میرنیوز

استقبال سرد بخش خصوصی از مشارکت برای تکمیل پروژه‌های ملی

 استقبال سرد بخش خصوصی از مشارکت برای تکمیل پروژه‌های ملی 2021-05-03T16:05:38+04:30

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ رئیس امور برنامه‌ریزی، نظارت و آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه در یادداشتی نوشت:  بیانیه‌ای که در تاریخ 31/01/1400 از سوی عده‌ای از نهادهای پرچم‌دار تشکل‌های بخش خصوصی با عنوان "لزوم بازنگری و اصلاح لایحه مشارکت عمومی و خصوصی و نیز ..."، که جای تامل بسیار زیادی داشت. چرا که یک بررسی کوچک نشان می‌دهد فقط طی سال‌های 96 تا 99 در سه وزارت‌خانه مهم کشور مبلغی حدود 40 تا 50 میلیارد تومان برای انتشار آگهی فراخوان سرمایه‌گذار در پروژه‌های عمرانی کشور منتشر شده است اما حتی یک‌ شرکت از میان تشکل‌های امضا کننده بیانیه در این فراخوان‌ها شرکت ننموده‌ است!!! به این بسنده نمایم که امروز پس از چهار سال از آغاز اجرای تبصره 19 قانون بودجه سنواتی، 6 پروژه ملی که برای مشارکت بخش خصوصی در آن‌ها تلاش فراوانی صورت گرفته، هنوز بدون متقاضی روی دست دولت مانده‌اند یا بخش خصوصی موفق به عقد قرارداد با نمایندگان دولت نشده است.
لازم است تاکید کنم که با 40 میلیارد تومان می‌توان 20 مدرسه 5 کلاسه برای مناطق محروم کشور احداث نمود که 2000 دانش‌آموز محروم از تحصیل را به چرخه آموزش ملحق نمود یا فضای مناسب آموزشی برای آنان ایجاد کرد.
هیچ دستگاه اجرایی در نظام جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند مدعی باشد که بدون رعایت ماده 79 قانون محاسبات عمومی بدون مناقصه یا مزایده امکان انجام معاملات دولتی مقدور است. چرا بیانیه این پرچم‌داران به نکته‌ای اشاره دارد که قطع به یقین صورت خواهد گرفت و از آن اجتنابی نیست؟ پاسخ روشن است. ایجاد فضای منفی و بحثی انحرافی توسط گردانندگان نهضت یاد شده برای ایجاد شائبه رانت‌ در معاملات اینچنینی!!! تا کسب و کار مترتب بر قانون برگزاری مناقصات را برای آنان در امان نگاه‌ دارد. این درآمد در سال 1400 حدود 280 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. درآمد یک سامانه از این محل در سال‌جاری به 21 میلیارد تومان بالغ خواهد شد.
دقت فرمایید مناقصه و مزایده‌ای که به عنوان یک اصل در ماده 79 قانون محاسبات عمومی بعنوان قانون مادر در نظر گرفته شده است صرفا بخشی از آن بعنوان یک قانون خاص در قانون برگزاری مناقصات برای خرید کالا و خدمت  تعریف شده است. اولین جمله قانون برگزای مناقصات بدین شرح است: "این قانون ... تنها در معاملاتی که با رعایت این قانون انجام می‌شود کاربرد دارد".
اگر چه با نکاتی که در چند هفته گذشته نوشتیم، ابهامات برخی فرهیختگان و اندیشمندان که کمتر به متن لایحه مراجعه کرده و بنابر نقل اقوال محکی بر لایحه زده بودند، برطرف شده و تلویحا عذرخواهی نیز نموده‌اند اما بازهم واجب دیدم نکاتی را یاد‌آور شوم. از سال 1390 با توجه به پیش‌بینی دقیق و کارشناسی نخبگان و دلسوزان نظام اجرایی کشور بحث ایجاد زمینه‌های مشارکت بخش خصوصی در تامین مالی و مشارکت فنی در پروژه‌های عمرانی آغاز گردید. امروز نتیجه آن نگاه دقیق کارشناسی به خوبی مشهود است. میزان سرمایه‌گذاری دولت از حدود 5 درصد خالص درآمد ملی کشور به کمتر از 1 درصد آن رسیده است و اجرای پروژه‌ها عمدتا با ایجاد تعهد مالی به سال‌های آتی و از آیندگان سپرده می‌شود.
نتیجه هر چه باشد، باید به دست نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی رقم بخورد، اما نکته مهم این‌است که چه فرآیندهای مترتب بر مقررات در متن قانون گنجانده شود و چه تدوین این فرآیندها به دولت‌ها سپرده شود، بسیار پسندیده خواهد بود که این فرصت تاریخی را که موجب خواهد شد- نه تنها از توان فنی، مالی و تخصصی بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های عمرانی کشور بهره برده شود، بلکه بخش خصوصی از کسب و کار سنتی به کسب و کار نوین مشارکت در اجرا و بهره‌بردای از پروژه‌های عمرانی تغییر مسیر دهد- را از جمهوری اسلامی ایران نگیریم. این‌که کشور افغانستان، پاکستان، ترکیه و ... در همسایگی کشورمان که دیرتر از ما اقدام به آغاز این فرآیند نموده‌اند اکنون صاحب قانون مشارکت عمومی و خصوصی باشند اما کشور ما به عنوان طلیعه‌دار عمران و آبادانی در منطقه از یک چنین ظرفیتی بی‌بهره باشد پاسخ سختی به تاریخ خواهد داشت که مسئولیت آن را نمی‌دانم چه کسی بر عهده خواهد گرفت؟
در انتها یک پیشنهاد به نمایندگان محترم مجلس دارم تا از ظرفیت بسیار خوب اصل 85 قانون اساسی استفاده نموده و با توجه به پیچیدگی‌های بسیار عمیق مبحث مشارکت عمومی و خصوصی و به واسطه اصلاح مستمر آن، تصویب آن‌را بصورت آزمایشی و برای یک دوره حداقل 5 ساله در دستور کار خود قرار دهند تا در این دوران حداکثر اصلاحات ممکن بر روی آن صورت گرفته و دغدغه‌های همه اطراف ماجرا از منظر قانون‌گذاران محترم دور نماند. بدترین گزینه در این شرائط به حاشیه راندن لایحه موصوف در این دوران خواهد بود. این واقعه در صورت رخ دادن حداقل 4 سال کشور را از استفاده از توان بخش خصوصی در توسعه خدمات عمومی محروم خواهد نمود.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه های کشور

خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه های کشور
2021-05-07T11:36:36+04:30
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین آلات و راهدارخانه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از وارد شدن خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به محورهای مواصلاتی ...

حل مشکل تامین برق پایدار، یکبار برای همیشه/سهم اندک برق هسته ای در سبد تولید

حل مشکل تامین برق پایدار، یکبار برای همیشه/سهم اندک برق هسته ای در سبد تولید
2021-05-07T11:33:35+04:30
باورهای اشتباه درباره برق هسته ای از یک سو و چالش های بین المللی از سویی دیگر موجب شده تا نقش این فناوری در سبد تولید برق کشور رقم اندکی را به خود اختصاص دهد.

تصویب "حق مسکن ۴۵۰هزارتومانی کارگران" در کمیسیون اقتصادی دولت

 تصویب "حق مسکن ۴۵۰هزارتومانی کارگران" در کمیسیون اقتصادی دولت
2021-05-07T11:26:37+04:30
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره مصوبه حق مسکن کارگران گفت: مطابق آخرین اخبار مصوبه حق مسکن در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شده است و امیدواریم...

عمر شارژ باتری گوشی به چهار روز می‌رسد

عمر شارژ باتری گوشی به چهار روز می‌رسد
2021-05-07T11:10:49+04:30
شرکت IBM نخستین فناوری تولید تراشه دو نانومتری جهان را معرفی کرد که مصرف نیرو و عمر باتری در پردازنده هایی که در همه دستگاهها از گوشی و تبلت گرفته تا سرورهای...

صداقت اجباری اپلیکیشن‌های اندرویدی با کاربران

صداقت اجباری اپلیکیشن‌های اندرویدی با کاربران
2021-05-07T11:10:49+04:30
گوگل بخش ایمنی جدیدی را در فروشگاه اپلیکیشن پلی استور ایجاد می کند که به کاربران تلفن هوشمند اندرویدی اجازه می دهد مشاهده کنند طراحان برنامه چه اطلاعاتی را د...

تداوم افزایش قیمت جهانی نفت

تداوم افزایش قیمت جهانی نفت
2021-05-07T11:10:48+04:30
قیمت نفت در معاملات صبح جمعه بازار آسیا افزایش یافت و همسو با رشد بازارهای کالا و همچنین تحت تاثیر آمار اقتصادی مثبت آمریکا و چین، در مسیر ثبت دومین رشد هفتگ...

