میرنیوز

جنگ خاموش ــ ۲۴|توافق قره‌باغ با ۵طرح گازی ایران چه می‌کند؟ دعوای زرگری برای حذف ایران از تجارت گاز منطقه/ احتمال تبدیل ایران از بازیگر به تماشاگر!

 جنگ خاموش ــ ۲۴|توافق قره‌باغ با ۵طرح گازی ایران چه می‌کند؟ دعوای زرگری برای حذف ایران از تجارت گاز منطقه/ احتمال تبدیل ایران از بازیگر به تماشاگر! 2020-12-07T14:16:31+03:30

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حدود یک ماه از توافقی می گذرد که «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر جمهوری ارمنستان و «ولادیمیرپوتین» رئیس جمهور فدراسیون روسیه مبنی بر اعلام آتش بس کامل در منطقه درگیری قره باغ از ابتدای بامداد 10 نوامبر به وقت مسکو امضا کردند.

توافق یا بیانیه ای که ابعاد متعدد اقتصادی برای کشورهای منطقه به خصوص ایران در پی دارد چرا که بندهای این توافق، تغییر روابط قدیمی سیاسی - اقتصادی منطقه را هدف گذاری کرده است.

یکی از مهمترین بندهای این توافق، ایجاد کریدوری برای اتصال نخجوان به جمهوری آذربایجان است. کریدوری که در صورت احداث، در کنار امکان برقراری ترددهای جاده ای، امکان عبور خطوط انرژی را نیز فراهم می کند.

زمانی که به قراردادهای گازی ایران با کشورهای منطقه و رخدادهای پیشین در جریان این قراردادها نگاه کنیم، تبعات ایجاد این کریدور و نقش مستقیم ترکیه و روسیه برای حذف ایران از بازار گاز منطقه و نقش غیرمستقیم و طراحانه آمریکا برای ادامه ضربه زدن به اقتصاد ایران بیشتر مشخص می شود.

1. قرارداد تهاتر گاز و برق بین ایران و ارمنستان:

پروژه تهاتر گاز ایران با برق ارمنستان در قالب دو قرارداد تحویل گاز و دریافت برق بین شرکت ملی صادرات گاز ایران به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران و نیروگاه برق حرارتی ایروان (Yerevan TPP) به نمایندگی از وزارت انرژی ارمنستان برای یک دوره بیست ساله در سال 2004 به امضا رسید.

بر اساس قراردادهای امضا شده بین طرفین زمان شروع صدور گاز، ژانویه سال 2007 در نظر گرفته شده بود، که به‌ دلیل عدم تکمیل خط لوله گاز در ارمنستان این قرارداد با 28 ماه تاخیر و در تاریخ 23 اردیبهشت سال 1388 (13 می سال 2009) به ‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید. مدت این قراداد 20 سال است.

صادرات گاز ایران , جنگ خاموش ,

یکی از اهداف ایجاد جنگ از پیش برنامه ریزی شده در قره باغ را می توان جایگزینی گاز آذربایجان با گاز ایران برای تأمین انرژی مورد نیاز ارمنستان دانست. اگر مصاحبه های پیشین الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان را مرور می کنیم می بینیم که علی اف بارها اعلام کرده بود که ارمنستان در صورت پذیرش صلح در قره باغ می تواند از مزایای ترانزیت و انتقال انرژی و طرح های حمل و نقلی منطقه بهره مند شود.

حال با ایجاد کریدور بین آذربایجان و نخجوان، بدون شک یکی از پازل های دعوای زرگری قره باغ تکمیل شده و آذربایجان اقدام به ارسال گاز به ارمنستان خواهد کرد و پیامد آن، عدم تمدید قرارداد بیست ساله تهاتر گاز و برق ایران و ارمنستان خواهد بود.

2. سوآپ گاز به نخجوان:

قرارداد سوآپ گاز جمهوری آذربایجان به جمهوری خودمختار نخجوان در تاریخ 5 آگوست 2004 برای مدت 20 سال بین شرکت ملی صادرات گاز ایران و طرف آذری منعقد و در سال 2005 اجرایی شد.

