میرنیوز

حواشی، هزینه و موانع "تولید" در مبادی ورودی

حواشی، هزینه و موانع "تولید" در مبادی ورودی 2021-03-26T12:56:38+04:30

به گزارش ایسنا، اعلام مقام معظم رهبری درباه  نام گذاری سال ۱۴۰۰ تحت عنوان  "تولید، پشتیبانی ها و موانع زدایی ها" و تاکید ایشان بر ایجاد شرایط برای  تشویق به سرمایه گذاری در تولید و ممانعت از افزایش هزینه تولید در حالی صورت گرفت که در بخش های مختلف چالش های جدی مقابل بخش های تولیدی قرار دارد که بخش واردات اقلام مربوط به تولید از جمله آنهاست.

دپوی میلیونی و مصوباتی که به بن بست می خورد

در گزارش های اعلامی از واردات و دپوی کالا در گمرک و بنادر همواره بخش عمده ای به مواد اولیه، کالای واسطه‌ای و ماشین آلات و تجهیزات مرتبط با تولید اختصاص دارد؛ به طوری که آخرین گزارش گمرک ایران حاکی از آن است که در سال گذشته حدود  ۳۳ میلیون تن به ارزش ۳۸ میلیارد دلار واردات صورت گرفته که ۱۰ میلیون تن آن  به ارزشی بالغ بر ۲۶ میلیارد دلار کالاهای غیراساسی بوده و از این میزان بیش از ۸.۵  میلیون تن مربوط به تولید است. همچنین موجودی کالاهای کانتینری در گمرک و بنادر بیش از ۶۰ هزار دستگاه و میزان موجودی کالاهای غیرکانتینری غیراساسی معادل  سه میلیون تن است که برآورد گمرک نشان می دهد بیش از ۸۵ درصد این کالاها مرتبط با تولید است.

دپو کالا اعم از اساسی و غیراساسی و تولیدی و موانع پیش روی ترخیص آن همواره از چالش های تجاری بوده و به ویژه از سال ۱۳۹۷ با تغییر و تحولات ارزی تشدید شد، در هر صورت جریان تا جایی پیش رفت که در آبان ماه سال قبل طی مصوبات  ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و ستاد تنظیم بازار،   رفع موانع ترخیص کالا که در اهم آن حل و فصل مشکلات ارزی قرار داشت در دستور کار قرارگرفت، بر این اساس مقرر شد بانک مرکزی تامین ارز ترجیحی کالاهای اساسی فاقد اسناد مالکیت، با اولویت اعلامی وزارت صمت را انجام و نسبت به صدور اعلامیه تامین ارز برای کالاهای اساسی اعتباری با تعهد سه ماهه از زمان ترخیص کالا از گمرک (جهت تأمین ارز ترجیحی) اقدام کند.

همچنین مقرر شد کالاهای اساسی و کالاهای ضروری مورد نیاز واحدهای تولیدی با تشخیص و اعلام وزارت صمت دارای قبض انبار تا ۱۰ آبانماه ۹۹، بدون الزام به کدرهگیری بانک مرکزی، از گمرکات ترخیص شوند؛ به گونه ای که از تاریخ ۱۰ آبان به بعد واردکنندگان بتوانند از رویه های بانکی (ارز نیما)، واردات در مقابل صادرات، برای پروانه های صادراتی سال ۱۳۹۸ به بعد، ارز اشخاص، از طریق سامانه جامع تجارت (کنترل توسط صمت و بانک مرکزی) استفاده کنند. از سویی گمرک ایران نسبت به ترخیص درصدی کالاهای اساسی و نهاده های تولید تا سقف ۹۰ درصد که در صف تخصیص یا تامین ارز بانکی باشند اقدام کند.

مانع همچنان پابرجاست

با این حال همچنان چالش های ترخیص و واردات کالا در مبادی ورودی پابرجاست؛ به گونه ای که معاون فنی گمرک ایران می گوید در آنچه موجب شد شعار «جهش تولید» در سال ۱۳۹۹ کامل محقق نشود، عوامل مختلفی دخیل بوده است، در اظهارات وی اشاره شده علی رغم اینکه در تیرماه سال قبل، تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مبنی بر ترخیص نهاده های تولید بدون کدرهگیری بانک  ابلاغ شد این مصوبات در اجرا با چالش های جدی مواجه بود. همچنین از مرداد ماه سال ۱۳۹۹، عملا اجازه ترخیص درصدی موارد مرتبط با تولید از گمرک سلب شد و این سازمان نتوانسته حتی درصدی از کالاهای متعلق به واحدهای تولیدی را ترخیص کند و در این مقطع زمانی، بسیاری از شرکت های تولیدی با کمبود مواد اولیه مواجه شدند. از سویی  در مهرماه تصمیمات سفر معاون اول محترم ریاست جمهوری به هرمزگان ابلاغ شد ولی  این تصمیمات نیز در اجرا با مشکل جدی مواجه شده است.  

