
2024-11-23T12:07:20+03:30
یک اقتصاددان گفت: همواره این واقعیت‌های اقتصادی است که بر بازار ارز و سایر بازارها حاکم می‌شود و عوامل سیاسی، تأثیری هیجانی و کوتاه‌مدت دارند.

افزایش ۳۸ درصدی تعرفه برق برای تمامی مشترکان

افزایش ۳۸ درصدی تعرفه برق برای تمامی مشترکان
2024-11-23T11:40:45+03:30
بر اساس قبوض برق صادر شده در دوره جدید شاهد افزایش ۳۸ درصدی تعرفه برق برای تمامی مشترکان هستیم.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی با تصاویر ماهواره‌ای رصد و پایش می‌شود

تغییر کاربری اراضی کشاورزی با تصاویر ماهواره‌ای رصد و پایش می‌شود
2024-11-23T11:14:07+03:30
فرمانده یگان حفاظت از اراضی کشاورزی گفت: با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، تغییر کاربری اراضی کشاورزی از طریق تصاویر ماهواره‌ای رصد و پایش می‌شود.

افزایش ضمانت معاملات با قابلیت استعلام برخط قراردادهای استاندارد

افزایش ضمانت معاملات با قابلیت استعلام برخط قراردادهای استاندارد
2024-11-23T10:34:04+03:30
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با قراردادهای استاندارد، دست سو استفاده‌گران از معاملات کوتاه می‌شود.

اعلام جزئیات پذیرش‌های جدید بورس کالا

اعلام جزئیات پذیرش‌های جدید بورس کالا
2024-11-23T09:00:41+03:30
براساس اطلاعیه مدیریت پذیرش بورس کالای ایران، پذیرش کالاها و محصولات یاد شده پس از بررسی مدارک و مستندات در چهارصد و سی و سومین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۲۹ آ...

رشد ۴۹۴۹ واحدی شاخص کل بورس در ساعات ابتدایی بازار

رشد ۴۹۴۹ واحدی شاخص کل بورس در ساعات ابتدایی بازار
2024-11-23T09:00:41+03:30
بازار سرمایه امروز شنبه کار خود را با رشد ۴۹۴۹ واحدی شاخص کل آغاز کرد.

امروز در اغلب مناطق کشور جو آرام است

امروز در اغلب مناطق کشور جو آرام است
2024-11-23T08:34:00+03:30
سازمان هواشناسی اعلام کرد: طی دو روز آینده در غالب مناطق کشور جوی آرام پیش بینی می شود که در شهرهای صنعتی سبب افزایش غلظت آلاینده های جوی خواهد شد.

جاده چالوس برای تردد تهرانی‌ها باز است

جاده چالوس برای تردد تهرانی‌ها باز است
2024-11-23T08:33:59+03:30
محور کرج - چالوس حدفاصل بیلقان تا شهرستانک حوزه استان البرز تا روز شنبه (۱۰ آذر) مسدود است و تردد از محور جایگزین آزادراه تهران - شمال انجام می‌شود.

برنج‌های وارداتی در حال ترخیص است

برنج‌های وارداتی در حال ترخیص است
2024-11-23T08:20:40+03:30
سخنگوی انجمن واردکنندگان برنج درباره وضعیت ترخیص بارهای دپو در گمرکات گفت: پس از پایان ممنوعیت واردات از ابتدای آذر ترخیص برنج‌های خارجی آغاز شده و در حال ان...

بخشی از جاده چالوس بازگشایی شد

بخشی از جاده چالوس بازگشایی شد
2024-11-22T18:00:40+03:30
مرکز مدیریت راه‌های کشور در اطلاعیه‌ای از رفع انسداد تردد در محور چالوس حدفاصل مرزن‌آباد تا تونل کندوان خبر داد.

پرواز هواپیماهای ایران‌ایر به فرودگاه استانبول روزانه شد

پرواز هواپیماهای ایران‌ایر به فرودگاه استانبول روزانه شد
2024-11-22T17:47:29+03:30
روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: با هدف دسترسی بیشتر و پروازهای منظم برای مسافران، پروازهای ایران‌ایر به فرودگاه استانبول روزانه شد.

همتی: دولت مصمم به حذف رانت و کاهش کسری بودجه است

همتی: دولت مصمم به حذف رانت و کاهش کسری بودجه است
2024-11-22T16:27:21+03:30
وزیر اقتصاد گفت: دولت چهاردهم مصمم است که همراه با راهبرد کاهش تنش‌های سیاسی و خارجی، با پشتوانه اعتماد مردم و به تدریج با انجام اصلاحات اساسی، ناترازی ها را...

چالوس مسدود است، تردد از محورهای هراز و فیروزکوه انجام شود

چالوس مسدود است، تردد از محورهای هراز و فیروزکوه انجام شود
2024-11-22T14:00:42+03:30
کارشناس مرکز مدیریت راه‌های کشور با اعلام تردد روان در تمامی محورهای شریانی کشور از مسود بودن محور چالوس خبر داد و گفت: تردد از محورهای جایگزین هراز و فیروزک...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)