میرنیوز
به گزارش ایسنا، پروژه راه آهن خواف – هرات که از سالهای ۱۳۸۱ - ۱۳۸۲ استارت خورده است، دارای چهار قطعه بوده که سه قطعه آن از خواف تا ایستگاه شمعتیغ و پس از آن ایستگاه جونو در تعهد ایران است و قطعه چهارم که از این ایستگاه شروع شده و به هرات میرسد را افغانستانیها متعهد به ساخت و بهرهبرداری از آن شده اند. این خط ریلی که قرار بود تا پایان سال گذشته به بهرهبرداری برسد به دلیل آنچه ناامنی در خاک این کشور همسایه عنوان میشد به تاخیر افتاد و حالا به نظر میرسد آماده بهرهبرداری بوده و آبان ماه امسال به بهرهبرداری خواهد رسید.
عباس خطیبی - معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حملونقل کشور – در این باره به ایسنا گفت: سه قطعه از خط ریلی خواف-هرات که به طول ۱۳۹ کیلومتر از ایستگاه خواف تا ایستگاه روزنک در افغانستان است در تعهد ایران بوده که تقریبا آماده شده و تمام تلاشمان این است که تا آبان ماه آن را افتتاح کنیم.
وی افزود: از این ۱۳۹کیلومتر ۱۹ کیلومتر قبل افتتاح شده و ۱۲۰ کیلومتر را ماه آینده به بهرهبرداری میرسانیم و طرف افغانستانی بر اساس آخرین مذاکرات صورت گرفته برای قطعه چهارم ۸۲ کیلومتری این خط ریلی مقرر شده که از ایستگاه روزنک تا هرات را با قراردادی که اخیرا با قزاقستان امضاء کردهاند به پایان برسانند.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حملونقل کشور ادامه داد: این خط ریلی شش ایستگاه از خواف تا روزنک دارد که دو ایستگاه شمعتیغ و روزنک مسافری بوده و چهار ایستگاه دیگر سبقت – تلاقی هستند و مسافران از ایستگاه خواف میتوانند با حدود یک ساعت و نیم سیر به روزنک و پس از آن نیز از طریق جاده حدود یک ساعت بعد به هرات برسند. البته پس از راهاندازی قطعه چهارم که تا ده روز آینده از سوی قزاقها مراحل عملیاتی آن آغاز میشود، از خواف ایران از طریق ریل به هرات متصل خواهد شد.
خطیبی با بیان اینکه این سه قطعه در تعهد ایران بوده است، گفت: تا کنون حدود ۳۰۰ میلیارد تومان صرف این پروژه ریلی شده است که با قیمتهای امروز بیش از هزار میلیارد تومان برای راهآهن خواف-هرات هزینه کردهایم.
به گزارش ایسنا، پروژه راه آهـن خواف – هرات به طول حدود ۱۹۱ کیلومتر، بصـورت یـک خطه، بـا سرعـت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری، از کیلومتر ۲۴ راه آهن سنگان – تربت حیدریه در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در منطقه نسبتاً کم عارضه و هموار پیش میرود. مسیر این راه آهن در کیلومتر ۱۲ جاده تایباد – خواف و در کیلومتر ۲۱، جاده معدن سنگان را بصورت زیرگذر قطع میکند. همچنین در کیلومتر ۳۸ الی ۴۲ از ارتفاعات خواجه انجیر عبور و در کیلومتر ۴۷ الی ۵۲ وارد منطقه کم عارضه و نسبتاً هموار میشود. از کیلومتر ۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرارگرفته و در کیلومتر ۷۶ به مرز شمعتیغ میرسد. از همین تا ایستگاه جونو ۶۳ کیلومتر راه دیگر باید طی شود که البته این جزو سومین قطعه از قطعاتی است که ایران آن را ساخته و به زودی به بهرهبرداری میرسد.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
امضا یک تفاهمنامه برای تضمین سلامت محصولات گوشتی در کشور
دستورالعمل رفع موانع تولید در بخش واردات و صادرات ابلاغ شد
مدیریت تأمین نهاده دامی مورد نیاز عشایر در سال ۱۴۰۴ ضروری است
ذخیرهسازی سوخت کافی در انبارهای نفت برای نوروز
مجوز خرید گاز از ایران پابرجاست
سقف برداشت از خودپردازها از امروز ۳۰۰ هزار تومان شد
انجام ۱۸ هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی
سازمان دامپزشکی نسبت به خرید و نگهداری ماهی قرمز هشدار داد
سختترین مسئولیت امنیت غذایی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است
انتشار سری جدید ایرانچک ۲ میلیون ریالی
تأمین ۶۴.۵ میلیارد دلار ارز برای واردات
قیمت نان باید به تعادل برسد
تشدید رصد هوشمند و گشتزنی اراضی کشاورزی از فردا آغاز میشود
ذخایر ۱۴ سد مهم کشور کمتر از ۱۵ درصد است
شناسایی فرار مالیاتی ۲۱ میلیاردی از یک واحد تولید نرم افزار در اصفهان
صادق: منطقه ویژه مرزی مشترک ایران و ترکیه راهاندازی میشود
بازگشت شاخص کل بورس به کانال ۲.۷ میلیون واحدی
جنگلبان نباید دغدغه معیشت داشته باشد
آئین نامه واردات کشندههای ریلی ابلاغ شد
خودروهای لوکس مشمول مالیات، ممنوعالمعامله شدند
افزایش ۲۷۸ درصدی حجم سوختگی پوشش گیاهی کشور در سال جاری
تداوم کاهش تولیدات صنعتی انگلیس در ماه ژانویه
۲۷ اسفندماه آخرین روز معاملاتی بازار ارز تجاری
فقط ۴۰ درصد عوارض آزادراه شیراز - اصفهان وصول شد
نتایج قرعه کشی خودروهای وارداتی اعلام شد
قیمت طلا و سکه امروز ۲۵ اسفند؛ سکه تمام ۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
دور زدن تحریمها توسط روسیه با کمک رمز ارز
واریز وجوه حاصل از رسوب سود سهام عدالت، برای نخستین بار
رشد ۳۸۲۹۹ واحدی صبحگاهی بورس
قیمت جهانی نفت امروز ۲۵ اسفند؛ برنت ۷۰ دلار و ۵۸ سنت شد