میرنیوز

فولادی گم نشده که پیدا شود/ انبارگردانی حاصل اختلاف آماری

فولادی گم نشده که پیدا شود/ انبارگردانی حاصل اختلاف آماری 2021-05-03T14:02:16+04:30

به گزارش ایسنا، چندی پیش یکی از اعضای هیات مدیره انجمن فولاد از سرنوشت نامعلوم سه میلیون تن فولاد در زنجیره تولید و صادرات خبر داد. میزان تولید فولاد در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۰ میلیون تن بوده‌ است که از این میزان ۱۵ میلیون تن برای مصرف داخلی و ۱۲ میلیون تن نیز صادر شده است و مطرح شد که " سه میلیون تن فولاد که معادل ۱۰ درصد تولید کل کشور در سال گذشته بوده، چه شده‌است؟ "

در پی این ادعا با چند فعال این حوزه و مسئولان انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به گفت‌وگو و بیان دیدگاه آن‌ها پرداخته‌ایم.

وحید یعقوبی- مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران- ضمن تاکید براینکه این سه میلیون تومان فولاد اصلا گم نشده است که حال بخواهد پیدا شود، اظهار کرد: گم شدن این میزان موضوعی نشدنی است و طبیعتا شیطنت برخی دوستان و رسانه‌ها بوده است؛ اما اینکه اختلافی در میزان مصرف ظاهری فولاد و تولید مقاطع محصولات پایین‌دستی وجود دارد، صحیح است و این اختلاف وجود دارد. سال گذشته حدود ۱۸.۸ میلیون تن شمش تولید شده است که از این میزان، ۴.۵ میلیون تن صادر شده است.

وی افزود: از ۱۴.۳ میلیون تن باقی مانده که قاعدتا بایستی در داخل کشور مصرف شده و تبدیل به محصول می‌شده، حدود ۱۱.۶ میلیون تن تبدیل به محصول و در حقیقت مقاطع طویل شده است و الباقی که حدود ۲.۶ میلیون تن است، را بایستی در چند جا جست‌وجو و آدرس آن را پیدا کرد که وزارت صمت و نهادهای نظارتی به دنبال آن هستند.

دنبال آن ۳ میلیون تن فولاد کجا بگردیم؟

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: بخشی از این اختلاف میزان فولاد به واحدهای تولیدی برمی‌گردد، بخشی هم به انبارهای واحدهای تولیدکننده شمش که نتوانسته‌اند در پایان سال، فروش خود را تکمیل کنند و بخشی هم مرتبط به انبار واحدهای نوردی و مصرف‌کنندگان شمش که شمش را خریداری و انبار کرده‌اند و وارد خط تولید نشده است. در نهایت هم بخشی می‌تواند شامل فروش‌های غیررسمی یا عدم ثبت آمار تولید باشد.

یعقوبی تاکید کرد: همه این‌ها نیازمند رسیدگی بیشتری است و از همین روی، بحث انبارگردانی‌ها مطرح شده است تا شرکت‌ها، نهادهای نظارتی و وزارت صمت رسیدگی‌های لازم را به عمل آوردند تا مشخص شود چه میزان از اختلاف آماری می‌تواند در انبارها باشد. بنابراین علاوه‌براینکه میزان آن سه میلیون تن نیست، مبحث گم شدنش هم موضوعی نادرست است.

ذخیره در انبارها عامدانه است؟

وی در پاسخ به اینکه آیا ذخیره در برخی انبار شرکت‌ها می‌تواند عامدانه باشد تا در زمانی که سود بهتری داشته باشد، عرضه شود، گفت: در حقیقت این موضوع قطعی نیست اما آنچه که مشخص است این است که حتی ادعای اول که مطرح شد اما به واسطه شیطنت‌های رسانه‌ای، موضوع گم شدن این میزان فولاد مطرح شد، مدنظر اختلاف آماری مصرف ظاهری شمش و تولید مقاطع رو به افزایش رفته است و تبدیل به اختلاف معناداری شده. این روند اختلاف مصرف و تولید سال به سال زیادتر می‌شود.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: بنابراین می‌توان گفت که عده‌ای با نیت خرید مواداولیه و صرف آن در صنعت و تولید، مواداولیه را خریداری و دپو می‌کنند تا حاشیه سود خود را افزایش دهند. از سوی دیگر ممکن است این موضوع در انبارهای تولیدکننده نیز صدق کند تا در زمان مناسب با حاشیه سود بالاتر عرضه شود و همانطور که گفته شده یا وجود اشکال در ثبت آمار تولید باشد؛ لذا هر یک از این‌ها جای بررسی و رسیدگی دارد.

