میرنیوز
روحالله فلاحتبار در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره سانحه سقوط بوئینگ 737 اوکراینی، اظهار داشت: «صنعت هواپیمایی در دنیا با آزمون و خطا و با سانحه متولد شد»، با این جمله میتوان نتیجه گرفت، سانحه دلخراش هواپیمایی اوکراین اینترنشنال ۷۵۲ و غم سنگین از دست دادن عزیزان و سرمایههای ملی و جهانی انسانیت، هم آخرین سانحه نخواهد بود و متأسفانه با همه پیشرفتهای تکنولوژی و اصلاح فرآیندهای مختلف، امکان به صفر رساندن سانحه هوایی وجود ندارد.
وی ادامه داد: در سانحه اخیر هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ که بعد از برخاستن از باند فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) و در فاز اوجگیری اتفاق افتاده است، هر چند که بر اساس الگوی حرفهای و تخصصی باید تا بررسی سانحه و نتایج آن منتظر ماند، اما به طور خاص از سری بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ در دنیا بر اساس آمارهایی که منجر به فوت کلی سرنشینان شده است، میتوان به حوادث مورخ ۵ می ۲۰۰۷، ۲۵، فوریه ۲۰۰۹، ۲۵ ژانویه ۲۰۱۰ و ۲۲ می۲۰۱۰ همچنین ۲۶ آگوست ۲۰۱۰ و ۱۹ مارس ۲۰۱۶ همچنین ۱۷ آپریل ۲۰۱۸ و ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۸ و سانحه اخیر (۸ ژانویه ۲۰۲۰) نام برد که در فازهای مختلف پرواز اتفاق افتاده است و به عنوان مثال، در سانحه ۲۵ ژانویه ۲۰۱۰ اتیوپی ایرلاین به شماره پرواز ۴۰۹، بلافاصله بعد از برخاستن از باند فرودگاه بین المللی بیروت در دریای مدیترانه سقوط کرد که ۹۸ نفر مسافر و خدمه پروازی جان خود را از دست دادند.
این کارشناس حمل و نقل هوایی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما به چه دلیل خلبان با برج مراقبت مهرآباد هیچ تماسی نداشته است؟ بیان کرد: بر اساس آمارهای سوانح هوایی، در دو فاز «برخاستن از باند پروازی و اوجگیری اولیه» و همچنین مرحله «تقرب و نزدیک شدن به فرودگاه و فرود آمدن»، بیشترین احتمال سانحه وجود دارد و خدمه پروازی نیز در این دو فاز پروازی بیشترین درگیری ذهنی و مشغله کاری دارند و به همین دلیل بر اساس یک رویکرد مشترکی که در همه لحظات به ویژه در شرایط اضطراری وجود دارد، سه کلمه هدایت (Aviate)، ناوبری (Navigate) و برقراری تماس (Communications)، اولویت کاری خلبان را مخصوصا در شرایط اضطراری مشخص میکند که برقراری تماس و اعلام وضعیت اضطراری در مرحله آخر قرار دارد.
فلاحتبار افزود: این یک مسئله بدیهی است که ابتدا خلبان وضعیت را بررسی کند و هدایت هواپیما را در اولویت قرار دهد و سپس به کنترلر ترافیک هوایی شرایط را اطلاع دهد؛ به لحاظ فنی و آموزشهای خلبانی، این یک رویه کاملا صحیح است.
این کارشناس حمل و نقل هوایی اضافه کرد: در خصوص مسئولیت بررسی سانحه به استناد ضمیمه ۱۳ کنوانسیون شیکاگو، کشوری که سانحه در آن اتفاق میافتد، مسئولیت بررسی سانحه را برعهده خواهد داشت و سایر کشورها از جمله مالک هواپیما، طراح و سازنده ملزم به همکاری برای حصول نتیجه هستند و این حساسیت بررسی، در پروازهای بینالمللی که اتباع کشورهای مختلف را شامل میشود، نیز بیشتر است.
انتهای پیام/ب
منبع : خبرگزاری فارس
روند تأمین سوخت در سراسر کشور مطلوب است
سهم ۳۰ درصدی بریکس از تولید ناخالص جهانی
جزئیات تغییر تعرفه برق برای مشترکان
قیمت طلا و سکه امروز ۶ آذر؛ سکه ۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد
اولین نشست تخصصی مزد ۱۴۰۴ برگزار شد
۱۶۶ میلیارد تومان تسهیلات برای خدمات مکانیزه
دریافت مالیات بر ارزش افزوده جدید از واردات لغو شد
ثبت رکورد جدید در ارزش معاملات خرد
میر شتاب ایران و روسیه اجرایی شد+ مزایا
پرش شاخص بورس به ارتفاع ۲ میلیون و ۴۱۵ هزار واحد
شیوهنامه بهینهسازی و کنش مصرف انرژی در ساختمانهای وزارت نفت ابلاغ شد
آینده مالی، بانکداری و پول چگونه است؟
سوخت تحویل شود مشکلی در تامین برق نداریم
یک نیروگاه هستهای ۱۰ درصد برق ترکیه را تامین میکند
همه ارز مورد نیاز وزارت جهاد کشاورزی در بودجه سال جاری محقق شده است
افت کیفیت اینترنت به دلیل استفاده از فیلترشکنهاست
پیشنهاد میزبانی ایران برای برگزاری کنفرانس جهانی سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۶
لزوم تدوین تقویم رویدادهای صنعت پتروشیمی
اجلاس جهانی تعاون افتتاح شد
توسعه بانکداری باز منجر به رشد اقتصادی می شود
ثبت نام برای عرضه جدید خودروهای وارداتی از هفته آینده
افزایش ۱۸ درصدی صادرات غیرنفتی در ۸ ماهه سالجاری
تکلیف قانون جدید بانک مرکزی برای رمزارزها
کوتاهی وزارت نیرو برای نصب نکردن فیلتر در نیروگاههای مازوتسوز
تخصیص ۵ میلیارد دلار برای توسعه اقتصاد دیجیتال
چند سهامدار در سجام ثبتنام کردند؟
۴۰۸ واحد صنعتی راکد احیا شد
میر شتاب ایران و روسیه اجرایی شد +مزایا
قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله امروز ۶ آذر؛ دلار نیما ۵۱ هزار و ۶۹۶ تومان
نشست وزارتی اوپکپلاس بهصورت ویدیوکنفرانس برگزار میشود