میرنیوز

قیمت‌گذاری بلیت هواپیما؛ پارادوکس عدم دخالت دولت و تداوم حمایت‌های یارانه‌ای از ایرلاین‌ها

 قیمت‌گذاری بلیت هواپیما؛ پارادوکس عدم دخالت دولت و تداوم حمایت‌های یارانه‌ای از ایرلاین‌ها 2021-06-27T14:06:10+04:30

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، از اوایل آبان‌ماه سال گذشته بود که با مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا محدودیت 60 درصدی استفاده از صندلی‌های پروازی اعمال شد. مصوبه‌ای که با واکنش شدید ایرلاین‌ها داخلی روبرو شد و با استناد به این‌که در هیچ کشوری این محدودیت اعمال نمی‌شود خواستار بازنگری ستاد ملی کرونا در این مصوبه بودند.

مهرماه سال 99 رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درخصوص الزامات ایرلاین‌ها و نحوه اجرای فاصله‌گذاری جدید به واسطه کرونا گفته بود: در بحث کرونا همان‌‌طور که قبلا هم اطلاع‌رسانی شد از ابتدای آبان باید فاصله‌‌گذاری اجتماعی در نظر گرفته‌‌‌شده رعایت شود و در این زمینه، سازمان هواپیمایی کشوری روی این موضوع نظارت کامل خواهد داشت.

ایرلاین‌ها همواره به مصوبه ستاد ملی کرونا بابت محدودیت 60 درصدی استفاده از صندلی‌های پروازی اعتراض داشتند و در این رابطه نیز با حسن روحانی رئیس جمهور مکاتباتی را انجام دادند.

در بخشی از نامه انجمن شرکت‌های هواپیمایی به حسن روحانی تاکید شد؛ «... صنعت حمل‌ونقل کشور پس از شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های تردد دچار آسیب بسیار شدیدی شده است، به‌طوریکه طی شش ماه اول سال جاری بیش از 43 درصد مسافران پروازهای داخلی و 96 درصد مسافران پروازهای خارجی کاهش یافته و بسیاری از هواپیماها به دلیل عدم وجود مسافر زمینگیر شده‌اند.

از سوی دیگر اعمال محدودیت استفاده از 60 درصد ظرفیت از سوی وزارت بهداشت، فشار اقتصادی وارده به شرکت‌های هواپیمایی را مضاعف کرده است.... اعمال محدودیت استفاده از 60 ظرفیت هواپیماها در پروازها تاکنون از سوی سازمان بهداشت جهانی و سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری و انجمن بین المللی شرکت‌های هواپیمایی توصیه یا مورد تاکید قرار نگرفته و تحقیقات علمی و دانشگاهی شرکت‌های سازنده هواپیما و یاتا روی سیستم تهویه هوا در کابین هواپیما  و نوع چینش صندلی حاکی از ابتلای بسیار اندک مسافران در هواپیماست... .»

به گزارش تسنیم، با این وجود ستاد ملی کرونا همچنان بر اعمال محدودیت 60 درصدی تاکید کرد تا این‌که اواخر فروردین امسال رئیس سابق انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان "به‌دلیل شیوع کرونا الان زمان پیگیری رفع محدودیت 60 درصدی نیست،" به تسنیم گفت:‌ بیخودی 40 درصد ظرفیت هواپیما را هدر می‌دهیم.

یونس دقیق‌کیا بابیان این‌که محدودیت 60 درصدی در پروازهای داخلی به جز صدمه مالی برای شرکت‌های هواپیمایی چیزی نداشته است، افزود:‌ فراتر از صدمات مالی، به دلیل تحریم‌ها امکانات شرکت‌های هواپیمایی محدود است و انتقال پول با مشکل مواجه است. همچنین آوردن قطعات-هواپیما- مشکل است و بیخودی 40 درصد ظرفیت هواپیما را هدر می‌دهیم.

وی یادآور شد: چون بحث وزارت بهداشت است همه جوره مکاتبه کرده‌ و به رئیس‌جمهور هم نامه نوشتیم. اما به آقایان وزارت بهداشت دسترسی نداریم چندین نوبت هم دعوت کردیم از مسئولان وزارت بهداشت تا دقیقا در هواپیما شما را توجیه کنیم.

دقیق‌کیا با یادآوری این‌که موفق به انجام این کار نشدیم، گفت: آنها می‌گویند "می‌دانیم".

وی همچنین با اشاره به وضعیت قرمز کشور به لحاظ شیوع ویروس کرونا، افزود: بنا بود از فروردین موضوع محدودیت 60 درصدی را پیگیری کنیم که با وضعیت فعلی که به دلیل شیوع ویروس کرونا حاد شده، جایی برای مطرح کردن این مسئله وجود ندارد.

