میرنیوز

چالش جهانی گرانی مواد غذایی

چالش جهانی گرانی مواد غذایی 2021-09-19T08:11:40+04:30

به گزارش ایسنا، آمار سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان داد قیمت جهانی مواد غذایی در اوت با رشد قیمت روغنهای گیاهی، غلات و گوشت، ۳۳ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت. این وضعیت بعید است بهتر شود زیرا تغییرات آب و هوایی ناگهانی، افزایش هزینه حمل بار و کود، محدودیتهای حمل و نقل و کمبود نیروی کار این مشکل را پیچیده کرده اند. کاهش ذخایر ارزی خارجی هم توانایی بعضی از کشورها برای واردات مواد غذایی را محدود کرده است.

این مسئله در بازارهای نوظهور که هزینه مواد غذایی سهم بزرگتری در هزینه خانوار دارد، حادتر است. اما حتی آمریکا هم به تکاپو افتاده تا به مسئله قدرت خرید مواد غذایی در دوران همه گیری ویروس کرونا رسیدگی کند.

کالن هندریکس از موسسه اقتصاد بین المل پترسون در واشنگتن می گوید دولتها می توانند دخالت کرده و قول دهند هزینه های مصرف کننده را برای مدتی حمایت کنند اما نمی توانند تا ابد این کار را انجام دهند.

طبق آمار فائو، هزینه ها با در نظر گرفتن تورم و رشد سالانه ای که پیدا می کنند، در حال حاضر بالاتر از هر زمانی در شش دهه گذشته هستند. به گفته آلستر اسمیت از دانشگاه وارویک انگلیس، در واقع اکنون خرید غذا نسبت به سال ۲۰۱۱ که اعتراضات مردمی در خاورمیانه به سرنگونی سران قدرت در تونس، لیبی و مصر منجر شد، دشوارتر است. غذا اکنون بیش از بخش اعظمی از تاریخ مدرن به ثبت رسیده، گرانتر است.

در تونس که آغازگر اعتراضات بهار عربی بود، تنها چند روز پس از برکناری نخست وزیر و تعلیق پارلمان، قیس سعید، رییس جمهور این کشور از تولیدکنندگان و فروشندگان خواست قیمت برخی مواد غذایی را کاهش دهند. قیمت گوشت قرمز بلافاصله حدود ۱۰ درصد کاهش یافت و همچنین کاهش نامشخص قیمت کالاهای اساسی شامل آرد، گوشت، لبنیات، قهوه و نوشیدنیهای غیرالکلی از سوی گروه لابی تجاری اصلی تونس اعلام شد. قیمت میوه حداکثر ۲۰ درصد کاهش یافت با این حال قیمتهای مصرف کننده در اوت بر مبنای سالانه ۶.۲ درصد رشد داشت.

همچنین چشم انداز کاهش یارانه در تونس مطرح است. همزمان با تلاش تونس برای موافقت صندوق بین المللی پول با برنامه فاینانس جدید، بحثی درباره تمرکز به حمایت از شهروندان محروم شکل گرفته است. این بحثها احتمالا به حمایت کمتر از کالاهایی مانند آرد و شکر و همچنین برق برای شمار زیادی از خانوارها منتهی خواهد شد.

همسایگان شمال آفریقای تونس هم به دنبال کاهش یارانه برای کمک به ترمیم وضعیت مالی خود هستند. عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر خواستار افزایش قیمتهای نان شده است. نانوایان الجزایری قیمت نان یارانه ای را در پی کمبود گندم افزایش داده یا اندازه قرص نان را کوچک کرده اند. مقامات مراکش در ژوییه برنامه ای را اعلام کردند که تحت آن یارانه شکر و آرد گندم ارزان از ابتدای سال آینده کاهش پیدا می کند و باید از سوی پارلمان تایید شود.

قیمت نان فقط برای کشورهای واردکننده گندم در شمال آفریقا و خاورمیانه سیاسی نیست. رومانی بزرگترین صادرکننده اروپا در فصل جاری بوده و با این حال قیمتها در این کشور رشد دو رقمی داشته است. تورم رومانی در سال ۲۰۲۱ سریعترین آهنگ رشد را در هشت سال گذشته خواهد داشت. آدریان اوروس، وزیر کشاورزی رومانی اعلام کرده که این کشور ۷۶۰ میلیون یورو (۸۰۶ میلیون دلار) برای سرمایه گذاری در ذخیره سازی و فرآوری زراعی اختصاص داده است. وی گفت: ما یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات هستیم و با این حال همچنان محصولات نان منجمد وارد می کنیم.

