میرنیوز

بورس برای ۲۰۰ میلیون دلار صبر کند 

بورس برای ۲۰۰ میلیون دلار صبر کند  2021-04-30T13:22:17+04:30

به گزارش ایسنا، اخیرا طی جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و همچنین جلسه ای با مجلس، تصمیماتی در رابطه با حمایت از بازار سرمایه اخذ شد که از جمله آن فروش ۲۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی با موافقت بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفت.

پیش از این قرار بود طبق قانون سال ۱۳۹۴ از منابع ریالی صندوق توسعه ملی یک درصد به صندوق تثبیت بازار سهام اختصاص پیدا کند که در سال گذشته نیز مورد توافق قرار گرفت و لازم الاجرا شد اما درنهایت به نتیجه مناسبی نرسید و میزان حداقلی از آن تخصیص پیدا کرد تا اینکه با تصمیم اخیر قرار شده مابقی این یک درصد با فروش ۲۰۰ میلیون دلاری یعنی اختصاص منابع ارزی  صندوق توسعه ملی تسویه شود.

کار ارزهای صندوق به چاپ پول می کشد؟ 

این در حالی است که تبدیل منابع ارزی صندوق به ریال همواره از چالش‌های بین دولت و بانک مرکزی در دو سال گذشته بوده است چراکه بانک مرکزی معتقد است منابع ارزی صندوق توسعه ملی در دسترس این بانک نبوده و تبدیل آن به ریال حداقل در کوتاه مدت و تا زمان دریافت منابع ارزی به نوعی استقراض بانک مرکزی و چاپ پول به شمار می‌رود و تبعات تورمی خاص خود را به همراه دارد، جایی که حتی رئیس کل بانک مرکزی به چاپ پول در جریان تبدیل ارز صندوق به ریال برای بودجه در دو سال گذشته اذعان داشته است.

بانک مرکزی: برای بورس پول چاپ نمی کنیم

اما با به میان آمدن موضوع برداشت ارزی و تبدیل به ریال برای بازار سرمایه بار دیگر بحث چاپ پول مطرح  و ممکن است بانک مرکزی در شرایط موجود و برای پرداخت بازار سرمایه به تسعیر ارز بدون پشتوانه حداقل در کوتاه مدت دست بزند و بار دیگر جریان تورم و آثار آن پیش بیاید، با این حال  بانک مرکزی بعد از اعلام تصمیم برای فروش این ۲۰۰ میلیون دلار طی اطلاعیه ای اعلام کرد که در این رابطه  اقدام به تسعیر منابع غیرقابل دسترس صندوق توسعه ملی که به معنای چاپ پول باشد نخواهد کرد.

بر این اساس اگر قرار باشد بانک مرکزی به چاپ پول ورود نکند و با ورود منابع ارزی صندوق که سهمی سالانه از محل فروش نفت است اقدام کند، این فرایند تدریجی و ممکن است در چند ماه اتفاق بیفتد و هر زمان که ارزی از صندوق در اختیار بانک باشد، تبدیل به ریال کرده و به صندوق تثبیت بازار اختصاص دهد. به هر صورت اینطور نیست که هر ارزی که به صندوق وارد می‌شود، تمام اولویت صندوق توسعه بازار باشد و باید پیش بینی‌های صورت گرفته در بخش های دیگر نیز تامین شود.

حواشی ارزهای صندوق جدید نیست

این ماجرای جدیدی نیست و پیش از این و در سال گذشته و با صدور مجوز مقام معظم رهبری برای برداشت یک میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای هزینه های کرونا، مدت ها تزریق تدریجی منابع، چالشی بین دستگاه های مربوطه از جمله وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی بود.

همچنین تبدیل ارزهای صندوق توسعه ملی در قانون بودجه برای جبران کسری بودجه از سوی رئیس کل بانک مرکزی مطرح بود که موجب استقراض از این بانک و به نوعی چاپ پول و در نهایت افزایش نقدینگی و تورم شده بود که آن نیز مدت‌ها مورد بحث بین سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی قرار داشت.