به گفته ارونقی از اواسط آبان ماه نیز با پیشنهاد گمرک ایران مبنی بر صدور مجوز ترخیص ۹۰ درصدی اقلام واحدهای تولیدی و تصویب در ستاد تنظیم بازار عملا شرکت های تولیدی توانستند قسمت اعظم مواد اولیه و تجهیزات خود را از گمرکات ترخیص کنند.

ایستایی از کجاست؟

 این همه جریان واردات و ترخیص نیست و ایستایی کالا ادامه دارد، روندی که در آن هریک از سازمان های مربوطه به ویژه وزارت صمت به عنوان صادر کننده مجوز واردات و یا بانک مرکزی به عنوان مرجع تامین و تائید کننده ارز و یا سازمان ملی استاندارد و گمرک به عنوان نهاد مجری دخیل هستند و عدم هماهنگی بین دستگاه ها بر معضلات موجود افزوده است.

اعلام معاون فنی گمرک ایران در رابطه با موانع و عوامل ایستایی کالا در گمرک و بنادر بر این تاکید دارد که انقضاء مهلت اعتبار ثبت سفارش جهت اظهار کالا به گمرک، عدم تمکن مالی صاحب کالا جهت پرداخت حقوق ورودی در هنگام اظهار کالا به گمرک، معطلی صاحبان کالا در صف تخصیص و تأمین ارز بانکی، عدم تمکن مالی صاحب کالا و قطعی سامانه های مرتبط با انجام تشریفات گمرکی و صدور مجوزهای قانونی و مقرراتی از مهمترین دلایل ایستایی های موجود در انجام تشریفات گمرکی و ترخیص فوری اقلام مرتبط با تولید از گمرکات است.

تولید گران می شود

اما در کنار موانع موجود در واردات کالا، برخی مصوبات به افزایش هزینه ها منتهی شده که افزایش تعرفه ها و حقوق ورودی گمرکی در اهم آن قرار دارد، در همین رابطه اخیر جریان تغییر نرخ ارز محاسبه حقوق ورودی در قانون بودجه  مورد توجه بوده است که طی آن نرخ ارز از ۴۲۰۰ به نرخ نزدیک به بازار یعنی حدود ۲۵ هزار تومان افزایش یافته است که خود موجب افزایش هزینه واردات می شود و اقلام تولید را نیز در بر می گیرد، در نهایت افزایش هزینه اقلام واردات تولید می تواند به افزایش هزینه محصولات تولیدی نیز منتهی شود.   

پیشنهادات برای رفع موانع و پشتیبانی از تولید

در رابطه با اینکه در شرایط  موجود چه اقداماتی برای رفع مسایل ضروری است موضوعی است که معاون فنی گمرک ایران می گوید که لازم است نهاده های تولید با ثبت سفارش تاریخ منقضی، امکان اظهار به گمرک داشته باشند، پرداخت حقوق ورودی برای واحدهای تولیدی از ابتدای مرحله اظهار حذف و به انتها منتقل شود. همچنین؛ رویه های «واردات در مقابل صادرات» و «واردات با ارز متقاضی» برای نهاده های تولید اجرایی شود، ترخیص ۹۰ نهاده های تولید تا صدور کدرهگیری بانک ظرف ۲۴ ساعت از گمرک انجام شود.

به گفته ارونقی لازم است سوابق تعیین ماهیت نهاده های تولید تا ۶ ماه مورد پذیرش گمرک قرار گیرد، تعیین ماهیت نهاده های تولید به آزمایشگاه های مورد تائید استاندارد واگذار شود، کارشناسان مجازی از بررسی اظهارنامه های تولیدی حذف شده یا محلی شوند. همچنین درصورت بروز تفاوت ارزش برای نهاده های تولید، کالا ترخیص و بررسی موضوع به بعد از ترخیص محول شود و یا درصورت قرارگرفتن ردیف تعرفه استنباطی گمرک در گروه های تولیدی، نیاز به ویرایش ثبت سفارش نباشد. همچنین  برای پرداخت حقوق ورودی نهاده های تولید، ضمانت نامه و ترخیص نسیه اجرایی شود، مالیات بر ارزش افزوده نهاده های تولید، به صورت ضمانتنامه بانکی دریافت شودف قطعی سامانه ها و سایر ایستایی ها مانع ترخیص نهاده های تولید نبوده و صدور حکم برای ترخیص این اقلام نهادینه شود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)