میرنیوز

این ۱۰ سالگی مبارک نیست!

این ۱۰ سالگی مبارک نیست! 2020-12-20T16:13:19+03:30

به گزارش ایسنا، دی ماه ۱۳۸۸ بعد از مدت ها بحث و چالش بین دولت و مجلس در نهایت دولت مصوبه لایحه‌ای که به عنوان طرح تحول اقتصادی به مجلس برده بود را با وجود اختلاف نظرها، با رای نهایی شورای نگهبان دریافت کرد.

افزایش ۴۰۰ درصدی و تورم سنگین 

محمود احمدی نژاد - رئیس جمهور وقت - در ۲۷ آذرماه ۱۳۸۹ به رسانه ملی آمد و اعلام کرد که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و ارائه حامل‌های انرژی با قیمت اصلاح شده را رسما آغاز خواهد کرد.

بر این اساس از فردای این اعلام، مردم یکباره شاهد افزایش قیمت سوخت با شیبی تند و حداقل ۴۰۰ درصدی بودند؛ به طوری که بنزین از لیتری ۱۰۰ به ۴۰۰ تومان سهمیه‌ای و ۷۰۰ تومان آزاد و گازوئیل از لیتری ۱۶.۵ به ۱۵۰ تومان سهمیه ای و ۳۵۰ تومان آزاد رسید که تا مدت ها تورم سنگین و آثار آن بر اقتصاد و زندگی مردم باقی ماند.

طبق قانون هدفمندی یارانه ها دولت باید به نحوی عمل می کرد که قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، با لحاظ کیفیت حامل ها و با احتساب هزینه‌های مترتب (شامل حمل ونقل، توزیع، مالیات و عوارض قانونی) به تدریج تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه  کمتر از ۹۰درصد قیمت تحویل روی کشتی (فوب) درخلیج فارس نباشد.

یارانه هایی که پنهان ماند

اما آنچه اتفاق افتاد این بود که بعد تغییر تند قیمت سال ۱۳۸۹، دیگر افزایش تدریحی سالانه اعمال نشد تا اینکه در سال ۱۳۹۳، دولت یازدهم در فاز دوم اصلاح قیمت سوخت نرخ بنزین را به ۱۰۰۰ تومان افزایش داد و بار دیگر این روند ادامه پیدا کرد تا سال گذشته  بعد از مدت ها که بحث افزایش قیمت حامل های انرژی مطرح بود در آبانماه قیمت بنزین بار دیگر دو نرخی شد و از ۱۰۰۰ به ١۵٠٠ تومان سهمیه ای و نرخ آزاد  ٣٠٠٠ هزار تومان افزایش پیدا کرد؛ تغییری که کارشناسان تاکید داشتند باید دولت ها در راستای اصلاح روند پرداخت یارانه های پنهان و جلوگیری از تبعات پرداخت یارانه سوخت طی این سال ها به تدریج انجام داده و به یکباره ناچار به دست زدن به نرخ سوخت نبودند.

این در حالی است که به استناد گزارش سازمان برنامه و بودجه، دولت سالانه بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می‌کند و جزئیات این رقم از این حکایت دارد که حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به حوزه انرژی، نفت و مشتقات آن است و جالب‌تر آنکه از این حوزه بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه‌ بابت بنزین تعلق می گیرد، اما با وجود اینکه اصلاح یارانه های پنهان جزوی از برنامه اصلاح ساختار بودجه است تاکنون اتفاقی در این باره رخ نداده است!

سهم همه را ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان خورد!

اما ازسوی دیگر ماجرای هدفمند شدن یارانه ها که اصلی ترین ایراد آن به شمار می رود، نحوه توزیع منابع ناشی از اصلاح قیمت حامل های انرژی است، طبق قانون (۱۶) ماده‌ای هدفمندی یارانه ها، اصلاح رویه پرداخت یارانه و به عبارتی حذف تدریجی یارانه از مواد سوختی، خوراکی، آب، برق، گاز و سایر اقلام و توزیع درآمد حاصل از تغییر قیمت حامل‌های انرژی تا ۵۰ درصد به صورت نقدی و غیرنقدی بین خانوارها، ۳۰ درصد در بخش‌های تولیدی، فرهنگی، اجتماعی و سلامت جامعه و ۲۰ درصد مانده هم برای تامین بخشی از هزینه‌های دولت به ویژه در طرح‌های عمرانی در دستور کار قرار می گرفت.

تاکید قانون به توزیع ۵۰ درصدی منابع به صورت نقدی و غیر نقدی به اقشاری بود که در نتیجه اجرای قانون با توجه به حذف یارانه و رشد قیمت ها و تورم دچار آسیب می شدند، اما در نهایت پرداخت نقدی گزینشی نبود و نیازمند و غیر نیازمند سال ها در یک لیست قرار گرفته و یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت کردند. 

