میرنیوز

موفقیت دولت آینده در گرو رعایت اصول "حکمروایی شایسته" است

 موفقیت دولت آینده در گرو رعایت اصول "حکمروایی شایسته" است 2021-06-15T08:51:34+04:30

خبرگزاری تسنیم، علی شماعی استاد دانشگاه خوارزمی تهران_  برنامه های اقتصادی و اجتماعی دولت در چار چوب حکمروایی شایسته می تواند چالش های جامعه را کاهش و "جهش تولید" و توسعه را فراهم سازد.

حکمروایی شایسته دارای شاخص های متعددی از جمله: توجه به مدیریت دانش پایه، تخصص، کارایی وشایستگی، کارآمدی، قانون مداری، عدالت محوری، برنامه‌ریزی و مدیریت یکپارچه، مشارکت، اجماع محوری، وظیفه شناسی و مسئولیت پذیری، تمرکز زدایی و واگذاری تصدی های اجرایی به سطوح منطقه ای و محلی، اجرا و نظارت، اثر بخشی و شفافیت است. این شاخص ها را باید توسط تمام مسولان از سطوح بالا تا پایین و مدیران و کارشناسان و افراد جامعه در تمام فعالیت ها اقتصادی و اجتماعی رعایت کنند.

چالش های ساختاریایران

ایران در چند دهه اخیر با چالش های ساختاری متعدد روبرو شده است، ازجمله:

چالش محیط زیست و منابع طبیعی،

تغییرات اقلیمی به ویژه مسئله کمبود آب مناسب، آلودگی محیط زیست، فرونشست زمین و تخریب منابع طبیعی و...

چالش سیاسی و روابط بین الملل،

 حضور ضعیف در شبکه اقتصاد جهانی که دولت آینده باید همانند اکثر کشورهای دنیا برای حل روابط دیپلماتیک سیاسی و اقتصادی با توجه به منافع ملی و حکمت، مصلحت، عزت، کرامت و استقلال با توجه به توانایی زیاد ایران با تمام کشورهای جهان به غیر از رژیم اشغالگر اسرائیل روابط اقتصادی برقرار کند. بویژه با  15 کشور همسایه و 45 کشور قاره آسیا، بویژه  کشور چین با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و 439 میلیون نفر و کشور هند با جمعیت 1 میلیارد و 380 میلیون نفر پیمان های منطقه ای روابط اقتصادی و اجتماعی برقرار سازد. دولت آینده باید در زمینه تحریف یاس و ناامیدی و قفل کردن کارها به علت ناکارآمدی و جریان نفوذ که طی بیش از 35 سال در مسند مدیریت وجود داشته باید با اعتماد سازی با دنیا بویژه همسایگان و کشورهای منطقه‌ای فرصتها را غنیمت شمرده امکان روابط و توسعه اقتصادی و دیپلماتیک مقتدر با جهان را برقرار سازد.

چالش های اقتصادی،

 از جمله بیکاری، افزایش بی رویه قیمتها و تورم و کاهش ارزش پول ملی که غالبا ناشی کاهش تولید و عرضه محدود کالا، زنجیره معیوب از تولید تا مصرف، نقص شبکه توزیع و حمل و نقل، بسته بندی و نگهداری، ضعف صنایع تبدیلی و رواج اقتصاد دلالی به جای اقتصاد تولید محور و ضعف در تنوع تولیدات اقتصادی است. همچنین چالشهای شهری و روستایی در زمینه بافت های فرسوده، حمل و نقل بویژهحملونقلریلی، مدیریت شهری و روستایی و ... بوروکراسی ناکارآمد اداری و فساد و رانت خواری و احتکار زمین و مسکن و بستر های کار و تولید که قفل شده است.

چالش اجتماعی و سرمایه اجتماعی و اعتماد ملی،

سرمایه اجتماعی بعد معنوی یک جامعه، به منظور «همکاری» و «مشارکت» در تعاملات اجتماعی ، برای حل معضلات اجتماعی و حرکت به سوی رشد وتوسعه است.

هر دولتی که در اداره کشور در استراتژی های مهم از جمله: ارتقاء آموزش، امنیت، اقتصاد، سلامت و محیط زیست و کیفیت زندگی خوب عمل کند بسترهای اصلی توسعه را فراهم ساخته است.

