میرنیوز
به گزارش ایسنا، پس از اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم در سال ۱۳۹۴، بانکها و موسسات اعتباری موظف شدند اطلاعات مربوط به تراکنشها و حسابهای بانکی مودیان را از ابتدای سال ۱۳۹۵ به صورت جمع گردش و مانده سالانه در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهند.
نگاهی به سیر تحول بررسی مالیاتی از تراکنشهای بانکی نشان میدهد که حد آستانه مشخص شده برای حسابهای بانکی مربوط به این آیین نامه در سال ۱۳۹۵ معادل ۵۰۰ میلیون تومان بوده است و از آنجا که این مبلغ حجم بسیار زیادی از حسابهای اشخاص را شامل میشود و حداقل برای شروع این فرآیند، هزینه بررسی آن برای سازمان بیشتر از فایده آن میشد، با اعتراض مودیان این مبلغ به پنج میلیارد تومان افزایش یافت که این امر موجب اولویت قرار گرفتن بررسی تراکنشهایی شد که احتمالا برای بخش درآمدی سازمان مالیاتی مفیدتر خواهد بود.
در این زمینه، فروردین امسال نیز رئیس کل سازمان امور مالیاتی در بخشنامهای نحوه بررسی تراکنشهای مشکوک بانکی در ادارات امور مالیاتی کشور را مشخص کرد که گفته میشد نسبت به دستورالعملهای پیشین واقعبینانه و عملیتر است. در زیر بخشی از نکات قابل تامل این بخشنامه آمده است:
۱- اختیار به اکثریت اعضای کمیته ویژه رسیدگی، در مورد عدم رسیدگی به تراکنشهایی که بهصورت تقریبی با عملکرد مالی یا مالیاتی مؤدی همخوانی دارد.
۲- کفایت تطبیق کلی مبالغ به جای تطبیق نظیر به نظیر تراکنشها.
۳- طبقهبندی تراکنشها به طبقات ذیل:
الف) تراکنشهایی که اساسا ماهیت درآمدی برای صاحب حساب ندارند، از جمله: تسهیلات بانکی، انتقالی بین حسابهای شخص، اعضای هیاتمدیره با تایید شخص حقوقی، تنخواههای واریزی به حساب اشخاص توسط کارفرما.
ب) تراکنشهایی که ماهیت درآمدی دارند، اما با رعایت مقررات از پرداخت مالیات معاف یا مشمول مالیات مقطوع با نرخ صفر باشند.
پ) تراکنشهایی که ماهیت درآمدی دارند، اما قبلا در محاسبه مالیات منظور شدهاند.
۴- پرهیز از حدس و گمان تعیین شغل مؤدی بدون وجود مستندات.
۵- ارائه مهلت کافی به مؤدی برای جمعآوری اسناد و مدارک و ارائه توضیحات.
۶- اگر مدارک مثبتهای دال بر خلاف اظهارات مؤدی به دست نیاید، ملاک و مبنای رسیدگی اظهارات مؤدی خواهد بود.
۷- تسلیم تصویر نحوه تشخیص و محاسبه مالیات به مؤدی.
حال با مطرح شدن مطالبه مالیات بر درآمد عملکرد سالهای قبل از ۱۳۹۵ ناشی از تراکنشهای بانکی، دیوان محاسبات طی نامهای به رئیس سازمان مالیاتی با ذکر دلایلی این امر را غیرقانونی دانسته است زیرا، طبق ماده ۳۰ مالیات بر ارزش افزوده بانکها و موسسات اعتباری باید اطلاعات مربوط به درآمد آنها را به منظور وصول مالیات اعلام کنند؛ بنابراین، این حکم مجوزی برای مطالبه مالیات مستقیم نبوده و استناد سازمان مالیاتی به ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده برای اخذ مالیات عملکرد مودیان فاقد وجاهت قانونی است.
همچنین، در نامه دیوان محاسبات تاکید شده است که با توجه به اینکه رسیدگی به تراکنشهای بانکی از سال ۱۳۹۴ اصلاح و از سال ۱۳۹۵ اجرا شده است، استناد این سازمان به تبصره ماده ۲۳۱ قانون مالیات مستقیم در سال ۱۳۸۰، قانونی نیست زیرا، قبل از سال ۱۳۹۵ هیچ اقدامی از سوی این سازمان برای بهرهبرداری از این قانون صورت نگرفته است در صورتی که هیچ محدودیتی برای آن نبوده و میتوانسته از آن استفاده کند.
این در حالی است که پیش از این، رئیس سازمان امور مالیاتی در واکنش به رئیس اتاق ایران در خصوص پیشنهاد اصلاح مطالبه مالیات از تراکنشهای بانکی و مبانی قانونی مطالبه مالیات بر اساس تراکنش اعلام کرده بود: سازمان مالیاتی بر اساس تبصره ذیل ماده ۲۳۱ قانون مالیاتهای مستقیم از ابتدای سال ۱۳۸۱ از اختیار استعلام و مطالبه صورتحساب بانکی و اسناد و اطلاعات مربوط به درآمد مودی از بانکها و موسسههای اعتباری غیر بانکی از طریق وزیر اقتصاد و دارایی و نیز بر اساس ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده رئیس کل سازمان از تاریخ اجرای قانون اخیر ( ابتدای مهر ماه ۱۳۸۷ ) از اختیار درخواست اطلاعات و اسناد لازم مربوط به درآمد مودیان از کلیه بانک ها، موسسات و تعاونیهای اعتباری و صندوق تعاون، بهره مند بوده و بارها از این اختیار استفاده کرده است.
طبق گفته پارسا، بخشنامه مورخ ۳۱/ ۱/ ۱۳۹۹ موضوع نحوه بررسی و رسیدگی به اطلاعات پولی و مالی واصله از جمله تراکنشهای بانکی توسط این سازمان بر اساس قانون و به منظور ایجاد وحدت رویه اجرایی در ادارات کل امور مالیاتی در رسیدگی به تراکنشهای بانکی و جلوگیری از تشتت رسیدگی صادر شده و مصداق عطف به ماسبق شدن قانون نیست.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان
شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد
۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برقآبی جدید احداث میشود
انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف
"کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکلدهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»
افت ۷۸.۲ درصدی بارشها در کرمان/ بارشها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد
ایرانایر ۳۴ فروند هواپیما دارد
جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جادههای ۲۹ استان
ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و گاز با کاهش محسوس دمای هوا
سازمان مالیاتی: رسید دستگاههای کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است
ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه
الگوریتم مجریان ذیصلاح ساختمانها هفته آینده ابلاغ میشود
ورودی آب رودخانههای اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد
سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد
پیشبینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری
فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول
جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟
تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی
انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه
عقبماندگی شدید پروژههای نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال
قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد
برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند
رویترز: پاکستان بهرغم تحریمها خط لوله انتقال گاز ایران را میسازد
"کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»
حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت
رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است
جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول
بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد
مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز
افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران