میرنیوز
به گزارش ایسنا، آزادراه تهران-شمال پروژه بیست و چندسالهای که در قالب چهار منطقه تعریف شده است و میتواند گره ترافیکی سنتی و قدیمی جاده چالوس را باز کند وارد فازهای جدیدی شده است چرا که در سالهای گذشته فاز چهار و پس از فاز اول آن افتتاح شد و طی سال گذشته فاز دوم آن نیز قرار شد به صورت یکطرفه و توامان با جاده چالوس مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
البته مشکلاتی از جمله افزایش هزینه ساخت سر راه فاز دوم آزادراه تهران-شمال قرار گرفت برای تکمیل شدن فاز دوم هم دولت باید در سال جاری و سالهای فکری کند. البته پس از این مرحله نوبت به تکمیل آزادراه و ساخت فاز سوم آن به طول ۴۷ کیلومتر میرسد که برای این فاز نیاز به سرمایهگذاری هنگفتی است که از سرمایهگذاران داخلی چنین حجمی سرمایهگذاری بر نمیآید و تاکنون نیز کسی برای آن پا پیش نگذاشته است.
بر اساس اطلاعات به دست آمده خبرنگار ایسنا، در پی پیشرفت مذاکرات وین و در صورت برداشته شدن موانع و تحریمهای بانکی کشورهای خارجی متعددی مایل به سرمایهگذاری هستند و طی سالهای گذشته حتی نقشههای عملیاتی خودشان را نیز ارائه دادهاند اما مسائل و مسکلات بانکی مانع ورود آنها به آزادراه تهران-شمال شد.
در این راستا شش شرکت خارجی از کره جنوبی، چین و غیره از سرمایهگذاری در فاز سوم آزادراه تهران-شمال استقبال کردند و حتی طرحهای مطالعاتی و نقشههای عملیاتیشان را ارائه دادند در همان زمانی که فاز نخست این آزادراه در حال ساخت بود، مقرر شد تا تاییدیههای بانکهای کشور متبوعشان را برای آغاز سرمایهگذاری بیاورند که تا کنون این اقدام انجام نشده است و حتی مسئولان بانکی کشور تضامین لازم را برای این پروژه به این سرمایهگذاران ارائه دادند.
گرچه برای برآورد عددی در این پروژه نیاز به ارائه طرح مطالعاتی و بررسی مجدد آنها از سوی کشورهای مذکور است و با توجه به افزایش هزینهها، عدد دقیقی را نمیتوان در حال حاضر برای آن اعلام کرد اما به نظر میرسد که احتمال سرمایهگذاری خارجی به ویژه برای چینیها وجود دارد و آنها دوباره به آزادراه تهران-شمال باز خواهند گشت. چرا که خیراله خادمی –مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- اخیرا در این باره اظهار کرد: برای ساخت قطعه سوم از منابع خارجی استفاده خواهد شد چرا که برای تامین مالی قطعه سوم آزادراه تهران- شمال با ۵ شرکت چینی وارد مذاکره شدیم که مذاکره با یکی از این شرکتها بسیار جدی است و دور جدیدی از مذاکرات فشرده با این شرکت در حال انجام است. وی ادامه داد: اگر با این شرکت چینی برای تامین مالی سهم دولت به توافق برسیم، طرح اجرایی این قطعه را هم به سرعت آماده میکنیم.
حالا باید دید در ادامه چه اتفاقی خواهد افتاد و در ادامه شاهد بازگشت مجدد چینیها البته به عنوان سرمایهگذار به آزادراه تهران-شمال خواهیم بود؟
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
ایران پاسخ درخوری به رژیم کودککش صهیونیستی داد
ریزش قیمتها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
هشدار قرمز بارشهای سیلآسا در ۵ استان
شرایط عادی در پمپبنزینها/ تکذیب بزرگنمایی رسانههای معاند
گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
۸۵ درصد سهام سرخابیها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
سامانه فروش نهضت ملی مسکن راهاندازی میشود
بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
مردم نگران تامین بنزین نباشند