میرنیوز
به گزارش ایسنا، آزادراه کنار گذر جنوبی تهران (غدیر) روز گذشته با حضور رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد و میتواند طول سفر را برای وسایل نقلیه سبک تا ۹۰ دقیقه و برای وسایل نقلیه سنگین تا ۱۲۰ دقیقه کاهش دهد و یکی از ایمنترین آزادراههای کشور از نظر اصول جدید ساخت و مهندسی به شمار میرود.
همیشه یکی از بزرگترین مشکلات استانهای قزوین، البرز و تهران ترافیک سنگینی است که در میان دیر محورهای مواصلاتی در اغلب اوقات رکوردار است و مردم روزانه ساعات بسیاری را برای سفرهای بینشهری و بین استانی خود را در این گره ترافیکی بزرگ تلف میکنند.
اما آزادراه کنار گذر جنوبی تهران که غدیر نامگذاری شد از سال ۱۳۹۳ طراحی شد و ساخت آن کلید خورد اما عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و بر اساس زمانبندی اجرایی، این پروژه به موقع و پس از پنج سال تکمیل شده و به بهرهبرداری رسید.
خیراله خادمی– معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- درباره روند ساخت و بهرهبرداری این مسیر آزادراهی به ایسنا گفت: آزادراه کنارگذر جنوب تهران از جمله طرحهای الویتدار و تعریف شده در قالب طرحهای جهش تولید بود و میتوان از آن به عنوان یک ابر پروژه عمرانی نام برد. چرا که دو استان تهران و البرز را از مشکل و معضل همیشگی ترافیک عبوری نجات میدهد.
وی با اشاره به اینکه افتتاح آزادراه غدیر میتواند طول سفر در این مسیر را تا ۸۰ دقیقه کاهش دهد، افزود: این آزادراه از آبیک در آزادراه فعلی کرج- قزوین آغاز شده و با عبور از جنوب استان البرز و تهران پس از ۱۵۸ کیلومتر به چرمشهر در آزادراه حرم تا حرم در جنوب شرقی تهران میرسد البته اگر تقاطعهای غیر همسطح و دیگر مسیرهای آن را محاسبه کنیم طول این آزادراه به ۲۲۰ کیلومتر میرسد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: آزادراه غدیر با شش باند به صورت رفتوبرگشت و دو باند به صورت اضطراری افتتاح خواهد شد و پیامدهای مثبتی مانند بهبود آلایندههای زیست محیطی در داخل شهرها، ویژگیهای مرتبط با پدافند غیر عامل عبور روزانه ۵۰ هزار وسیله نقلیه و ... را دارد.
نقشه آزادراه غدیر و ورودی و خروجیها
آزادراه غدیر دارای ۴۹ دستگاه پل در نقاط تبادلی مانند آزادراه کرج-قزوین، جاده قدیم کرج، ماهدشت-اشتهارد، اتوبان تهران-ساوه، جاده قدیم قم، اتوبان تهران-قم، قم-گرمسار است. همچنین در ۱۲ تقاطع که از روی مسیرهای مختلف عبور میکند پل احداث شده و پنج پل رودخانهای نیز داریم که البته این تعداد به ۴۹ مورد نمیرسد اما در یک منطقه ممکن است پنج پل احداث شده باشد.
یعنی اگر از غرب آزادراه غدیر و آبیک به این محور وارد شوید در کیلومتر ۴۰ به بزرگراه ماهدشت-اشتهارد میرسید که در ادامه به شهریار و بویین زهرا هم راه دارد. در ادامه به تبادل شبدری کامل اتوبان ساوه در کیلومتر ۹۰ خواهید رسید و نهایتا در کیلومتر ۱۲۰ این آزادراه جاده قدیم قم و اتوبان قم دارای تبادلات و مسیرهایی است که برخی از آنها در ادامه تکمیل خواهد شد.
این آزادراه در طول مسیر از و به محورهای مختلفی نقطه دسترسی (ورودی و خروجی) دارد. برای احداث و بهرهبرداری از آن بالغ بر ۳۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و سرمایهگذاری صورت گرفته است که اگر بخواهیم آن را بر اساس ارزش روز محاسبه کنیم به ۷۰۰۰ میلیارد تومان میرسد. از این میزان ۳۰ درصد از سوی دولت پرداخت شده و ۷۰ درصد نیز قرارگاه خاتم الانبیاء سرمایهگذاری کرده است.
