میرنیوز

آخرین وضعیت طرح های انتقال آب تهران

آخرین وضعیت طرح های انتقال آب تهران 2021-03-13T12:29:57+03:30

به گزارش ایسنا، یوسف رضاپور امروز در نشستی خبری با اشاره به آخرین وضعیت طرح انتقال آب سد لار به تهران اظهار کرد: ۲۸ کیلومتر تونل برای این طرح در نظر گرفته شده که به زودی مجوز زیست محیطی اخذ می کند اما با توجه به اینکه منابع مالی محدود است، بهره برداری از این طرح ۱۵ سال طول می کشد و با اجرای این طرح ۱۶۰ میلیون متر مکعب آب می توانیم منتقل کنیم که نیاز شرق تهران جبران می شود.

وی افزود: انتقال آب از سد طالقان به تهران و البرز نیز امسال ردیف مالی گرفته است و با استفاده از این طرح در آینده می توانیم مانور بیشتری از غرب تهران برای تامین آب کلانشهر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سیاست گذاران باید به افزایش جمعیت شهر تهران توجه داشته باشند و خط قرمزهایی را برای افزایش جمعیت شهری در نظر بگیرند تصریح کرد: اگر این اتفاق نیفتد در آینده دور دچار مشکل می شویم.

وی با اشاره به طرح های عمرانی صورت گرفته در سال جاری گفت: تصفیه خانه ششم را بعد از نزدیک ۲۰ سال وارد مدار بهره برداری کردیم که به طور مستقیم می توانیم آب را از سد امیرکبیر به منطقه ۲۲ منتقل کنیم که ۱۰ برابر کیفیت آب بهتر می شود.

به گفته وی علاوه بر این توسط بخش خصوصی آبرسانی از سد ماملو به صنایع پایین دست صورت گرفت و توانستیم ۱۶.۵ کیلومتر خط آبرسانی را اجرا کنیم و در هفته اول دی ماه آب را به شهرک رساندیم.

وی با بیان اینکه سد نمرود در فیروزکوه نیز عملیاتش کاملا به اتمام رسیده است و برنامه ریزی شده که آخر فروردین یا نیمه اول اردیبهشت سال آینده افتتاح سد را داشته باشیم. البته یک مشکل در این سد داریم آن هم این است که یک روستا داخل مخزن سد می شود و روستاییان می گویند که علاوه بر پول می بایست اسکان مناسب با زیرساخت های لازم را برای ما تامین کند که باید ابتدا این شرایط مهیا شود اما از نظر خود سد فعالیت ها انجام شده و می توانیم بهره برداری اولیه را انجام دهیم اما آبگیری نهایی منوط به تخلیه روستا است.

وی با بیان اینکه این طرح حدود ۱۸ سال است که در دست اجرا قرار دارد گفت: سد نمرود جزو معدود سدهایی است که شبکه آن زودتر از سد ساخته شده است.

وی با اشاره به انتقال آب لار به کلان گفت: ۲۸ کیلومتر تونل برای این طرح در نظر گرفته شده و بیش از ۲.۵ سال این طرح متوقف بود که خوشبختانه با همکاری هایی که صورت گرفت و تعهداتی که در زمان بهره برداری برای این طرح لحاظ کردیم که خرداد، تیر و مرداد هیچ انتقالی انجام نشود این طرح امسال مجوز زیست محیطی را دریافت می کند اما ۱۵ سال دیگر وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

وی در خصوص طرح انتقال آب از تصفیه خانه جنوب تهران به دشت ورامین نیز گفت: ۲۸۰ میلیون متر مکعب پساب برای این شهر در نظر گرفته شده که ۱۰۰ درصد سرمایه گذاری آن به دست بخش خصوصی است و خط لوله ای به قطر سه متر و طول ۲۴ کیلومتر برای این طرح در نظر گرفته شده که تا کنون ۱۸ کیلومتر آن انجام شده و امکان اینکه پیمانکار بتواند تا شهریور ماه سال آینده این طرح را تمام کند وجود دارد و از نظر عملیاتی این مسئله امکان پذیر است.

کاهش ۱۱ درصدی بارش ها در تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به آخرین وضعیت بارندگی ها در تهران گفت: از ابتدای سال آبی یعنی از اول مهر ماه تا روز گذشته بر اساس ۱۲۰ ایستگاه سنجش، ۲۲۶.۶ میلیمتر بارندگی داشته ایم که این عدد نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش داشته اما نسبت به متوسط بلندمدت ۲۷ درصد مثبت بوده است.

رضاپور افزود: متاسفانه به دلیل تغییر اقلیم و افزایش دما نوع بارش ها از برف به باران تغییر کرده و پوشش برفی چندین سال است که وضعیت خوبی ندارد. به ویژه در دو سال اخیر شاهد کاهش پوشش برفی هستیم. در شرق تهران وضعیت بارش ها چندان مطلوب نبوده اما در غرب استان کیفیت بارش های نسبتا خوب بوده است.

وی با اشاره به حجم مخازن ذخیره سدهای پنج گانه تهران گفت: ۵۶۶ میلیون متر مکعب تا روز گذشته حجم مخازن ذخیره سدهای تهران بوده که این میزان نسبت به سال قبل ۶۹ میلیون متر مکعب کمتر است.