وی تصریح کرد: اما نکته مهم اینجاست که طی دو-سه سال اخیر که دخالت در بازار با انواع دستورالعمل‌ها، بسیار شده است، اختلاف‌های آماری روند افزایشی پیدا کرده و نشان می‌دهد که عده‌ای از این فرصت‌های پیش آمده سواستفاده می‌کنند.

   ادعای گم شدن ۳ میلیون تن فولاد «قابل احراز» نیست

در این زمینه بهرام سبحانی-رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران- نیز با بیان اینکه اگرچه در مقایسه بین مصرف ظاهری فولاد میانی (بیلت، بلوم و اسلب) و تولید کل محصولات فولادی، برای یک سال، اختلاف حدود سه میلیون تن مشهود است اما با توجه به یک سری نکات و عوامل مهم، موضوع گم شدن یا قاچاق این مقدار محصول میانی قابل احراز نیست.

وی افزود: در وهله اول آمار صادرات که برای دوره یک‌ساله (از یکم فروردین تا ۲۹ اسفند) که توسط گمرکات کشور اعلام می‌گردد را نمی‌شود به تولید همان دوره نسبت داد؛ چراکه کالایی که در سه ماهه اول هر سال از گمرکات کشور صادر می‌شود، مربوط به تولید در سال پیش‌تر است. ثانیاً همواره در هر مقطع زمانی، بخشی از محصولات میانی خریداری‌شده توسط واحدهای نورد به‌عنوان کالای در جریان تولید در طول خط تولید و انبار مواد اولیه موجود است که در آمار تولید شمش و اسلب منظور می‌شود اما هنوز به محصول نهایی قابل فروش تبدیل نشده، در آمار محصول نهایی نمی‌آید و با توجه به کثرت واحدهای نورد، حجم شمش و اسلب ذخیره شده در انبار مواد اولیه واحدهای نورد قابل توجه است.

سبحانی ادامه داد: نکته سوم این است که از آنجایی که آمار ارائه شده توسط انجمن فولاد از شرکت‌های تولیدی دریافت می‌شود و تعدادی از شرکت‌های خودمصرفی در هر مقطع مقداری شمش تولیدی را هنوز به محصول تبدیل نکرده‌اند این مقدار شمش تولیدی در آمار محصول نهایی منظور نمی‌گردد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پایان گفت: باتوجه به توضیحات فوق کاملاً بدیهی است که بین میزان مصرف ظاهری فولاد میانی و حجم تولید محصولات فولادی، مغایرت‌هایی وجود داشته باشد.

همچنین امیرحسین کاوه -فعال این حوزه و عضو اتاق بازرگانی ایران- نیز در رابطه با این موضوع، گفت: اصولا سه میلیون تن فولاد قابلیت گم شدن یا قاچاق را ندارد، چراکه برای جابجایی سه میلیون تن فولاد به ۱۵۰ هزار تریلی نیاز است که گم یا ناپدید شدن این رقم فولاد، بسیار ناممکن و نشدنی است. همانگونه که مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت طی مصاحبه‌ای اعلام کردند، براساس آمار موجود صحبت‌های این عضو انجمن فولاد مبنی بر گم شدن، مردود است و حتی دبیر انجمن فولاد و دیگر اعضای این انجمن نیز این ادعا را رد نمودند و اخیرا نیز شنیده شده است که حتی گوینده این خبر هم اظهار داشتند از صحبت‌های ایشان اشتباه برداشت شده و موضوع را تکذیب کرده است.  