روسیه دلار و یوروهایش را می فروشد!

روسیه دلار و یوروهایش را می فروشد!
2021-05-07T11:10:44+04:30
سهم یورو و دلار و پوند از ذخایر ارزی روسیه باز هم کمتر شد.

طلای جهانی در قله ۲.۵ماهه ایستاد

طلای جهانی در قله   ۲.۵ماهه ایستاد
2021-05-07T11:10:44+04:30
قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار آسیا افزایش یافت و به بالاترین رکورد در دو ماه و نیم گذشته رسید.

ناکامی بیتکوین در عبور از مرز روانی مهم

ناکامی بیتکوین در عبور از مرز روانی مهم
2021-05-07T11:10:22+04:30
بیتکوین هنوز نتوانسته است کانال ۶۰ هزار دلار را بشکند.

بیتکوین شاید یک میلیون دلار شود!

بیتکوین شاید یک میلیون دلار شود!
2021-05-07T11:10:22+04:30
سردبیر کوین دسک بیتکوین را یک دارایی فوق العاده جذاب برای نگهداری دانست.

افت قیمت دلار چه تاثیری بر بازار سرمایه دارد؟

افت قیمت دلار چه تاثیری بر بازار سرمایه دارد؟
2021-05-07T11:10:21+04:30
نرخ دلار درحالی بعد از ماه ها وارد کانال ۲۱ هزار تومان شده است که یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که بر اساس معادلات اقتصادی، نرخ دلار بین ۲۲ تا ۲۵ ه...

قیمت سکه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ به ۹ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان رسید

قیمت سکه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ به ۹ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان رسید
2021-05-07T11:06:38+04:30
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز پنج شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در بازار آزاد تهران به ۹ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان رسید.

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۰۲/۱۷

 قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
2021-05-07T11:13:17+04:30
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۳ سنت معادل ۰.۴۸ درصد افزایش به ۶۸ دلار و ۴۲ سنت رسید.

موفقیت طرح جهش تولید مسکن در گرو تشکل وزارتخانه مستقل است

 موفقیت طرح جهش تولید مسکن در گرو تشکل وزارتخانه مستقل است
2021-05-07T11:13:17+04:30
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان خواستار تفکیک وزارت راه و شهرسازی و تشکیل وزارت مسکن برای اجرای برنامه‌های مجلس در بخش مسکن کشور شد.

ممنوعیت کلیه سفرها در ایام عید فطر در سراسر کشور ابلاغ شد

 ممنوعیت کلیه سفرها در ایام عید فطر در سراسر کشور ابلاغ شد
2021-05-07T11:13:17+04:30
فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا ضمن ابلاغ رسمی ممنوعیت کلیه سفرها در ایام عید فطر در سراسر کشور، خواستار اتخاذ همه تمهیدات لازم برای تحقق ممنوعیت سف...

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۰/۰۲/۱۷|هر اونس طلا ۱۸۱۸ دلار شد

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۰/۰۲/۱۷|هر اونس طلا ۱۸۱۸ دلار شد
2021-05-07T11:13:17+04:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲۰ درصد افزایش به ۱۸۱۸ دلار و ۸۳ سنت رسید.

از حملات فیشینگ به سازمان خود دفاع کنید

از حملات فیشینگ به سازمان خود دفاع کنید
2021-05-07T10:43:26+04:30
با اقداماتی از جمله اجرای تمرینات شبیه‌سازی فیشینگ و بررسی منظم برای ارزیابی تغییرات تهدیدات علیه سازمان می‌توانید از سازمان خود در برابر حملات سایبری مهاجما...

سرنوشت کشاورزان با وضعیت فعلی بارش چه می‌شود؟

سرنوشت کشاورزان با وضعیت فعلی بارش چه می‌شود؟
2021-05-07T10:43:26+04:30
خشکسالی،  کاهش غیر طبیعی و طولانی مدت منابع رطوبتی (عمدتاً بارش) است که اثرات نامطلوبی بر گیاهان، حیوانات و انسان می گذارد.  مواجه با این پدیده زیان بار طبیع...

قیمت جهانی مواد غذایی برای یازدهمین ماه گران‌تر شد

قیمت جهانی مواد غذایی برای یازدهمین ماه گران‌تر شد
2021-05-07T10:43:25+04:30
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد قیمت جهانی مواد غذایی در آوریل برای یازدهمین ماه متوالی افزایش یافت و به بالاترین حد از ماه مه سال ۲۰۱۴ صع...

