میرنیوز
رضا رحیمی، کارشناس حوزه گاز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جلوگیری از هدر رفت ال.پی.جی و استفاده از آن بعنوان سوخت خودروها گفت: در حال حاضر حدود ۵ تا ۶ میلیون تن گاز مایع مازاد بر مصرف و صادرات در کشور تولید میشود که اگر ظرفیتهای اسمی تولید این سوخت را در نظر بگیریم، این عدد به ۹.۳ میلیون تن میرسد. در همین راستا طرح اصلی این است که چهار میلیون تن از این ماده را به صورت برنامه ریزی شده و خاص بعنوان سوخت خودروها در سامانه حمل و نقل استفاده کنیم.
وی ادامه داد: این طرح از این نظر باید «برنامه ریزی شده و خاص» باشد که میتوان ال.پی.جی را در شهرهایی که پالایشگاه دارند عرضه کنیم تا شهروندان به صورت اتوگاز از آن استفاده کنند. در این صورت مشکلات ناشی از حمل این سوخت به سایر شهرها پیش نخواهد آمد و مدیریت شده تر میتوان از آن استفاده کرد. همچنین خودورهای عمومی مثلاً تعداد زیادی از اتوبوسهای شهر تهران را میتوان ال.پی.جی سوز کرد. این موضوع در کلانشهرهایی که اتوبوسها عامل آلودگی هوا هستند، راهکار مناسبی به شمار میرود. ضمن اینکه چون پیمایش ال.پی.جی نسبت به گازوئیل و بنزین بیشتر است، تعداد جایگاههایی هم که باید برای آنها ایجاد کرد کمتر است پس نیازی نخواهد بود در همه جای شهر جایگاه تأسیس کرد. بنابراین میتوان در ابتدای ایستگاهها و در حاشیه شهرها جایگاه ال.پی.جی ساخته شود.
این تحلیلگر مسائل انرژی درباره آثار استفاده از ال.پی.جی در سبد سوخت کشور اظهار داشت: در گام نخست این کار باعث خواهد شد تا جلو هدر رفت ال.پی.جی تولیدی در کشور گرفته شود. در حال حاضر مقداری از این ماده در فلرها سوزانده میشود و مقداری هم وارد خط لوله گاز طبیعی میشود. همچنین استفاده از LPG به عنوان سوخت موجب درآمدزایی برای دولت خواهد شد. دولت میتواند ال.پی.جی را به قیمت مصوبی مثلاً ۱,۲۰۰ تومان به مردم بفروشد که در نتیجه این کار ۲۴۰ میلیون دلار سرمایه به دست دولت خواهد رسید.
رحیمی تاکید کرد: به دنبال استفاده از ال.پی.جی توسط شهروندان، مقداری گازوئیل و بنزین آزاد خواهد شد که دولت میتواند آنها را صادر کند. اگر ما فرض کنیم ۴ میلیون تن LPG به حمل و نقل اختصاص دهیم و سه میلیون تن آن جایگزین بنزین و یک میلیون تن هم جایگزین گازوئیل شود، (با توجه به ارزش حرارتی بنزین معمولی و گازوئیل) به طور میانگین ۳.۶ میلیون تن بنزین و ۱.۲ میلیون تن گازوئیل برای صادرات آزاد خواهد شد. در صورتی که میانگین قیمت صادراتی این دو نوع سوخت ۵۵۰ دلار باشد، دو میلیون و ۶۴۰ هزار دلار از این مسیر برای کشور درآمد به حاصل خواهد شد.
به گفته وی از این مبلغ میتوان مقداری را صرف راه اندازی زیرساخت خودورهای اتوگاز کرد که طبق محاسبات برای سه میلیون خودرو حدوداً ۶۰ میلیون دلار کافی است. این عدد، رقم زیادی به حساب نمیآید، مشروط به اینکه ایجاد جایگاههای سوخت به بخش خصوصی سپرده شود اما اگر دولت خودش متولی ساخت جایگاه شود، هزینه مذکور بیشتر میشود.
منبع : خبرگزاری مهر
تسریع در احداث مسیر ریلی شلمچه - بصره
تعرفه گاز برای مشترکان پر مصرف افزایش یافت
بیمه محصولات کشاورزی در اجرای حمایت از کشاورزان ضروری است
دستورالعمل معاملات بازار ارز تجاری مرکز مبادله ارز و طلا ابلاغ شد
امروز اول آذر سکه در بازار طلا ۵۲میلیون و ۶۳۰هزار تومان معامله شد
آزادراه تهران-شمال و محور چالوس تا شنبه سوم آذر مسدود است
قیمت هر بشکه نفت خام ۱۰ سنت افزایش یافت
یارانه آبان ماه کی واریز می شود؟
کشف فرار مالیاتی یک رستوران در غرب تهران
پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری از مرز ۱۷۳ همت گذشت
بنگاه داری بانکها موجب آسیب رسیدن به بازار مسکن خواهد شد
فردا رگبار پراکنده در ارتفاعات نوارشرقی کشور
ورود ۳۵۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر به شبکه سراسری تا اوج بارسال آینده
کاهش مصرف آنتیبیوتیکها در جمعیت دامی کشور در دستورکار قرار گرفت
اطلاعات صورت های مالی صندوق بازنشستگی کشوری افشا شد
افزایش قیمت خودرو شامل قراردادهای فروش فوری و فوق العاده نمی شود
معاون وزیر کار: مهارت فقط کلید اشتغال نیست بلکه مهمترین مؤلفه آن است
مصرف بنزین تا سال ۱۴۰۸ به ۲۵۰ میلیون لیتر در روز میرسد
مصرف بنزین تا سال ۱۴۰۸ به ۲۵۰ میلیون لیتر در روز میرسد
بیش از ۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری خارجی تصویب شد
ثبت سفارش واردات قطعات خودروهای کمتر از یورو ۵ ممنوع شد
توسعه صادرات کشور با راهاندازی بازار ارز توافقی
افت ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس
ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول پلاکمحور است
۳۶ تصفیهخانه جدید آب در حال ساخت است
سامانه های بانک ملت از دسترس خارج شد
آغاز شمارهگذاری ۶۶۳۶ خودروی یورو ۴/ تولید ممنوع است
جزئیات نحوه اسقاط خودروهای فرسوده اعلام شد
سقف وام مسکن ایثارگران ۷۵۰ میلیون تومان شد
کشف سه فقره فرار مالیاتی به ارزش ۹ میلیارد تومان در استان گلستان