میرنیوز

صدور خدمات مهندسی/ پیمانکاران ایرانی آماده سدسازی دراقلیم کردستان

صدور خدمات مهندسی/ پیمانکاران ایرانی آماده سدسازی دراقلیم کردستان 2021-06-07T15:48:40+04:30

به گزارش خبرنگار مهر، ایرج گلابتونچی دبیر سندیکای شرکت‌های ساختمانی در نشست بررسی همکاری‌های پیمانکاران ایرانی با وزیر کشاورزی و آب اقلیم کردستان عراق در خصوص احداث پروژه‌های سدسازی، اظهار کرد: این سندیکا ۸۰۰ عضو دارد که پروژه‌های بزرگ عمرانی داخلی و خارجی را انجام می‌دهد و پروژه‌های آبی و سدسازی نیز بخشی از این فعالیت‌های زیرساختی است.

وی با تاکید بر امکان همکاری شرکت‌های عمرانی ایرانی با اقلیم کردستان عراق در حوزه سدسازی و آبرسانی افزود: ۴۱۵ سد در حال بهره برداری در کشور داریم که ۳۴۰ سد آن، بزرگ مقیاس بوده و ۱۱۵ سد دیگر در حال احداث داریم ضمن اینکه ۱۶۵ پروژه سدسازی در مراحل مطالعات و بررسی قرار دارند.

گلابتونچی افزود: این موارد نشان می‌دهد که مقامات اقلیم کردستان عراق با یک دانش مهندسی ساخت ۷۰۰ سد ساخته شده یا در حال ساخت از سوی شرکت‌های ایرانی مواجه است.

وی تاکید کرد: اکثر این سدها یا شبکه‌های بزرگ کشاورزی در پایین دست دارند یا برای تولید انرژی برق آبی استفاده می‌شود.

به گفته فعال صنفی صنعت ساخت و ساز، ۸۵ سد در ایران با ارتفاع بالای ۶۰ متر و در مدل‌های بتنی، خاکی و سنگریزه‌ای احداث شده‌اند. همچنین بیش از ۸۵ درصد سدهای ایران در ۴۰ سال اخیر احداث شده که از آخرین دانش و تکنولوژی روز برخوردار است.

وزیر آب اقلیم: امکان تهاتر نفت خام با سرمایه گذاری شرکت‌های ایرانی

در ادامه این نشست خانم «بیگرد طالبانی» وزیر کشاورزی و آب اقلیم کردستان عراق به گفتگوهای اخیر خود با سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایرانی در حوزه سدسازی در اقلیم اشاره و اظهار کرد: طی یک ماه اخیر ساخت ۹ سد و دو پروژه آبرسانی در اقلیم کردستان عراق را فراخوان داده بودیم و درخواست کرده بودیم که این پروژه‌ها به دلیل کمبود منابع مالی اقلیم، به روش P.P.P ساخته شود.
وزیر آب اقلیم گفت: تاکنون ۴۰ شرکت داخلی عراقی و خارجی که ایرانی‌ها نیز میان آنها هستند برای ساخت این سدها اعلام آمادگی کرده‌اند. ما به توانمندی شرکت‌های ایرانی در سدسازی و پروژه‌های آبرسانی واقفیم. ضمن اینکه طرح اولیه این ۹ سد را شرکت‌های ایرانی ارائه داده‌اند.

وی به سیستم مذاکره وزارت آب عراق با تک تک شرکت‌های پیمانکار برای تهیه مکانیزم ساخت پروژه‌ها در روزهای آینده اشاره و اظهار کرد: متأسفانه در اقلیم دچار خشکسالی شده ایم و به ماندگاری آب نیاز مبرم داریم. بنابراین پروژه‌های سدسازی برای ما اهمیت بالایی دارد و همچنین استفاده از تکنیک‌های جدید فنی- مهندسی برای آبرسانی به اراضی کشاورزی و شهرها بسیار مهم است.

وزیر کشاورزی و آب اقلیم کردستان عراق درباره نحوه بازپرداخت سرمایه شرکت‌های سازنده گفت: کمیته‌ای در نخست وزیری این اقلیم ایجاد شده که در آن تعدادی از وزرا و معاون نخست وزیر عضو هستند که درباره نحوه بازپرداخت سرمایه مذاکره و تصمیم‌گیری می‌شود.