قانون مداریو طرح و برنامه ریزی

در کشور ما قوانین و برنامه های متعددی از جمله قانون اساسی، قانون یا  برنامه های  پنج ساله، طرح های آمایش سرزمینی، طرح های توسعه روستایی و شهری و طرح های گوناگونی در موضوعات و بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی که باید بر اساس اصلاحات لازمه و تایید کارشناسی بر اساس کمیت و کیفیت و چگونگی اجرای آن متناسب با شرایط روز به نحو احسن بر اساس مطالعات علمی و تخصصی کارها انجام شود.  نه سلیقه ای و بدون مطالعه. مقصود از قانون‏مداری مسولان و مدیران رعایت و اجرای قوانین به طور عادلانه در جامعه و رعایت حقوق همه افراد به منظور رفاه و آسایش و آرامش مردم است.

شفافیت و عدالت محوری

یکی از مهمترین و اساسی ترین فعالیت های اجرایی دولت شفافیت و عدالت محوری است. شفافیت و داشتن آمار واطلاعات دقیق و به روز زیر بنای برنامه ریزی و مدیریت است. داشتن آمار و اطلاعات اوضاع اقتصادی و اجتماعی و سامانه اطلاعاتی جامع و یکپارچه از اوضاع زمین و مسکن و دارایی ها که تمام اطلاعات موجود واحدهای مسکونی، تولیدی، تجاری، اداری و املاک و حجم پول و میزان تولید کالا و خدمات و قیمت و سرعت گردش پول در کشور مهمترین رکن حکمروایی شایسته است.

شفافیت در تمام زمینه ها و به صورت یکپارچه و دقیق و پایش تمام دارایی اعم از زمین و املاک و سرمایه های کشور که دقیقا به نام چه کسی یا کسانی و یا دستگاه یا سازمانی و بر اساس هرکد ملی فرد و شرکتی مشخص شود. این کار مهمترین زیربنا  برای مدیریت و دریافت مالیات مناسب و عدالت اجتماعی و اقتصادی است. مثلا شفاف سازی و بستر سازی زمینه های توسعهسواحلمکران،اروند،فناورینوین،توسعه کاربستعلموفناوریوانرژی های نو و چگونگی بهبودمحیطکسبوکار، توسعهاشتغال،فضایمجازی،ارتقاءبهره وری، به خوبی آمار و اطلاعات آنها روشنگری نشده است.

اراضی و املاک کشور به چه فعالیت یا کاربری اختصاص یافته و چگونه تولید و چه میزان تولید دارند؟ به منظور مدیریت زمین و املاک و خارج کردن آنها از یک کالای سرمایه ای و قرار گرفتن در چرخه تولید و بهره وری مطلوب ضروری است. شناسایی زیر ساخت های تولید و توسعه و در خدمت تولید بیشتر و مناسب از زمین و املاک راکد و احتکار شده در چرخه تولید با بهره وری مطلوب و ارتقاء تولید مهمترین اقدام دولت عدالت محور است. تناسب میان حجم پول و میزان تولید کالا و خدمات که باید سیاست گذاران پولی و بخش های تولیدی با همفکری به این مساله جامعه عمل بپوشانند.

یکپارچه سازی آمار و اطلاعات دقیق و شناخت تواناییهای داخلی و خارجی

یکی دیگر از راهکار های توسعه آمار و اطلاعات دقیق و شناخت تواناییهای داخلی و خارجی شامل نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها و استفاده از ظرفیت های داخلی و تحول الگوهای تولید و توزیع و صادرات است.

آمار و اطلاعات دقیق زمینه کار و تولید مناسب و دریافت مالیات عادلانه را فراهم می سازد.

 فراهم ساختن بستر و زیر ساخت های تولید برای همه مردم و حمایت از تولید و معرفی دقیق دنیا به ویژه همسایگان و کشورهای منطقه‌ای به تولید کنندگان ضروری است. برای  قرار گیری در شبکه تولید و توسعه شبکه جهانی تولید وزارت امور خارجه خیلی باید کار و تلاش کند با شرکت های متنوع و گسترده جهان روابط بر قرار سازد. بسیاری از کشورهای جهان عنوان وزارت امورخارجه آنها ،وزارت امور خارجهو روابط اقتصادی است، که این عنوان تاکیدی بر توسعه اقتصادی و نقش آفرینی بیشتر برای توسعه در سطح جهان است.

