میرنیوز
به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر به دلیل اختلافنظرهایی که در رابطه با تردد تانکرهای ایرانی حاوی سوخت از مرز اقلیم کردستان وجود داشت، حدود ۱۷۰۰ تانکر در مرز باشماق و ۱۰۰۰ تانکر در مرز پرویزخان متوقف شدند و براین اساس رایزنیها از سوی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و در این فاصله گمرک نیز اعلام کرد که تا زمان تعیین تکلیف امکان پذیرش و تردد در این مرزها وجود ندارد.
اما تازهترین اعلام لطیفی – سخنگوی گمرک ایران – به ایسنا از انجام توافق بین طرفین و حل موضوع حکایت دارد.
طبق توضیح وی، قرار بر این شده که در مرحلهی اول ۱۷۰۰ تانکر حاوی سوخت که متوقف شده در مرز باشماق و ۱۰۰۰ تانکر مرز پرویزخان تردد کنند که ۵۰ درصد آن به صورت حمل یکسره وارد عراق شده و ۵۰ درصد دیگر ترانشیبمنت خواهد بود؛ به طوری که سوخت را در مخزنهای تعبیه شده در مرز تخلیه و از آنجا کامیونهای عراقی کالا را حمل خواهند کرد.
سخنگوی گمرک ایران ادامه داد: اما بعد از اتمام کامیونهای متوقف شده شرایط به گونهای خواهد بود که تمامی تانکرها به صورت حمل یکسره وارد عراق میشوند ،با این تفاوت که کامیونهای عراقی هم میتوانند سوخت را از مبدا به مقصد منتقل کنند. براین اساس دیگر انتقال به صورت ترانشیپمنت نخواهد بود.
ماجرای توقف تانکرهای حاوی سوخت ایرانی در مرز اقلیم کردستان به این بر میگردد که در گذشته و تا حدودی قبل از کرونا جابهجایی سوخت به صورت حمل یکسره انجام میشد، اما همزمان با کرونا و به دلیل مسائل مربوط به پروتکلهای بهداشتی عراق تصمیم گرفت تا ورود سوخت به صورت ترانشیپمنت انجام شود؛ به طوری که کامیونهای ایرانی باید در مرز سوخت را در مخازن تعبیه شده تخلیه و کامیونهای عراقی آن را بارگیری و انتقال دهند که این موضوع با توجه به طولانی شدن فرآیند امکان تخلیه سریع و جابهجایی را تا حدودی تحت تاثیر قرار داد.
اما در ادامه تصمیم بر این شد تا انتقال سوخت به طور همزمان به صورت ترانشیپمنت و یکسره انجام شود، گفت: ولی چون در مرز پرویزخان امکان ترانشیپمنت بیشتر فراهم بود، کامیونهای عراقی نیز بابت انتقال کالا از مرز تا مقصد کرایه مناسبی دریافت میکردند و از سویی به نوعی رقابت با کامیونهای ایرانی به شمار میآمد، اما با توجه به اینکه حمل یکسره کامیون های ایرانی نیز به آن اضافه شد تا حدودی موجب اعتراض برخی عراقیها نسبت به این موضوع شد که مشکلاتی برای کامیونداران ایرانی در مسیر باشماق ایجاد شد و رانندگان نگران تردد بودند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
بیانیه اختتامیه همایش ملی صنعت لیزینگ و تأمین مالی
تحول دیجیتال و هوشمندسازی در صنعت لیزینگ
استانداردهای گزارشگری و مدیریت شرکتهای لیزینگ
بالا بودن هزینههای سربار در حوزه لیزینگ از موانع جدی رشد این صنعت است
نرخ سود بالا و فرآیندهای پیچیده تأمین مالی دو تنگنای مهم صنعت لیزینگ
رئیس مرکز تنظیمگری بانک مرکزی: صنعت لیزینگ در ایران توسعه پیدا نکرده است
ضمانت های اجرایی قانون ساماندهی تجارت مرزی اعلام شد
توافق ایران و عربستان بر توسعه روابط اقتصادی و تسهیل فرآیندهای مالی حجاج
توافق ایران و عربستان با هدف توسعه روابط اقتصادی و مالی
هشدار هواشناسی؛ ورود موج سرد و بارش برف و باران در کشور
لیزینگ واسط بین عرضه و تقاضا است
نقش حیاتی لیزینگ در رشد اقتصادی کشور
لیزینگ واسطع بین عرضه و تقاضا است
رئیس کل بانک مرکزی: صنعت لیزینگ نیازمند توسعه است
دیدار و توافقات وزیر اقتصاد با رئیس صندوق اوپک در عربستان
تولید نفت آغاجاری در دولت چهاردهم افزایش یافت
چقدر گاز در روزهای سرد امسال به نیروگاهها تحویل شد؟
مصرف ۷۳ درصد گاز طبیعی در بخش خانگی
حضور همتی در کنفرانس چالشها و فرصتهای پیش روی اقتصادهای نوظهور
بخش کشاورزی پیشران همکاری مشترک بین ایران و قزاقستان
ریزش ۴۷ هزار واحدی شاخص کل بورس با وجود دلار ۹۰ هزار تومانی
راهاندازی گمرک در منطقه آپرین
واردات خودرو از گمرک خسروی و پرویزخان مجاز شد
توافق گمرک و شرکت راهآهن جهت راهاندازی گمرک در منطقه آپرین
قیمت دلار ۲۸ بهمن؛ دلار به ۷۲ هزار و ۶۳۲ تومان رسید
اضافه شدن خسروی و پرویزخان به فهرست گمرکات مجاز ترخیص خودرو سواری
رونق تولید و مصرف با توسعه صنعت لیزینگ
افزایش ۳۱ درصدی تراکنش همراهبانک صادرات ایران
همایش صنعت لیزینگ آغاز به کار کرد
بانک مرکزی به دنبال تدوین دستور العمل صنعت لیزینگ