طالبانی افزود: با توجه به اینکه پول نقد نداریم تا به شرکت‌های پیمانکار بدهیم می‌توانیم با آنها مذاکره و تفاهم کنیم. به عنوان نمونه اگر سدی که درست می‌شود امکان تولید برق داشته باشد از درآمد حاصل از فروش برق به پیمانکار می‌دهیم یا بهره برداری گردشگری از اراضی کشاورزی پایین دست سدها پیشنهاد می‌شود.

وی روشی دیگر را تهاتر نفت خام اقلیم در برابر سرمایه سازندگان ایرانی عنوان و اظهار کرد: در این کمیته روش تهاتر نفت نیز بررسی خواهد شد. همچنین در صورتی که شبکه‌های آبرسانی به شهرها تکمیل شد می‌توانیم با شرکت سرمایه گذار درباره دستیابی به هزینه‌های فروش آب به شهروندان اقلیم مذاکره کنیم.

خانم طالبانی ادامه داد: برخی شرکت‌های خارجی اعلام کرده‌اند حاضر هستند با تسهیلات بلندمدت بانکی ولی با نرخ سود صفر، این پروژه‌ها را بسازند.

مشکل توقف پروژه‌های عمرانی شرکت‌های ایرانی در اقلیم به زودی رفع می‌شود

وزیر کشاورزی و آب اقلیم کردستان عراق درباره پروژه‌های سدسازی نیمه تمام پیمانکاران که به دلیل مسائل مالی متوقف شده، گفت: نخست وزیر اقلیم کردستان دستور داده تا پروژه‌های نیمه تمام بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی معادل ۳۳ میلیارد دینار تأمین مالی شود که منتظریم بودجه اقلیم به پارلمان ارائه و در صورت تصویب، اجرایی کنیم.

وی تصریح کرد: برای پروژه‌های عمرانی نیمه تمام کمتر از ۷۰ درصد نیز کمیته‌ای در کابینه نخست وزیری اقلیم عراق تشکیل خواهد شد تا مکانیزم عقد قرارداد جدید با پیمانکاران را بررسی کنند.

خانم طالبانی درباره ضمانت پروژه‌های عمرانی سدسازی ادامه داد: از آنجایی که منطقه اقلیم کردستان، کشور مستقلی نیست امکان دادن ضمانت از سوی وزارت کشاورزی و آب اقلیم کردستان عراق به پیمانکاران وجود ندارد. از همین رو برای آنکه به شرکت‌ها ضمانت بدهیم نخست وزیر اقلیم همراه با تعدادی از وزرا کمیته ضمانت مالی تشکیل می‌دهد تا درباره نحوه تضمین دادن به پیمانکاران تصمیم‌گیری کند.

رئیس سندیکای شرکت‌های ساختمانی: دولت اقلیم امکان نقد شوندگی ضمانت‌های مالی را فراهم کند

در ادامه این نشست بهمن دادمان رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی با اشاره به تجربه و دانش بالای پیمانکاران ایرانی در حوزه سدسازی، زهکشی و آبرسانی و همچنین امکان تأمین مالی این پروژه‌ها گفت: ما با دولت ایران پیش از این در ساخت آزادراه و بازگشت سرمایه از طریق اخذ عوارض تجربه همکاری داشته‌ایم. این تجربه را در حوزه آبرسانی و انتقال آب شرب با وزارت نیرو ایران تسری داده‌ایم.

دادمان گفت: سوال اساسی این است که آیا تضمین‌هایی که اقلیم کردستان در برابر سرمایه گذاری شرکت‌های ایرانی ارائه می‌دهد آیا امکان نقد شوندگی دارند؟

وی ادامه داد: دو مدل پیشنهادی برای تأمین مالی داریم. یک مدل اینکه دولت پول را یکجا پس از اتمام پروژه به ما برگرداند یا اینکه در برابر بهره برداری از محصول و خدمات به دست آمده از سرمایه گذاری، اصل و سود سرمایه را از محل عوائد پروژه به سرمایه گذار برگرداند.

دادمان خواستار پشتیبانی سیستم بانکی اقلیم کردستان عراق از مدل‌های مالی مورد نظر شد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)