میرنیوز

«معجزه آبخیزداری»| باغ قرآنی؛ بهترین راه مقابله با چالش های زیست محیطی/اثرات زیبانبار کاشت درختان غیرمثمر مضر چیست؟

 «معجزه آبخیزداری»| باغ قرآنی؛ بهترین راه مقابله با چالش های زیست محیطی/اثرات زیبانبار کاشت درختان غیرمثمر مضر چیست؟ 2021-03-15T11:39:53+03:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ کاشت درختان مثمر از جمله مسائلی است که در چند سال مدنظر مقام معظم رهبری قرار گرفته است و از سال 1395 ایشان در ایام هفته درختکاری، درخت مثمر می کارند. درباره اهمیت و ضرورت کاشت درختان مثمر گفتگویی تفصیلی با «نرگس سادات مجتهد نجفی» از محققین و پژوهشگران محیط زیست و منابع طبیعی حوزه علمیه قم و مولف کتاب «اقتصاد مقاوم تر، محیط سالم تر با کاشت درختان باثمر» انجام دادیم. اهم مطالبی که در این گفتگو بدان اشاره شد به شرح زیر است:

در اینجا نظر مخاطبان را به گفتگوی تفصیلی با نرگس سادات نجفی جلب می نماییم:

تسنیم: یکی از مسائلی که در چند سال اخیر مقام معظم رهبری بدان توصیه کرده اند، کاشت درختان مثمر است، با توجه به اینکه درختکاری در آبخیزداری از اهمیت فراوانی برخوردار است تحلیل سرکار عالی از کاشت درختان مثمر چیست؟

نجفی: کاشت درختان مثمر و ثمردار در آبخیزداری بسیار حائز اهمیت است و می توان آن را از زوایای مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار داد. یکی از این ابعاد و زوایا، اثرات مخرب و ویرانگر گونه های گیاهی غیرمثمر است. برخلاف تصور رایج که گفته می شود همه درختان، مفید هستند، در حال حاضر تحقیقات انجام شده در دنیا نشان داده است که امکان دارد گونه های گیاهی مضر هم داشته باشیم و به همین خاطر کنگره آمریکا در این باره قانون وضع کرده است و ارتش آمریکا نیز ملزم با مقابله با گیاهان مضر شده است. متاسفانه این گونه های گیاهی مضر از دهه 80 و 90 به صورت گسترده وارد ایران شده است و برخی مناطق ایران به خصوص استان خوزستان را دچار مشکل کرده است و با وجود مقابله گسترده با این معضل زیست محیطی، موفقیت چندانی حاصل نشده است.

تسنیم: اثرات مخرب و زیانبار کاشت درختان غیرمثمر به خصوص از نوع وارداتی آن چیست؟

نجفی: کاشت درختان غیرمثمر اثرات متعدد زیست محیطی به دنبال داشته است که از جمله اثرات مخرب زیست محیطی آن می توان به آلوده ساختن هوا و اختلال در دستگاه تنفسی اشاره کرد. کاشتن درختانی غیرمثمر و مضر مثل کهور آمریکایی در استان خوزستان باعث شده است در سال های اخیر شاهد مراجعات گسترده مردم خوزستان به بیمارستان ها و مراکز خدمات درمانی به دلیل اختلال در دستگاه تنفسی همزمان با بارش باران در فصل پاییز و زمستان باشیم که دلیل این پدیده طبق تحقیقاتی که به عمل آمده است، همین درختان غیرمثمر مثل کنوکارپوس یا کهور آمریکایی بوده است.

همچنین این گونه های گیاهی باعث وقوع سیل های مخرب خواهد شد؛ کاشت گسترده این گیاهان در استان خوزستان باعث شده است که با بارش اندکی باران شاهد آبگرفتگی و زیر آب رفتن شهرهای استان خوزستان باشیم و این بدان علت است که این درختان باعث می شوند که زمین سفت شود و از آنجا که این درختان اجازه رویش گیاهی را نمی دهند، میزان نفوذپذیری آب به درون زمین کاهش یابد و رواناب در سطح شهر جاری شود. این در حالی است که درختان مثمر مثل نخل به راحتی اجازه می دهند که گونه های دیگر در کنارشان رشد کنند که این مساله باعث می شود به آسانی آب در دل زمین نفوذ کند و سفره های زیرزمینی را تغذیه کند. همچنین کاشت درختان غیرمثمر باعث می شود که جانداران و گیاهان دیگر به علت سمی بودن این درختان نمی توانند از این درختان تغذیه شوند، نابود می شوند و این باعث اختلال در نظام طبیعت می شود.

