میرنیوز

«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|نفوذ جریان معاند به شبکه های داخلی اینترنت/ ضرورت تحقیق و تفحص از وزارت ارتباطات

 «فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|نفوذ جریان معاند به شبکه های داخلی اینترنت/ ضرورت تحقیق و تفحص از وزارت ارتباطات 2020-10-25T09:40:59+03:30

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بحث حکمرانی فضای مجازی و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات از اهم مسائل نظام جمهوری اسلامی ایران است و مقام معظم رهبری نیز بارها بر این مساله تاکید داشته اند. درباره اهمیت، ضرورت و فواید راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و نیز علل و عوامل عدم تکمیل این شبکه، گفتگوی تفصیلی با ابوذر منتظرقائم «کارشناس فضای مجازی و اینترنت» انجام دادیم. اهم مطالبی که در این مصاحبه بدان اشاره شد عبارت است از:

در اینجا نظر مخاطبان را به گفتگوی تفصیلی با ابوذر منتظرقائم جلب می نماییم:

تسنیم: یکی از موضوعاتی که در سال های اخیر همواره مدنظر مقام معظم رهبری قرار داشته، تکمیل و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات بوده است. چرا با وجود تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری، این موضوع مهم تاکنون به سرانجام نرسیده است؟

منتظر قائم: شبکه ملی اطلاعات از جمله مباحثی است که درباره آن اختلاف نظر وجود دارد. چه از سوی عناصر خودی و چه عناصر وابسته و از طرف دیگر بخاطر عملیات روانی و جریان سازی رسانه ای از سوی جریانات معارض انقلاب باعث شده است که این شبکه تاکنون به طور کامل راه اندازی نشود. شبکه ملی اطلاعات در واقع موجب شکل گیری حاکمیت و حکمرانی واقعی برای نظام جمهوری اسلامی ایران بر مقدرات فضای مجازی خواهد شد و به عنوان یکی از مولفه های قدرت و امنیت ملی مطرح است. به همین دلیل جریان نفوذی داخل و جریانات معارض انقلاب در خارج همه تلاششان را بکار برده اند تا از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات ممانعت به عمل آید. البته باید توجه داشت مهمترین رکن شبکه ملی اطلاعات پیوست های مختلف آن مثل پیوست فرهنگی، پیوست امنیتی، پیوست قضایی و غیره است که این مساله مطلقا در شبکه ملی اطلاعات بدان توجه نشده است و چیزی در این باره آماده نیست.

تسنیم:فواید و مزایای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات چیست؟

منتظرقائم: شبکه ملی اطلاعات یعنی اینکه شما تازه حاکمیت بر فضای مجازی ایجاد می کنید وقتی حاکمیت ایجاد کردید آنگاه می توانید حقوق ملت را استیفا کنید و جلوی تعرضات به حقوق مردم را بگیرید و تضمین دهید که پیام های غیرسالم و غیراخلاقی و غیر ارزشی توسط پیام رسان ها منتشر نمی شود یا اینکه اقتصاد مفید و سالمی در بستر شبکه ملی اطلاعات حاکم شود و از پولشویی ها و اعمال مجرمانه اقتصادی دیگر جلوگیری شود. هر آنچه به عنوان تهدید یا آسیب در فضای مجازی وجود دارد با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات وجود خارجی نخواهد داشت و در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی منافع فناوری اطلاعات به عموم جامعه خواهد رسید.

تسنیم: تجربه کشورهای پیشرفته در راه اندازی شبکه اینترنت داخلی چگونه بوده است؟

منتظرقائم: کشورهای بلوک غرب در راه اندازی اینترنت های داخلی دارای تجارب خیلی خوبی هستند. مثلا کشور امریکا دارای چند اینترنت است و شبکه دفاعی امریکا، بر روی اینترنت فعلی وجود ندارد و فقط سایت هایی که با انگیزه جاسوسی یا عملیات روانی طراحی شده اند روی اینترنت وجود دارد و این اهمیت شبکه داخلی اینترنت در این کشور را می رساند. همچنین کشورهایی مثل آلمان، کره جنوبی، برزیل، فرانسه، ژاپن دارای شبکه داخلی اینترنت هستند و از کشورهای بلوک شرق نیز چین و روسیه اقدامات خوبی برای راه اندازی شبکه داخلی اینترنت انجام داده است و به دنبال پیشرفت در این مساله به عنوان یکی از مولفه های قدرت هستند. من فکر می کنم هر کشوری بخواهد امنیت خود را حفظ کند و منافع ملی برایش اهمیت داشته باشد، باید به این مساله مهم توجه جدی داشته باشد.

