میرنیوز

سهم مسکن از هزینه خانوار ۶۰ درصد است

سهم مسکن از هزینه خانوار ۶۰ درصد است 2021-09-11T13:12:02+04:30

علیرضا ذوالفقاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: در برنامه ارائه شده وزیر راه و شهرسازی تحت عنوان «نهضت توسعه مسکن و شهرسازی مردم‌پایه مبتنی بر عدالت و پیشرفت» کمتر دیده می‌شود که به بحث اجاره مسکن پرداخته شده باشد، به گونه‌ای که از ۱۴ چالش پیش روی حوزه مسکن که برای آنها اقدامات قابل انجام مشخص شده‌اند، تنها یک مورد به بحث اجاره املاک مسکونی پرداخته است.

وی افزود:  سوال این است که آیا این تمرکز بالا بر ساخت و عرضه مسکن تمامی نیاز خانوارها در این حوزه را برطرف می‌کند؟ آیا لازم نبود بیش از این به بحث اجاره‌نشینی و این بازار پر تلاطم توجه شود؟ سیاست‌های دولت در این بازار چه تاثیری در وضع معیشت مردم خواهد گذاشت؟

این کارشناس بازار مسکن بیان کرد: همانطور که در برنامه ارائه شده توسط وزیر راه و شهرسازی و در گزارشات مرکز ملی آمار ایران مشخص شده، میزان اجاره نشینی در شهرهای بزرگ به شدت در حال افزایش است، به گونه‌ای که سهم مستاجران شهری طی سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۵ از ۱۸ درصد به ۳۸ درصد افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که طبق گزارش مرکز ملی آمار در سال ۱۳۹۸ در کلان شهر تهران شاهد نرخ ۴۲ درصدی اجاره نشینی بوده‌ایم. پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش چشم‌گیر قیمت املاک از سال ۱۳۹۸ تا کنون، ‌ نرخ اجاره نشینی همچنان به روند صعودی خود حتی با شیب بیشتر ادامه داده باشد. به گونه‌ای که شاید بتوان گفت در حال حاضر شهرنشینان، به خصوص در کلان‌شهر تهران، بیشتر اجاره نشین هستند تا مالک.

سهم تا ۶۰ درصدی هزینه مسکن در سبد خانوار

ذوالفقاری با بیان اینکه افزایش چشم‌گیر نرخ‌های اجاره‌بها شرایط را روز به روز برای مستاجران سخت‌تر کرده است گفت: طبق گزارشات مرکز ملی آمار در سال‌های اخیر سهم هزینه مسکن از کل هزینه‌های خانوار رو به افزایش بوده است، به گونه‌ای که در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ سهم مسکن از هزینه خانوار ۴۴ درصد اعلام شده، در سال ۱۳۹۷به ۴۶.۸ درصد رسیده و در سال ۱۳۹۸ برابر با ۴۹.۹ درصد بوده است. طبق بررسی‌های صورت گرفته و تحلیل داده‌های بدست آمده از سامانه‌های ملکی تخمین زده می‌شود که این عدد در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز افزایش چشم‌گیری داشته به گونه‌ای که در حال حاضر احتمالا بین ۵۵ تا ۶۰ درصد از هزینه خانوار خرج هزینه مسکن می‌شود.

وی تاکید کرد: افزایش سرسام آور هزینه مسکن (اجاره‌بها) نسبت به درآمدهای خانوار باعث شده بحث اجاره‌بها تبدیل به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های خانواده‌های شهری، بخصوص در کلان شهر تهران تبدیل شود و نیاز به توجه به این بخش بیش از پیش شود.

