میرنیوز

گفتگو| «سازمان شانگهای» ظرفیت بی‌نظیر برای بی‌اثرکردن تحریم ایران/ اقتصاد ایران با قدرت‌های اقتصادی چین، روسیه و هند گره می‌خورد

 گفتگو| «سازمان شانگهای» ظرفیت بی‌نظیر برای بی‌اثرکردن تحریم ایران/ اقتصاد ایران با قدرت‌های اقتصادی چین، روسیه و هند گره می‌خورد 2021-09-20T12:21:38+04:30

ساسان شاه‌ویسی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سؤالی در خصوص ماهیت پیمان شانگهای گفت: سازمان شانگهای یک نهاد دائمی بین‌دولی است که مشخص‌ترین وظیفه آن ایجاد شرایط برای همزیستی مسالمت‌آمیز به‌خصوص در موقعیت‌های مرزی، بسترسازی برای ایجاد صلح و تنش‌زدایی و در عین حال مقابله با تروریسم، افراط‌گرایی و جدایی‌طلبی است.

وی افزود: این پیمان کارکرد اصلی آن نظامی، دفاعی و امنیتی است. این پیمان از سال 1999 و 2000 ظرفیت‌سازی‌های اصلی خودش را آغاز کرد و از 2001 تا 2003 بین‌المللی شد و از سال 2005 ازبکستان به آن افزوده شد. 2006 پاکستان و هند، 2007 ایران و به همین ترتیب تا امروز که پس از اتفاقاتی که پس از اجلاس بیست و یکم رخ داد، نزدیک به 9 کشور به‌عنوان عضو دائم، سه کشور به‌عنوان عضو ناظر و شش کشور نیز به‌عنوان شرکای رایزن در زمان حاضر سازمان همکاری‌های شانگهای را تشکیل می‌دهند.

شاه‌ویسی گفت: به‌دلیل اتفاقاتی که طی دهه گذشته رخ داد، بخشی از چالهای این سازمان به مقابله‌های جنگ نرم و از جنس مقابله‌های اقتصادی، تجاری، پولی و ارزی معطوف شد. شرایط و ظرفیت‌های قدرت‌های اثرگذار در این سازمان وضعیتی را به وجود آورد که در زیرسیستم این نظام‌واره امنیتی، دفاعی و نظامی، رویکردهای بانکی، تجاری، انرژی، گمرکی و سایر حوزه‌های فرهنگی، تمدنی و اجتماعی و به‌خصوص اقتصادی مورد توجه قرار گرفت تا حتی در حوزه‌های علمی و فناورانه طراحی و در نهایت بسترسازی کنند. درست است که از سازمان شانگهای به‌عنوان یک سازمان منطقه‌ای یاد می‌شود اما به‌مثابه یک سازمان بزرگ بین‌المللی است.

وی با اشاره به ابعاد کمی سازمان شانگهای گفت: 35 درصد از خشکی‌های جهان، 42 درصد از جمعیت جامعه جهانی و نزدیک به 23 هزار میلیارد دلار مبادلات تجاری تا عضویت دائم ایران که با این عضویت قریب به 25 درصد قدرت تولید ناخالص ملی در سطح نظم بین الملل را شامل می‌شود. همچنین در بین کشورهای این سازمان قریب به 340 میلیارد دلار روابط تجاری و بیرون از آن هشت تا 9 هزار میلیارد دلار حجم مبادلاتی است که حجم فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و قابلیت‌های متقابل این کشورها را با یکدیگر نشان می‌دهد.

ظرفیت بالای قدرت‌های اصلی سازمان شانگهای برای ایجاد پیمان‌های اقتصادی

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کارکردهای مختلفی برای این سازمان می‌توان تعریف کرد، گفت: زیرسیستم‌هایی که کشورهای شاخص یا بازیگران اصلی این سازمان از قابلیت‌های آن برخوردار هستند، شامل گروه بریکس که سه عضو آن و سازمان اتحاد اوراسیا که پنج عضو آن در سازمان شانگهای حضور دارند، می‌شود.

