میرنیوز
به گزارش ایسنا، الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی سالهاست پیگیری میشود و قرار بود تا پایان سال گذشته یازده آزادراه در کشور الکترونیکی شوند و دیگر آزادراهها نیز در سال جاری به جمع آنها بپیوندند.
اما در پی آنچه سرمایهگذاران آزادراهها و مسئولان وزارت راه و شهرسازی مطرح میکنند به دلیل پرداخت نشدن این عوارض از سوی مردم، نتنها دیگر رغبتی برای الکترونیکی شدن عوارض در این آزادراه وجو ندارد بلکه آزادراه تهران-شمال و آزادراه همت که از سال گذشته به صورت الکترونیکی افتتاح شدند امسال باجههای عوارضی را نصب کردند و نهایتا به همان شیوه سنتی از مردم عوارض گرفتند.
کار به جایی رسید که برخی از سرمایهگذاران در محورهایی مانند آزادراههای تهران-شمال (فاز اول) و کنار گذر همت که از بدو تاسیس با دوربینهای الکترونیکی به جای باجههای عوارضی افتتاح شده بودند به همان سبک سابق بازگشتند و عوارضیها را در ورودی و خروجیشان نصب کردند.
اما پس از این اتفاق وزیر راه و شهرسازی تفاهمنامهای با پلیسراه امضاء کرد تا دوربینهای پلاک خوان برای دریافت عوارض به کد پلیس مجهز شده و هر کسی عوارضش را پرداخت نکرد جریمه شود. اما به نظر میرسد آنچه بیش از هر چیزی در تسریع اجرای این طرح و الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی تاثیر گذار بود، شیوع ویروس کرونا در چین و گسترش سریع آن در همه کشورهای جهان از جمله ایران بود. چرا که ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کرد که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا عوارضی های آزادراهها باید جمع شده و دریافت و پرداخت آن به صورت الکترونیکی باشد تا از شیوع این ویروس جلوگیری شود.
امیرمحمودغفاری، معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی دیروز با بیان اینکه بر اساس مصوبه ستاد کرونا ضرورت دارد کلیه آزادراههای در حالی بهرهبرداری تا پایان امسال به سامانه اخذ الکترونیکی عوارض متصل شوند، اظهارکرد: وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد تا پیش از اجرایی کردن این هدف با همکاری دستگاههای مرتبط و هماندیشی با شرکتهای احداث و بهرهبرداری از آزاد راهها در مسیر رفع مشکلات موجود به نفع مردم و سرمایه گذاران اقدام کند.
وی افزود: به دلیل تعجیل در اجرای طرح مذکور باید با همکاری دستگاههای مرتبط و برنامهریزی دقیق مشکلات موجود مرتفع شود. طرح الکترونیکی اخذ عوارض جادهای علاوه بر مزایایی از جمله کاهش هزینههای سوخت، صرفهجویی در زمان سفر و استهلاک وسایل نقلیه، کاهش عوارض زیست محیطی، جلوگیری ازازدحام ترافیک درمقابل دروازههای آزادراهها و شفافیت مالی شرکتهای آزادراهی موجب ثبت درست و کم خطای خودروهای عبوری می شود. این مساله مهم قطعا به تحقق درآمد واقعی سرمایهگذار و بازگشت سرمایه آنها در مدت کوتاهتر منجر خواهد شد.
حالا باید دید شیوع ویروس کرونا و مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا میتواند عاملی برای تسریع در اجرای طرح عوارض الکترونیکی در آزادراههای کشور باشد و دوربینهای پلاک خوان دریافت الکترونیکی عوارض میتوانند جای باجهها را بگیرند؟
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
خودروسازان باید پول قطعه سازان را بدهند
راهنمای معاملات سامانه ارز تجاری منتشر شد
اتابک: بسیاری از معادن ایمن سازی نشده اند
نرخ ارز در مرکز مبادله ۵ آذر؛ دلار نیما ۵۱ هزار و ۶۴۱ تومان شد
چالشها و فرصتهای توسعه صنعت پتروشیمی برسی شد
الگوی کشت باید پویا و تابع اصول حکمرانی آب باشد
تداوم پیشتازی بورس؛ شاخص کل در آستانه فتح کانال ۲.۴ میلیون
ایران دغدغهای برای فروش و صادرات نفت ندارد
تداوم پیشتازی بورس؛ شاخص کل در مرز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد
همتی تهران را به مقصد ریاض ترک کرد
پرداخت موبایلی تا پایان سال اجرایی میشود
نرخ ارز مبادله ای ۵ آذر؛ دلار نیما ۵۱ هزار و ۶۴۱ تومان شد
تحریم ایلان ماسک رد شد
رفع فوری ۲۴۲ مورد تعرض به اراضی دولتی در آبانماه
جمعآوری ۳۰۰ هزار ماینر غیرمجاز با ۱۰۰۰ مگاوات توان مصرفی در کشور
تخصیص ۶۵ میلیارد مترمکعب آب به بخش کشاورزی تا پایان برنامه هفتم
از امروز دیگر خاموشی در بخش خانگی نداریم؟
ترمز افزایش قیمت طلا کشیده شد
اروپا در آستانه یک بحران گازی دیگر
۱۳۰ هزار میلیارد تومان برای تهاتر سوخت در نظر گرفته شد
ابلاغیه پرورش کاکتوس در راستای توسعه کشت گیاهان کم آببر
هاشمی: نگاه منفعلانه به فناوری جواب نداده است
دیگر خاموشی در بخش خانگی نداریم؟
در کمتر از ۵ سال از صادرکننده سوخت به واردکننده تبدیل شدیم
جاده ۱۵ استان امروز بارانی است
فرزین: ریال دیجیتال به زودی عملیاتی میشود
رشد ۴۴۷۴۱ هزار واحدی شاخص کل بورس
فرزین: ریال دیجیتال به زودی عملیاتی می شود
تنظیمگری و نظارت بر مبادله رمزپولها وظیفه قانونی بانک مرکزی است
برف و باران نوار غربی کشور را فرامیگیرد