وظیفه شناسی و مسولیت پذیری

یکی از عوامل و زمینه های حکمروایی خوب، وظیفه شناسی و مسولیت پذیری مسولان از جمله مدیران مجریه، قوه مقننه و قضاییه و عمل به وظایف خود و خدمتگزار مردم بودن است. پاسخگو بودن انجام وظایف و مسولیت پذیری برخی از مسولان و مدیران می گویند، اختیار نداریم! نمی گذارند! نمی شود! نمی توانیم! و پاسخگو نیستند... این به گردن آن و آن به گردن دیگری می اندازد... رفتار درستی نیست. باید شرح وظایف و برنامه ها مشخص و پاسخگو بودن و اجرا کردن قوانین برای هر مسئولی با توجه به وظایف تعریف شده مورد توجه قرار گیرد. کار نشد ندارد. می توانیم...

انتخابوزرا،معاونینومدیرانبرشایسته سالاری

دولتبایدباپذیرشاینواقعیتدرانتخابوزرا،معاونینومدیرانسازمانهاووزارتخانه هایاقتصادیاصل رابرشایسته سالاریقراردهدوازبینمشکلاتاقتصادیموجود،دستبهاولویت بندیبزند.ازدیدگاهبخش خصوصیدربینهمهاهدافاقتصادی،ایجادرشدومهارپایدارتورمبایددراولویتاصلیبرنامه هایدولت قرارگیرد.

اجتنابازتبدیلکابینهدولتبهشرکتسهامیگروههایسیاسیبانگرشهایمختلفاقتصادیکه قطعاًموجبناهماهنگیخواهدشد.به ویژهانتخابافرادهماهنگبرایوزارتخانه هایاقتصادی،سازمان برنامه وبودجهوبانکمرکزیقابلتوصیهاست.

اجماع محوری واجماع سازی و مشارکت مردمی

یکی از عوامل توسعه، توجه به اهمیت مشارکت و بسیج مردمی و نخبگان و نهادها و سازمانهای مختلف در کشور است. ظرفیت همراه کردن و هماهنگ ساختن  قوا و حاکمیت برای حل چالش های گوناگون ساختاری با توجه به حکمروایی خوب ضروری است. مدیریت شفاف و پاسخگو در یک کشور با هدف تضمین توسعه اقتصادی و اجتماعی عادلانه و پایدار از طریق اجماع محوری و در نتیجه تعامل و کارکرد همه قوای یک کشور صورت می گیرد. دولت آینده باید با تکیه براجماع سازی و ارائه شاخصه های آن بتوانند جایگاهی مستحکم برای مشارکت همه آحاد ملت و توسعه را فراهم سازد.

کنترل پولپاشی و توسعه بستر های کار و تولید از طریق تعاونی ها

یکی از موانع توسعه، پولپاشی برای رشد اقتصادی بدون توجه به تورم و بازار سفته بازی با کاهش نرخ سود بین بانکی رونق می گیرد! دولت باید از اقتصاد دولتی بودن خود دست بردارد و مشارکت مردم و بخش خصوصی، شرکت های تعاونی را برای فعالیت های اقتصادی فراهم سازد. باید با تغییر ساختار فعلی بانک ها قدرت را به تعاونی ها و شرکت های تولیدی و توزیعی در سطح داخل و خارج با کمک همه مردم فراهم ساخت. متاسفانه پول پاشی ناشی از اقتصاد دلالی و استقراض ازبانک مرکزیموجب افزایش نقدینگی و تورم روز افزون شده است.

اولویت اصلی رئیس جمهورآیندهباید متوقف کردن تزرزیق پول و جلوگیری از پول پاشی در جامعه باشد، که موجب تورم شده است. جذب پولهای سر گردان به زیر ساخت های تولید و توسعه از طریق ایجاد شهرکهای سکونت و کار و شهرکهای صنعتی و کشاورزی و توسعه فضاهای کسب و کار ارزان باشد. رونق تولید و توسعهاقتصادی با تسهیلگری و مساعدت همه سازمانها و دستگاهها به ارزان ترین قیمتبصورتفراگیر برای همه مردم ، نه فقط نور چشمی ها، مهیا شود.

زیر بنای توسعه پایدار از طریق بستر سازی عادلانه زمین و فضای کسب و کار و سرمایه و حمایت های لازم توسط دولت برای همه اقشار و گروهای مردم تامین گردد. چرا در کشوری که این همه دم از عدالت و فرصت های برابر و توسعه می زنند اما فقط یک عده ای خاص از با نفوذان در سازمانها و سرمایه داران و زمین خواران و وابستگان به دولت و دستگاههای مسئول جامعه دسترسی به مسکن خوب و امکانات تولید دارند؟

 برای ریشه کنی فقر و نابرابری ها که امروزه اگر برطرف و حل نشود پیامدهای اجتماعی و اقتصادی بدنبال دارد و توسعه کشور را با مخاطره خواهد انداخت. باید زیر ساخت های زندگی و تولید برای همه خانواده ها با کمترین هزینه فراهم شود و هر چه سریعتر در فرایند تولید و توسعه و عدالت قرار گیرند.