بنگاههای اجاره‌داری حرفه‌ای تشکیل شود

این کارشناس بازار مسکن، اجاره‌داری حرفه‌ای را از جمله برنامه‌های کنترل این بازار دانست و گفت: دولت به حمایت از ایجاد و توسعه بنگاه‌های اجاره‌داری حرفه‌ای با استفاده از مشوق‌های مالیاتی تخفیف عوارض و واگذاری اراضی دولتی به صورت اجاره بلند مدت بپردازد. هرچند این طرح می‌تواند در بلند مدت به کاهش قیمت اجاره‌بها کمک کند، اما نیازمند زیرساخت‌های قوی است و به نظر نمی‌رسد در کوتاه مدت بتواند تاثیر چندانی در سهم مسکن از هزینه‌ها خانوار داشته باشد.

ذوالفقاری گفت: از دیگر نکاتی که در طرح ارائه شده بر آن تاکید شده است، اخذ مالیات از خانه‌های خالی است که از دولت دوازدهم کلید خورد و مورد تصویب مجلس قرار گرفت. هر چند انتقاداتی به این طرح وارد است و نحوه پیاده‌سازی آن خیلی مشخص نیست، اما ممکن است تاثیرات هیجانی در بازار اجاره مسکن داشته باشد و حداقل برای زمانی محدود باعث کاهش نرخ اجاره شود. منتقدان این طرح نیز معتقدند تبعات آن در بازار مسکن مبهم است و ممکن است باعث شود مالکان فشار بیشتری به مستاجران بیاورند تا بخشی از ضرر خود از این طرح را جبران نمایند.

وی با اشاره به موضوع افزایش دوره زمانی قراردادهای اجاره مسکن از یک سال به سه تا پنج سال که توسط وزیر راه و شهرسازی مطرح شده افزود: پیش‌تر نیز شاهد این نوع طرح‌های دستوری در بازار اجاره بوده‌ایم به گونه‌ای که برای مثال طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا سقف افزایش اجاره‌بها در سال ۱۳۹۹ برابر با ۲۵ درصد در نظر گرفته شد. اما آنچه در بازار مشاهده شد این بود که مالکان به طرق مختلف از این گونه قوانین سرپیچی می‌کنند. می‌توان حدس زد این طرح نیز با توجه به اینکه فقط در قراردادهای جدید قابل اعمال است در نهایت کمک چندانی به مستاجران نکند.

سیاست‌های بازار آزاد در کوتاه مدت جواب نمی‌دهد

به گفته ذوالفقاری، سیاست‌های بازار آزاد نیز که برخی اقتصاددان‌ها بر آن تاکید زیادی می‌کنند، هر چند در بلندمدت باعث توازن در بازار و برقراری قانون عرضه و تقاضا می‌شود، اما در کوتاه مدت دردی از مستاجران در جامعه دوا نمی‌کند. چه بسا باعث افزایش چشم‌گیر قیمت‌ها شود و اوضاع از آنچه اکنون هست نیز برای اجاره نشینان، که غالبا قشر کمتر برخوردار جامعه هستند نیز سخت‌تر شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود دولت در این امر دخالت کند و با سیاست‌گذاری‌های درست این بازار پر تلاطم را کمی مدیریت نماید.

در آمریکا هم برای اجاره‌بها سقف تعیین می‌کنند

این کارشناس گفت: دولت های مختلف برای تنظیم بازار اجاره در کلان‌شهرها از طرح‌هایی موسوم به "کنترل اجاره‌بها" استفاده کرده‌اند. در این طرح‌ها دولت با اعمال محدودیت‌هایی برای سقف میزان اجاره خانه‌ها و تعیین سقف افزایش اجاره‌بها برای خانه‌های تمدیدی، شرایطی برای افراد کمتر برخوردار جامعه فراهم می‌کند که بتوانند از پس هزینه‌های مسکن در کلان‌شهرها بربیایند. مدیرعامل سامانه کیلید افزود: حتی دولت آمریکا که مدافع سرسخت بازار آزاد است، در بحث اجاره در شهرهای بزرگ همچون نیویورک، نیوجرسی، کالیفرنیا، مریلند و واشنگتن، به علت شکست بازار آزاد اقدام به ورود و کنترل بازار اجاره‌بها کرده است.

