میرنیوز
به گزارش ایسنا، گزارش منتشره از سوی گروه پابلیک سیتیزن نشان داد آمازون هزینه برای لابی را در فاصله سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ به میزان ۳۰ درصد افزایش داد و به ۱۸.۷ میلیون دلار رساند. هزینه لابی فیس بوک هم در همین مدت با ۵۶ درصد افزایش، به ۱۹.۶ میلیون دلار رسید.
طبق اسنادی که از سوی اکسون موبیل ارایه شده است، این شرکت ۸.۶۹ میلیون دلار برای لابی در سال ۲۰۲۰ هزینه کرد در حالی که شرکت فیلیپ موریس ۶.۹۵ میلیون دلار هزینه کرد.
گزارش پابلیک سیتیزن به بررسی تاثیرگذاری چهار غول فناوری شامل گوگل، آمازون، فیس بوک و اپل روی رگولاتورها و قانونگذاران آمریکا از طریق لابی و کمکهای مالی پرداخت و اعلام کرد اساس تاثیرگذاری غولهای فناوری، تیمهای لابی کننده آنها هستند که با استفاده از کمکهای مالی به کمپینها، روابط موجود و تجارب گذشته، به تغییر سیاست به نفع خود می پردازند.
کمیته های اقدام سیاسی، کارمندان و لابیستهای غولهای فناوری در سیکل انتخابات ۲۰۲۰ بیش از ۳۳ درصد کمک مالی بیشتر در مقایسه با سیکل سال ۲۰۱۸ انجام دادند. غولهای فناوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ حدود ۳.۲ میلیون دلار به اعضای کنگره دادند که به دنبال ساماندهی فعالیت غولهای فناوری به خصوص در زمینه مسائل ضد انحصارطلبی و حریم خصوصی بودند.
با این حال فیس بوک در ژانویه به روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد مقررات اینترنت باید به روزرسانی شوند و این شرکت از مقررات جدیدی که به واقعیتهای کنونی فضای آنلاین می پردازند، حمایت می کند.
سخنگوی آمازون هم به وال استریت ژورنال گفت تیم واشنگتن دی سی این شرکت به حمایت از مسائلی که برای سیاستگذاران، مشتریان و کارمندان اهمیت دارند، متمرکز شده است.
طبق این گزارش، غولهای فناوری کمکهای مالی خود را به قانونگذاران در کمیته قضایی مجلس، کمیته بازرگانی و انرژی مجلس، کمیته سنا در زمینه قضایی و کمیته سنا در زمینه تجارت، علوم و فناوری هدایت کردند. تقریبا ۹۴ درصد از اعضای این کمیته ها از غولهای فناوری یا لابیستهای آنها در سال ۲۰۲۰ پول دریافت کرده اند.
بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، هر چهار شرکت فناوری از سوی رگولاتورها و قانونگذاران در زمینه مسائل ضد انحصارطلبی زیر ذره بین قرار گرفته اند که منجر به تحقیقات در زمینه انحصار بازار از سوی این شرکتها به نفع خودشان شده است. شرکتهای رسانه اجتماعی هم به دلیل این که اجازه داده اند پلتفرمهایشان برای انتشار اطلاعات نادرست در دوران پاندمی و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و کشورهای دیگر مورد استفاده قرار گیرند، هدف انتقاد قرار گرفته اند.
اوایل امسال روزنامه وال استریت ژورنال تحلیلی را منتشر کرده بود که بر اساس آن، فیس بوک و آمازون در سال ۲۰۲۰ بیشترین هزینه را برای لابی انجام داده بودند. هزینه لابی فیس بوک ۱۸ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ و هزینه لابی آمازون ۱۱ درصد افزایش داشت.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
همتی: دولت مصمم به حذف رانت و کاهش کسری بودجه است
چالوس مسدود است، تردد از محورهای هراز و فیروزکوه انجام شود
وزیر صمت: افزایش قیمت خودرو نصف آن چیزی است که مصوب شده بود
بازنگری در بخشنامه توقف قسط بندی حقوق دولتی معادن
عدم ترخیص درصدی کالا از گمرکات منجر به رسوب کالاها شد
ممنوعیت ورود پسته ایران از دستور کار اتحادیه اروپا خارج شد
امروز در شرق، شمالشرق و ارتفاعات مرکزی زاگرس بارش پراکنده است
وزیر صمت: گران شدن خودرو مصوبه دولت قبل بود، ما اجرا کردیم
قیمت جدید محصولات ایران خودرو اعلام شد+ جدول
همتی: بانکها به اجرای برنامههای تحولی اهتمام ورزند
رشد اقتصادی نیمه اول امسال مثبت بود
افزایش سرعت قطارهای باری حامل واگنهای خالی به ۸۰ کیلومتر در ساعت
همتی: مدیرانعامل بانکها به اجرای برنامههای تحولی اهتمام ورزند
رشد اقتصادی ۸درصد حداقل به ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه ثابت نیاز دارد
زمینخواری با پنجره واحد مدیریت زمین متوقف میشود؟
بارش برف و باران از روز یکشنبه آغاز میشود
نرخ تورم سالانه آبان ماه خانوارهای کشور ۳۳.۱ درصد اعلام شد
تسریع در احداث مسیر ریلی شلمچه - بصره
تعرفه گاز برای مشترکان پر مصرف افزایش یافت
بیمه محصولات کشاورزی در اجرای حمایت از کشاورزان ضروری است
دستورالعمل معاملات بازار ارز تجاری مرکز مبادله ارز و طلا ابلاغ شد
امروز اول آذر سکه در بازار طلا ۵۲میلیون و ۶۳۰هزار تومان معامله شد
آزادراه تهران-شمال و محور چالوس تا شنبه سوم آذر مسدود است
قیمت هر بشکه نفت خام ۱۰ سنت افزایش یافت
یارانه آبان ماه کی واریز می شود؟
کشف فرار مالیاتی یک رستوران در غرب تهران
پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری از مرز ۱۷۳ همت گذشت
بنگاه داری بانکها موجب آسیب رسیدن به بازار مسکن خواهد شد
فردا رگبار پراکنده در ارتفاعات نوارشرقی کشور
ورود ۳۵۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر به شبکه سراسری تا اوج بارسال آینده