میرنیوز
به گزارش خبرگزاری تسنیم، تقریبا 2 سال از تحریم های جدید می گذرد، تحریم هایی که در راس سرفصل های خود، صنعت خودرو کشورمان را جای داده و به تبع آن بسیاری از خودروهای مونتاژی دیگر از خط تولید خودروسازان خارج شدند و عملا تولبدشان به صفر رسیده است.
در این بین خودروسازان جدای از ماجرای از دست دادن شرکای خارجی و کاهش تولید شدید ناشی از خروج خودروهای مونتاژی از برنامه تولید، اکنون با برخی از قوانین دست و پا گیر داخلی هم مواجه هستند.
از یک سو تامین ارز از سوی بانک مرکزی به کندی صورت می گیرد و خرید مواد اولیه قطعه سازان را با مشکل مواجه کرده و از سوی دیگر اجرای برخی قوانینی که گرچه از مدتها قبل برای اجرای آن برنامه ریزی شده بود اما مصادف شدن آن بارتحریم و از آن بدتر حالا شیپوع ویروس کرونا، حسابی دست و پای خودروسازان را بسته و ادامه روند تولید و چرخش این صنعت مهم کشور را با مشکل مواجه کرده است.
دراین بین و با ترخیص برخی از قطعات مانده در گمرکات که به دلیل پرداخت ما به تفاوت قیمت ارز و ... مدتها در انبار گمرکات خاک می خوردند، تعدادی از خودروهای مونتاژی مجددا تولید شد تا به ترتیب اولویت ثبت نام به مشتریانشان تحویل شود اما اکنون این تولید مصادف شده با اجرای استانداردهای جدید خودرویی در حوزه محیط زیست که خودروسازان را ملزم به تولید خودرو با استاندارد یورو 5 کرده است.
جالب ماجرا اینجاست که مثلا خودروهای گروه رنو که همیشه جزو باکیفیت ترین محصولات تولید داخل محسوب می شدند حالا به دلیل پاس نکردن استانداردهای یورو 5 تولید نمی شوند.
خودروهایی که اگر گمرکات قطعات آنرا به موقع ترخیص می کرد، تولیدشان به سال 99 نمی کشید و طبیعتا اجرای استاندارد یورو 5 از سوی خودروسازان هم نقض نمی شد.
اما اکنون بعد از تولید تعداد زیادی از خودروهای گروه رنو، چانگان، آریو و تعدادی از خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو به دلیل پاس نکردن استانداردهای یورو 5 شماره گذاری نمی شوند و مشتریان منتظر این خودروها بعد از انتظار 2 ساله باز هم باید منتظر مصوبه جدید هیئت وزیران برای شماره گذاری باشند.
حالا هم خودروسازان باید برای نگهداری خودروهای بی پلاک در پارکینگ ها هزینه مضاعف پرداخت می کنند و هم هر روز باید جریمه تاخیر و سود مشارکت بیشتری به مشتریان بپردازند. تازه اگر در این هزینه جابه جایی، نگهداری، خرابی و خوردگی احتمالی و مشکلات بیمه و ... را لحاظ نکنیم.
آنچه مسلم است دستگاه های دولتی برای تعیین تکلیف مشتریان منتظر خودروسازان و از بین نرفتن سرمایه های ملی خودروسازان دولتی باید زودتر در مورد شماره گذاری این خودروها مصوبه ای را ابلاغ کنند تا از یک سو شرکتهای در حال ریان خودروسازی بعد از تحریم و کرونا و از سوی دیگر مشتریان چشم انتظار خودرو بیشتر از این بلاتکلیف و متضرر نشوند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
بارش برف در ارتفاعات شمال شرق کشور و البرز شرقی
سرمایه گذاری مستقیم خارجی و نقش ایران در رنجیره ارزش جهانی
۱۸۲ همت وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت شد
قیمت جهانی کامودیتی ها در بخش نفت و انرژی؛ پنجشنبه ۸ آذر ۱۴۰۳
وزیر نیرو: مشکل ناترازی سوخت بهبود یافت
نرخ بهره بین بانکی ثابت ماند
بازار خودرو در خواب زمستانی است؛ قیمت جدید خودرو در بازار
تشریح عملکرد ۱۰۰ روزه شرکت ملی گاز ایران
برون رفت از چالش ناترازی انرژی با استفاده از ظرفیت های دیجیتال
گازرسانی بدون افت فشار
زریباف: نوسانات بازار ارز موقتی است
نوسازی ۷۵ واحد صنعتی در نیمه نخست امسال
واردات ۱۲ میلیارد دلار کالای اساسی به کشور
شرایط جدید وام فرزندآوری ابلاغ شد
دبیرخانه بزرگترین رویداد صنعت مالی ایران آغاز به کار کرد
مصوبه ترخیص درصدی کالاها تمدید شد
۷۰ درصد بازار خودروی روسیه دست برندهای چینی
نمایندگان کنگره آمریکا: بانک های هنگ کنگ تحریم های ایران و روسیه را دور می زنند
تهدید جدید ترامپ علیه مکزیک و کانادا
مالیات اصلی ترین ابزار تنظیم گری
نوسانات بازار ارز موقتی است
تخصیص پنج هزار ربع سکه ضرب ۱۴۰۳ در حراج امروز
افزایش ۴۶۲ درصدی واردات طلا
نرخ جدید گاز مایع اعلام شد
واردات ۱.۶ میلیارد دلاری موبایل در ۸ ماه
شرط تحویل خودرو صفر در مراکز اسقاط اعلام شد
برخورد دوگانه در صنایع غذایی و عدم فهم مشترک از نیازها
قیمت طلا و سکه امروز ۷ آذر؛ سکه ۵۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شد
صدور ۴ هزار و ۷۱۴ گواهی تمکن مالی الکترونیک در ۸ ماه
۲۹۴۱۸ خودرو از گمرک ترخیص شد