وی افزود: نبود متولی مشخص در تهیه آمار دقیق در حوزه فولاد و عدم تقسیم سیاست گذاری‌ها و اجرای برنامه‌های مرتبط بین وزارت صمت و ایمیدرو و سایر بخش‌های مرتبط و ناهماهنگی‌های موجود در بخش ثبت اطلاعات آماری دقیق و مشخص؛ موجب بروز ارایه آمار نادرست و برداشت‌های اشتباه حتی از سوی دست اندرکاران این حوزه شده که در نهایت در فضای کنونی کشور، مبدل به دستاویزهای رسانه‌ای بین المللی نیز می‌گردد که تبعات خاص خود را خواهد داشت و تلاش صنعتگران در زنجیره فولاد را بی ارج می‌کند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

نامه ۴۴ دادستان کل آمریکا برای توقف اینستاگرام کودکان

نامه ۴۴ دادستان کل آمریکا برای توقف اینستاگرام کودکان
2021-05-11T07:30:01+04:30
چهل و چهار دادستان کل ایالتی آمریکا از مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک خواستند از طرح ساخت نسخه ویژه اینستاگرام برای کودکان دست بکشد. ...

ریزش دوج کوین با وجود حمایت مجدد ایلان ماسک

ریزش دوج کوین با وجود حمایت مجدد ایلان ماسک
2021-05-11T07:30:00+04:30
دوج کوین نتوانست مقاومت ۰.۵ دلاری خود را حفظ کند.

دنبال پول هستیم نه خرابکاری!

دنبال پول هستیم نه خرابکاری!
2021-05-11T07:30:00+04:30
گروهی از خلافکاران سایبری که مسئول حمله باج افزاری به بزرگترین شبکه خط لوله بنزین آمریکا هستند، اعلام کردند تنها می خواهند پول به دست بیاورند و دنبال مختل کر...

نرخ بیکاری ترکیه بلاخره کم شد

نرخ بیکاری ترکیه بلاخره کم شد
2021-05-11T07:29:59+04:30
پس از چهار ماه افزایش متوالی، نرخ بیکاری ترکیه به نزدیکی ۱۳ درصد کاهش یافت.

استفاده هفت تولیدکننده چینی محصولات اپل از کارگران اجباری

استفاده هفت تولیدکننده چینی محصولات اپل از کارگران اجباری
2021-05-11T07:29:59+04:30
یافته های یک تحقیقات حاکی از آن است که هفت شرکت چینی تولیدکننده محصولات اپل از کارگران اجباری استفاده می کنند.

سردرگمی معامله گران بورسی جهان

سردرگمی معامله گران بورسی جهان
2021-05-11T07:29:58+04:30
بیم و امید نسبت به زمان احیای اقتصادی باعث سردرگمی معامله گران بورسی شده است.

یوان مچ دلار را خواباند

یوان مچ دلار را خواباند
2021-05-11T07:29:58+04:30
ارزش یوان مقابل دلار به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۸ تا به حال رسید.

اختلاف ٦.٢ میلیون تنی آمار تولید و مصرف در فولاد صحت ندارد

اختلاف ٦.٢ میلیون تنی آمار تولید و مصرف در فولاد صحت ندارد
2021-05-11T07:29:57+04:30
سرپرست معاونت معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرد که اختلاف٦.٢ میلیون تنی آمار تولید و مصرف در فولاد صحت ندارد. ...

چند راهکار برای کاهش قیمت گوشت

چند راهکار برای کاهش قیمت گوشت
2021-05-11T07:29:57+04:30
مدیر عامل اتحادیه مرکزی دام سبک با اشاره به موانع و مصوبات غیر کارشناسی در این حوزه، چند راهکار برای کاهش قیمت دام ارائه داد.

رویارویی یک عرضه اولیه با بازار قرمز بورس!

رویارویی یک عرضه اولیه با بازار قرمز بورس!
2021-05-11T07:29:57+04:30
سهامداران بورسی درحالی قرار است روز آینده بعد از مدت ها شاهد یک عرضه اولیه در بازار فرابورس باشند که بازار سرمایه روزهای پرچالشی را پشت سر می گذارد و فشار عر...

وضعیت سفرهای مردم در ممنوعیت کرونایی جدید+ جزییات

وضعیت سفرهای مردم در ممنوعیت کرونایی جدید+ جزییات
2021-05-11T07:29:56+04:30
بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از ساعت ۱۲ امروز تا شنبه آینده ممنوعیت تردد بین استانی اجرا شده و همه ورودی و خروجی شهرها و استان‌های مختلف کنترل می‌ش...