انتخاب راحت ترین راه برای پرداخت نقدی

دولت نهم قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها برای تعیین گروه هدف دریافت کننده منابع نقدی استفاده از روش خوشه بندی را در دستور مطرح کرد اما به نتیجه نرسید و راحت ترین راه یعنی پرداخت همگانی را انتخاب کرد و این روند درحالی ادامه پیدا کرد که با وجود تمامی نقدها به عدم غربالگری یارانه بگیران اصلاحی صورت نگرفت و آنقدر هزینه این پرداخت سنگین بود که حتی در دوره دولت احمدی نژاد برای جبران کسری پرداخت یارانه نقدی دست به استقراض از بانک مرکزی با مبلغی حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان زد، در این حالت دیگر پولی نمی ماند که نصیب بخش های دیگر از جمله واحدهای تولیدی آسیب دیده در نتیجه حذف یارانه یا بخش های بهداشت و درمان شود.

 از سوی دیگر گرچه دولت یازدهم از همان ابتدا تاکید بر اصلاح روند پرداخت یارانه های نقدی داشت ولی در عمل این اتفاق نیفتاد و با وجود این که بارها در قوانین بودجه به دولت تکلیف شده تا نسبت به حذف سه دهک بالای درآمدی از یارانه نقدی اقدام و منابع آن را به صورت هدفمند در بخش های دیگر توزیع کند، این گونه نشد؛ به گونه ای که مدت ها دولت تاکید داشت بانک های اطلاعاتی کافی برای این حذف ندارد ولی در ادامه که از بانک های قوی خود سخن گفت هم تغییری اعمال نکرد و حتی در معدود دفعاتی که نسبت به این موضوع اقدام کرد، اعتراضات نسبت به قطع یارانه نقدی و نگرانی دولت از تبعات ناشی از آن موجب شد تا به صراحت اعلام کند پرداخت یارانه های نقدی را همچنان ادامه خواهد داد. 

گزارش های منتشره از سوی دولت نشان می دهد در حال حاضر بیش از ۷۸ میلیون نفر که بالغ بر ۹۵ درصد جمعیت ایران را دربر می گیرد در لیست دریافت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی هستند.

این رقم نقدی که از سال ۱۳۸۹ تاکنون با وجود تمام فراز و نشیب های تورمی و اقتصادی تغییری نداشته سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان را صرف خود کرده و اکنون بعد از ۱۰ سال بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع کشور خرج یارانه نقدی شده که برای بخش اعظمی از دریافت کنندگان هیچ اثری ندارد.

این در حالی است که مسعود نیلی -مشاور وقت اقتصادی رئیس جمهور- در سال ۱۳۹۳ گفته بود که ارزش یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به ۱۹ هزار تومان رسیده است. این اعلام حتی در آن زمان نشان دهنده پرداخت های بی هدف برای یارانه بگیران بود و اکنون  با تورم موجود و تکان ارزش پول ملی هیچ جای بحثی ندارد.

جمع یارانه ها جمع است

اما در زمانی که انتظار می رفت بالاخره دولت برای غربالگری یارانه بگیران کاری کند تا از هدر رفت منابع پیشگری شود،نه تنها به اصلاح منتهی نشد بلکه از سال گذشته و با افزایش قیمت بنزین یارانه نقدی دیگری تحت عنوان کمک های معیشتی اضافه شد که دولت حدود ۶۰ میلیون نفر از جمعیت یارانه بگیر را گزینش کرده و به آنها مبلغ بین ۵۰ تا ۲۰۵ هزار تومانی در هر ماه در کنار یارانه نقدی پرداخت می کند. این اقدام این موضوع را مطرح که اگر دولت امکان خذف یکباره حداقل ۱۸ میلیون نفر را داشت چطور طی این سال ها برای یارانه نقدی اقدام نکرده بود؟!

در حال حاضر دولت در مجموع یارانه نقدی و کمک های معیشتی بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان در سال می پردازد و شرایط و انجه که برای بودحه سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده نشان نمی دهد که قرار است این روند اصلاح شود. از سویی از مجلس که توقع می رفت با وجود نقد هایی که مطرح می کند این روند را اصلاح کند، بحث پرداخت یارانه ۱۲۰ هزار تومانی را مطرح کرد تا جمع پرداخت یارانه های نقدی جمع باشد.

لبخند تلخ!

اکنون بیش از 10 سال ازآن زمان که احمدی نژاد با روی گشاده و خندان به مردم از پرداخت اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و پرداخت یارانه نقدی سخن گفت می گذرد و روزهای ابتدایی یازدهمین سال خود را  طی می کند، جایی که خود می دانست خشت اول را کج گذاشته و در همین مسیر هم ادامه پیدا کرد، کسی هم اصلاحی انجام نداد و آینده روشنی از این وضعیت وجود ندارد و آنچه که باقی مانده نشان از نفعی ماندگار برای مردم و اقتصاد ایران  نداشته است، جایی که صدها هزار میلیارد تومان به اندازه منابع بودجه عمومی کشور خرج شده و طرح تحول اقتصادی تنها یک شعار بایگانی شده بوده است.


انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)