پرهیزازرویکردهایتوزیعیصرفوپول پاشی،بدونتوجهبهاصلاحاتاقتصادیوبهبودمحیطکسب وکارکهمحفلیبرایتوزیعرانتوفساداست. کنترلمیلشدیدبهسندنویسیهایپرحجموکمفایده، اجتنابازرویکردهایغیرشفافومحرمانهکه منشاء فساد است.

کاهش هزینه های دولت و جلوگیری از اسراف و تبذیر

 اسراف به معنای خارج شدن از حد اعتدال است، بی آنکه چیزی را ظاهراً ضایع کرده باشیم. اما تبذیر و ریخت و پاش آن است که آن چنان مصرف کنیم که به اتلاف و تضییع بیانجامد. متاسفانه بعضی از مسولان و مدیران خرابکار با ریخت پاشهای زیاد که به آن افتخار می کنند سرمایه های مردم را اتلاف می کنند. در تبذیر اتلاف هم هست یعنی انسان چیزی را به گونه ای مصرف کند که آن را تلف کرده و از بین ببرد.

اصلی‌ترین راهکار کاهش هزینه‌های دولت در این شرایط با حذف بخش‌های موازی و کوچک شدن دولت و ریخت وپاش ها و اسراف و تبذیر خدمات رسانیبهتربهمردماست. به این ترتیب هزینه‌ها کاهش یافته و دولت می‌تواند برای یافتن منافع درآمدی جدید برنامه‌ریزی کند. خدمات رسانیبهتربهمردموعرضهبیشترخدماتعمومیمانند امنیتوآموزشوبهداشتودرمانو تأمیناجتماعیکهپایداریمالیرافراهمسازد.

 چابکسازینظاماداری

دولتمتعهدشوددردوسالاولفعالیتخودحداقل50درصدازفرایندهایاداریکهاکنوننیازبهمراجعهحضوریمردمداردراباتوسعهدولتالکترونیکازاینطریقتغییردهد. دراجرایاینکار،فعالیتهایمربوطبهمراحلانجامکسب وکاردراولویتقرارگیرندبه گونه ایکهفرایندثبتشخصحقوقیبرپایهامضایالکترونیکیتاپایانسالاولبه صورتکاملقابلانجامباشد.

برنامهمقررات زداییبه منظوردستیابیبهدولتچالاکوکارا،تسهیلفرآیندهایمربوطبهورود،تداوموخروجبنگاههایاقتصادیوکاهشمراکزتصمیم گیریدرخصوصمجوزهایموردنیازبرایشروعفعالیتهایاقتصادیپیگیریوتسریعشود.برایاینمنظور،نمایندهویژهرئیس جمهور،به عنوانرئیسکارگروهمقررات زداییتعیینشودوویاختیارداشتهباشدکهپسازنهاییکردنفرآینداحصاءمجوزهایلازم،نسبتبهپالایشوحذفمجوزهایغیرضرورباهمکاریسایردستگاههاوبخشخصوصیاقدامکند.

مبارزه با فسادساختاری

یکی دیگر از راهکارهای توسعه، پیشگیری و مبارزه با فساد ساختاری است، که همانند موریانه سرمایه های مادی و اجتماعی و فرهنگی را نابود می کند. متاسفانه در دهه های اخیر سوءاستفاده و رانت خواری و قاچاق کالا توسط مدیران ناکارآمد، کم کار و خرابکار و مفسد، اختلاسگر و دزد موجب رکود تولید و توسعه اقتصادی شده است. برخی افراد و بانکها و سازمانها که در حد متعارف و استاندارد مسکن و زمین و املاک در اختیار دارند مالیات متعارف گرفته شود. کنترل افراد و نهادها، بانکها و گمرک و شرکتهایی که غیر قانونی و بیش از حد متعارف سرمایه ها را تبدیل به زمین و املاک و بایکوت کرده و احتکار و فساد می کنند. باید بدهکاران بزرگ بانکی اول بدهی بانکی را تسویه و کارخانه ها بر اساس سهام وارد چرخه تولید نگه دارند. مالیات با نرخ تصاعدی به طوری که در تملک نگه داشتن بیش از حد متعارف زمین و ملک به دلیل مالیات و عوارضی که بر آن مترتب می شود مقرون به صرفه نباشد. این سیاست، زمین و مسکن را از کالای سرمایه ای خارج و به کالای در خدمت تولید و بهره وری تبدیل می کند.

توسعهبازارسرمایه

سازمانبورسواوراقبهادارظرفیکسالامکانرتبه بندیشرکتهایمختلف،کوتاهکردنفرآیندانتشاراوراقتأمینمالی،کاهشهزینه هایانتشاروکاهشحداقلمیزانتعریفشدهبرایتأمینمالیازطریقانتشاراوراقبدهی،امکانتأمینمالیازطریقاینابزاررابرایشرکتهایمختلففراهمسازد.

ازطریقرفعانحصاردراعطایمجوزفعالیتدربخشهایمختلفاعمازکارگزاری،سبدگردانیوشرکتهای مشاورهسرمایه گذاری،بهتعمیقبورسکمکشود.امکانافزایشعرضهاولیهسهامبرایشرکتهایجدید،ازطریقتسهیلشرایطپذیرششرکتهادربازارسهامتوسطسازمانبورسفراهمگردد.

سازوکارهاینظارتیقویبربازاربورسفعالوتقویتشوندتاسفته بازیوسوداگریدراینبازارکنترلگرددوازمتقلبانجریمه هایمالیسنگیناخذشود.

بانکمرکزیوسازمانبورسواوراقبهادارآئیننامهودستورالعمل هایموردنیازبرایتأمینمالیمشترکپروژه هایبزرگازطریقبازارسرمایهوشبکهبانکیراازطریقمنابعداخلییاخارجیفراهمکنند.

توسعه گرایی بابرقراریثباتمنطقه ای و توسعهروابط بین الملل

دولتهای توسعه گرا بابرقراریثباتدرروابط بین المللی،ازهمهظرفیتهابه ویژهسرمایه گذاریوفنآوریهایروزدنیااستفادهمی کنند. اول تولید و توسعه داخلی را درست می کنند. مثلا سکونت و محل کار و سرمایه لازم برای همه مردم فراهم می سازند و با حمایت از تولید مسکن کمتر شخصی از بی مسکنی و نداشتن بستر کار رنج می برد بعد با دریافت مالیات متناسب منبع درآمد خود را هم تامین می کنند. زمین و مسکن و منابع را بایکوت  نمی کنند. سرمایه ها و بخش مالی در اقتصاد در خدمت تولید موجب قرار گیری در شبکه اقتصاد جهانی می شود. همزمانباتوسعه شهرنشینی،روستاهارابازسازیکرده اندوازبهبودتوزیعدرآمدومقابلهبافقرو عدالت در تمام سطوح کشور توجه دارند. با توجه به تحریم موجود در کنار تورم باید تولید تا حد امکان مبتنی بر توانمندی های داخلی صورت پذیرد و وابستگی صنایع را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

همکاری با 200 کشور دنیا بویژه همسایگان

از راهکارهای توسعه، تامین ثبات سیاسی داخلی و همکاری با 200 کشور دنیا بویژه همسایگان و پیمان های منطقه ای با کشورهای مختلف صورت گیرد. این فرایند موجب توسعه و رونق اقتصادی و قدرت سیاسی و امنیت می شود. رونق تولید و قدرت گرفتن تولید و توسعه بستر ساز همکاری و تعامل سازنده فقط در قالببرجامنیست بلکه اگر تولید خوب و با کیفت داشته باشیم حتی این کشورهای مستکبر هم خودشان حاضر به تعامل سازنده با ما خواهند داشت.

زیر بنای روابط سازنده با جهان فقط از طریق تولید با کیفیت و توسعه اقتصادی و فرهنگی امکان پذیر است. باید امکان تولید با کیفیت با حمایت و بستر سازی عادلانه توسط دولت و مسولان برای همه مردم فراهم گردد.

بستر سازی عادلانه توسعه و پیشرفت برای همه اقشار مردم

یکی دیگر از راهکارهای توسعه دموکراسی و توسعه سیاسی، آزادی های سیاسی و مدنی، آموزش و بهداشت عمومی و امنیت اجتماعی و مشارکت عمومی در کنار امنیت نظامی و اقتصادی است.

مبارزهبافساد

سامانهافشایفساددرسازمانهاونهادهایدرگیربافعالاناقتصادیطراحیشودوقانونحمایتازافشاگرانبه منظورفراهمشدنزمینهافشایفسادهاورشوه گیریهادردستگاههایدولتیتوسطمردم،تدوینشود.