تسنیم: وضعیتکنونیشبکهملیاطلاعاتدرکشورراچگونهارزیابیمیکنید؟

منتظرقائم: خوشبختانه به لحاظ زیرساخت های الکترونیکی و دیجیتالی در شبکه ملی اطلاعات شاهد کارهای مثبتی بوده ایم ولی به لحاظ محتوایی و عملیاتی بیم ها و نگرانی های جدی وجود دارد و علائم آن نیز در محتواهای شبکه های داخلی می توان مشاهده کرد. به طوری که مشاهده می شود برخی از این محتواها در خدمت منافع نظام استکباری عمل می کنند و متاسفانه در این باره هوشیاری وجود ندارد و کسی این مساله مهم را هشدار نمی دهد. متاسفانه جریان نفوذ از این مساله سوء استفاده کرده و در شبکه های داخلی مثل اپلیکیشن های داخلی، ویدئو آنلاین ها و غیره، انواع محتواهای مجرمانه و خلاف مصالح ملی و امنیت کشور و اقدامات تجزیه طلبانه و حمایت از داعش و جیش الظلم و غیره را می توان مشاهده کرد.

تسنیم: چرا این اقدامات غیرقانونی و خلاف مصلحت و امنیت ملی در شبکه های داخلی دیده می شود؟

منتظر قائم: یکی از عوامل این مساله، بی توجهی به شبکه های داخلی در محافل نخبگانی و سیاسی است. چون فکر می کنیم هیچ مورد شبکه ملی اطلاعات را در اختیار نداریم وبه همین خاطر کاملا نسبت به شبکه های داخلی بی توجه هستیم. شبکه ملی اطلاعات مثل اینترنت یک مفهوم رو به رشد است. البته درست است که برخی تجهیزات و امکانات شبکه ملی اطلاعات مثل سیستم عامل و تجهیزات پردازش گر در اختیار نداریم ولی خوشبختانه بعضی امکانات و تجهیزات دیگر مثل پیام رسان ها، پست الکترونیک، و غیره در اختیار داریم و این برای شروع خوب است. دولت باید این بخش ها را به بخش خصوصی واگذار کند و از آنها حمایت کافی و لازم را به عمل آورد. بدون حمایت حاکمیتی این کارها شدنی نیست و بالاخره دولت باید تعارض منافع خود را کنار بگذارد و از شرکت های داخلی حمایت کند.

البته منظور از حمایت نیز فقط مسائل مالی و مادی نیست. گاه منظور از حمایت، رفع مزاحمت ها است. البته اگر دولت فکر کند که برای توسعه این سرویس ها نیاز به کمک مالی به شرکت ها است باید بدون هیچ معطلی این کار را انجام دهد و با کمک های مادی و معنوی خود، بتواند فضای نابهنجار و ناسالم فعلی فضای مجازی را حفظ و صیانت کند.

تسنیم: چرا دولت برای سالم سازی فضای مجازی کشور از طریق راه اندازی شبکه ملی اطلاعات اهتمامی ندارد و کمکی به شرکت های داخلی نمی کند؟

