میرنیوز
مرتضی شجاعی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه پس از خروج آمریکا از برجام و تلاش آمریکاییها برای نابودی صنعت خودروی ایران، شرکای خودروسازان کشور از جمله PSA، رنو، برلیانس و کیا ایران را ترک کردند، گفت: اغلب کشورهای صاحبنام در صنعت خودرو همکاری با شرکای خارجی در زنجیره تأمین دارند و همواره تلاش داشتهاند وابستگی به صنایع پاییندستی سایر کشورها را کاهش دهند، اما در ایران به جهت سایه سنگین تحریمهای اقتصادی، برنامهریزی مبتنیبر همکاری با طرفهای خارجی ریسک بالایی دارد.
وی افزود: مضاف بر نگرانی ناشی از تحریم و تنها ماندن صنعتگران، اساساً انتخاب شرکایی نظیر پژو و رنو با هدف انتقال فناوری ساخت خودرو به کشور، خطای فاحشی است؛ چرا که به اذعان مدیران صنعت خودروی کشور آنها در انتقال فناوری به شدت مقاومت میکنند و از طرفی تورمهای سنگین اقتصاد ایران، به مالکان خودروهای ذاتاً فرانسوی پس از چند سال به جهت استهلاک بالا، هزینههای سنگینی تحمیل میکند.
شجاعی تصریح کرد: ناتوانی در تولید خودروهایی نظیر تندر 90 با وجود سابقه بیش از یک دهه تولید در ایرانخودرو و سایپا مصداق نوع نگرش فرانسویها به شرکای صنعتیشان و سیاستگذاریهای اشتباه ما است.
وی در ادامه افزود: محدودیتهای ارزی و قطع همکاری شرکای خارجی ناشی از تحریم را میتوان فلجکننده تلقی کرد؛ این یک نگاه است. در صورتی که بررسی جنبه مثبت تحریم صنعت خودرو نشان میدهد، محدودیت واردات خودرو به کشور و مضیغه ارزی، بستر را طی 2 سال اخیر برای خودروسازان فراهم کرده تا از بازار بِکر و تضمین شده خودروی ایران استفاده کنند و یکبار برای همیشه از مونتاژکاری صرف به تولید مبتنیبر دانش بومی روی آورند.
این کارشناس خودرو درباره پیامدهای همکاری اخیر خودروسازان با وزارت دفاع برای تأمین برخی از قطعات تحریم شده خودرو گفت: عملیاتیشدن اینگونه اقدامات به طور حتم میتواند تنوع تولید خودروسازان را که یکی از مشکلات فعلی صنعت خودرو است، رفع کند. در صورت تولید انبوه خودروهای با تکنولوژی بالا، کاهش شکاف میان قیمت بازار و کارخانه محقق خواهد شد؛ چیزی که امروز مسئله اول بازار تشنه خودروی کشور است.
شجاعی با تأکید بر اینکه چون همواره در صنعت خودرو وابسته بودهایم، احساس پیچیدگیهای عجیب و غریب در حوزه ساخت محصولات با فناوری پیشرفته داریم، گفت: اگر خودروسازان محدودیت واردات خودرو را مغتنم بشمارند و عقبماندگیهای صنعت را با ظرفیتهای داخلی پوشش دهند، با وجود تحریم علاوه بر تأمین نیاز داخلی، توان رقابتی نیز پیدا خواهند کرد. در صورتی که خودروسازان به فرصت فعلی بیتوجه باشند و صرفاً به آن از جنبه تهدید نگاه کنند، در آینده به دلیل شکاف بیشتر کیفیت و فناوری تولیداتشان با محصولات روز دنیا، حتی بازار داخلی را نیز از دست خواهند داد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
ایران پاسخ درخوری به رژیم کودککش صهیونیستی داد
ریزش قیمتها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
هشدار قرمز بارشهای سیلآسا در ۵ استان
شرایط عادی در پمپبنزینها/ تکذیب بزرگنمایی رسانههای معاند
گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
۸۵ درصد سهام سرخابیها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
سامانه فروش نهضت ملی مسکن راهاندازی میشود
بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
مردم نگران تامین بنزین نباشند