شرط و شروطی برای بازگشت خارجی ها به بازار لوازم خانگی

شرط و شروطی برای بازگشت خارجی ها به بازار لوازم خانگی
2021-05-11T07:29:56+04:30
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی معتقد است تعامل با کشورها و برندهای خارجی در مجموع مفید است، اما با رعایت سه شرط که اولین و مهم‌ترین آن ممنوعیت پنج ساله واردات ...

خطر شوک جدید ارزی با لغو تحریم‌ها!

خطر شوک جدید ارزی با لغو تحریم‌ها!
2021-05-11T07:29:55+04:30
رییس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید در صورت کنار رفتن تحریم‌ها، نحوه مدیریت بازار ارز از سوی دولت اهمیت بسیار زیادی در آینده اقتصادی کشور دارد. ...

امضای ۴ قرارداد تولید بار اول تجهیزات فناورانه بنادر کشور

امضای ۴ قرارداد تولید بار اول تجهیزات فناورانه بنادر کشور
2021-05-10T20:40:02+04:30
با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، ۴ قرارداد تولید بار اول تجهیزات فناورانه الکترونیکی و مخابراتی بنادر کشور با شرکت‌های دانش بنیان امضا شد.

هیچ فولادی گم نشده است

هیچ فولادی گم نشده است
2021-05-10T18:53:16+04:30
سرپرست معاونت معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: هیچ فولادی گم نشده و رقم ۲.۶ میلیون تن اعلام شده درباره اختلاف آمار تولید و مصرف صحیح نیست.

۱۵ میلیارد دلار ارز کشور بلوکه شده است

۱۵ میلیارد دلار ارز کشور بلوکه شده است
2021-05-10T18:26:37+04:30
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی گفت:بنابر اعلام بانک مرکزی، نزدیک به ۷ میلیارد دلار در کره جنوبی و حدود ۴ میلیارد دلار در عراق بلوکه شده که با سایر کشورها در مجموع...

واگذاری سازمان مرکزی تعاون روستایی غیرقانونی است

واگذاری سازمان مرکزی تعاون روستایی غیرقانونی است
2021-05-10T18:26:37+04:30
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: واگذاری سازمان مرکزی تعاون روستایی به بخش خصوصی کاملاً غیرقانونی است.

فهرست تولیدکنندگان فولاد مجاز به انجام صادرات اعلام شد

فهرست تولیدکنندگان فولاد مجاز به انجام صادرات اعلام شد
2021-05-10T16:53:18+04:30
مدیر صنایع فلزی وزارت صنعت فهرست واحدهای فولادی مجاز به صادرات محصولات فولادی را به سازمان توسعه تجارت اعلام کرد.

بهره برداری از طرح‌های ملی صنعت برق با اعتبار ۱۳۴۵ میلیارد تومان

بهره برداری از طرح‌های ملی صنعت برق با اعتبار ۱۳۴۵ میلیارد تومان
2021-05-10T16:53:18+04:30
طرح‌های ملی صنعت برق کشور با سرمایه‌گذاری ۱۳۴۵ میلیارد تومان فردا سه‌شنبه با حضور وزیر نیرو همزمان با هفته ششم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران به بهره‌برداری می‌رسد.

لزوم توقف انتخابات غیرقانونی مجامع سهام عدالت استانی/ پشت پرده تحرکات گسترده وزارت اقتصاد چیست؟

 لزوم توقف انتخابات غیرقانونی مجامع سهام عدالت استانی/ پشت پرده تحرکات گسترده وزارت اقتصاد چیست؟
2021-05-10T16:46:36+04:30
در حالی وزارت اقتصاد برای بار دوم بدنبال برگزاری فوری، مجامع سهام عدالت استانی است که این موضوع با واکنش برخی نهادهای نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی و ......

انتخابات غیرقانونی مجامع سهام عدالت استانی باید متوقف شود/ پشت پرده تحرکات گسترده وزارت اقتصاد چیست؟

 انتخابات غیرقانونی مجامع سهام عدالت استانی باید متوقف شود/ پشت پرده تحرکات گسترده وزارت اقتصاد چیست؟
2021-05-10T16:19:56+04:30
در حالی وزارت اقتصاد برای بار دوم بدنبال برگزاری فوری، مجامع سهام عدالت استانی است که این موضوع با واکنش برخی نهادهای نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی و ......

