میرنیوز

واردات حساب شده خودروهای خارجی به نفع اقتصاد کشور است

 واردات حساب شده خودروهای خارجی به نفع اقتصاد کشور است 2021-09-25T14:22:05+03:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجلس شورای اسلامی در نشست علنی 24 شهریور ماه با 172 رأی موافق، 38 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع با اصلاحات کمیسیون صنایع و معادن در ماده 4 طرح ساماندهی صنعت خودرو در خصوص واردات خودرو بمنظور تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کرد.

به موجب این مصوبه، هر شخص حقیقی یا حقوقی میتواند به ازاء صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) و یا واردات خودروی بنزینی یا گاز سوز معادل ارزش صادارتی خود اقدام نماید.

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران ضمن استقبال از مصوبه مجلس، آزادسازی اقتصاد را برابر با مفاد قانون اساسی علی الخصوص اصل 44 قانون اساسی مثبت ارزیابی کرد و گفت: آزادسازی در غالب زمینه ها بویژه در زمینه فعالیتهای اقتصادی همواره مفید و به نفع کشور بوده و 42 سال کشورداری پس از انقلاب بخوبی این واقعیت را به اثبات رسانده که هرگونه محدودسازی و اقتصاد دستوری موفق نبوده و جز نابسامانی و برهم خوردن نظم بازار و گرانی و تورم و ایجاد انحصار و شکل گیری رانت های نجومی و هزاران میلیاردی برای عده ای خاص و عمیق تر شدن فاصله طبقاتی در جامعه، حاصل دیگری در پی نداشته و نخواهد داشت.

وی افزود: محدودسازی و ایجاد انحصار در بخشهای مختلف اقتصاد بویژه در عرصه تولید و تجارت، خیانتی بزرگ به ایران و ایرانی محسوب میشود، زیرا موجب عقب ماندگی اقتصاد و پسرفت کشور و همچنین تحمیل هرگونه کالا و خدمات بی کیفیت و گران قیمت و نهایتاً سختی و عذاب به مردم شریف میباشد!! همه مسئولین محترم در زبان اظهار میدارنند که مردم ولی نعمتان ما هستند و ما هم خادم همین مردم و دائماً تأکید میکنند که باید تکریم ارباب و رجوع و ادب و احترام به ملت در دستور کار همه دستگاهها و شرکتها باشد اما در عمل نه تنها خبری از تکریم و ادب و احترام به مردم نیست بلکه همین مسئولین خادم، آنچنان قوانینی را تصویب و یا بخشنامه و دستورالعمل هایی را صادر میکنند که جز بی احترامی به ملت و تحمیل سختی و عذاب به مردم نتیجۀ دیگری در بر نداشته و ندارد!!

علیپور در ادامه تشریح کرد: یکی از صنایعی که همواره در کشورمان انحصاری، مشکل ساز، بی توجه به خواست و حرمت مردم و بی کیفیت و گران فروش بوده، صنعت خودروسازی میباشد!! صنعتی که بطور انحصاری (تقریباً 90 درصد) در دست دولت و آنهم در اختیار چند کارخانه شناخته شده و انگشت شمار میباشند و جمعیت 85 میلیونی ایران باید محتاج محصولات تحمیلی و بی کیفیت این کارخانه ها باشند و بدون هیچ اعتراضی، پذیرای بلا و رفتارهای ناشایست و بی احترامی های این کارخانه ها باشند!!

طی چند سال گذشته که بدلیل ممنوعیت قانونی و وجود تحریمها، ورود خودروهای خارجی به کشور ممنوع شد، جش و پایکوبی یا بقول معروف ایام بره کشان خودروسازان داخلی و یکته تازی آنان بیش از پیش آغاز گردید!! این ممنوعیت و محدودسازی واردات خودرو، دو نتیجه و دو حاصل صد در صد متفاوت برای دو قشر داشته است:

برای خودروسازان و دلالان:

* ایجاد انحصار

* ایجاد قدرت و نفوذ سیاسی و اقتصادی

* فروش محصولات بی کیفیت

* گرانفروشی خودرو

* بی احترامی به خریداران و ناراضی کردن مردم

* به جیب زدن دهها و صدها هزار میلیارد سود و پول مفت!!