جانمایی عوارضیها و نرخ عوارض
بر اساس مصوبات اعلام شده نرخ عوارض در این آزادراه برای خودروهای سواری ۲۵ هزار تومان، وانت ۳۰ هزار تومان، مینی بوس ۲۵ هزار تومان، اتوبوس ۳۵ هزار تومان، کامیون دو محور ۵۰ هزار تومان، کامیون سه محور ۶۵ هزار تومان و تریلی ۸۰ هزار تومان تعیین شده است. البته بر خلاف برآوردهای صورت گرفته فعلا این عوارض به صورت دستی دریافت و پرداخت میشود اما مقرر شده تا در ادامه و با نصب تجهیزات مورد نیاز الکترونیکی شود.
در این محور آزادراهی چهار ایستگاه عوارضی وجود دارد. مردم میتوانند برای استفاده از هر بخش این آزادراه تنها عوارض آن را پرداخت کنند به گونهای برای وارد شدن به این آزادراه از غرب یعنی از آبیک قزوین در ایستگاه اول (کیلومتر سیزدهم) ۷۰۰۰ تومان، در ایستگاه دوم (کیلومتر هفتاد و چهارم) ۷۰۰۰ تومان، در ایستگاه سوم (کیلومتر نود و چهارم) ۶۰۰۰ تومان و درصورتی که بخواهد از عوارضی چهارم عبور کرده و از همه طول ۱۵۸کیلومتری این آزادراه استفاده کنند ۵۰۰۰ تومان دیگر نیز باید در ایستگاه عوارضی پایانی (کیلومتر ۱۵۶) بپردازند که مجموعا به ۲۵۰۰۰ تومان میرسد.
البته پس از افتتاح این آزادراه حسن روحانی، رییس جمهوری دستور داد تا برای سه ماهه ابتدایی بهرهبرداری از این محور آزادراهی ۲۵ درصد تخفیف برای رانندگان وسایل نقلیه مختلف در نظر گرفته شود که به این ترتیب نرخ عوارض آزادراه غدیر در این بازه زمانی برای خودروهای سواری ۱۸ هزار و ۷۵۰ تومان، وانت ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، مینی بوس ۱۸ هزار ۷۵۰ تومان، اتوبوس ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان، کامیون دو محور ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان، کامیون سه محور ۴۸ هزار و ۷۵۰ تومان و تریلی ۶۰ هزار تومان خواهد بود.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
روسیه ذخایر طلای خود را خرج میکند؟
هزینه مصرف گاز صنایع بورسی اعلام شد
هواشناسی ایران ۲۹ بهمن؛ آغاز بارش برف و باران در ۲۰ استان
قیمت جهانی نفت امروز ۲۹ بهمن؛ نفت رشد کرد
هزینه رجیستری آیفونهای واردشده قبل از رفع ممنوعیت اعلام شد
فرزین: صنعت لیزینگ نیازمند توسعه است
کسری تجاری ۱.۲ هزار میلیارد دلاری آمریکا
صنعت لیزینگ در ایران توسعه پیدا نکرده است
هدفگذاری تجارت یک میلیارد دلاری ایران و قزاقستان در سال ۲۰۲۵
مشکلات رانندگان ایرانی در قزاقستان به زودی رفع میشود
بیانیه اختتامیه همایش ملی صنعت لیزینگ و تأمین مالی
تحول دیجیتال و هوشمندسازی در صنعت لیزینگ
استانداردهای گزارشگری و مدیریت شرکتهای لیزینگ
بالا بودن هزینههای سربار در حوزه لیزینگ از موانع جدی رشد این صنعت است
نرخ سود بالا و فرآیندهای پیچیده تأمین مالی دو تنگنای مهم صنعت لیزینگ
رئیس مرکز تنظیمگری بانک مرکزی: صنعت لیزینگ در ایران توسعه پیدا نکرده است
ضمانت های اجرایی قانون ساماندهی تجارت مرزی اعلام شد
توافق ایران و عربستان بر توسعه روابط اقتصادی و تسهیل فرآیندهای مالی حجاج
توافق ایران و عربستان با هدف توسعه روابط اقتصادی و مالی
هشدار هواشناسی؛ ورود موج سرد و بارش برف و باران در کشور
لیزینگ واسط بین عرضه و تقاضا است
نقش حیاتی لیزینگ در رشد اقتصادی کشور
لیزینگ واسطع بین عرضه و تقاضا است
رئیس کل بانک مرکزی: صنعت لیزینگ نیازمند توسعه است
دیدار و توافقات وزیر اقتصاد با رئیس صندوق اوپک در عربستان
تولید نفت آغاجاری در دولت چهاردهم افزایش یافت
چقدر گاز در روزهای سرد امسال به نیروگاهها تحویل شد؟
مصرف ۷۳ درصد گاز طبیعی در بخش خانگی
حضور همتی در کنفرانس چالشها و فرصتهای پیش روی اقتصادهای نوظهور
بخش کشاورزی پیشران همکاری مشترک بین ایران و قزاقستان