بورس های جهانی به روند خوبشان ادامه دادند

بورس های جهانی به روند خوبشان ادامه دادند
2021-05-07T10:43:25+04:30
بیشتر شاخص های مهم بورسی جهانی سبز شدند.

دلار در بازارهای جهانی ریخت!

دلار در بازارهای جهانی ریخت!
2021-05-07T10:43:24+04:30
ارزش دلار مقابل بیشتر ارزهای مهم ریزش کرد.

حرکت بازار خودرو برخلاف جهت تصمیم شورای رقابت!

حرکت بازار خودرو برخلاف جهت تصمیم شورای رقابت!
2021-05-07T10:43:24+04:30
به دنبال افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات خودروسازان برای سال جاری توسط شورای رقابت، تصورها براین بود که طبق روال دفعات پیش، قیمت‌ها در بازار آزاد نیز افزایش ی...

تدوین و بازنگری ۱۹ آیین نامه در راستای صیانت از سلامت نیروی کار

 تدوین و بازنگری ۱۹ آیین نامه در راستای صیانت از سلامت نیروی کار
2021-05-07T10:33:17+04:30
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در دولت تدبیر و امید ۱۰آیین نامه جدید تدوین و ۹آیین‌نامه در شورای عالی حفاظت فنی بازنگری شده است .

هواشناسی ایران ۱۴۰۰/۰۲/۱۷|باران و رعدوبرق ۵روزه در ۲۵ استان/ هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۱۰ استان

 هواشناسی ایران ۱۴۰۰/۰۲/۱۷|باران و رعدوبرق ۵روزه در ۲۵ استان/ هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۱۰ استان
2021-05-07T10:33:17+04:30
سازمان هواشناسی از بارش باران، وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق در ۲۵ استان تا سه‌شنبه آینده خبر و نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۱۰ استان هشدار داد.

بخشنامه جدید الزام به دورکاری و مرخصی اضطراری کارکنان دولت در شرایط هشدار کرونا

 بخشنامه جدید الزام به دورکاری و مرخصی اضطراری کارکنان دولت در شرایط هشدار کرونا
2021-05-07T10:33:17+04:30
بخشنامه جدید الزام به دورکاری و مرخصی اضطراری کارکنان دولت در شرایط هشدار کرونا از سوی سازمان اداری و استخدامی ابلاغ شد.

تصویب " حق مسکن ۴۵۰ هزار تومانی کارگران" در کمیسیون اقتصادی دولت

 تصویب " حق مسکن ۴۵۰ هزار تومانی کارگران" در کمیسیون اقتصادی دولت
2021-05-07T10:33:16+04:30
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره مصوبه حق مسکن کارگران گفت:مطابق آخرین اخبار مصوبه حق مسکن در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شده است و امیدواریم ...

بهبود پرشتاب صادرات نفت ایران در ماه‌های آینده

بهبود پرشتاب صادرات نفت ایران در ماه‌های آینده
2021-05-07T10:17:10+04:30
تحلیلگران ژئوپلیتیکی واشنگتن به میزان فزاینده ای انتظار دارند آمریکا و ایران تا پایان ماه میلادی جاری به توافقی برسند که به رفع تحریمها علیه نفت، پتروشیمی، ک...

اینترنت رایگان اساتید دانشگاهی تمدید شد

اینترنت رایگان اساتید دانشگاهی تمدید شد
2021-05-07T10:17:10+04:30
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تمدید بسته‌های اینترنتی اساتید دانشگاهی خبر داد.

نرخ طلایی دلار در اقتصاد ایران چند است؟

نرخ طلایی دلار در اقتصاد ایران چند است؟
2021-05-07T10:17:09+04:30
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید در صورتی که شوک جدید و شدیدی به اقتصاد ایران وارد نشود، بهبود در وضعیت برخی شاخص‌ها در سال ۱۴۰۰ ممکن خواهد بود...

بازگشایی برخی اصناف با شرایط جدید+ لیست مشاغل مجاز به فعالیت

بازگشایی برخی اصناف با شرایط جدید+ لیست مشاغل مجاز به فعالیت
2021-05-07T10:17:07+04:30
از روز شنبه مشاغل گروه ۱ و۲ و همچنین بازارها و پاساژها در همه شهرهای نارنجی و قرمز از جمله تهران مجاز به فعالیت هستند و جریمه تخلف واحدهای صنفی از پروتکل‌های...
X فیلم جدید کلیپ جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)