یکی دیگر از مضرات درختان غیرمثمر خزان زودرس این درختان است و بنده با تحقیق میدانی که از چهار گوشه کشور داشتم برایم ثابت شد که درختان بی ثمر مثل چنار، عرعر، زبان گنجشت و غیره دارای خزان زودرس هستند. متاسفانه در حال حاضر به طور گسترده درختان غیرمثمر مثل کهور آمریکایی برای مقابله با بیابانزایی مورد استفاده واقع می شود که باید جلوی آن گرفته شود.

تسنیم: آیا نتایج زیانبار کاشت درختان غیرمثمر در سایر کشورها به خصوص کشورهای پیشرفته به اثبات رسیده است؟

نجفی: بله همین طور است؛ تحقیقات متعددی که در کشورهایی مثل آمریکا و استرالیا انجام شده است نشان می دهد علت وقوع آتش سوزی های گسترده در جنگل های این کشورها، کاشت درختان غیرمثمر مثل اوکالیپتوس بوده است. مثال دیگر مقابله دولت آلمان با درخت غیرمثمر عرعر است. درخت مهاجم عرعر با تهاجم وسیع به راه آهن شهری آلمان همه ساله خسارات زیادی وارد می کند و دولت آلمان ناچار است همه ساله برای مبارزه با عرعر هر هکتار 5 میلیون یورو هزینه کند و سالی دو بار با روش حرارتی و شیمیایی عرعرها را از بین ببرد اما موفق نمی شود باز عرعرها رشد می کنند.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

تسنیم: برای مقابله با این معضلات و مشکلات چه راه حلی پیشنهاد می کنید؟

نجفی: بهترین راه مقابله با این مشکلات، توجه ویژه به باغ قرآنی است که در کتاب اقتصاد مقاوم­ تر، محیط سالم تر به تفصیل بدان پرداخته ایم. باغ قرآنی از کمترین فضا مثل آپارتمان، باغچه ها و پشت بام منازل، مزرعه های کوچک، زیرزمین منازل، خیابان های شهرها و غیره شروع می شود و تا فضاهای بسیار بزرگ مثل مزرعه های بزرگ، جنگل های انبوه و مرتع زارهای بزرگ ادامه می یابد. ما باید در این فضاها با الهام  گرفتن از قرآن کریم، درختان و سبزیجاتی که در آیات متعدد قرآن کریم آمده است، بکاریم و برای شروع می توان از فضاهای یاد شده در منازل، ادارات و دانشگاه ها شروع کرد. کاشتن این درختان در این گونه فضاها نه تنها زمینه باعث اشتغال و تولید را فراهم می کند بلکه موجب نشاط و سرزندگی خواهد شد و در این صورت با افسردگی و استرس و فشارهای روحی نیز مقابله خواهد شد.  همچنین این سیاست می تواند راهکار موثری برای تأمین امنیت غذایی و رفع گرسنگی افراد محروم و تهیدست جامعه باشد و این مساله ای است که در کشورهای مختلف دنیا مدنظر قرار گرفته است.

تسنیم: آیا ایده باغ قرآنی و کاشت درختان مثمر در آموزه های دینی و سیره علما وجود دارد؟

نجفی: بله در آیات و روایات متعدد قرآن کریم، توصیه و تاکید به کاشتن درختان مثمر میوه شده است و در سنت و سیره اهل بیت علیهم السلام نیز این مساله وجود داشته است؛ مثلا امیرالمومنین باغستان های میوه زیادی احداث کردند و آن را وقف کردند. در زمان معاصر نیز علما به کاشتن درختان مثمر و اقسام سبزیجات بسیاری تاکید داشتند و حتی برخی از آنها اجازه نمی دادند بجز درخت میوه، درختی دیگر کاشته بشود.