وی افزود: زمانی که ظرفیت کشور چین به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان و همچنین یکی از بزرگترین مصرف کنندگان در کنار هند با همین ظرفیت‌ها و روسیه با ظرفیت کمتر قرار می‌گیرد، می‌توان گفت که در حوزه ژئوپلیتیک دسترسی مبتنی بر ژئواکونومیک یک قابلیت جدی را به وجود می‌آورند که صرف نظر از وظایف اصلی که ایجاد امنیت و ثبات است، بستر لازم برای قلمروسازی پیمان‌های اقتصادی در زیرسیستم‌های این سازمان را هم فراهم می‌کند.

شاه‌ویسی ادامه داد: برخی سازمانهای دیگر مانند سازمان eco و گروه D8 قابلیت‌مند هستند که می‌توان در زیرسیستم‌ها این سازمان‌ها را نیز اضافه کرد. سازمان شانگهای دارای دو دفتر یکی در پکن و دیگری در تاشکند است. دفتر چین به عنوان دبیرکلی سازمان و دفتر تاشکند دبیرخانه اجرایی حوزه مبارزه با تروریسم و اقدامات مداخله جویانه امنیتی است که یک اندام‌واره کلی از سازمان شانگهای را تشکیل می‌دهند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیرات اقتصادی عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای گفت: یکی از مهمترین فروضی که در ملحق شدن به سازمانهای بین‌المللی (چه منطقه‌ای، چه بین‌المللی) به وجود می‌آید، ایجاد یکپارچگی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی است و از همه مهم‌تر اینکه می‌تواند تأثیرگذاری‌ تصمیمات را در اقتصاد جهانی با توجه به ظهور اقتصادهای نوظهور قوی‌تر و پایدارتر کند. ما بازارهای مصرف را به میزان جمعیت می‌شناسیم و این قلمرو که 35 درصدی خشکی‌های جهان را شامل می‌شود، یک دامنه جمعیتی بیش از دو میلیارد و 800 میلیون نفری را دارد که یک ظرفیت بسیار بزرگ برای بازاریابی است.

پایداری فروش نفت با استفاده از ظرفیت مصرفی هند و چین

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه سازمان شانگهای خود دامنه‌ای برای ارتباط‌گیری با گروه بیریکس است، گفت: وقتی وارد این گروه می‌شویم خود یک فضای بزرگی است و فایده‌ای که برای ما دارد این است که در این گروه اصرار بر تعریف یک بانک اختصاصی در سطح بین‌المللی و طراحی پولی که از مداخلات و تحریم‌های آمریکا به دور باشد و همچنین اصرار به تعریف پیمان‌های پولی و مالی چند جانبه وجود دارد که این خود اقدامی در ایجاد ثبات در تامین منابع انرژی و خود سازمان شانگهای نیز تبدیل به باشگاه انرژی شده است.

وی افزود: درست است که روسیه به عنوان یک تامین کننده انرژی بزرگ حضور دارد اما با توجه به اینکه ایران 14 درصد ذخایر نفتی و 35 درصد ذخایر گازی جهان را اختیار دارد، سازمان شانگهای یک بسترسازی موثر برای پایدارکردن فروش فرآورده‌های نفتی و در عین حال استحکام بخشی به بازارهای اصلی که کشورهایی مانند هند و چین به عنوان دو کشور پیشرو در مصرف محصولات و فرآورده‌های است. تعبیر بنده این است که وقتی وارد این بازار می‌شویم کریدورهایی تعریف می‌شود که از شرق تا غرب سازمان همکاری را می‌تواند پوشش دهد و هرچقدر که ما برای حضور موثر و رقابتی در این بازار تلاش کنیم، تاثیرگذاری بیشتری خواهیم داشت.

شاه‌ویسی گفت: ما یک سازه جدیدی را به عنوان توافق همکاری راهبردی با جمهوری خلق چین و توافق‌های راهبردی دیگری را با هند و فدراسیون روسیه تعریف کردیم. هر کدام از این موارد بسترهای مناسبی هستند. اگر بخواهیم اثرگذاری نقطه‌ای این پیمانها را در نظر بگیریم، می‌بینیم در توافقی که با اوراسیا انجام شد، با وجود اینکه از تمام مزیت‌های ممکن استفاده نکردیم اما میزان تراز تجاری ما با کشورهای حوزه اوراسیا دو برابر شد.