دولت رومانی تا ماه جاری همچنان منتظر ارائه پروژه های واجد دریافت حمایت مالی از سوی کشاورزان بود. کشاورزی رومانی یکی از بزرگترین پتانسیلها را در اروپا دارد با این حال نتوانسته است از پول اتحادیه اروپا برای بهبود تولید داخلی استفاده کند.

کشورهای ثروتمند هم مشکلات خودشان را دارند زیرا همه گیری به درآمد شهروندان آسیب زده است. در آمریکا که بزرگترین اقتصاد جهان است، ۸.۶ درصد افراد اظهار کردند در هفته پیش از نظرسنجی که در ۳۰ اوت انجام گرفت، گاهی یا اغلب غذای کافی برای تناول نداشتند.

برخلاف عملکرد دولت ترامپ، دولت جو بایدن کمک به شهروندان آمریکایی کم درآمد و درآمد متوسط را افزایش داده و کمکهای کالاهای غذایی اساسی بزرگترین افزایش بلندمدت را در تاریخ این برنامه داشته است.

دولت فدرال نسبت به رشد قیمتهای مصرفی همزمان با بهبود رشد اقتصادی از تبعات همه گیری کووید ۱۹ نگرانی نشان داده است و شرکتهای صنایع گوشتی را هدف گرفته و آنها را متهم کرده است به سودجویی در دوران کرونا به ضرر مصرف کنندگان و کشاورزان پرداخته اند.

هند که یکی از بزرگترین جمعیتهای دچار سوءتغذیه در جهان را دارد هم کمک بیشتری فراهم می کند. دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند با ۶۷۲.۲ میلیارد روپیه (۹.۱ میلیارد دلار) هزینه برای یارانه اضافی غلات، ۲۰.۴ میلیون تن برنج و گندم رایگان توزیع کرده است که شامل بیش از ۸۰۰ میلیون نفر می شود. این کشور هم تدابیر تجاری را برای مصون نگه داشتن مصرف کنندگان از افزایش قیمتهای جهانی به اجرا گذاشته است. دولت هند تعرفه واردات روغنهای پالم، سویا و آفتابگردان و همچنین حبوبات را کاهش داده است.

هند تنها کشوری نیست که از تجارت برای مداخله در بازار غذایی استفاده کرده است. سوریه برای حفظ ذخایر ارزی برای خرید گندم، واردات کالاهایی مانند پنیر و بادام زمینی را محدود کرده است. آرژانتین و بولیوی صادرات گوشت گاو را برای کنترل قیمتهای داخلی محدود کرده اند. قزاقستان که از خشکسالی آسیب دیده، هم صادرات جو و علوفه را ممنوع کرده است.

در ترکیه محبوبیت رجب طیب اردوغان، رییس جمهور این کشور به دلیل رکود اقتصادی و افزایش هزینه های زندگی افول کرده است. تورم مواد غذایی در اوت برای چهارمین ماه افزایش یافت و به ۲۹ درصد رسید. دولت به دنبال کنترل قیمتها از طریق تهدید به جریمه شرکتهایی است که به قیمت بالاتر می فروشند. مقامات وزارت بازرگانی دستور داده اند تمامی گزارشهای مربوط به افزایش بیش از حد قیمتهای مواد غذایی در بازارهای عمده فروشی در شهرهای بزرگ ترکیه شامل استانبول، آنکارا و ازمیر بررسی شود.

دولت اردوغان در حال کار روی تغییرات قانونی برای محدود کردن تورم غذاست. از اکتبر میوه و سبزیجات تازه که ممکن است در مزارع از بین بروند، در بازار آنلاین قابل خریداری خواهند بود و سیستم هشدار هواشناسی فعال خواهد شد تا شوکهای احتمالی برای عرضه را شناسایی کند. ترکیه تعرفه واردات غلات و حبوبات را در هشتم سپتامبر حذف کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، روسیه که بزرگترین صادرکننده غلات جهان است هم با محدودیت برای تنظیم مقررات تجاری به منظور کنترل قیمتها روبرو شده است. این کشور در فوریه مالیات صادرات گندم را اعلام کرد که به قیمت از دست دادن سهم بازارش تمام شد. گندم روسیه دیگر رقابتی نیست و صادرات به مصر که یکی از بزرگترین مشتریان روسیه است، کاهش پیدا کرده است. در داخل کشور هم تمهیدات در نظر گرفته شده به محدود کردن تورم غذا کمکی نکرده است. قیمت گندم در بازار داخلی ماه گذشته به دلیل عدم رغبت کشاورزان و معامله گران برای فروش، به رکورد بالایی صعود کرد که برای این وقت از سال بی سابقه بود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)