برگزاری انتخابات مجامع سهام عدالت استانی باید متوقف شود/ پشت پرده تحرکات گسترده وزارت اقتصاد چیست؟

 برگزاری انتخابات مجامع سهام عدالت استانی باید متوقف شود/ پشت پرده تحرکات گسترده وزارت اقتصاد چیست؟
2021-05-10T16:06:36+04:30
در حالی وزارت اقتصاد برای بار دوم بدنبال برگزاری فوری، مجامع سهام عدالت استانی است که این موضوع با واکنش برخی نهادهای نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی و ......

کمبود نقدینگی، مهم‌ترین دلیل رکود واحدهای صنعتی

کمبود نقدینگی، مهم‌ترین دلیل رکود واحدهای صنعتی
2021-05-10T15:09:58+04:30
تا پایان سال گدشته بیش از ۹۵۹ هزار نفر در واحدهایی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌برداری رسیدند مشغول به کار بودند، نزدیک به ۵۰ درصد کل واحدها در صنایع ...

کرونا چه بلایی بر سر ترکیه آورد؟

کرونا چه بلایی بر سر ترکیه آورد؟
2021-05-10T15:09:58+04:30
رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه می‌گوید، شیوع کرونا و کاهش تعداد مسافران و گردشگران خارجی، فشار قابل توجهی بر اقتصاد ترکیه وارد کرده است. ...

انجام تست سریع کرونا از مسافران در بندر حقانی+جزییات

انجام تست سریع کرونا از مسافران در بندر حقانی+جزییات
2021-05-10T15:09:57+04:30
مسئول هماهنگی مقابله با کرونا در سازمان بنادر و دریانوردی از انجام تست سریع کرونا در پایانه مسافری دریایی شهیدحقانی به عنوان قطب مسافری دریایی کشور خبر داد و...

سکوت تلخ شورای رقابت/ حاشیه‌روی با زامیاد!

سکوت تلخ شورای رقابت/ حاشیه‌روی با زامیاد!
2021-05-10T15:09:57+04:30
شورای رقابت که تا پیش از این ذوق زده از برگشت به قیمت گذاری خودرو بود و از عملکرد خود دفاع می کرد، این روزها با صدور دستورالعمل جدید برای افزایش قیمت خودرو و...

حمله سایبری به خط لوله آمریکا توسط یک باند تبهکار انجام شده است؟

 حمله سایبری به خط لوله آمریکا توسط یک باند تبهکار انجام شده است؟
2021-05-10T15:13:17+04:30
حمله سایبری به بزرگترین خط لوله انتقال سوخت در آمریکا آسیب پذیری زیرساخت های مهم انرژی این کشور در برابر حملات هکری را بیش از پیش آشکار کرده است.

ورقهای فولادی ۱۵ درصد گران شد

 ورقهای فولادی ۱۵ درصد گران شد
2021-05-10T15:13:17+04:30
باوجود کاهش نرخ ارز قیمت ورق متاثر از قیمتهای جهانی ۱۰ تا ۱۵ درصد گران شد.

دلار به کانال ٢١ هزار تومانی بازگشت/ نرخ روی ٢١۶۶١ تومان ایستاد

دلار به کانال ٢١ هزار تومانی بازگشت/ نرخ روی ٢١۶۶١ تومان ایستاد
2021-05-10T14:39:58+04:30
قیمت دلار آمریکا (اسکناس) در میانه معاملات امروز دوشنبه ٢٠ اردیبهشت ١۴٠٠ در صرافی های بانکی برای خرید ٢١ هزار و ٢٣٢ و برای فروش ٢١ هزار و ۶۶١ تومان رسید.

انتقاد وزارت راه از بودجه عمرانی ۱۴۰۰ دو ماه بعد از تصویب لایحه!

انتقاد وزارت راه از بودجه عمرانی ۱۴۰۰ دو ماه بعد از تصویب لایحه!
2021-05-10T14:26:38+04:30
معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از حذف تبصره ۱۹ از قانون بودجه ۱۴۰۰ در خصوص تأمین مالی پروژه های عمرانی بر اساس مشارکت عمومی- خصوصی انتق...
X فیلم جدید کلیپ جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)