میرنیوز
شهاب الدین متاجی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه پالایشگاه های هرمز و خوزستان باتوجه به طراحی و مدرن بودن نیاز به سرمایه گذاری چندین میلیارد دلاری داشتند، اظهار کرد: قاعدتا پالایشگاه هایی که نیاز به این حد از سرمایه گذاری دارند باید در زمانی که درآمد کشور زیاد و فروش نفت به میزان مطلوبی رسیده است اجرایی شود.
وی افزود: متاسفانه در زمانی که این شرایط حاکم بود این پالایشگاه ها پیشرفتی نداشتند، هر کدام از این پالایشگاه ها به بیش از هفت میلیارد دلار سرمایه نیاز داشتند بنابراین وقتی که کشور با تحریم و کاهش صادرات نفت مواجه می شود، تامین این میزان سرمایه دشوار است.
به گفته مدیر برنامه ریزی تلفیقی سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی علاوه بر این سرمایه گذار خارجی در این شرایط تمایلی برای ورود به کار ندارد، لذا پالایشگاه ها در زمانی که درآمدهای نفتی کشور بالا بود می بایست احداث می شد چراکه بعد از آن امکان احداث این پالایشگاه ها از نظر مالی کاهش یافت.
متاجی با اشاره به انتقادهایی که در مورد انتقال پالایشگاه هرمز به جاسک مطرح می شود، با بیان اینکه قرار شده بود منطقه بین بندرعباس و چابهار از حالت عدم توسعه خارج شود و توسعه یابد که طبیعتا موتور توسعه آن منطقه می بایست صنعت نفت باشد، تاکید کرد: با توجه به اینکه جاسک از نظر ترمینال نفتی و کنار آب بودن جای مناسبی برای توسعه صنعت نفت بود، پیشنهاد شد که پالایشگاه هرمز به این منطقه منتقل شود، همچنین وزارت نفت نیز درصد تخفیف خوراک بیشتری برای جاسک درنظر گرفته بود که جاذبه سرمایه گذاری در آن منطقه را بیشتر کرد به همین دلیل قرار شد که هرمز از بندرعباس به جاسک منتقل شود.
مدیر سابق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: این جابجایی اقدام بجایی بود؛ زیرا که پالایشگاه هرمز در جایگاه قبلی نیز ساخته نشده بود.
متاجی اظهار کرد: اگر این مساله در نظر گرفته شود که پالایشگاه هرمز از ابتدا اصلا ساخته نشده بود و برآوردهای کارشناسی انتقال آن را ارجح دانسته است بسیاری از سوالات برطرف می شود چراکه انتقال جایگاه به نفع سرمایه گذار و کشور بود ومنافع متعددی را به دنبال داشت.
وی همچنین درباره پالایشگاه خوزستان و ماجرای واگذاری این پالایشگاه به یک خانم دو تابعیتی نیز گفت: این اقدامها قبل از سال ۱۳۹۲ انجام شد و ادعاهایی که درخصوص سرمایه گذاری مطرح می شود به هیچ وجه صحت ندارد چراکه به دلیل عدم توانایی در سرمایه گذاری اصلا کار پیش نرفته است.
مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه این موضوع تنها یک ادعا بود که این خانم سرمایه خود را از خارج آورده چراکه اصلا چنین اتفاقی رخ نداده است، تصریح کرد: پالایشگاه خوزستان طراحی شد اما به دلیل عدم توانایی در تامین سرمایه هیچ پیشرفتی حاصل نشد.
وی با اشاره به صحبت هایی که در خصوص عملکرد وزارت نفت برای توقف این پروژه گفته می شود، اظهار کرد: علت این مساله عدم پیشرفت پروژه طبق تعهداتی که در توافقنامه تخصیص خوراک مطرح شده بود شناخته شده است زمانی که شرکت ملی نفت برای فروش نفت نیاز به برنامه ریزی دارد نمی شود که حجم عظیمی از نفت حدود ۱۵۰ هزار بشکه در روز بدون برنامه ریزی رها شود.
متاجی با بیان اینکه درحالی که کشورهای متعدد در حال افزایش تولید نفت هستند و قراردادهای مطمئنی با مشتریان دارند نمی توان این حجم از نفت را بدون برنامه ریزی تولید کرد و زمانی که پالایشگاه ساخته نشود وزارت نفت برای فروش آن برنامه ریزی می کند، تاکید کرد: بنابراین وقتی تعهدات تخصیص خوراک انجام نشود طبیعتا قرارداد باطل می شود.
وی علت اصلی را عدم انجام به موقع تعهدات و عدم تامین به موقع سرمایه دانست و اظهار کرد: انتظار می رفت در زمانی که درآمدهای نفتی کشور بالا است این سرمایه گذاری ها صورت گیرد نه اینکه توسعه و پیشرفت کار به زمان تحریم و مشکلات موجود موکول شود.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
هدفگذاری تجارت یک میلیارد دلاری ایران و قزاقستان در سال ۲۰۲۵
مشکلات رانندگان ایرانی در قزاقستان به زودی رفع میشود
بیانیه اختتامیه همایش ملی صنعت لیزینگ و تأمین مالی
تحول دیجیتال و هوشمندسازی در صنعت لیزینگ
استانداردهای گزارشگری و مدیریت شرکتهای لیزینگ
بالا بودن هزینههای سربار در حوزه لیزینگ از موانع جدی رشد این صنعت است
نرخ سود بالا و فرآیندهای پیچیده تأمین مالی دو تنگنای مهم صنعت لیزینگ
رئیس مرکز تنظیمگری بانک مرکزی: صنعت لیزینگ در ایران توسعه پیدا نکرده است
ضمانت های اجرایی قانون ساماندهی تجارت مرزی اعلام شد
توافق ایران و عربستان بر توسعه روابط اقتصادی و تسهیل فرآیندهای مالی حجاج
توافق ایران و عربستان با هدف توسعه روابط اقتصادی و مالی
هشدار هواشناسی؛ ورود موج سرد و بارش برف و باران در کشور
لیزینگ واسط بین عرضه و تقاضا است
نقش حیاتی لیزینگ در رشد اقتصادی کشور
لیزینگ واسطع بین عرضه و تقاضا است
رئیس کل بانک مرکزی: صنعت لیزینگ نیازمند توسعه است
دیدار و توافقات وزیر اقتصاد با رئیس صندوق اوپک در عربستان
تولید نفت آغاجاری در دولت چهاردهم افزایش یافت
چقدر گاز در روزهای سرد امسال به نیروگاهها تحویل شد؟
مصرف ۷۳ درصد گاز طبیعی در بخش خانگی
حضور همتی در کنفرانس چالشها و فرصتهای پیش روی اقتصادهای نوظهور
بخش کشاورزی پیشران همکاری مشترک بین ایران و قزاقستان
ریزش ۴۷ هزار واحدی شاخص کل بورس با وجود دلار ۹۰ هزار تومانی
راهاندازی گمرک در منطقه آپرین
واردات خودرو از گمرک خسروی و پرویزخان مجاز شد
توافق گمرک و شرکت راهآهن جهت راهاندازی گمرک در منطقه آپرین
قیمت دلار ۲۸ بهمن؛ دلار به ۷۲ هزار و ۶۳۲ تومان رسید
اضافه شدن خسروی و پرویزخان به فهرست گمرکات مجاز ترخیص خودرو سواری
رونق تولید و مصرف با توسعه صنعت لیزینگ
افزایش ۳۱ درصدی تراکنش همراهبانک صادرات ایران