گمرکاتکشوردرراستایمقابلهباقاچاقتخصصیشوند.

عملکردهمهبازارچه هایمرزیومبادیورودکالابه منظورجلوگیریازقاچاقکالابه طورجدیتوسطگمرککنترلشود.

جلوگیری از خام فروشی

یکی دیگر از راهکارهای توسعه و رونق تولید، جلوگیری از خام فروشی از جمله خام فروشی نفت و اقتصاد دلالی در مقابل اقتصاد تولیدی و شبکه ای و مشارکتی است که موجب شده ایران نتواند در اقتصاد شبکه ای تولیدات جهانی از مواهب تولید شبکه ای بهره مندگردد.

نظارت بر بازار و معاملات زمین و مسکن

نظارت بر زنجیره تولید و توزیع کالا و معاملات زمین و مسکن به صورتی که افزایش قیمت خرید و فروش کالا و زمین و مسکن بیش از اندازه معقول آن نباشد و دلالی غیر عادلانه و غیرمنصفانه اتفاق نیفتد. امروزه خرید و فروش کالاو زمین و مسکن به عنوان کالای سرمایه ای و دلالی در آمده و درآمد سر شار آن توسط افراد غیر مصرف کننده روز به روز افزایش می یابد.عرضه مستقیم کالا و خدمات ضروری است.

روابط دیپلماتیک اقتصادی و توسعهصادرات

روابط دیپلماتیک اقتصادی با تمام کشورهای دنیا، به غیر از رژیم جعلی اسرائیل و کنترلتنشدرروابطبین المللیواتخاذدیپلماسی همه جانبه برپایه عزت حکمت کرامتسازندهباکشورهایدنیاوبرپایهواقعیتهای  موجودبویژه درحوزهژئوپولتیکمنطقه ضروری است.قرار گیری در شبکه جهانی اقتصاد جهانی اقدامعاجلیاستکهمیتواندفرصتهایارزشمندیرادرراستایجبران عقب ماندگیهایتجاریواقتصادی،ارتقایجایگاهایراندرزنجیرهارزشجهانیوافزایشامنیتاقتصادی کشورفراهمسازد.

صادراتخدماتفنیومهندسی

صادراتخدماتفنیومهندسییکیازمزیت هایعمدهکشوراست.برایاستفادهازاینظرفیت،وزارتامور اقتصادیوداراییموظفشودکهبرایکلیهقراردادهایصادرکنندگانخدماتفنیومهندسیرامستقیماًیا ازطریقبانکتوسعهصادراتوصندوقضمانتصادرات(حسبدرخواستکشوریکهکاردرآنانجامخواهد شد)،بدونوثیقهیاباحداقلوثیقه،ضمانتنامهصادرشود.

مجوز بلند مرتبه سازی و برج سازی

مجوز بلند مرتبه سازی حتی برج سازی محل سکونت و کار با رعایت استانداردها و فضاهای باز و خدمات عمومی لازم در برخی از بافت های فرسوده با رویکرد نوسازی و باز آفرینی شهری به کسانی که زمین و مسکن و محل کار و تولید ندارند و یا تا حال زمین دریافت نکرده اند، واگذار شود. این اقدام می‌تواند در سرتاسر کشوربا تجمیع اراضی و مشارکت ها و با نازلترین قیمت یا فقط دریافت هزینه تامین و تجهیز زیرساخت آب و برق و گاز و خدمات شهری و روستایی، با تجمیع پلاک های ثبتی و مشارکت مردم و بخش خصوصی و دولت و شهرداریها صورت گیرد.

این اقدام در مقاوم سازی و زیبایی شهری هم تاثیر قابل توجهی دارد. باید حتی به بعضی اقشار آسیب پذیر با نازل ترین قیمت و با وام های طولانی مدت و حتی رایگان زمین های دولتی در داخل و حاشیه شهرها به توسعه شهرک سازی های استاندارد اقدام کنند. در حال حاضر در نواحی شهری و روستایی بین 3 الی 7 میلیون کمی بیشتر یا کمتر ساخت مسکن تمام می شود.

قانون تملک 99 ساله به صورتی که افرادی که در مساکن اجتماعی مالک می شوند و با زمین بایر یا صفر را تحویل می گیرند نبایستی حق خرید و فروش داشته و این املاک پس از فوت فرد، به یکی از اعضای خانواده وی یا به شخص دیگری واگذار گردد.