جمهوری خودمختار نخجوان بخشی از جمهوری آذربایجان است که مرکز آن شهر نخجوان است. در 9فوریه سال 1924میلادی نخجوان به صورت جمهوری خودمختار تأسیس شد و با اعلام خودمختاری در ترکیب جمهوری آذربایجان قرار گرفت. در واقع نخجوان در ترکیب کشور آذربایجان یک جمهوری خودمختار است که پیوستگی ارضی و جغرافیایی با پیکره اصلی خاک جمهوری آذربایجان ندارد. این جمهوری خودمختار همچنین از جنوب و شمال غربی با جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه و از شمال و شمال شرقی به جمهوری ارمنستان محدود شده است. به علاوه نخجوان در جنوب قفقاز و شمال رود ارس واقع شده و طول مرزهای این جمهوری با «جمهوری ارمنستان» 224کیلومتر، «جمهوری اسلامی ایران» 163کیلومتر و «جمهوری ترکیه» 12کیلومتر است.

براساس این قرارداد ،ایران گاز تحویلی از آذربایجان را از طریق مرز آستارا به نخجوان سوآپ می‌کند.

صادرات گاز ایران , جنگ خاموش ,

سالیانه حدود 350 میلیون مترمکعب گاز طبیعی از آذربایجان به ایران برای تامین تقاضای گاز جمهوری خودمختار نخجوان ارسال می‌شود. ایران گاز ارسال شده از آذربایجان را مصرف کرده و پس از کسر حق ترانزیت، به نخجوان گاز ارسال می کند.

با احداث کریدور بین آذربایجان و نخجوان، دسترسی سرزمین اصلی (آذربایجان) به بخش جدا افتاده (نخجوان) فراهم شده و شاهد حذف وابستگی نخجوان به گاز، برق و جاده ترانزیتی ایران خواهیم بود. به عبارتی، صادرات گاز و برق به نخجوان به عنوان یک پتانسیل بالقوه و رو به رشد، از سبد تأمین انرژی صادراتی ایران حذف می شود.

3. صادرات گاز ایران به ترکیه:

طرح صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه که یکی از مهمترین پروژه های صادرات گاز کشور است، طی قراردادی 25 ساله و با حداکـثر حجم گـاز قابل تحویل 10 میلیارد متر مکعب در سال ( 27 تا 30 میلیون متر مکعب در روز) که امکان افزایش آن تا 13 میلیارد متر مکعـب در سال نیز بر اسـاس توافق طرفین میسر است، در تاریخ 17/5/1375 ( 8 اوت 1996میلادی) با شرکت بوتاش ترکیه منعقد شد که پس از انجام فازهای مطالعاتی و طراحی و مراحل اجرایی الزامات و تجهیزات مورد نیاز آن، عملیات صادرات گاز به این کشور در10 دسامبر سال 2001 برابر با 19 آذر ماه سال 1380 آغاز شده است.

گاز طبیعی مورد نیاز این قرارداد از منابع گازی جـنوب کشـور تأمین و سپس از طریق خطـوط لـوله سراسـری گاز یک، دو و سه و خطـوط لوله 48 اینـچ قزوین – تبریز و خط 40 اینچ تبـریز – بازرگـان (جمعا به طول تقریبـی 2000 کیلومتر) به ایستگاه اندازه گیری گاز صادراتی بازرگان انتقال یافته و پس از انجام عملیات اندازه گیری کیفی و کمی به سیستم خط لوله 48 اینچ کشور ترکیه ارسال می شود. 

صادرات گاز ایران , جنگ خاموش ,

احداث کریدور بین آذربایجان و نخجوان که در ادامه احتمال احداث خط لوله جدید گاز بین آذربایجان به ترکیه از طریق جنوب ارمنستان و نخجوان وجود دارد، در کنار تأمین گاز ترکیه از روسیه، بیش از پیش وابستگی این کشور به گاز ایران را کاهش می دهد و در طرح آمریکایی حذف ایران از بازار گاز منطقه و ارتباطاتی که بین روسیه و ترکیه و همچنین ترکیه با امریکا وجود دارد، احتمال عدم تمدید قرارداد گاز ایران با ترکیه را تشدید می کند.