وی با اشاره به اینکه حضور در این توافق‌ها موجب اعتمادسازی می‌شود، گفت: شما می‌بینید که رئیس جمهور روسیه در سخنان خود مطرح کرد که ما از حضور تمام عیار ایران به هر شکل استقبال و حمایت می‌کنیم و در عین حال نسبت به یکجانبه‌گرایی هشدار می‌دهد و این مانند همان بسترسازی‌هایی است که که ما در توافقات راهبردی پیگیری کردیم.

این کارشناس اقتصادی در خصوص توافق دو جانبه با چین گفت: توافق راهبردی با چین یک دیپلماسی مشارکت بوده که چینی‌ها به اشتراک گذاشتند و فقط با ما نیز نبوده بلکه با 108 کشور جهان این مسئله را به اشتراک گذاشتند اما وقتی که پای این روابط می‌آییم و ظرفیت‌های خود را به اشتراک می‌گذاریم و ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای وارد چنین نظاماتی می‌شود، آن وقت اثرگذاری و اثربخشی آن بالا می‌رود.

باید این را در نظر داشت که در ذیل سازمان شانگهای، صرف نظر از ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی ظرفیت‌های بازرگانی را نیز داریم. بین سال 2013 تا 2015 در داخل سازمان شانگهای مدل‌سازی در جهت گسترش ظرفیت‌های بازرگانی انجام دادند و این مدل‌سازی در واقع فهرستی از مجموعه اسنادی است که در هر دوره به امضای سران کشورها می‌رسد.

وی تاکید کرد: در این دوره نیز نزدیک به 30 توافق‌نامه را به اشتراک گذاشتند و این توافقات در حوزه‌های مختلف از گردشگری تا دفاعی و دادگستری وجود دارد. به عبارتی یکصد برنامه مشخص برای افزایش سطح بازرگانی بین کشورهای عضو را که در قالب یک کنسرسیوم عمل می‌کند را شامل و در هر دوره نیز گزارش آن ارائه می‌شود.

شاه‌ویسی با بیان اینکه همکاری‌های بانکی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌هایی است که در سازمان همکاری‌های شانگهای وجود دارد، گفت: شورایی تحت عنوان شورای مشترک بانکی تعریف شده که هدف آن تسهیل کردن نظام تامین مالی پروژه‌ها است و در کنار تعریف این نظام مالی تلاش می‌شود تا کشورها ظرفیت‌های مالی یکدیگر را به سمت پروژه‌های موثر حرکت دهند.

70 کشور در پروژه یک کمربند یک راه چین مشارکت دارند

این کارشنس اقتصادی با اشاره به پروژه چین برای احیای راه ابریشم گفت: مشخصا چینی‌ها بر پروژه یک کمربند یک راه که برای سال 2049 تعریف کردند، اصرار دارند و حتی این پروژه را در سال 2017 به قانون اساسی خود ملحق کردند. مسلم است که آنها در این زمینه فعالیت خواهند کرد و در این پروژه نزدیک به 70 کشور چه از طریق زمینی و چه از طریق بندر مشارکت دارند.

ظرفیت ایران در این پروژه بین 400 تا 600 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. در کنار باشگاه انرژی که بحث چالش برانگیزی بوده، ناتو و آمریکا تلاش داشتند در جهت مقابله با چین رویکرد خود را از رویکرد نظامی به سمت جنگ اقتصادی، تجاری و بانکی تغییر دهند اما اگر گزارش بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول که طی روزهای گذشته منتشر شد را ببینیم، شاهد هستیم که در شش ماهه اول سال میلادی 2021 آمریکایی‌ها از چینی‌ها عقب افتاده‌اند.

