میرنیوز

چرا همچنان در صنعت چرم خام فروشی می‌کنیم؟

چرا همچنان در صنعت چرم خام فروشی می‌کنیم؟ 2020-10-07T14:55:41+03:30

به گزارش ایسنا، جهانگیر مجیدی، دبیر انجمن صنایع چرم ایران در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه درصد زیادی از کارخانه های صنایع چرم به دلیل مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و بحران اقتصادی تعطیل هستند، اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر کارخانه‌های صنعت چرم، در بخش‌های بعد از تولید پوست چرم سالامبور، با ظرفیت ۳۰ درصد فعالیت می‌کنند. در بخش تولید سالامبور واحدها فعال هستند و با حداقل ارزش افزوده صادرات دارند، به طوری که در بهترین حالت ۲۳ درصد ارزش افزوده حاصل از پوست در این قسمت است و بخش قابل توجهی از ۷۷ درصد ارزش افزوده مراحل بعدی در این صنعت در ایران انجام نمی‌شود. البته ظرفیت آن وجود دارد و همانطور که اشاره شد ۳۰ درصد این ظرفیت فعال است. 

البته به گفته وی موارد یاد شده مربوط به چرم سنگین است و در زمینه چرم سبک فقط یک یا دو کارخانه فعالیت می‌کنند و مابقی تعطیل هستند. در حال حاضر عقب‌ماندگی در فناوری‌های تولید چرم بسیار زیاد است، اما قبل از انقلاب اسلامی با وجود هشت کارخانه، هیچ چرم سبک یا سالامبوری صادر نمی‌شد و همه تبدیل به چرم برای کارخانجات می‌شد اما با سیاست‌های غلط و خصوصی سازی همه این کارخانه‌ها تعطیل شدند. این در حالی است که ارزش واقعی این صنعت حداقل دو میلیارد دلار است.

دبیر انجمن صنایع چرم ایران درباره دلایل عدم موفقیت شهرک صنعتی چرمشهر که قرار بود تمام زنجیره تولید در آن شکل بگیرد و ارزش افزوده کامل شود نیز گفت: سیاست‌های درست اعمال نشده و بروکراسی منفی زیادی در مقابل تولیدکنندگان است. از طرفی با وجود اینکه یک درصد از فروش واحدها برای پسماندهای واحدهای تولید چرم پرداخت می شود، هنوز هیچ محل مشخصی برای انتقال پسماندها تعبیه نشده است.

سیاست‌گذاری غلط و ناقص، دلیل تداوم خام فروشی ۹۵ درصد سالامبور 

مجیدی در ادامه درباره دلایل تداوم خام فروشی در این صنعت گفت: سیاست گذاری غلط و ناقص علت اصلی تداوم خام فروشی ۹۵ درصد سالامبور است. برای مثال دریافت عوارض از صادرات سالامبور باید به درستی اجرا می‌شد و پولی که از صادرکنندگان سالامبور دریافت می‌شد به صندوق تخصصی چرم واریز می‌شد. بر اساس محاسبات در صورت در سال اول حدود ۸ میلیون دلار از صادرکنندگان دریافت شده که اگر به صنعت چرم باز می‌گشت بسیاری از مشکلات برطرف می‌شد. در حال حاضر صنعت چرم به ۳۰ خط سبک نیاز دارد که اگر طی ۱۰ سال گذشته به درستی سیاست گذاری شده بود تمام کارخانه‌های هدفگذاری شده از سلامبور به چرم کامل می‌رسیدند.

صادرات سالامبور با خطر بالای زیست محیطی و ارزش افزوده ناچیز

افسانه محرابی، مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با تاکید بر اینکه بازسازی و نوسازی صنعت چرم کشور باید انجام و تکنولوژی آن ارتقاء پیدا کند و به سمت تولید محصولات صادرات محور حرکت کنیم، گفت: در صنعت چرم کشور که قدمت بیش از ۱۰۰ سال دارد، بسیاری از واحدها از ماشین آلات قدیمی استفاده می کنند و نیازمند به روز رسانی در جهت رقابت در بازار هستند. از طرف دیگر از سال ۱۳۹۱ موضوع عوارض برای صادرات سالامبور ایجاد شده است چراکه در سالامبور خطرهای زیست محیطی، مصرف آب ۷۰ درصد، اشتغال بسیار پایین و ارزش افزوده خیلی پایین وجود دارد. زمانی که زنجیره ارزش سالامبور تکمیل می شود تا محصول چرمی به تولید برسد بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ درصد ارزش افزوده خواهیم داشت، اما صادرکنندگان سالامبور مانع رشد این صنعت به دلیل خام فروشی شده اند.