تسنیم: آیا ایده باغ های قرآنی و کاشت درختان مثمر در کشورهای مختلف پیاده سازی شده است؟

نجفی: بله هم در کشورهای اسلامی و هم در کشورهای غربی، کاشت درختان مثمر مدنظر مسئولان قرار گرفته است. در کشورهای اسلامی مثل عراق، الجزائر، مصر و غیره طرح باغ های قرآنی و کاشتن درختان مثمر انجام شده است و برای نمونه در کشور مصر قرار است 50 میلیون اصله درخت مثمر به جای درختان غیرمثمر کاشته شود. در این باره رئیس گروه «اتحادیه تنمیه مصر» اعلام کرده است که هدف ما تبدیل جمیع درختان زینتی غیرمثمر که در سراسر خیابان ها و میادین وجود دارد با درختان مثمر میوه برای تحقق فایده اقتصادی است. در کشورهای غربی مثل آمریکا و کانادا، کاشتن درختان مثمر به مطالبه مردمی تبدیل شده است. در حال حاضر بخش عمده ای از جنگل های آمازون درختان میوه هستند و کارشناسان معتقدند بارش باران آن مناطق بخاطر وجود همین جنگل ها است و همچنین در کاخ ورسای فرانسه انواع گلابی یافت می شود.

تسنیم: در داخل کشور چطور؟

نجفی: متاسفانه باید گفت در گذشته به کاشتن درختان میوه اهتمام بسیار وجود داشت؛ مثلا همین تهران که قبلا انارستان بوده است و طبق توصیف گردشگران و جهانگردان از هزار سال پیش، تهران دارای بهترین انار دنیا بوده است ولی امروز متاسفانه الان دیگر اناری در تهران وجود ندارد. در این باره فیلمی نیز به همین عنوان تهران انار ندارد ساخته شده است که به این حقیقت تلخ اشاره دارد. البته در برخی شهرهای ایران از قدیم الایام به کاشت درختان میوه اهتمام داشته اند؛ برای نمونه شیراز که از قدیم در خیابان های این شهر درخت نارنج کاشته می شده است و همچنین در سال های اخیر در بسیاری از خیابان های اردبیل درختان آلبالو، گیلاس، گردو و توت توسط شهرداری کاشته شده است. نمونه دیگر بوشهر و قصرشیرین است که درختان نخل در خیابان ها و بلوارهای این شهرها قرار دارد. در خیابان های شمالی ایران مثل لوشان، منجیل، رودبار نیز مملو از درختان همیشه سبز زیتون است و شهرداری این مناطق را با مزایده به مردم واگذار می کند.

تسنیم: با توجه به اینکه اقلیم و آب و هوای ایران متفاوت است به نظر شما بهترین نوع درختان میوه برای مناطق گرم و سرد کدام گونه ها است و در این مناطق اولویت با کدام درختان است؟

نجفی: در مناطق سردسیری و سردسیری معتدل تمرکز و اولویت کاشت، درخت انگور و تاکستان است و سایر میوه های سردسیری مثل زیتون، گلابی، گردو نیز می تواند کاشته شود و در مناطق گرمسیری اولویت باید درخت نخل باشد و سایر میوه های گرمسیری در این مناطق می تواند کاشت. ما معتقدیم تمام میوه هایی که نامشان در قرآن کریم آمده است می تواند در ایران کاشته شود و مثمرثمر باشد.

تسنیم: نظر شما درباره ورود دام به مراتع چیست؟

نجفی: یکی از ویژگی های باغ های قرآنی، وجود دام ها مثل گاو و گوسفند است و در آیات متعددی در قرآن کریم به این مساله اشاره شده است. مسلما طبق تحقیقات صورت گرفته ورود دام ها به مراتع موجب احیای مراتع خواهد شد زیرا که فضولات دام ها مثل کود طبیعی عمل می کند و این باعث رویش و تقویت مراتع خواهد شد. یکی دیگر از فواید ورود دام ها به مراتع، جلوگیری از آتش سوزی های وسیع و گسترده در جنگل ها و مراتع است زیرا که دام ها، کاه و کلش هایی که می تواند موجب آتش سوزی شود را می خورند و این باعث می شود جنگل ها و مراتع دچار حریق نشوند.

از وقتی که در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار دادید سپاسگذاریم.

مصاحبه از: مهدی عرفانیان

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)