منتظر قائم: یکی از دلایل مهم تعارض منافع است. مثلا شرکت ارتباطات زیرساخت به نمایندگی از دولت وارد کننده اینترنت در کشور است و این اینترنت که از خارج کشور خریداری می شود بسیار گرانتر از اینترنت داخلی برای دولت تمام می شود و آن را گران به مردم عرضه می کند و این برای عده ای سود فراوان دارد. این در حالی است که اگر بخواهد دولت از اینترنت داخلی استفاده کند باید نصف قیمت آن را از مصرف کننده اخذ کند. بالاخره عده ای از این تجارت، منفعت های زیادی را کسب می کنند. عامل دیگر برای عدم توجه به تکمیل شبکه ملی اطلاعات، به لحاظ سیاسی و فکری است. عده ای که نگاه لیبرالی دارند و با نگاه های انقلاب و نظام اسلامی همسو و همراه نیستند، نمی خواهند مدیریت پیام در فضای مجازی در اختیار جریان انقلابی قرار گیرد و به همین دلیل به لحاظ راهبردی با سیاست تحقق شبکه ملی اطلاعات همراه نیستند. عامل دیگر در بی توجهی دولت به شبکه ملی اطلاعات، افرادی هستند که در لایه های مدیریتی نفوذ کرده اند و به لحاظ امنیتی علاقه ای ندارند تا فضای مجازی نظم و سامان یابد و لایه دیگر نفوذ در این مساله نیز آنهایی هستند که بخاطر ارتباطات جاسوسی خود با دوستان خودشان در خارج کشور، اجازه نمی دهند این شبکه سروسامان یابد.

تسنیم: ظرفیت و توان کشور در زمینه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و پلتفرم های مختلف این شبکه را چگونه ارزیابی می کنید؟

منتظر قائم: دانش فناوری اطلاعات مثل سایر دانش ها در کشور قدرت رشد خوبی دارد. وقتی به تجربه پلتفرم هایی مثل ایمیل و پیام رسان ها نگاه می کنیم مشاهده می کنیم که مشکلی در ارائه خدمت وجود ندارد. البته اینها به حمایت اساسی نیاز دارند. در زمینه موتور جستجو ملی نیاز به سرمایه گذاری کلان حاکمیت در این زمینه وجود دارد. اما مسلما به لحاظ دانش، دانشمندان ایرانی در فناوری ارتباطات در دنیا برجسته هستند و مشکل دانشی در این باره وجود ندارد. البته در اینجا حرف اساسی پیوست نگاری شبکه ملی اطلاعات است که باید طراحی شود زیرا که چنانچه اینترنت داخلی با سرعت بالا، ارزان و باامنیت خیلی خوب هم عرضه شما ولی این پیوست ها وجود نداشته باشد، این سرویس ها در خدمت مقاصد دشمنان و معاندان نظام قرار خواهد گرفت و این مساله ای است که به شدت مورد غفلت قرار گرفته است. اگر به اینترنت داخلی سر بزنیم مشاهده می کنیم هرج و مرج محتوایی زشتی برقرار است بطوری که نمی توان باور کرد که این اپلیکیشن ها و شبکه ها داخلی است.

تسنیم: چرا شاهد این هرج و مرج و آشفته بازار در فضای اینترنت داخلی هستیم؟ با وجودی که امکان نظارت وجود دارد؟

منتظر قائم: به لحاظ منطقی و قانونی، شرکت ارتباطات زیرساخت امکان نظارت دارد ولی بستر حقوقی و قضایی لازم طراحی نشده است و ما متاسفانه فقط فکر توسعه زیرساخت های فنی و مهندسی بوده ایم و نتوانسته ایم مفهوم شبکه ملی اطلاعات را به درستی درک کنیم. اگر ما صرفا به توسعه سرویس های مختلف بپردازیم و به پیوست های مختلف نگاهی نداشته باشیم قطعا خودش باعث تعارض خواهد شد. ما حتی در شاد نیز شاهد محتواهای مجرمانه و ضد سیاست های نظام و آموزش و پرورش هستیم؛ زیرا به این پیوست ها توجه نکرده ایم و حواس نخبگان ما از شبکه های داخلی کاملا پرت است و تمام حواس ها به شبکه هایی مثل توتیتر است. این به دلیل آن است که خیال کرده ایم شبکه های داخلی مخاطب و بیننده ندارد و این یک فریب بزرگ است و  این در حالی است که مثلا در تلوبیون صداوسیما ویدئوهایی با بازدیدهای میلیونی وجود دارد و این نشان آن است که اقبال به سمت شبکه های داخلی خوب است و مخاطب دارد ولی جریاناتی در صدد این هستند که این چنین القا کنند که مخاطبان فضای مجازی در شبکه های خارجی و بیگانه مثل توتیتر هستند و قصد دارند مخاطبان را وارد چنین فضایی کنند. فضایی که اصلا مدیریت آن در دست ما نیست و آمارهایشان نیز قابل اتکا نیست و واقعی نیست.