این در حالی است که به گفته وی رتبه ایران در جهان در پوست گوسفند چهار و در پوست بز، سه است و پتانسیل تولید محصولات صادرات محور و رقابت پذیر وجود دارد.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت در ادامه درباره عوارض خام فروشی در این صنعت گفت: در سال ۱۳۹۱ دولت در ستاد تدابیر ویژه موضوع عوارض را مطرح کرد که مقرر شد از پنج درصد شروع و در طی سالیان به این پنج درصد اضافه شود؛ سال 1392 در دولت جدید گفته شد هر موردی که در ستاد تدابیر ویژه بوده باید مصوبه هیئت دولت را بگیرد و از اواخر سال 1392 تا اوایل سال 1394 این عوارض گرفته نشد. در نهایت از سال 1394 این عوارض با ۱۰ درصد شروع و در سال 1395 به ۱۵ درصد رسید.

اجرای نصفه و نیمه پرداخت عوارض خام فروشی به صنعت چرم

محرابی در پاسخ به این اظهارات با بیان اینکه واحدهای موفقی در بخش چرم سنگین فعالیت می‌کند، اظهار کرد: چرم سبک برای تولید پوشاک استفاده می‌شود و قیمت بالا و طراحی‌های خاص نیاز دارد اما چرم سنگین برای مصارفی از جمله کفش تولید می‌شود که باعث شده تولیدکنندگان بیشتر به سمت ارتقاء چرم سنگین حرکت کنند. در مورد صندوق صنایع چرم هم باید گفت که این راهکار لازم بود. در سال 1395 این عوارض در معرض حذف شدن بود، اما تصمیم گرفتیم آن را حفظ کنیم تا صندوق تشکیل شود. در نهایت ردیف تعرفه متفرقه‌ای از سازمان برنامه و بودجه پیگیری کردیم و در حال حاضر تا حدودی اجرایی شده است.

وی افزود: در بودجه سال 1397 حدود ۴۵ میلیارد تومان موافقتنامه بین وزارت صمت و سازمان برنامه و بودجه مصوب شد ولی در پایان سال به دلیل محدودیت منابع حدود ۱۲ میلیارد تومان تخصیص داده شد که در نهایت شش میلیارد و هشتصد میلیون تومان از آن دریافت شد و این مبلغ در سال اول به عنوان یارانه سود تسهیلات با همکاری بانک کشاورزی و سود ۹ درصد در اختیار تولید کنندگان قرار گرفت. در همان سال ۱۲ درخواست داشتیم که ۹ درخواست به بانک مععرفی و چهار درخواست نهایی شد، اما به دلیل مشکلات بانکی در رابطه با وثایق، متقاضیان نتوانستند آن را دریافت کنند.

در ادامه علی اصغر رستم پور، تولیدکننده چرم نیز گفت که بخشی از این بودجه به نوسازی صنایع چرم تخصیص پیدا کرده و تاکنون ۲۰ واحد از سوی وزارت صمت به بانک معرفی شدند که به دلیل سختگیری بانک‌ها دو واحد موفق شدند مصوبه دریافت بگیرند. 

پوست چرم سالامبور چیست؟

پوست خام دام هایی نظیر بز، گاو، گوسفند، شتر، شترمرغ و … پس ذبح، آمادگی بسیاری برای فساد دارند و اگر به آنها توجه نشود ممکن است در کمتر از یک روز فاسد شوند. از همین روی در کارخانه مراحلی طی می‌شود تا پوست خام به چرم نهایی که کاملا فساد ناپذیر است تبدیل شود. پس از عبور از چند مرحله اولیه، پوست‌ها را وارد حوضچه‌هایی می‌کنند که مملو از انواع اسید و نمک است. پوست ها بایستی چندین ساعت در این محلول خیسانده شوند سپس برای خشک شدن آنها را خارج می کنند. این پوست بدون پشم و موی سفید رنگی در اصطلاح صنعت چرمسازی، سالامبور نامیده می‌شود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)