4. قراردادهای سوآپ گاز ترکمنستان:

پیش از دعوای گازی ایران و ترکمنستان، ایران سالانه 8 میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان را به ترکیه منتقل می کرد. همچنین مذاکراتی برای سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان و ارمنستان صورت گرفته بود که ایران برای آغاز و توسعه سوآپ گاز ترکمنستان به این دو همسایه شمالی از خاک ایران ابراز تمایل و آمادگی کرده بود.

با ایجاد ارتباط زمینی بین آذربایجان و نخجوان و انتقال گاز آذربایجان به نخجوان و ترکیه، احتمال انعقاد قرارداد و برقراری سوآپ گاز ترکمنستان به ترکیه، آذربایجان و ارمنستان از خاک ایران بسیار کم خواهد بود و این فرصت نیز از دست ایران خارج می شود.

5. صادرات گاز ایران به اروپا:

در طی دو دهه گذشته همواره در دولت های مختلف، سخن از ظرفیت های صادراتی گاز ایران به اروپا مطرح شده بود و مسیرهای متعددی نیز برای تحقق این امر، پیشنهاد و حتی مطالعه شد.

با احداث کریدور و اتصال زمینی آذربایجان به نخجوان، این کشور می تواند در زمینه صادرات گاز به اروپا، طرح های متعددی را مد نظر قرار دهد و حتی با توجه به ارتباط باکو و آنکارا، احتمال استفاده از مسیری مشابه مسیر مدنظر ایران برای دسترسی به بازار گاز اروپا از خاک ترکیه، برای انتقال گاز از آذربایجان به اروپا مورد توجه قرار گیرد.

در واقع سالها تعلل در ایجاد مسیر ترانزیتی صادرات گاز ایران به اروپا و دیپلماسی ضعیف و ناکارآمد ایران، فرصت را به رقبایی داده که در جهت حذف کشورمان از بازارهای منطقه ای و جهانی گاز، دست همکاری به امریکا داده اند، چرا که منافع خود را نیز در حذف رقیب پرظرفیتی چون ایران می بینند.

آنچه از آثار اقتصادی در بعد تجارت گاز از توافق یا بیانیه امضا شده در 10 نوامبر به صورت خلاصه بیان شد، تنها بخشی از زیان های اقتصادی ایران از این توافق برنامه ریزی شده برای حذف کشورمان از ظرفیت اقتصادی منطقه بوده که متأسفانه هیچ دیپلماسی کارآمد و موثری از سوی ایران برای جلوگیری از بروز این رخدادهای محتمل در آینده ای نزدیک، مشاهده نمی کنیم.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان

 هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان
2024-02-26T07:07:30+03:30
سازمان هواشناسی با اشاره به بارش برف، باران و کاهش محسوس دما هشدار سطح نارنجی آسیب به نهاده‌ها و محصولات را برای کشاورزان ۱۹ استان کشور صادر کرد.

شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد

 شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد
2024-02-26T07:07:29+03:30
شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا، به حساب یارانه سرپرستان خانوار مشمول واریز شد.

۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید احداث می‌شود

 ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید احداث می‌شود
2024-02-26T07:07:29+03:30
معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه نیروگاه‌های برق‌آبی آمادگی دارند در تابستان سال ۱۴۰۳ با حداکثر ظرفیت در مدار قرار ...

انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف

 انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف
2024-02-26T07:07:28+03:30
شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به بارش برف از اجرای عملیات اوره پاشی در معابر دسترسی خبر داد و اعلام کرد: دید افقی در فرودگاه امام ۳۰۰ متر است.

"کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکل‌دهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»

 "کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکل‌دهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»
2024-02-26T07:07:28+03:30
با استمرار پیشرفت و توسعۀ فناوری، آیندۀ کشت دقیق، فرصت‌های هیجان‌انگیزی پیش روی انسان قرار خواهد داد. در این یادداشت به ۱۰ رویداد از بین رویدادهای برتر این ...

افت ۷۸.۲ درصدی بارش‌ها در کرمان/ بارش‌ها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد

 افت ۷۸.۲ درصدی بارش‌ها در کرمان/ بارش‌ها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد
2024-02-26T07:07:27+03:30
بر اساس داده‌ها و اطلاعات سازمان هواشناسی بارش‌ها در کشور تا ۴ اسفند نسبت به دوره بلندمدت ۳۹.۷ درصد کاهش یافته است. بارش‌ها تنها در ۴ استان مثبت بوده است.

ایران‌ایر ۳۴ فروند هواپیما دارد

 ایران‌ایر ۳۴ فروند هواپیما دارد
2024-02-26T07:07:27+03:30
عضو هیئت مدیره هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که تعداد ناوگان هوایی ایران ۳۴ فروند است، گفت: هما با هواپیماهای ATR به ۱۴ شهر کم‌برخوردار پروا...

جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان

 جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان
2024-02-26T07:07:27+03:30
مرکز مدیریت راههای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از یکطرفه شدن آزادراه‌ تهران-شمال و محور چالوس و بارشر برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان خبر داد.

ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و‌ گاز با کاهش محسوس دمای هوا

 ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و‌ گاز با کاهش محسوس دمای هوا
2024-02-26T07:07:26+03:30
سخنگوی صنعت برق گفت: با توجه به بارش برف در اکثر نقاط کشور و کاهش محسوس دمای هوا، هموطنان نسبت به کاهش مصرف برق و‌گاز اقدام نمایند.

سازمان مالیاتی: رسید دستگاه‌های کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است

 سازمان مالیاتی: رسید دستگاه‌های کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است
2024-02-26T07:07:26+03:30
معاون پژوهش سازمان امور مالیاتی گفت: برای برخی مودیان تا سال ۱۴۰۴ رسید دستگاه‌های کارتخوان به عنوان صورتحساب الکترونیکی تلقی می‌شود.

ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه

 ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه
2024-02-26T07:07:26+03:30
در پایان دهمین ماه سال، ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲هزار و ۵۵ مگاوات رسید که از این رقم، واحدهای حرارتی با مجموع ظرفیت منصوبه ۷۴هزار و ۸۷۸ مگاوات سهمی ۸۱...

الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود

 الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود
2024-02-26T07:07:25+03:30
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از ابلاغ الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها طی هفته آینده خبر داد.

ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد

 ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد
2024-02-26T07:07:25+03:30
رئیس حوضه آبریز رودخانه ارس گفت: با توجه به حجم رهاسازی‌ها و اقدام‌های نرم‌افزاری انجام شده و به برکت بارش‌های زمستانه امسال سطح دریاچه به تراز ۱۲۷۰.۲ متر و...

سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد

 سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد
2024-02-26T07:07:24+03:30
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در لایحه ۱۴۰۳ ضمن اجتناب از بیش برآوردی در منابع مالی دولت، برخی از منابع نسبت به سال جاری کاهش داده شده است.

پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری

 پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری
2024-02-26T07:07:24+03:30
با توجه به استقرار یک جبهه هوای سرد از امروز و ورود دو سامانه بارشی به کشور از سمت غرب، پیش‌بینی می‌شود مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده، طی هفت...

فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول

 فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول
2024-02-26T07:07:24+03:30
طرح تبدیل اختیاری محصولات شرکت بهمن موتور ویژه متقاضیان سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای داخلی (با نوبت تحویل زمستان ۱۴۰۲) آغاز شد.

جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟

 جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟
2024-02-26T07:07:23+03:30
با توجه به اطلاعات سامانه حقوق و مزایای کارکنان دولت، میانگین ناخالص پرداختی به کارمندان دولت برابر حدود ۱۵ میلیون تومان بوده است.

تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی

 تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی
2024-02-26T07:07:23+03:30
به‌صورت سنتی و طی هزاران سال، مردم دنیا به این نتیجه رسیده‌اند، و این اصل را بدیهی می‌گیرند که پول معتبر است، چون لابد حاکمیتی که همچون کوه پشت این اعتبار ا...

انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه

 انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه
2024-02-26T07:07:22+03:30
رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی از واردات ۴ میلیارد دلاری بنزین و گازوئیل خبر داد و گفت: مقام معظم رهبری به‌درستی ابراز نارضایتی کردند، کلام ایشان بر این ...

عقب‌ماندگی شدید پروژه‌های نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال

 عقب‌ماندگی شدید پروژه‌های نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال
2024-02-26T07:07:22+03:30
درحالی حدود ۴ سال از آغاز ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن (طرح اقدام ملی) شهر پردیس می‌گذرد که پیشرفت این واحدها به ۵۸ درصد رسیده است.

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد

 قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد
2024-02-24T08:40:43+03:30
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ دلار و ۵ سنت معادل ۲.۴۵ درصد کاهش به ۸۱ دلار و ۶۲ سنت رسید.

برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند

 برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند
2024-02-24T08:40:43+03:30
نایب رئیس اتاق اصناف تهران گفت: نمایشگاه‌های بهاره در ۵ نقطه‌ شهر تهران و به مدت ۱۰ روز برپا می‌شود.

رویترز: پاکستان به‌‌رغم تحریم‌ها خط لوله انتقال گاز ایران را می‌سازد

 رویترز: پاکستان به‌‌رغم تحریم‌ها خط لوله انتقال گاز ایران را می‌سازد
2024-02-24T08:27:21+03:30
رویترز طی گزارشی نوشت اسلام آباد در فکر نهایی کردن اولین فاز خط لوله ۸۰ کیلومتری گاز با ایران است‌ تا از جریمه احتمالی ۱۸ میلیارد دلاری دوری کند.

"کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»

 "کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»
2024-02-24T08:27:21+03:30
«کشت دقیق» یا «کشاورزی دقیق» نوعی خاص از مدیریت مزرعه یا باغ یا اصطلاحاً «سایت کشاورزی» است که در آن به‌جای اینکه با کل مجموعه...

حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت

 حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت
2024-02-24T08:14:00+03:30
در هفته اخیر با وجود افزایش بهای انس جهانی و افزایش نسبی قیمت ارز حباب سکه کاهش پیدا کرد که علت آن هم خبر توزیع سکه‌های بانک مرکزی از ۱۳ اسفند ماه بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است

 رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است
2024-02-23T15:47:14+03:30
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تداوم رشد اقتصادی در فصل پاییز و همچنین کاهش تورم در بهمن ماه نوشت: شعار سال یعنی رشد اقتصادی و کاهش تورم در حال محقق...

جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول

 جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول
2024-02-23T13:40:41+03:30
در پاییز امسال رشد اقتصادی گروه خدمات ۴.۶ درصد، صنعت ۱.۳ درصد، ساختمان ۰.۴ درصد، معدن ۰.۳ درصد و کشاورزی منفی ۱ درصد بوده است.

بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد

 بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد
2024-02-23T13:27:13+03:30
بر اساس بخشنامه رئیس سازمان امور مالیاتی طرح بخشودگی صد درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد.

مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز

 مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز
2024-02-23T12:34:02+03:30
بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز مخالفت کرد.

افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران

 افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران
2024-02-23T11:40:34+03:30
ترانزیت خارجی از مسیر ایران در ۱۱ ماهه سال جاری با ۳۵ درصد افزایش به رقم ۱۶ میلیون و ۱۲۲ هزار تن رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)