برای مردم و خریداران خودرو:

* افزایش چند صد درصدی قیمت خودروهای داخلی در بازار

(افزایش قیمت پراید 20 میلیونی به بیش از 110 میلیون و پژوی 30 میلیونی به بیش از 300 میلیون تومان و... )

* افزایش دهها برابری قیمت خودروهای خارجی

(افزایش خودروهای 150 میلیونی به بیش از 2 میلیارد تومان و...)

* خرید خودروهای بی کیفیت داخلی

* افزایش قیمت قطعات خودرو

* افزایش قیمت حمل و نقل خودروهای مسافربر شهری و برون شهری بدلیل افزایش نرخ خودرو قطعات

* رشد تصادفات جاده ای و افزایش مرگ و میر هموطنان در اثر تصادفات بدلیل بی کیفیتی خودروهای داخلی

* و... دهها مورد منفی دیگر

سبزعلیپور متذکر شد: پس ملاحظه میفرمایید که محدودسازی و جلوگیری از ورود خودروهای خارجی چه ضررها و لطماتی به مردم و کشور وارد کرده و فقط جیب عده ای خاص را پر کرده است!! پس چه اصراری است که اقتصاد کشور محدود و در بن بست قرار گیرد؟

حال که نمایندگان محترم مجلس ورود خودروهای خارجی را طبق شرایطی خاص مجاز دانسته و اعضاء محترم شورای نگهبان نیز نشان داده اند که با تصویب این آزادسازی تا حدودی موافق هستند، اولا جای خوشحالی دارد و باید قدردان این حرکت و مصوبات دلسوزانه این عزیزان باشیم، ثانیاً تصویب آزادسازی خودرو توسط مجلس و شورای محترم نگهبان فوایدی برای کشور و مردم عزیزمان درپی دارد.

ذیلاً به تعدادی از این محاسن و فواید آزادسازی اشاره میکنم:

* عدم تخصیص ارز از طرف دولت جهت واردات خودرو

* ایجاد جذابیت جهت ورود ارزهای اشخاص و شرکتهای داخلی از خارج بصورت واردات خودرو

* افزایش صادرات غیرنفتی کشور

* ایجاد درآمد کلان برای دولت از طریق اخذ عوارض و حقوق گمرکی بابت واردات خودرو که این محدودسازی سالها دولت را از چنین درآمد کلانی محروم کرده بود و در نتیجه دولت نیز جهت جبران درآمدهای خود که بدلیل تحریمها و عدم فروش نفت بسیار کاهش پیدا کرده بود به مردم فشار میاورد و در این ایامی که اقتصاد دچار بیماری رکودِ توأم با تورم شده و شیوع بیماری کرونا نیز کسب و کارها را بهم ریخته، دولت روحانی پای خود را روی گلوی کسبه، فعالان اقتصادی و مردم گذاشته بود و با افزایش پی در پی مالیات، روزگار مردم را سیاه و همه را ناراضی کرده بود!! پس افزایش درآمد دولت موجب کاهش فشار بر مردم خواهد شد.

* کاهش چشمگیر قیمت خودروهای خارجی و متعاقباً ریزش قیمت خودروهای خارجی (بطور مثال، اگر خودروی صفر و مدل جدید با حدود 300 الی 400 میلیون تومان از خارج خریداری و با پرداخت 400 میلیون تومان حقوق گمرکی و سایر هزینه ها ترخیص و وارد بازار ایران شود، قطعاً حدود 1 میلیارد خرید و فروش خواهد شد، در صورتیکه همان خودرو اگر هماکنون در بازار موجود باشد بیش از 2 میلیارد تومان فروخته میشود، در صورتیکه ورود خودروهای کارکردۀ در حد نو بسیار ارزانتر از این قیمتها به دست خریدار خواهد رسید پس ملاحظه میفرمایید که آزادسازی به نفع مردم خواهد بود).

* شکست انحصار واردات خودرو

(نظرباینکه در مصوبه مجلس تصریح شده است که هر شخصیت حقیقی و حقوقی میتواند بدون انتقال ارز و در ازاء ارزهای شخصی و یا در ازاء صادرات غیرنفتی نسبت به واردات خودرو خارجی اقدام نماید، از همین رو این مصوبه بنوعی دست همه را در این زمینه باز گذاشته و در اصل انصار را از دست عده ای خاص و اشخاص مشهور واردکننده خودرو و نمایندگان برندهای معروف خارج میکند که بسیار مثبت میباشد).