به گزارش ایسنا، صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۹۰ تاسیس شد و سالانه سهمی از منابع ناشی از فروش نفت و فرآورده‌های آن به این صندوق واریز می شود تا محلی برای ذخیره نسل‌های آینده و همچنین بکارگیری منابع جهت توسعه اقتصادی کشور باشد و در این بین دولت سهمی برای استفاده از ذخایر نفتی صندوق ندارد، با این حال طی این سال‌ها اغلب موارد دولت با کاهش درآمدهای نفتی نسبت به دریافت مجوز برای پرداخت حداقلی سهم صندوق و استفاده از آن دست زده است، در عین حال که هرجا هزینه سنگینی متوجه دولت بوده از جمله سیل و یا کرونا برداشت از صندوق در دستور کار بوده است. 

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

«معجزه آبخیزداری» |ضرورت رویکرد سیستمی در بخش کشاورزی/ نقش آبخیزداری در جهش تولید چیست؟

 «معجزه آبخیزداری» |ضرورت رویکرد سیستمی در بخش کشاورزی/ نقش آبخیزداری در جهش تولید چیست؟
2021-05-11T08:39:55+04:30
رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی با ضروری دانستن رویکرد سیستمی به مسائل کشاورزی گفت: نمی توان آبخیزداری را در جهش تولید نادیده گرفت.

نامه ۴۴ دادستان کل آمریکا برای توقف اینستاگرام کودکان

نامه ۴۴ دادستان کل آمریکا برای توقف اینستاگرام کودکان
2021-05-11T07:30:01+04:30
چهل و چهار دادستان کل ایالتی آمریکا از مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک خواستند از طرح ساخت نسخه ویژه اینستاگرام برای کودکان دست بکشد. ...

ریزش دوج کوین با وجود حمایت مجدد ایلان ماسک

ریزش دوج کوین با وجود حمایت مجدد ایلان ماسک
2021-05-11T07:30:00+04:30
دوج کوین نتوانست مقاومت ۰.۵ دلاری خود را حفظ کند.

دنبال پول هستیم نه خرابکاری!

دنبال پول هستیم نه خرابکاری!
2021-05-11T07:30:00+04:30
گروهی از خلافکاران سایبری که مسئول حمله باج افزاری به بزرگترین شبکه خط لوله بنزین آمریکا هستند، اعلام کردند تنها می خواهند پول به دست بیاورند و دنبال مختل کر...

نرخ بیکاری ترکیه بلاخره کم شد

نرخ بیکاری ترکیه بلاخره کم شد
2021-05-11T07:29:59+04:30
پس از چهار ماه افزایش متوالی، نرخ بیکاری ترکیه به نزدیکی ۱۳ درصد کاهش یافت.

استفاده هفت تولیدکننده چینی محصولات اپل از کارگران اجباری

استفاده هفت تولیدکننده چینی محصولات اپل از کارگران اجباری
2021-05-11T07:29:59+04:30
یافته های یک تحقیقات حاکی از آن است که هفت شرکت چینی تولیدکننده محصولات اپل از کارگران اجباری استفاده می کنند.

سردرگمی معامله گران بورسی جهان

سردرگمی معامله گران بورسی جهان
2021-05-11T07:29:58+04:30
بیم و امید نسبت به زمان احیای اقتصادی باعث سردرگمی معامله گران بورسی شده است.

یوان مچ دلار را خواباند

یوان مچ دلار را خواباند
2021-05-11T07:29:58+04:30
ارزش یوان مقابل دلار به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۸ تا به حال رسید.

اختلاف ٦.٢ میلیون تنی آمار تولید و مصرف در فولاد صحت ندارد

اختلاف ٦.٢ میلیون تنی آمار تولید و مصرف در فولاد صحت ندارد
2021-05-11T07:29:57+04:30
سرپرست معاونت معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرد که اختلاف٦.٢ میلیون تنی آمار تولید و مصرف در فولاد صحت ندارد. ...

چند راهکار برای کاهش قیمت گوشت

چند راهکار برای کاهش قیمت گوشت
2021-05-11T07:29:57+04:30
مدیر عامل اتحادیه مرکزی دام سبک با اشاره به موانع و مصوبات غیر کارشناسی در این حوزه، چند راهکار برای کاهش قیمت دام ارائه داد.

رویارویی یک عرضه اولیه با بازار قرمز بورس!

رویارویی یک عرضه اولیه با بازار قرمز بورس!
2021-05-11T07:29:57+04:30
سهامداران بورسی درحالی قرار است روز آینده بعد از مدت ها شاهد یک عرضه اولیه در بازار فرابورس باشند که بازار سرمایه روزهای پرچالشی را پشت سر می گذارد و فشار عر...