تسنیم: مجلس شورای اسلامی چگونه می تواند در ساماندهی فضای مجازی در کشور نقش موثر خود را ایفا کند؟

منتظرقائم: منهای برخی طرح هایی که مسیر پیشرفت کشور را عوض می کند و باید چنین طرح هایی در دستور کار قرار گیرد وظیفه اصلی مجلس شورای اسلامی نظارت بر حسن اجرای قوانین است. بحث دیگری که مجلس می تواند داشته باشد تحقیق و تفحص از وزارت ارتباطات است و باید مجلس در این زمینه اقدام جدی انجام دهد. وزارت ارتباطات تاکنون هیچ تحقیق و تفحصی در عمر خود ندیده است و ضرورت دارد مشخص شود چه پول هایی در اختیار این وزارتخانه قرار گرفته و چگونه هزینه شده است و آیا این هزینه کردها متناسب با قوانین بوده است یا خیر؟ و نیز نوع تعاملات با شرکت های خارجی نیز مورد بررسی قرار گیرد. به طور کلی باید نظارت مجلس بشدت فعال شود و در صورت نیاز وزیر نیز استیضاح شود.

تسنیم: آیا طرح یا طرح هایی در مجلس با موضوع ساماندهی فضای مجازی در دست اقدام است؟

منتظرقائم: یکی از طرح هایی که هم اکنون در مجلس شورای اسلامی مطرح است طرح حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر است که برای این طرح از حلقه های نخبگانی شناخته شده ای نیز استفاده شده است و در این باره جلسات متعددی تشکیل شده است. البته طرحی دیگری نیز در مجلس در این باره مطرح بود که ماهیت آن طرح ماهیت رسانه ای و تبلیغاتی داشت و از پشتوانه کارشناسی برخوردار نبود و البته مجلس نیز ظاهرا این طرح را از دستور کار خود خارج کرده است ولی در کل طرح آقای پژمانفر طرح مفیدی است.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

تسنیم: علت ورود وزارت ارتباطات به تولید محتوای کودک چیست و آیا این کار وزارت ارتباطات قانونی است؟

منتظرقائم: به طور کلی ما باید دقت داشته باشیم کودکان و نوجوانان را در معرض فضای مجازی قرار ندهیم و کودکان و نوجوانان در معرض این ابزارها نباشند زیرا که توان فکری و ذهنی آنان برای مدیریت پیام به شدت محدود است و به شدت این گروه سنی از فضای مجازی آسیب پذیر هستند. متاسفانه نگاه وزارت ارتباطات نسبت به محتوای کودک، نگاهی اقتصادی و تجاری است. ورود وزارت ارتباطات به تولید محتوای کودک غیرقانونی است و متاسفانه وزارت ارتباطات جاهایی که مأموریت و تکلیف قانونی دارد بدان عمل نمی کند و جاهایی که هیچ تکلیفی قانونی ندارد، وارد می شود و این باعث خسارات بسیار خواهد شد. متاسفانه برخی ها در کشور در فضای مجازی به دنبال اجرای سیاست های القایی بیگانه توسط سازمان های بین المللی هستند و این برای کشور بجز خسارت چیزی به دنبال نخواهد داشت و این مسیری است که پیش از ما کشورهای دیگر رفته اند و تجربه های آن جلوی چشمان ماست.

تسنیم: آیا ورود وزارت ارتباطات به تولید محتوای کودک را می توان در راستای اجرای سند 2030 در کشور تحلیل و ارزیابی کرد؟

منتظرقائم: بله، البته این چیز تازه ای نیست و وزیر ارتباطات در اجلاس 2030 سخنرانی داشته است و گزارش و متن سخنرانی ایشان در دسترس است و اصلا جای کتمان این مساله وجود ندارد. به طور کلی سیاست های توسعه غربی در کشور در حال اجرا است و اجرای 2030 نیز در کشور مشهود است. به هر حال نمی توان فکر کرد فناوری اطلاعات از این قضیه جداست.

انتهای پیام/

 

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)