* ساماندهی بازار خودرو و نوسازی خودروهای موجود

* ایجاد رقابت بین شرکتهای خودروساز داخلی و خارجی و ارتقاء سطح کیفیت تولید خودروهای ایرانی

* بهبود سطح خدمات پس از فروش و افزایش تکریم ارباب و رجوع

* بهبود شرایط فروش و آغاز فروش قسطی خودرو بدون اخذ نزول

* بنوعی منجربه دور زدن و شکست تحریمها خواهد شد (نظرباینکه تعدادی از خودروسازان خارجی پس از خروج ترامپ از "برجام" بسرعت بازار ایران را ترک کرده و فروش خودرو به ایران را تحریم نمودند، لاجرم با آزادسازی واردات خودرو این تحریمها شکسته و مجدداً خودرهای خارجی وارد بازار ایران خواهند شد).

* و... مواردی دیگر

سبزعلیپور تأکید کرد: با وجود اینکه ورود خودروهای خارجی چند سالی ممنوع بود و بازار خودرو بطور انحصاری در اختیار چند کارخانه خودروساز داخلی بود و آنان هم در این مدت هرچه خواستند فروختند و هرچه توانستند پول این مردم را به جیب زدند، اما هنوز خودروهای از رده خارج شدۀ 30 الی40 سال پیش خارجی را مونتاژ و به خورد ملت میدهند و صنعت خودروسازی ایران را عقب مانده نگه داشته و روز به روز کارخانجات خودروسازی را بدهکار و ورشکسته کرده اند!! واقعاً جای تعجب و تأسف دارد!!

علت عقب ماندگی صنعت خودروسازی ایران و بدهکار و ورشکسته بودن چند خودروساز داخلی چیست؟

وی در پاسخ به این سوال تصریح نمود: همچنانکه به دفعات عرض کرده ام یکی از بخشهایی که خون مردم عزیزمان را در شیشه کرده و با روح و روان و مال و جان ایرانیان بازی کرده و میکند خودروسازان هستند که طی سالیان متمادی با سیاستهای نادرست و عملکرد غلط مدیران شان، اشک مردم را درآورده و موجب ایجاد بحران در زندگی مردم و وارد کردن لطمه به بخشهای مختلف دیگر کشور شده اند. صریح و بی پرده به اصل موضوع میپردازم و آن اینکه اگر نیم قرن پیش "برادران خیامی" همت نکرده بودند و شرکت "ایران ناسیونال" را تأسیس و متولد نمی نمودند امروز قطب خودروسازی ایران یعنی "ایران خودرو" را هم نداشتیم!! اگر خاطر مبارکتان باشد در دهۀ 1340 که ما تولید پیکان را آغاز کرده بودیم مدیران "شرکت هیوندای" کره جنوبی دیداری از خط تولید پیکان داشتند و آرزوی شان این بود که آیا میشود روزی هم کشور کره، کارخانۀ خودروسازی همچون ایران ناسیونال داشته باشد؟ یعنی نیم قرن پیش صنایع و صنعتگران ایرانی، آرزو و الگوی فعالان اقتصادی کره جنوبی بودند!!

این صاحب نظر اقتصادی در ادامه اظهار داشت: اما این در حالیست که خودروسازان محترم ما از اولین پیکانی که تولید شد تا آخرین پیکانی که دیگر برای همیشه از رده خارج گردید هیچ وقتی را صرف ارتقاء و تغییر شکل و شمایل و افزایش قدرت موتور آن نکرده و ذوق و نبوغی به خرج ندادند تا قیافۀ ظاهری پیکان را تغییر دهند و هر سال مدل جدید و طرح جدیدی از پیکان را تولید و در اختیار مردم عزیزمان قرار دهند!! طی قریب به 50 سال به غیر از یکی دو سری که فقط چراغهای پیکان فرق کرد متأسفانه اولین و آخرین خودروی تولیدی پیکان هیچ فرقی با هم نداشتند و به جرأت میتوانم بگویم که روز به روز بی کیفیت تر هم شدند!!