انتهای پیام/

 

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان

 هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان
2024-02-26T07:07:30+03:30
سازمان هواشناسی با اشاره به بارش برف، باران و کاهش محسوس دما هشدار سطح نارنجی آسیب به نهاده‌ها و محصولات را برای کشاورزان ۱۹ استان کشور صادر کرد.

شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد

 شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد
2024-02-26T07:07:29+03:30
شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا، به حساب یارانه سرپرستان خانوار مشمول واریز شد.

۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید احداث می‌شود

 ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید احداث می‌شود
2024-02-26T07:07:29+03:30
معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه نیروگاه‌های برق‌آبی آمادگی دارند در تابستان سال ۱۴۰۳ با حداکثر ظرفیت در مدار قرار ...

انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف

 انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف
2024-02-26T07:07:28+03:30
شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به بارش برف از اجرای عملیات اوره پاشی در معابر دسترسی خبر داد و اعلام کرد: دید افقی در فرودگاه امام ۳۰۰ متر است.

"کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکل‌دهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»

 "کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکل‌دهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»
2024-02-26T07:07:28+03:30
با استمرار پیشرفت و توسعۀ فناوری، آیندۀ کشت دقیق، فرصت‌های هیجان‌انگیزی پیش روی انسان قرار خواهد داد. در این یادداشت به ۱۰ رویداد از بین رویدادهای برتر این ...

افت ۷۸.۲ درصدی بارش‌ها در کرمان/ بارش‌ها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد

 افت ۷۸.۲ درصدی بارش‌ها در کرمان/ بارش‌ها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد
2024-02-26T07:07:27+03:30
بر اساس داده‌ها و اطلاعات سازمان هواشناسی بارش‌ها در کشور تا ۴ اسفند نسبت به دوره بلندمدت ۳۹.۷ درصد کاهش یافته است. بارش‌ها تنها در ۴ استان مثبت بوده است.

ایران‌ایر ۳۴ فروند هواپیما دارد

 ایران‌ایر ۳۴ فروند هواپیما دارد
2024-02-26T07:07:27+03:30
عضو هیئت مدیره هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که تعداد ناوگان هوایی ایران ۳۴ فروند است، گفت: هما با هواپیماهای ATR به ۱۴ شهر کم‌برخوردار پروا...

جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان

 جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان
2024-02-26T07:07:27+03:30
مرکز مدیریت راههای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از یکطرفه شدن آزادراه‌ تهران-شمال و محور چالوس و بارشر برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان خبر داد.

ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و‌ گاز با کاهش محسوس دمای هوا

 ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و‌ گاز با کاهش محسوس دمای هوا
2024-02-26T07:07:26+03:30
سخنگوی صنعت برق گفت: با توجه به بارش برف در اکثر نقاط کشور و کاهش محسوس دمای هوا، هموطنان نسبت به کاهش مصرف برق و‌گاز اقدام نمایند.

سازمان مالیاتی: رسید دستگاه‌های کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است

 سازمان مالیاتی: رسید دستگاه‌های کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است
2024-02-26T07:07:26+03:30
معاون پژوهش سازمان امور مالیاتی گفت: برای برخی مودیان تا سال ۱۴۰۴ رسید دستگاه‌های کارتخوان به عنوان صورتحساب الکترونیکی تلقی می‌شود.

ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه

 ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه
2024-02-26T07:07:26+03:30
در پایان دهمین ماه سال، ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲هزار و ۵۵ مگاوات رسید که از این رقم، واحدهای حرارتی با مجموع ظرفیت منصوبه ۷۴هزار و ۸۷۸ مگاوات سهمی ۸۱...

الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود

 الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود
2024-02-26T07:07:25+03:30
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از ابلاغ الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها طی هفته آینده خبر داد.

ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد

 ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد
2024-02-26T07:07:25+03:30
رئیس حوضه آبریز رودخانه ارس گفت: با توجه به حجم رهاسازی‌ها و اقدام‌های نرم‌افزاری انجام شده و به برکت بارش‌های زمستانه امسال سطح دریاچه به تراز ۱۲۷۰.۲ متر و...

سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد

 سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد
2024-02-26T07:07:24+03:30
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در لایحه ۱۴۰۳ ضمن اجتناب از بیش برآوردی در منابع مالی دولت، برخی از منابع نسبت به سال جاری کاهش داده شده است.

پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری

 پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری
2024-02-26T07:07:24+03:30
با توجه به استقرار یک جبهه هوای سرد از امروز و ورود دو سامانه بارشی به کشور از سمت غرب، پیش‌بینی می‌شود مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده، طی هفت...

فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول

 فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول
2024-02-26T07:07:24+03:30
طرح تبدیل اختیاری محصولات شرکت بهمن موتور ویژه متقاضیان سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای داخلی (با نوبت تحویل زمستان ۱۴۰۲) آغاز شد.

جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟

 جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟
2024-02-26T07:07:23+03:30
با توجه به اطلاعات سامانه حقوق و مزایای کارکنان دولت، میانگین ناخالص پرداختی به کارمندان دولت برابر حدود ۱۵ میلیون تومان بوده است.

تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی

 تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی
2024-02-26T07:07:23+03:30
به‌صورت سنتی و طی هزاران سال، مردم دنیا به این نتیجه رسیده‌اند، و این اصل را بدیهی می‌گیرند که پول معتبر است، چون لابد حاکمیتی که همچون کوه پشت این اعتبار ا...

انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه

 انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه
2024-02-26T07:07:22+03:30
رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی از واردات ۴ میلیارد دلاری بنزین و گازوئیل خبر داد و گفت: مقام معظم رهبری به‌درستی ابراز نارضایتی کردند، کلام ایشان بر این ...

عقب‌ماندگی شدید پروژه‌های نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال

 عقب‌ماندگی شدید پروژه‌های نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال
2024-02-26T07:07:22+03:30
درحالی حدود ۴ سال از آغاز ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن (طرح اقدام ملی) شهر پردیس می‌گذرد که پیشرفت این واحدها به ۵۸ درصد رسیده است.

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد

 قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد
2024-02-24T08:40:43+03:30
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ دلار و ۵ سنت معادل ۲.۴۵ درصد کاهش به ۸۱ دلار و ۶۲ سنت رسید.

برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند

 برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند
2024-02-24T08:40:43+03:30
نایب رئیس اتاق اصناف تهران گفت: نمایشگاه‌های بهاره در ۵ نقطه‌ شهر تهران و به مدت ۱۰ روز برپا می‌شود.

رویترز: پاکستان به‌‌رغم تحریم‌ها خط لوله انتقال گاز ایران را می‌سازد

 رویترز: پاکستان به‌‌رغم تحریم‌ها خط لوله انتقال گاز ایران را می‌سازد
2024-02-24T08:27:21+03:30
رویترز طی گزارشی نوشت اسلام آباد در فکر نهایی کردن اولین فاز خط لوله ۸۰ کیلومتری گاز با ایران است‌ تا از جریمه احتمالی ۱۸ میلیارد دلاری دوری کند.

"کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»

 "کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»
2024-02-24T08:27:21+03:30
«کشت دقیق» یا «کشاورزی دقیق» نوعی خاص از مدیریت مزرعه یا باغ یا اصطلاحاً «سایت کشاورزی» است که در آن به‌جای اینکه با کل مجموعه...

حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت

 حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت
2024-02-24T08:14:00+03:30
در هفته اخیر با وجود افزایش بهای انس جهانی و افزایش نسبی قیمت ارز حباب سکه کاهش پیدا کرد که علت آن هم خبر توزیع سکه‌های بانک مرکزی از ۱۳ اسفند ماه بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است

 رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است
2024-02-23T15:47:14+03:30
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تداوم رشد اقتصادی در فصل پاییز و همچنین کاهش تورم در بهمن ماه نوشت: شعار سال یعنی رشد اقتصادی و کاهش تورم در حال محقق...

جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول

 جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول
2024-02-23T13:40:41+03:30
در پاییز امسال رشد اقتصادی گروه خدمات ۴.۶ درصد، صنعت ۱.۳ درصد، ساختمان ۰.۴ درصد، معدن ۰.۳ درصد و کشاورزی منفی ۱ درصد بوده است.

بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد

 بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد
2024-02-23T13:27:13+03:30
بر اساس بخشنامه رئیس سازمان امور مالیاتی طرح بخشودگی صد درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد.

مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز

 مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز
2024-02-23T12:34:02+03:30
بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز مخالفت کرد.

افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران

 افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران
2024-02-23T11:40:34+03:30
ترانزیت خارجی از مسیر ایران در ۱۱ ماهه سال جاری با ۳۵ درصد افزایش به رقم ۱۶ میلیون و ۱۲۲ هزار تن رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)