ضرورت باز تعریف جایگاه بندر چابهار در کلیدور جنوب به شمال/کاهش فشار تحریمی آمریکا در نتیجه عضویت دائم در سازمان شانگهای

وی ادامه داد: همه این موارد نشان می دهد که ظرفیت های موثر پر قدرت و بازار سازی امروز در اختیار اجزای اصلی سازمان شانگهای است. همچنین اعضای کوچکتر در این زیر سیستم وجود دارند که می‌توانند قابلیت های منحصر به فردی داشته باشند. مشخصاً برای ما حفظ بازارهای صادراتی نفت بسیار مهم است چرا که بخش بزرگی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا مربوط به همین بخش است.

شاه‌ویسی گفت: عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای می‌تواند جایگاه ایران را با توجه به پروژه یک کمربند یک راه تحکیم کند. در این پروژه بندر گواتر پاکستان به عنوان یکی از مقصدهای اصلی در نظر گرفته شده اما به نظر می‌رسد که می‌توانیم با ایجاد یک هم‌پیوندی، باز تعریفی از جایگاه هند در کلیدور شمال جنوب و شرق به غرب با توجه به بندر چابهار داشته باشیم و این همان موضوعی است که وزیر خارجه کشورمان و وزیر خارجه هند آن اشاره کردند.

وی افزود: همه این موارد در کنار یکدیگر منجر به کاهش فشارهای تحریمی آمریکا خواهد شد. اینکه ما بتوانیم در جریان زنجیره ارزش افزوده جهانی که به عنوان یک زنجیره مرکب از شرق تا غرب جهان کشیده شده است، حضور پیدا کنیم، می‌توانیم قابلیت‌‌های کشور در حوزه‌هایی مانند انرژی، نیروی انسانی، بازار مصرف و فرصت های صادراتی را فعال کنیم.

شانگهای بستری مناسب برای جذب سرمایه گذاری های خارجی؟

این کارشناس اقتصادی در خصوص امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی از طریق سازمان شانگهای گفت: یکی از بسترهای موثر که به عنوان یک حلقه اصلی در شورای مشترک بانکی در سازمان شانگهای تعریف می‌شود، تامین مالی پروژه‌های مشترک برای کشورهای عضو است تا قابلیت‌های آنها را فعال‌تر و موثرتر کند و در نتیجه کلیدورهای هم‌ظرفیت را برای این سازمان منطقه‌ای به وجود بیاورد.

ایران با توجه به سازه‌های اقلیمی، موقعیت ژئوپلیتیک دسترسی و ظرفیت ترانزیتی که دارد، خود دارای سه کلیدور آبی در جنوب، شمال به جنوب و شرق به غرب است.

وی در ادامه تاکید کرد: در مجموع عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای یک بستر است و پس از حدود 17 سال که برای عضویت در این سازمان تلاش شده امروز توانستیم این ظرفیت‌ها را فعال کنیم.

شاه‌ویسی با بیان اینکه یکی از مسائل مطرح شده توسط مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب ارتباط با 15 کشور منطقه است، گفت: این کشورها شامل یک بازار 600 میلیون نفری هستند و ارتباط با آنها بهترین بستر برای پیگیری سیاست‌های منطقه‌ای است که رئیس جمهور نیز در اولین سفر خارجی خودشان بستر مناسبی برای تحکیم قابلیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با توجه به اسناد بالادستی ایجاد کردند.

امیدوار هستیم که با توجه به اقدامات اخیر دستگاه سیاست خارجی، دیگر نسبت به دیپلماسی اقتصادی انفعال نداشته باشیم. از این جهت دیپلماسی تجاری، فرهنگی، رسانه، علمی و آموزشی هر کدام در جایگاه خود می‌توانند یک بستر مناسب برای محقق کردن دیپلماسی اقتصادی که ما را قدرتمند می‌کند، فراهم می‌کند.

متاسفانه تا به امروز ما نتوانسته ایم به درستی از ظرفیت‌های خود استفاده کنیم و دیپلماسی اقتصادی که قدم اول آن در دولت سیزدهم با عضویت دائم زمان همکاری‌های شانگهای شروع شد، چشم‌انداز پرفروغی را می‌تواند نسبت به حضور موثر و فعال‌تر جمهوری اسلامی ایران در زیر سیستم‌های منطقه ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)