با وجود این سخنان صریح باز هم اتفاق خوشایند مورد نظر ایرلاین‌ها روی نداد تا این‌که چندی قبل (هفته آخر خرداد 1400) در یک حرکت هماهنگ شرکت‌های هواپیمایی قیمت بلیت پروازهای داخلی را 40 درصد افزایش دادند. اقدامی که به نظر می‌رسد با هدف تحت فشار قرار دادن مردم و به تبع آن لغو مصوبه ستاد ملی کرونا صورت گرفته بود.

چند روز پس از این اقدام سازمان هواپیمایی از تخلف ایرلاین‌ها و برخورد با آنها به دلیل افزایش قیمت خبر داد. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در این‌باره به تسنیم گفته بود: سازمان هواپیمایی کشوری با افزایش قیمت بلیت کاملاً مخالف است و ایرلاین‌ها باید قیمت‌ها را به نرخ‌های قبلی بازگردانند. در صورت ضرورت افزایش قیمت، حتماً باید در شورای‌عالی هواپیمایی مطرح شود و با نظر وزیر راه و شهرسازی در این باره تصمیم‌گیری صورت بگیرد.

وی افزود: در زمان حاضر هیچ‌کدام از این مراحل طی نشده است و شرکت‌های هواپیمایی بدون هماهنگی با سازمان هواپیمایی اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند. سازمان هواپیمایی حتماً برخورد لازم را با ایرلاین‌های متخلف خواهد داشت.

یک روز بعد سخنگوی سازمان هواپیمایی از منتفی شدن افزایش قیمت بلیت خبر داده و گفت: به‌دنبال پیگیری‌های سازمان هواپیمایی کشوری، رسانه‌ها و مطالبه عمومی با دستور وزیر راه و شهرسازی افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی منتفی شد. بر این اساس نرخ‌ها به قیمت‌های قبلی بازگشته است.

به گزارش تسنیم، در حالی حدود 2 هفته از اقدام ایرلاین‌ها در افزایش قیمت بلیت هواپیما و کشمکش‌ با سازمان هواپیمایی می‌گذرد که وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه افزایش قیمت بلیت هواپیما اتفاق نیفتاده و شورای عالی هواپیمایی کشوری نیز هنوز مصوبه‌ای برای افزایش قیمت ندارد، گفت: طبق قانون قیمت بلیت هواپیما متاثر از عرضه و تقاضا و آزاد است.بنابراین  دولت در ارتباط با بلیت هواپیما تکلیف قانونی قیمت‌گذاری ندارد.

اسلامی افزود: اما به دلیل اینکه اجحافی به مردم نشود و یک نظام منطقی بر قیمت بلیت وجود داشته باشد در شورای عالی هواپیمایی کشوری روی مسئله قیمت بلیت هواپیما اعمال مدیریت و نظارت می‌کنیم.  اکنون اگر شرکت‌های هواپیمایی تقاضایی برای افزایش قیمت بلیت داشته باشند، باید این مساله را در شورا مطرح کنند. فعلا هم کسی تصمیم نگرفته و دستور کار جدیدی نیز در این رابطه  مشاهده نکردم. 

به گزارش تسنیم، آذرماه سال 94 که با دستور عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی قیمت بلیت هواپیما آزادسازی شد، قرار بود دیگر دولت هیچ حمایتی از شرکت‌های هواپیمایی نداشته باشد. در واقع با آزادسازی باید تحویل سوخت یارانه‌ای به ایرلاین‌ها نیز متوقف می‌شد، اما طی حدود 6 سال اخیر سوخت هواپیما با قیمت ناچیز در اختیار ایرلاین‌ها قرار داده می‌شود که البته آنها نیز به موقع پول آنرا به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی پرداخت نکرده‌اند.

تا اینجای کار همه چیز بر وفق مراد ایرلاین‌های همیشه ناراضی بوده است. چنانچه قرار است در آینده‌ای نزدیک شورای عالی هواپیمایی افزایش قیمت بلیت هواپیما را تصویب کند در اولین اقدام باید تحویل سوخت یارانه‌ای به ایرلاین‌ها متوقف شود. اجرای قانون مورد نظر وزیر راه و شهرسازی در خصوص ایرلاین‌ها نصف و نیمه بوده، اگر قرار است رویه حمایت‌‌های یارانه‌ای دولت از شرکت‌های هواپیمایی تداوم داشته باشند، ایرلاین‌ها دیگر حق هیچگونه افزایش قیمت هماهنگ شده‌ای را ندارند. اگرچه این اقدام شاید برای فشار بر ستاد ملی کرونا جهت لغو محدودیت 60 درصدی بوده باشد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)