وضعیت سفرهای مردم در ممنوعیت کرونایی جدید+ جزییات

وضعیت سفرهای مردم در ممنوعیت کرونایی جدید+ جزییات
2021-05-11T07:29:56+04:30
بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از ساعت ۱۲ امروز تا شنبه آینده ممنوعیت تردد بین استانی اجرا شده و همه ورودی و خروجی شهرها و استان‌های مختلف کنترل می‌ش...

شرط و شروطی برای بازگشت خارجی ها به بازار لوازم خانگی

شرط و شروطی برای بازگشت خارجی ها به بازار لوازم خانگی
2021-05-11T07:29:56+04:30
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی معتقد است تعامل با کشورها و برندهای خارجی در مجموع مفید است، اما با رعایت سه شرط که اولین و مهم‌ترین آن ممنوعیت پنج ساله واردات ...

خطر شوک جدید ارزی با لغو تحریم‌ها!

خطر شوک جدید ارزی با لغو تحریم‌ها!
2021-05-11T07:29:55+04:30
رییس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید در صورت کنار رفتن تحریم‌ها، نحوه مدیریت بازار ارز از سوی دولت اهمیت بسیار زیادی در آینده اقتصادی کشور دارد. ...

امضای ۴ قرارداد تولید بار اول تجهیزات فناورانه بنادر کشور

امضای ۴ قرارداد تولید بار اول تجهیزات فناورانه بنادر کشور
2021-05-10T20:40:02+04:30
با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، ۴ قرارداد تولید بار اول تجهیزات فناورانه الکترونیکی و مخابراتی بنادر کشور با شرکت‌های دانش بنیان امضا شد.

هیچ فولادی گم نشده است

هیچ فولادی گم نشده است
2021-05-10T18:53:16+04:30
سرپرست معاونت معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: هیچ فولادی گم نشده و رقم ۲.۶ میلیون تن اعلام شده درباره اختلاف آمار تولید و مصرف صحیح نیست.

۱۵ میلیارد دلار ارز کشور بلوکه شده است

۱۵ میلیارد دلار ارز کشور بلوکه شده است
2021-05-10T18:26:37+04:30
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی گفت:بنابر اعلام بانک مرکزی، نزدیک به ۷ میلیارد دلار در کره جنوبی و حدود ۴ میلیارد دلار در عراق بلوکه شده که با سایر کشورها در مجموع...

واگذاری سازمان مرکزی تعاون روستایی غیرقانونی است

واگذاری سازمان مرکزی تعاون روستایی غیرقانونی است
2021-05-10T18:26:37+04:30
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: واگذاری سازمان مرکزی تعاون روستایی به بخش خصوصی کاملاً غیرقانونی است.

فهرست تولیدکنندگان فولاد مجاز به انجام صادرات اعلام شد

فهرست تولیدکنندگان فولاد مجاز به انجام صادرات اعلام شد
2021-05-10T16:53:18+04:30
مدیر صنایع فلزی وزارت صنعت فهرست واحدهای فولادی مجاز به صادرات محصولات فولادی را به سازمان توسعه تجارت اعلام کرد.

بهره برداری از طرح‌های ملی صنعت برق با اعتبار ۱۳۴۵ میلیارد تومان

بهره برداری از طرح‌های ملی صنعت برق با اعتبار ۱۳۴۵ میلیارد تومان
2021-05-10T16:53:18+04:30
طرح‌های ملی صنعت برق کشور با سرمایه‌گذاری ۱۳۴۵ میلیارد تومان فردا سه‌شنبه با حضور وزیر نیرو همزمان با هفته ششم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران به بهره‌برداری می‌رسد.

لزوم توقف انتخابات غیرقانونی مجامع سهام عدالت استانی/ پشت پرده تحرکات گسترده وزارت اقتصاد چیست؟

 لزوم توقف انتخابات غیرقانونی مجامع سهام عدالت استانی/ پشت پرده تحرکات گسترده وزارت اقتصاد چیست؟
2021-05-10T16:46:36+04:30
در حالی وزارت اقتصاد برای بار دوم بدنبال برگزاری فوری، مجامع سهام عدالت استانی است که این موضوع با واکنش برخی نهادهای نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی و ......