وی با بیان اینکه برای سال ۱۴۰۰ نگران چگونگی تامین آب شرب و برداشت مردم به ویژه در شهر تهران هستیم اظهار کرد: با جلساتی که از یک ماه قبل داشتیم تلاش شده تا برنامه ریزی برای جلوگیری از جیره بندی و قطعی آب صورت بگیرد تا بدون هیچ مشکلی آب بهداشتی در اختیار مردم قرار دهیم اما انتظار ما نیز این است که مردم در مصرف درست ما را همراهی کنند.

مصرف آب ایران از مصارف استاندارد جهانی فاصله دارد

وی با اشاره به افزایش مصرف آب در تهران گفت: مصرف ما از مصارف استاندارد جهانی فاصله دارد، سرانه تامین آب برای استان تهران برای هر نفر ۳۴۸ لیتر در شبانه روز است که این عدد در کشورهای پیشرفته که حتی دو تا سه برابر بیشتر از ما بارندگی دارند بسیار بیشتر است. بطوریکه این عدد در این کشورها ۱۷۰ تا ۲۲۰ لیتر در شبانه روز است. لذا انتظارها این است که تا جایی که می توانیم اصلاح الگوی مصرف را داشته باشیم.

به گفته وی منابع آبی که در اختیار ما قرار دارد یا به صورت سطحی یا بطور زیرزمینی تامین می شود. استاندارد مصرف جهانی در کلان بدین گونه است که در شرایط مطلوب ۲۰ درصد این منابع در حوزه های مختلف مورد مصرف قرار گیرد. اگر ۲۰ درصد این منابع را مصرف کنیم شاهد پایداری سرزمین و محیط زیست مطلوب هستیم. از ۲۰ تا ۴۰ درصد اگر مصرف صورت گیرد شرایط قابل تحمل خواهد بود. اگر از ۴۰ درصد عبور کند وارد تنش آبی می شویم و اگر از ۶۰ درصد مصرف افزایش یابد اصطلاحا بحران آب نامیده می شود و این در شرایطی است که در ایران مصرف بیش از ۶۰ درصد است و متوسط مصرف منابع در اختیار ما در کشور ۸۶.۷ درصد تخمین زده می شود.

وی با بیان اینکه بعد از ما کشور مصر با ۵۳ درصد مصرف قرار دارد و سپس کشورهایی همچون پاکستان، عربستان و کشورهای اطراف میزان مصرف شان ۴۳ تا ۴۵ درصد است. لذا ما از نظر استانداردهای مصرف جهانی فاصله های زیادی داریم.

به گفته وی منابع و مصارف را محاسبه کردیم و نتیجه حاصل اینگونه شد که ۸۶.۵ درصد منابع آبی استان تهران را مصرف می کنیم که اگر بخواهیم این مسئله را اصلاح کنیم باید ابتدا به عدد ۵۰ درصد برسیم که حدود یک میلیارد و ۲۸۸ میلیون متر مکعب باید از میزان مصرف فعلی کاهش دهیم که یک برنامه ۲۰ ساله است.

وی افزود: برای این مسئله سال ۱۴۰۵ را پیشنهاد داده ایم تا بتوانیم ۴۲۰ میلیون متر مکعب را در فاز اول کاهش دهیم که این کاهش مصارف با مشارکت اعضای گروه سازگاری با کم آبی تدوین شده است و ما باید شرایطی را رقم بزنیم که در آینده تامین آب برای آیندگان سخت تر از شرایط فعلی نباشد.

بررسی تخلف ۳۵۶ مورد در حریم رودخانه های استان تهران

وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه حفاظت از حریم رودخانه ها صورت گرفته است، گفت: در سال ۱۳۹۹ حدود ۴۸۰ دستور قضایی برای برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز دریافت کردیم که ۳۵۶ مورد آن اجرا شد اما میزان تخلفات بسیار بیشتر از این است که برای رسیدگی به تمام آنها نیازمند امکانات بسیاری هستیم. با این حال ۳۵۶ مورد تخریب امسال صورت گرفته که سال گذشته این عدد ۵۰۰ مورد بود و علت کاهش آن نیز وجود کرونا بود.

وی با اشاره به چاه های غیر مجاز استان تهران گفت: ۴۴ هزار حلقه چاه در استان تهران وجود دارد که ۳۳ هزار چاه غیر مجاز است و در سال جاری حدود ۱۴۰۰ حلقه چاه را مسدود کردیم.

متوسط فرونشست در تهران سالانه حدود ۲۰ سانتیمتر است

وی با بیان اینکه متوسط فرونشست در تهران سالانه حدود ۲۰ سانتیمتر است، گفت: با تقویت آبخوان ها می توانیم جلوی این فرونشست ها را بگیریم. باید گفت که بالاترین میزان فرونشست ۳۸ سانت در دشت ورامین است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای آب های زیرزمینی گفت: برنامه ریزی کرده ایم که از ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب زیرزمینی تهران ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب کمتر برداشت کنیم و بر اساس تفاهم نامه ای که با شهرداری ها داریم قرار شده ۱۴۵ میلیون متر مکعب آبی که اکنون به فضای سد اختصاص می یابد به ازای آن پساب دهیم.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای توسعه گردشگری سد در تهران گفت: شورای امنیت ملی در خصوص سدهایی که هدف تامین شرب دارند محدودیت برای تهران قائل شده است و تنها سد طالقان آن هم به صورت محدود می تواند در این راستا مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)