علیپور افزود: چند سال پیش خودرویی را تحت عنوان "خودروی ملی" تولید و به مردم فروختند اما امروز که قریب به دو دهه از تولید آن خودرو میگذرد نه تنها شکل و شمایل آن تفاوتی با روز اولش نکرده بلکه هر سال قطعاتش بی کیفیت تر و حتی برخی از لوازم اولیۀ آن نیز غیب شده و تحت عنوان آپشن با اخذ مبلغی بیشتر، همان لوازم بر روی خودرو نصب میگردد!! واقعاً خجالت آور است. تنها چیزی که در صنعت خودروسازی ما نسبت به گذشته بطور چشمگیری فرق کرده و روز به روز به طرز وحشتناکی رشد کرده، قیمت خودروها بوده است!!

خودروهای پیکان و ژیان در دهۀ 40 و 50 با کیفیت بالا تولید میشدند و با قیمتی حدود 19 هزار تومان (پیکان) و 14 هزار تومان (ژیان) که بخش اعظمی از این مبلغ نیز تسهیلات بدون سود بود به مردم فروخته میشد و حتی در آنزمان به کشورهای همسایه نیز صادر میگشت!! برخی از خودروهای تولید شدۀ دهۀ 40 بعد از گذشت نیم قرن، هنوز بخوبی کار میکنند اما خودروهائی که طی 10 سال گذشته توسط مدیران پُر ادعای امروز تولید و با قیمت دهها و حتی صدها میلیون تومانی آنهم نقد و بعضاً با منت به مردم مظلوم ایران فروخته شده است، غالباٌ به روغن سوزی افتاده، در تعمیرگاه ها جا خشک کرده و یا از رده خارج شده اند!! خنده دار و خجالت آور نیست؟!!

در کل صنعت خودروسازی امروز ما چنین روزگاری دارد و مشخصات آن عبارت است از:

* صنایعی عریض و طویل

* صنایعی بدهکار به قطعه سازان

*صنایعی دارای بدهی های سنگین معوق شده به بانکها که همین بدهی ها موجب شده تا برخی از خودروسازان در آستانۀ ورشکستگی قرار گیرند!!

* صنایعی قدیمی و به دور از تکنولوژی های روز و برتر جهان

* صنایعی بدقول و بی تعهد به وعده هایشان

* صنایعی بسیار ضعیف در ارائه خدمات پس از فروش

* صنایعی وابسته به خودروهای مدل قدیمی چین، کره، فرانسه و ژاپن …

* صنایعی با مدیرانی مرفه، نجومی بگیر و غیر پاسخگو

* صنایعی گرانفروش، فرصت طلب و برهم زنندۀ بازار

* صنایعی محتکر و دلال پرور

* صنایعی به دور از تکریم ارباب و رجوع و نا آشنا به فن مشتری مداری

* و… دهها مورد دیگر

شرکتهای خودروساز ایرانی با تهدید براینکه اگر ورشکست شویم کارگران و نیروهای متخصص زیادی بیکار خواهند شد و در نتیجه بحران کارگری به راه می افتد و با سوء استفاده از موارد اینچنینی و تهدید دولت و مجلس و مقامات ارشد کشور، بقدر زیادی مورد حمایت دولت بوده و دائماً از رانت های مختلف دولتی و وامهای بلاعوض بهره مند میشوند که متأسفانه چندان بازدهی مثبتی به جز تولید خودروی بی کیفیت و ایجاد نارضایتی بین مردم ندارند و در نهایت همچون بچه های لوس و نُنری هستند که درست تربیت و آموزش ندیده اند و فقط جیب شان پُر از پول شده و هر چه خواسته اند در اختیارشان قرار گرفته است!!

مشکلات صنعت خودروسازی ایران، حاصل خیانت و مدیریت باندی و مافیایی برخی از مدیران این صنعت میباشد!!

سوال اصلی این است که چرا تولیدات خودروسازی50 سال پیش ما ارزان و باکیفیت بود و خدمات پس از فروش مناسبی داشت و منّت مردم را هم برای خرید خودروهای تولیدی اش می کشید و هیچ مشتری را نیز سر کار نمی گذاشت اما علیرغم رشد و پیشرفت شگرف و خارق العاده صنعت خودروسازی در جهان، چرا صنعت خودروسازی امروزِ ما دنده عقب زده و پسرفت کرده و به چنین وضعی درآمده است؟

این سوال تنها یک پاسخ دارد و آن این است که صنعت خودروسازی ایران دیگر دلسوز ندارد و برخی از مدیران خائن با باندبازی و تشکیل گروههای مافیایی، بر روی صنعت خودروسازی ایران سایه انداخته و این صنعت را برای منافع شخصی خود به گروگان گرفته اند و از همین رو اصلاً و ابداً به فکر رشد و توسعه این صنعت نیستند و مردم را هم فقط به شکل اسکناس می بینند!!