وی اظهار کرد: با توجه به افزایش نرخ اجاره‌نشینی و سهم بالای اجاره‌بها در هزینه‌های خانوار دولت باید برای حمایت از مستاجران در کوتاه مدت، به طور جدی اقدام به کنترل بازار اجاره املاک مسکونی کند. این کنترل هم شامل قراردادهای بلندمدت، هم مالیات بر خانه‌های خالی و هم تعیین «اجاره‌بهای عادلانه» املاک  می‌شود. همچنین این کنترل‌ها باید تا زمانی که سیاست‌های سمت عرضه و ساخت مسکن به نتیجه برسند ادامه پیدا کند.

استفاده از هوش مصنوعی برای تعیین اجاره‌بها

ذوالفقاری راهکارهایی همچون استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها را در تعیین اجاره بهای عادلانه، موثر دانست و گفت: این امکان برای دولت‌ها به وجود آمده که بتوانند بدون نیاز به کارشناسان زیاد به صورت کاملا خودکار تخمین نسبتا دقیقی از قیمت املاک مسکونی (به خصوص در سطح کلان شهرهایی همچون تهران) و همچنین قیمت اجاره‌بهای آنها داشته باشند. وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم نیز می‌تواند با به‌کارگیری بخش خصوصی، اقداماتی در جهت تعیین اجاره‌بهای عادلانه املاک مسکونی انجام دهد. به گونه‌ای که به طور واضح برای تمامی افراد جامعه مشخص باشد اجاره‌بهای عادلانه هر ملک، با توجه به شرایط موجود در بازار، در چه بازه قیمتی است.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: از طرف دیگر دولت باید مشاوران املاک را ملزم به ثبت تمامی قرار دادهای املاک در سامانه ثبت اسناد و گرفتن کد رهگیری برای آنها کند و از طرفی دیگر اقدامات جدّی در جهت اجرایی شدن قانون مالیات خانه‌های خالی انجام دهد. سپس از خانه‌هایی که مبلغ قرارداد اجاره آنها بیش از مبلغ اجاره عادلانه‌اشان ثبت شده است، به صورت پله‌ای اخذ مالیات کند تا مشوقی باشد که مالکان با قیمتی عادلانه اقدام به اجاره ملکشان کنند.

وی گفت: در صورتی که مالک‌ها خانه‌هایشان را خالی بگذارند، موظف به پرداخت مالیات خواهند بود که این امر باعث تشویق آنها به اجاره ملکشان می‌شود، در صورتی که برای اجاره نیز مبالغ غیر عادلانه‌ای در نظر بگیرند، مازاد مبلغ را به اداره مالیات پرداخت خواهند کرد که این نیز خود انگیزه‌ای خواهد بود برای آنها که ملکشان را با قیمت عادلانه اجاره دهند. همچنین در صورتی که مالکان اقدام به اجاره ملک خود با قیمتی کمتر از قیمت عادلانه آن بکنند، می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی در سایر فعالیت‌های اقتصادی خود بهره ببرند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان

 هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان
2024-02-26T07:07:30+03:30
سازمان هواشناسی با اشاره به بارش برف، باران و کاهش محسوس دما هشدار سطح نارنجی آسیب به نهاده‌ها و محصولات را برای کشاورزان ۱۹ استان کشور صادر کرد.

شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد

 شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد
2024-02-26T07:07:29+03:30
شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا، به حساب یارانه سرپرستان خانوار مشمول واریز شد.

۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید احداث می‌شود

 ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید احداث می‌شود
2024-02-26T07:07:29+03:30
معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه نیروگاه‌های برق‌آبی آمادگی دارند در تابستان سال ۱۴۰۳ با حداکثر ظرفیت در مدار قرار ...

انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف

 انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف
2024-02-26T07:07:28+03:30
شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به بارش برف از اجرای عملیات اوره پاشی در معابر دسترسی خبر داد و اعلام کرد: دید افقی در فرودگاه امام ۳۰۰ متر است.

"کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکل‌دهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»

 "کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکل‌دهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»
2024-02-26T07:07:28+03:30
با استمرار پیشرفت و توسعۀ فناوری، آیندۀ کشت دقیق، فرصت‌های هیجان‌انگیزی پیش روی انسان قرار خواهد داد. در این یادداشت به ۱۰ رویداد از بین رویدادهای برتر این ...

افت ۷۸.۲ درصدی بارش‌ها در کرمان/ بارش‌ها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد

 افت ۷۸.۲ درصدی بارش‌ها در کرمان/ بارش‌ها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد
2024-02-26T07:07:27+03:30
بر اساس داده‌ها و اطلاعات سازمان هواشناسی بارش‌ها در کشور تا ۴ اسفند نسبت به دوره بلندمدت ۳۹.۷ درصد کاهش یافته است. بارش‌ها تنها در ۴ استان مثبت بوده است.

ایران‌ایر ۳۴ فروند هواپیما دارد

 ایران‌ایر ۳۴ فروند هواپیما دارد
2024-02-26T07:07:27+03:30
عضو هیئت مدیره هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که تعداد ناوگان هوایی ایران ۳۴ فروند است، گفت: هما با هواپیماهای ATR به ۱۴ شهر کم‌برخوردار پروا...

جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان

 جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان
2024-02-26T07:07:27+03:30
مرکز مدیریت راههای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از یکطرفه شدن آزادراه‌ تهران-شمال و محور چالوس و بارشر برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان خبر داد.

ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و‌ گاز با کاهش محسوس دمای هوا

 ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و‌ گاز با کاهش محسوس دمای هوا
2024-02-26T07:07:26+03:30
سخنگوی صنعت برق گفت: با توجه به بارش برف در اکثر نقاط کشور و کاهش محسوس دمای هوا، هموطنان نسبت به کاهش مصرف برق و‌گاز اقدام نمایند.

سازمان مالیاتی: رسید دستگاه‌های کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است

 سازمان مالیاتی: رسید دستگاه‌های کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است
2024-02-26T07:07:26+03:30
معاون پژوهش سازمان امور مالیاتی گفت: برای برخی مودیان تا سال ۱۴۰۴ رسید دستگاه‌های کارتخوان به عنوان صورتحساب الکترونیکی تلقی می‌شود.

ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه

 ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه
2024-02-26T07:07:26+03:30
در پایان دهمین ماه سال، ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲هزار و ۵۵ مگاوات رسید که از این رقم، واحدهای حرارتی با مجموع ظرفیت منصوبه ۷۴هزار و ۸۷۸ مگاوات سهمی ۸۱...

الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود

 الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود
2024-02-26T07:07:25+03:30
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از ابلاغ الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها طی هفته آینده خبر داد.

ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد

 ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد
2024-02-26T07:07:25+03:30
رئیس حوضه آبریز رودخانه ارس گفت: با توجه به حجم رهاسازی‌ها و اقدام‌های نرم‌افزاری انجام شده و به برکت بارش‌های زمستانه امسال سطح دریاچه به تراز ۱۲۷۰.۲ متر و...

سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد

 سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد
2024-02-26T07:07:24+03:30
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در لایحه ۱۴۰۳ ضمن اجتناب از بیش برآوردی در منابع مالی دولت، برخی از منابع نسبت به سال جاری کاهش داده شده است.

پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری

 پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری
2024-02-26T07:07:24+03:30
با توجه به استقرار یک جبهه هوای سرد از امروز و ورود دو سامانه بارشی به کشور از سمت غرب، پیش‌بینی می‌شود مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده، طی هفت...

فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول

 فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول
2024-02-26T07:07:24+03:30
طرح تبدیل اختیاری محصولات شرکت بهمن موتور ویژه متقاضیان سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای داخلی (با نوبت تحویل زمستان ۱۴۰۲) آغاز شد.

جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟

 جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟
2024-02-26T07:07:23+03:30
با توجه به اطلاعات سامانه حقوق و مزایای کارکنان دولت، میانگین ناخالص پرداختی به کارمندان دولت برابر حدود ۱۵ میلیون تومان بوده است.

تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی

 تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی
2024-02-26T07:07:23+03:30
به‌صورت سنتی و طی هزاران سال، مردم دنیا به این نتیجه رسیده‌اند، و این اصل را بدیهی می‌گیرند که پول معتبر است، چون لابد حاکمیتی که همچون کوه پشت این اعتبار ا...

انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه

 انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه
2024-02-26T07:07:22+03:30
رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی از واردات ۴ میلیارد دلاری بنزین و گازوئیل خبر داد و گفت: مقام معظم رهبری به‌درستی ابراز نارضایتی کردند، کلام ایشان بر این ...

عقب‌ماندگی شدید پروژه‌های نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال

 عقب‌ماندگی شدید پروژه‌های نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال
2024-02-26T07:07:22+03:30
درحالی حدود ۴ سال از آغاز ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن (طرح اقدام ملی) شهر پردیس می‌گذرد که پیشرفت این واحدها به ۵۸ درصد رسیده است.

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد

 قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد
2024-02-24T08:40:43+03:30
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ دلار و ۵ سنت معادل ۲.۴۵ درصد کاهش به ۸۱ دلار و ۶۲ سنت رسید.

برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند

 برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند
2024-02-24T08:40:43+03:30
نایب رئیس اتاق اصناف تهران گفت: نمایشگاه‌های بهاره در ۵ نقطه‌ شهر تهران و به مدت ۱۰ روز برپا می‌شود.

رویترز: پاکستان به‌‌رغم تحریم‌ها خط لوله انتقال گاز ایران را می‌سازد

 رویترز: پاکستان به‌‌رغم تحریم‌ها خط لوله انتقال گاز ایران را می‌سازد
2024-02-24T08:27:21+03:30
رویترز طی گزارشی نوشت اسلام آباد در فکر نهایی کردن اولین فاز خط لوله ۸۰ کیلومتری گاز با ایران است‌ تا از جریمه احتمالی ۱۸ میلیارد دلاری دوری کند.

"کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»

 "کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»
2024-02-24T08:27:21+03:30
«کشت دقیق» یا «کشاورزی دقیق» نوعی خاص از مدیریت مزرعه یا باغ یا اصطلاحاً «سایت کشاورزی» است که در آن به‌جای اینکه با کل مجموعه...

حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت

 حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت
2024-02-24T08:14:00+03:30
در هفته اخیر با وجود افزایش بهای انس جهانی و افزایش نسبی قیمت ارز حباب سکه کاهش پیدا کرد که علت آن هم خبر توزیع سکه‌های بانک مرکزی از ۱۳ اسفند ماه بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است

 رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است
2024-02-23T15:47:14+03:30
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تداوم رشد اقتصادی در فصل پاییز و همچنین کاهش تورم در بهمن ماه نوشت: شعار سال یعنی رشد اقتصادی و کاهش تورم در حال محقق...

جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول

 جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول
2024-02-23T13:40:41+03:30
در پاییز امسال رشد اقتصادی گروه خدمات ۴.۶ درصد، صنعت ۱.۳ درصد، ساختمان ۰.۴ درصد، معدن ۰.۳ درصد و کشاورزی منفی ۱ درصد بوده است.

بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد

 بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد
2024-02-23T13:27:13+03:30
بر اساس بخشنامه رئیس سازمان امور مالیاتی طرح بخشودگی صد درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد.

مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز

 مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز
2024-02-23T12:34:02+03:30
بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز مخالفت کرد.

افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران

 افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران
2024-02-23T11:40:34+03:30
ترانزیت خارجی از مسیر ایران در ۱۱ ماهه سال جاری با ۳۵ درصد افزایش به رقم ۱۶ میلیون و ۱۲۲ هزار تن رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)