انتخابات غیرقانونی مجامع سهام عدالت استانی باید متوقف شود/ پشت پرده تحرکات گسترده وزارت اقتصاد چیست؟

 انتخابات غیرقانونی مجامع سهام عدالت استانی باید متوقف شود/ پشت پرده تحرکات گسترده وزارت اقتصاد چیست؟
2021-05-10T16:19:56+04:30
در حالی وزارت اقتصاد برای بار دوم بدنبال برگزاری فوری، مجامع سهام عدالت استانی است که این موضوع با واکنش برخی نهادهای نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی و ......

برگزاری انتخابات مجامع سهام عدالت استانی باید متوقف شود/ پشت پرده تحرکات گسترده وزارت اقتصاد چیست؟

 برگزاری انتخابات مجامع سهام عدالت استانی باید متوقف شود/ پشت پرده تحرکات گسترده وزارت اقتصاد چیست؟
2021-05-10T16:06:36+04:30
در حالی وزارت اقتصاد برای بار دوم بدنبال برگزاری فوری، مجامع سهام عدالت استانی است که این موضوع با واکنش برخی نهادهای نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی و ......

کمبود نقدینگی، مهم‌ترین دلیل رکود واحدهای صنعتی

کمبود نقدینگی، مهم‌ترین دلیل رکود واحدهای صنعتی
2021-05-10T15:09:58+04:30
تا پایان سال گدشته بیش از ۹۵۹ هزار نفر در واحدهایی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌برداری رسیدند مشغول به کار بودند، نزدیک به ۵۰ درصد کل واحدها در صنایع ...

کرونا چه بلایی بر سر ترکیه آورد؟

کرونا چه بلایی بر سر ترکیه آورد؟
2021-05-10T15:09:58+04:30
رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه می‌گوید، شیوع کرونا و کاهش تعداد مسافران و گردشگران خارجی، فشار قابل توجهی بر اقتصاد ترکیه وارد کرده است. ...

انجام تست سریع کرونا از مسافران در بندر حقانی+جزییات

انجام تست سریع کرونا از مسافران در بندر حقانی+جزییات
2021-05-10T15:09:57+04:30
مسئول هماهنگی مقابله با کرونا در سازمان بنادر و دریانوردی از انجام تست سریع کرونا در پایانه مسافری دریایی شهیدحقانی به عنوان قطب مسافری دریایی کشور خبر داد و...

سکوت تلخ شورای رقابت/ حاشیه‌روی با زامیاد!

سکوت تلخ شورای رقابت/ حاشیه‌روی با زامیاد!
2021-05-10T15:09:57+04:30
شورای رقابت که تا پیش از این ذوق زده از برگشت به قیمت گذاری خودرو بود و از عملکرد خود دفاع می کرد، این روزها با صدور دستورالعمل جدید برای افزایش قیمت خودرو و...

حمله سایبری به خط لوله آمریکا توسط یک باند تبهکار انجام شده است؟

 حمله سایبری به خط لوله آمریکا توسط یک باند تبهکار انجام شده است؟
2021-05-10T15:13:17+04:30
حمله سایبری به بزرگترین خط لوله انتقال سوخت در آمریکا آسیب پذیری زیرساخت های مهم انرژی این کشور در برابر حملات هکری را بیش از پیش آشکار کرده است.

ورقهای فولادی ۱۵ درصد گران شد

 ورقهای فولادی ۱۵ درصد گران شد
2021-05-10T15:13:17+04:30
باوجود کاهش نرخ ارز قیمت ورق متاثر از قیمتهای جهانی ۱۰ تا ۱۵ درصد گران شد.

دلار به کانال ٢١ هزار تومانی بازگشت/ نرخ روی ٢١۶۶١ تومان ایستاد

دلار به کانال ٢١ هزار تومانی بازگشت/ نرخ روی ٢١۶۶١ تومان ایستاد
2021-05-10T14:39:58+04:30
قیمت دلار آمریکا (اسکناس) در میانه معاملات امروز دوشنبه ٢٠ اردیبهشت ١۴٠٠ در صرافی های بانکی برای خرید ٢١ هزار و ٢٣٢ و برای فروش ٢١ هزار و ۶۶١ تومان رسید.
X فیلم جدید کلیپ جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)