کارخانجات خودروسازی ایران به نان دانی عده ای خاص مبدل شده است!!

عده ای منفعت طلب با لابی های خاص از طرف برخی مقامات تحت عنوان مدیران برجسته به صنعت خودروسازی کشور رخنه کرده و تنها هدفشان نیز تأمین منافع جمعی خاص و پر کردن جیب های گشاد خودشان میباشد!! در صنعت خودروسازی ایران کار بجایی رسیده که در حال حاضر برخی از مدیران برجسته و شناخته شده این صنعت، قدرت، نفوذ و جایگاه شان از دولتمردان ارشد نیز بیشتر شده و بعضاً به دولتمردان امر و نهی نیز میکنند!! دقیقاً به یاد دارم که در سالهای گذشته وقتیکه نمایندگان مجلس میخواستند به وزرای پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت صمت رأی اعتماد بدهند، برخی از نمایندگان برای دادن رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی شرط میگذاشتند و آن شرط این بود که اگر رأی اعتماد را کسب کردید و وزیر صمت شدید نباید فلان مدیر برجسته صنعت خودروسازی کشور را تغییر دهید!! پس می بینید که چقدر لابی های برخی از مدیران برجسته صنعت خودروسازی کشور قوی و در سطح بالاست و کار بجایی رسیده که آنان میتوانند وزیر را هم برکنار کنند!! آیا میدانید که مدیران صنعت خودروسازی کشور هزینه گران و بالای این لابی های وسیع و قدرتمند خود را از کجا و از جیب چه کسانی پرداخت میکنند؟ پُر واضح است که هزینه چند صد یا هزاران میلیاردی این حمایتها را باید از جیب این کشور و از جیب این ملت بپردازند. از همین رو برخی از مدیران برجسته صنعت خودروسازی کشور، کارخانجات خودروسازی ایران را به نان دانی خود مبدل کرده و درب اتاق شان هم فقط به روی دوستانشان باز میباشد و به روی دیگران بسته و شش قفله!!

با عنایت به مطالبی که امروز در اینجا مطرح شد و باتوجه به روش مدیریت برخی از حضرات در صنعت خودروسازی کشور، با کمال تأسف باید خدمتتان عرض کنم که آینده خوبی برای این صنعت متصور نیست و حضور این مدیران در رأس صنعت خودروسازی کشور موجب خواهد شد تا روز به روز سطح کمی و کیفی خودروها کاهش، نارضایتی مردم از خودروسازان بیشتر، صادرات خودرو به پایین ترین حد، بدهی خودروسازان به بانکها، قطعه سازان و سایر طلبکاران معوق و روز به روز بیشتر، ارتباط بین المللی با خودروسازان برجسته جهان قطع و بدهی انباشته دهها هزار میلیاردی آنان افزایش خواهد یافت!! بطوریکه اگر خودروهای 100 ، 200 و 300 میلیون تومانی را بین 500 تا حدود 1 میلیارد تومان هم بفروشند، نه تنها شاهد رشد این صنعت نخواهیم بود بلکه باز هم مشکلات خودروسازان روز به روز بیشتر خواهد شد، این سخن بدین معناست که چنانچه خودروهای خود را تا 2 الی 3 برابر قیمت فعلی هم بفروشند باز هم گرهی از مشکلات این صنعت گشوده نخواهد شد!! مگر اینکه دلسوزان نظام هر چه زودتر تدبیری اندیشیده و عذر مدیران سودجو، رسوب کرده، باندباز و رانت خوار را از صنعت خودروسازی کشور خواسته و متقابلاً مدیران دلسوز، کارآمد، توانمند، متعهد، خوشفکر و پاکدست را در رأس صنایع خودروسازی بگمارند، در ضمن آزادسازی واردات خودروهای خارجی را تصویب کنند و از کارآفرینان بزرگ بخش خصوصی برای ساخت کارخانجات مدرن خودروسازی حمایت نمایند تا بسرعت شاهد رشد و توسعه این صنعت باشیم.

