میرنیوز
جواد هدایتی در گفتوگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت ترازیت و حمل و نقل جادهای بین ایران و ترکیه اظهار کرد: ترکیه پل عبوری ایران به اروپاست و به غیر از آن که میتواند به عنوان ترانزیت مورد استفاده قرار گیرد خود هدف صادراتی عمدهای برای ایران به شمار میرود. بنابراین در جلسه اخیر کمیته مشترک حمل و نقل جادهای درباره چگونگی تسهیل تجارت از طریق شیوههای مختلف حمل و نقل بحث و بررسیهای فراوانی صورت گرفت و در مذاکرات دو جانبه قرار شد در ادامه درباره تسهیل تردد کامیونها در مرزهای مشترک اقدامات مناسبی انجام شود.
وی افزود: هدفگذاری تجارت ایران و ترکیه ۳۰ میلیارد دلار در سال بوده است و برای رسیدن به این هدف باید بستر آن را که حمل و نقل است فراهم کنیم، اما ظرفیتهای حمل و نقل بسیار متفاوت و کمتر از این هدفگذاری است. در واقع یکی از دلایلی که میزان تجارت ایران و ترکیه به این عدد نرسیده همین مسئله بوده است.
مدیرکل تزانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: برای رسیدن به تجارت ۳۰ میلیارد دلاری در سال بین دو کشور باید حداقل یک میلیون تردد را در مرزهای مشترک پذیرش کنیم و به عنوان مثال اگر هر کامیون ترانزیتی یا تجاری حدود ۳۰ هزار دلار ارزش داشته باشد باید روزانه بیش از ۲۰۰۰ دستگاه کامیون از مرزهای ایران و ترکیه عبور کند. این در حالی است که تعداد کامیونهای عبوری فاصله بسیار زیادی با این اعداد و ارقام دارد و به حدود ۴۰۰ دستگاه میرسد.
هدایتی گفت: بخشی از این مشکلات در حوزه تشریفات و بروکراسیهای اداری است که باید آن را تسهیل کنیم و بخشی دیگر نیز به زیرساختهایی است که باید آن را در مرزهای مشترک ایجاد کنیم. به عنوان مثال باید برای رسیدن به این هدف بلندمدت که مقامات عالی رتبه دو کشور در این زمینه به توافق رسیدهاند گیتهای تردد کامیونها افزایش پیدا کند و از سوی دیگر تشریفات اداری باید به گونهای باشد که کامیونها حداقل توقف را در مرزها داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه مرزهای هر کشور محل عبور و مرور است نه توقف، گفت: باید تشریفات اداری برای کامیونداران و بازرگان در پس کرانههای ایران و ترکیه انجام شود و با افزایش هماهنگیهای دو جانبه کاری کنیم که سرعت عبور و مرور کامیونها و تعداد گیتهای تعبیه شده در هر یک از مرزها بیشتر شود تا حداقل تعداد عبور و مرور کامیونها را تا ۲۰۰۰ دستگاه در روز افزایش دهیم.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
۳۱ هزار و ۷۰۰ هکتار چغندرقند پاییزه کشت شد
تاثیر ۴ عامل در میزان محاسبه حقوق دولتی در حوزه معدن
بانک توسعه اسلامی نقش مؤثرتری در تأمین مالی پروژههای ایران ایفا کند
دیدار سهجانبه برای مدیریت آفات و کاهش خسارتهای کشاورزی
رویکرد فعال ایران برای ایفای نقش در تغییر پارادایم صنعتی جهان
تمدید دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات ارزی کوتاهمدت تا پایان سال
۱۴.۵ میلیون تن کالاهای اساسی در بنادر کشور تخلیه شد
مدیرعامل شرکت نفت: برنامه دقیقی برای عبور از زمستان داریم
معاون وزیر نفت: ناترازی انرژی در کشور یک مسئله جدی است
وزیر اقتصاد با رئیس صندوق اوپک گفتگو کرد
ثبت آیفون مسافری از امروز آغاز شد
صادرات گاز ایران به عراق از یک نقطه متوقف شد
معاون وزیر نفت:ناترازی انرژی در کشور یک مسئله جدی است
بازار بهینهسازی برق با صدور گواهی صرفهجویی برای دو سرمایهگذار عملیاتی میشود
خودروسازان باید پول قطعه سازان را بدهند
راهنمای معاملات سامانه ارز تجاری منتشر شد
اتابک: بسیاری از معادن ایمن سازی نشده اند
نرخ ارز در مرکز مبادله ۵ آذر؛ دلار نیما ۵۱ هزار و ۶۴۱ تومان شد
چالشها و فرصتهای توسعه صنعت پتروشیمی برسی شد
الگوی کشت باید پویا و تابع اصول حکمرانی آب باشد
تداوم پیشتازی بورس؛ شاخص کل در آستانه فتح کانال ۲.۴ میلیون
ایران دغدغهای برای فروش و صادرات نفت ندارد
تداوم پیشتازی بورس؛ شاخص کل در مرز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد
همتی تهران را به مقصد ریاض ترک کرد
پرداخت موبایلی تا پایان سال اجرایی میشود
نرخ ارز مبادله ای ۵ آذر؛ دلار نیما ۵۱ هزار و ۶۴۱ تومان شد
تحریم ایلان ماسک رد شد
رفع فوری ۲۴۲ مورد تعرض به اراضی دولتی در آبانماه
جمعآوری ۳۰۰ هزار ماینر غیرمجاز با ۱۰۰۰ مگاوات توان مصرفی در کشور
تخصیص ۶۵ میلیارد مترمکعب آب به بخش کشاورزی تا پایان برنامه هفتم