اینکه 42 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز هیچ کارخانه بزرگ خودروساز آنهم مدرن و بشکل اصولی متولد نشده دلایل خاصی دارد که انشاالله بزودی به آن دلایل خواهم پرداخت!!

علیپور یادآور شد که ای کاش همان سخت گیریهایی را که نمایندگان مجلس برای واردات خودرو از خارج در نظر گرفته و تصریح نموده اند که خودروهای خارجی باید فلان استاندارد روز دنیا را داشته و بر چسب انرژی (b) و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و یا بالاتر و یا فلان و فلان کیفیت را داشته باشند، بخشی از همین استانداردها و سخت گیریها را در ارتباط با تولیدات داخلی اعمال میکردند تا شاید کمتر شاهد تولید خودروهای بی کیفیت باشیم که اصلاً چنین خودروهایی در شأن مردم ایران نیست.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه تصریح کرد: درکل آزادسازی و شکستن انحصار و ایجاد رقابت قطعاً موجب رشد و شکوفایی و تسریع در بهبود اوضاع کشور خواهد شد. بطور مثال، در امر مبارزه با بیماری کرونا به وضوع دیدیم که تا پیش از ورود واکسن از خارج چه اوضاع به هم ریخته ای داشتیم و مردم برای تزریق واکسن چقدر دل نگران و دغدغه داشتند و چه صف های طولانی و خجالت آوری در اقصی نقاط پایتخت و کشور به چشم میخورد که رسانه های معاند خارجی نیز با نشان دادن فیلم این صفوف طولانی چه بهره برداری هایی که به نفع خود و برعلیه نظام نکردند!! اما پس از تحمل خسارات جبران ناپذیر و وارد شدن لطمات سیاسی و جان باختن هزاران نفر از هموطنانمان، بالاخره اجازه ورود واکسن از خارج صادر شد که با آمدن دولت سیزدهم واردات واکسن سرعت هم گرفت و همچنین با ورود بخش خصوصی، مراکز بزرگ و مدرن و آبرومند تزریق واکسیناسیون هم ایجاد گردید که نهایتاً موجب شد تا غالب مردم ایران ( اعم از پیر و جوان) واکسن موردنظر خود رو دریافت و دیگر شاهد صفی نباشیم و امروز کار بجایی رسیده که مراکز واکسیناسیون هم خلوت شده و دیگر ازدحامی برای دریافت واکسن وجود ندارد!! پس ملاحظه میفرمایید که ورود واکسن از خارج و آزادسازی واردات واکسن چه تصمیم درست، عاقلانه، دلسوزانه و مدبرانه ای بود.

پس ورود خودروهای خارجی نیز موجب ساماندهی بازار خودرو و نوسازی خودروهای موجود کشور و همچنین باعث اُفت و کاهش عطش مردم در خرید خودروهای خارجی خواهد شد.

ضمناً تجربه بخوبی ثابت کرده که چنانچه هر چیزی و هر کالایی محدود، کوپنی و از دسترس مردم دور شود، اوضاع را بدتر میکند و عطش و ولع مردم را برای خرید آن کالا ولو اینکه نیاز هم نداشته باشند بالا میبرد، پس سعی کنیم تا مردم را محدود نکنیم و کالا و خدماتی را نیز به آنان تحمیل ننماییم که قطعاً نتیجه ای عکس خواهد داشت.

در پایان از نمایندگان محترم مجلس، اعضاء محترم شورای نگهبان و همچنین اعضاء معزز مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست میکنم تا این موضوع را دلسوزانه و کارشناسانه مدنظر قرار داده و در راستای منافع کشور و مردم عزیزمان قانون آزادسازی واردات خودرو را تصویب نمایند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان

 هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان
2024-02-26T07:07:30+03:30
سازمان هواشناسی با اشاره به بارش برف، باران و کاهش محسوس دما هشدار سطح نارنجی آسیب به نهاده‌ها و محصولات را برای کشاورزان ۱۹ استان کشور صادر کرد.

شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد

 شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد
2024-02-26T07:07:29+03:30
شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا، به حساب یارانه سرپرستان خانوار مشمول واریز شد.

۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید احداث می‌شود

 ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید احداث می‌شود
2024-02-26T07:07:29+03:30
معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه نیروگاه‌های برق‌آبی آمادگی دارند در تابستان سال ۱۴۰۳ با حداکثر ظرفیت در مدار قرار ...

انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف

 انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف
2024-02-26T07:07:28+03:30
شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به بارش برف از اجرای عملیات اوره پاشی در معابر دسترسی خبر داد و اعلام کرد: دید افقی در فرودگاه امام ۳۰۰ متر است.

"کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکل‌دهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»

 "کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکل‌دهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»
2024-02-26T07:07:28+03:30
با استمرار پیشرفت و توسعۀ فناوری، آیندۀ کشت دقیق، فرصت‌های هیجان‌انگیزی پیش روی انسان قرار خواهد داد. در این یادداشت به ۱۰ رویداد از بین رویدادهای برتر این ...

افت ۷۸.۲ درصدی بارش‌ها در کرمان/ بارش‌ها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد

 افت ۷۸.۲ درصدی بارش‌ها در کرمان/ بارش‌ها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد
2024-02-26T07:07:27+03:30
بر اساس داده‌ها و اطلاعات سازمان هواشناسی بارش‌ها در کشور تا ۴ اسفند نسبت به دوره بلندمدت ۳۹.۷ درصد کاهش یافته است. بارش‌ها تنها در ۴ استان مثبت بوده است.

ایران‌ایر ۳۴ فروند هواپیما دارد

 ایران‌ایر ۳۴ فروند هواپیما دارد
2024-02-26T07:07:27+03:30
عضو هیئت مدیره هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که تعداد ناوگان هوایی ایران ۳۴ فروند است، گفت: هما با هواپیماهای ATR به ۱۴ شهر کم‌برخوردار پروا...

جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان

 جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان
2024-02-26T07:07:27+03:30
مرکز مدیریت راههای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از یکطرفه شدن آزادراه‌ تهران-شمال و محور چالوس و بارشر برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان خبر داد.

ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و‌ گاز با کاهش محسوس دمای هوا

 ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و‌ گاز با کاهش محسوس دمای هوا
2024-02-26T07:07:26+03:30
سخنگوی صنعت برق گفت: با توجه به بارش برف در اکثر نقاط کشور و کاهش محسوس دمای هوا، هموطنان نسبت به کاهش مصرف برق و‌گاز اقدام نمایند.

سازمان مالیاتی: رسید دستگاه‌های کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است

 سازمان مالیاتی: رسید دستگاه‌های کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است
2024-02-26T07:07:26+03:30
معاون پژوهش سازمان امور مالیاتی گفت: برای برخی مودیان تا سال ۱۴۰۴ رسید دستگاه‌های کارتخوان به عنوان صورتحساب الکترونیکی تلقی می‌شود.

ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه

 ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه
2024-02-26T07:07:26+03:30
در پایان دهمین ماه سال، ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲هزار و ۵۵ مگاوات رسید که از این رقم، واحدهای حرارتی با مجموع ظرفیت منصوبه ۷۴هزار و ۸۷۸ مگاوات سهمی ۸۱...

الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود

 الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود
2024-02-26T07:07:25+03:30
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از ابلاغ الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها طی هفته آینده خبر داد.

ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد

 ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد
2024-02-26T07:07:25+03:30
رئیس حوضه آبریز رودخانه ارس گفت: با توجه به حجم رهاسازی‌ها و اقدام‌های نرم‌افزاری انجام شده و به برکت بارش‌های زمستانه امسال سطح دریاچه به تراز ۱۲۷۰.۲ متر و...

سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد

 سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد
2024-02-26T07:07:24+03:30
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در لایحه ۱۴۰۳ ضمن اجتناب از بیش برآوردی در منابع مالی دولت، برخی از منابع نسبت به سال جاری کاهش داده شده است.

پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری

 پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری
2024-02-26T07:07:24+03:30
با توجه به استقرار یک جبهه هوای سرد از امروز و ورود دو سامانه بارشی به کشور از سمت غرب، پیش‌بینی می‌شود مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده، طی هفت...

فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول

 فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول
2024-02-26T07:07:24+03:30
طرح تبدیل اختیاری محصولات شرکت بهمن موتور ویژه متقاضیان سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای داخلی (با نوبت تحویل زمستان ۱۴۰۲) آغاز شد.

جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟

 جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟
2024-02-26T07:07:23+03:30
با توجه به اطلاعات سامانه حقوق و مزایای کارکنان دولت، میانگین ناخالص پرداختی به کارمندان دولت برابر حدود ۱۵ میلیون تومان بوده است.

تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی

 تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی
2024-02-26T07:07:23+03:30
به‌صورت سنتی و طی هزاران سال، مردم دنیا به این نتیجه رسیده‌اند، و این اصل را بدیهی می‌گیرند که پول معتبر است، چون لابد حاکمیتی که همچون کوه پشت این اعتبار ا...

انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه

 انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه
2024-02-26T07:07:22+03:30
رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی از واردات ۴ میلیارد دلاری بنزین و گازوئیل خبر داد و گفت: مقام معظم رهبری به‌درستی ابراز نارضایتی کردند، کلام ایشان بر این ...

عقب‌ماندگی شدید پروژه‌های نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال

 عقب‌ماندگی شدید پروژه‌های نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال
2024-02-26T07:07:22+03:30
درحالی حدود ۴ سال از آغاز ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن (طرح اقدام ملی) شهر پردیس می‌گذرد که پیشرفت این واحدها به ۵۸ درصد رسیده است.

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد

 قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد
2024-02-24T08:40:43+03:30
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ دلار و ۵ سنت معادل ۲.۴۵ درصد کاهش به ۸۱ دلار و ۶۲ سنت رسید.

برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند

 برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند
2024-02-24T08:40:43+03:30
نایب رئیس اتاق اصناف تهران گفت: نمایشگاه‌های بهاره در ۵ نقطه‌ شهر تهران و به مدت ۱۰ روز برپا می‌شود.

رویترز: پاکستان به‌‌رغم تحریم‌ها خط لوله انتقال گاز ایران را می‌سازد

 رویترز: پاکستان به‌‌رغم تحریم‌ها خط لوله انتقال گاز ایران را می‌سازد
2024-02-24T08:27:21+03:30
رویترز طی گزارشی نوشت اسلام آباد در فکر نهایی کردن اولین فاز خط لوله ۸۰ کیلومتری گاز با ایران است‌ تا از جریمه احتمالی ۱۸ میلیارد دلاری دوری کند.

"کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»

 "کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»
2024-02-24T08:27:21+03:30
«کشت دقیق» یا «کشاورزی دقیق» نوعی خاص از مدیریت مزرعه یا باغ یا اصطلاحاً «سایت کشاورزی» است که در آن به‌جای اینکه با کل مجموعه...

حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت

 حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت
2024-02-24T08:14:00+03:30
در هفته اخیر با وجود افزایش بهای انس جهانی و افزایش نسبی قیمت ارز حباب سکه کاهش پیدا کرد که علت آن هم خبر توزیع سکه‌های بانک مرکزی از ۱۳ اسفند ماه بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است

 رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است
2024-02-23T15:47:14+03:30
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تداوم رشد اقتصادی در فصل پاییز و همچنین کاهش تورم در بهمن ماه نوشت: شعار سال یعنی رشد اقتصادی و کاهش تورم در حال محقق...

جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول

 جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول
2024-02-23T13:40:41+03:30
در پاییز امسال رشد اقتصادی گروه خدمات ۴.۶ درصد، صنعت ۱.۳ درصد، ساختمان ۰.۴ درصد، معدن ۰.۳ درصد و کشاورزی منفی ۱ درصد بوده است.

بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد

 بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد
2024-02-23T13:27:13+03:30
بر اساس بخشنامه رئیس سازمان امور مالیاتی طرح بخشودگی صد درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد.

مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز

 مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز
2024-02-23T12:34:02+03:30
بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز مخالفت کرد.

افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران

 افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران
2024-02-23T11:40:34+03:30
ترانزیت خارجی از مسیر ایران در ۱۱ ماهه سال جاری با ۳۵ درصد افزایش به رقم ۱۶ میلیون و ۱۲۲ هزار تن رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)