میرنیوز
روحالله فلاحتبار در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره سانحه سقوط بوئینگ 737 اوکراینی، اظهار داشت: «صنعت هواپیمایی در دنیا با آزمون و خطا و با سانحه متولد شد»، با این جمله میتوان نتیجه گرفت، سانحه دلخراش هواپیمایی اوکراین اینترنشنال ۷۵۲ و غم سنگین از دست دادن عزیزان و سرمایههای ملی و جهانی انسانیت، هم آخرین سانحه نخواهد بود و متأسفانه با همه پیشرفتهای تکنولوژی و اصلاح فرآیندهای مختلف، امکان به صفر رساندن سانحه هوایی وجود ندارد.
وی ادامه داد: در سانحه اخیر هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ که بعد از برخاستن از باند فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) و در فاز اوجگیری اتفاق افتاده است، هر چند که بر اساس الگوی حرفهای و تخصصی باید تا بررسی سانحه و نتایج آن منتظر ماند، اما به طور خاص از سری بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ در دنیا بر اساس آمارهایی که منجر به فوت کلی سرنشینان شده است، میتوان به حوادث مورخ ۵ می ۲۰۰۷، ۲۵، فوریه ۲۰۰۹، ۲۵ ژانویه ۲۰۱۰ و ۲۲ می۲۰۱۰ همچنین ۲۶ آگوست ۲۰۱۰ و ۱۹ مارس ۲۰۱۶ همچنین ۱۷ آپریل ۲۰۱۸ و ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۸ و سانحه اخیر (۸ ژانویه ۲۰۲۰) نام برد که در فازهای مختلف پرواز اتفاق افتاده است و به عنوان مثال، در سانحه ۲۵ ژانویه ۲۰۱۰ اتیوپی ایرلاین به شماره پرواز ۴۰۹، بلافاصله بعد از برخاستن از باند فرودگاه بین المللی بیروت در دریای مدیترانه سقوط کرد که ۹۸ نفر مسافر و خدمه پروازی جان خود را از دست دادند.
این کارشناس حمل و نقل هوایی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما به چه دلیل خلبان با برج مراقبت مهرآباد هیچ تماسی نداشته است؟ بیان کرد: بر اساس آمارهای سوانح هوایی، در دو فاز «برخاستن از باند پروازی و اوجگیری اولیه» و همچنین مرحله «تقرب و نزدیک شدن به فرودگاه و فرود آمدن»، بیشترین احتمال سانحه وجود دارد و خدمه پروازی نیز در این دو فاز پروازی بیشترین درگیری ذهنی و مشغله کاری دارند و به همین دلیل بر اساس یک رویکرد مشترکی که در همه لحظات به ویژه در شرایط اضطراری وجود دارد، سه کلمه هدایت (Aviate)، ناوبری (Navigate) و برقراری تماس (Communications)، اولویت کاری خلبان را مخصوصا در شرایط اضطراری مشخص میکند که برقراری تماس و اعلام وضعیت اضطراری در مرحله آخر قرار دارد.
فلاحتبار افزود: این یک مسئله بدیهی است که ابتدا خلبان وضعیت را بررسی کند و هدایت هواپیما را در اولویت قرار دهد و سپس به کنترلر ترافیک هوایی شرایط را اطلاع دهد؛ به لحاظ فنی و آموزشهای خلبانی، این یک رویه کاملا صحیح است.
این کارشناس حمل و نقل هوایی اضافه کرد: در خصوص مسئولیت بررسی سانحه به استناد ضمیمه ۱۳ کنوانسیون شیکاگو، کشوری که سانحه در آن اتفاق میافتد، مسئولیت بررسی سانحه را برعهده خواهد داشت و سایر کشورها از جمله مالک هواپیما، طراح و سازنده ملزم به همکاری برای حصول نتیجه هستند و این حساسیت بررسی، در پروازهای بینالمللی که اتباع کشورهای مختلف را شامل میشود، نیز بیشتر است.
انتهای پیام/ب
منبع : خبرگزاری فارس
گسترش صادرات و جذب سرمایه خارجی هدف اصلی همکاری ایران و تانزانیا
دومین شهرک مولد شیلاتی راهاندازی میشود
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس منصوب شد
نتیجه بیست و یکمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی اعلام شد
ترافیک در محور چالوس و هراز سنگین است
لایحه اصلاح قانون هواپیمایی کشوری تقدیم مجلس شد
سند راهبردی صنعت شیرینی و شکلات ایران رونمایی شد
فرصتهای زیادی در حوزه کشاورزی تانزانیا معرفی شده است
تورم عمدهفروشی در هند کاهش یافت
افزایش محسوس دمای هوا از ابتدای مهر؛ تشدید بارشها در ۱۲ استان
قیمت خودرو ثابت ماند/ بازار همچنان درگیر رکود+ جدول
قیمت مسکن طی یک سال اخیر ۱۷ درصد رشد داشته است
الزام صدور صورتحساب الکترونیکی از اول مهرماه
۳۲.۲ میلیارد دلار ارز واردات تأمین شد
تصویب ۱.۳ میلیارد دلار درخواست سرمایه گذاری خارجی
ایستگاه تزریق گاز مارون عملیاتی شد
قیمت طلا و سکه امروز ۲۸ شهریور؛ سکه ۴۴ میلیون و ۱۲۵ هزار تومان شد
ثبت بیشاز یک میلیون قرارداد اجاره در سامانه خودنویس
کشاورزان استفاده از بذر مرغوب و بوجاری را در دستور کار قرار دهند
توسعه سالانه ۲۰ هزار هکتار باغ زیتون در برنامه هفتم
توسعه کسبوکار برای نیروگاههای مقیاس کوچک از طریق بورس فراهم شد
احداث ۵۷ میلیارد مترمکعب مخزن سد برای ذخیره سیلاب ها و روانآبها
صدور هشدار به کشاورزان ۹ استان با ورود سامانه بارشی جدید از جمعه
الزام توسعه شبکه رادار هواشناسی برای پیشبینیهای خیلی کوتاه مدت
مپنا اوراق اجاره منتشر میکند/ بازده مؤثر ۳۵ درصد برای عموم
سودآور شدن کسب و کار انرژیهای نو سرمایهگذاران را جذب میکند
بیش از ۸۱ هزار زائر حج عمره تا ۱۳ آبان اعزام میشوند
ناترازی گاز به ۲۶۰ میلیون متر مکعب رسید/ واردات گاز از ترکمنستان نیاز به زمان بندی دارد
۶ مسیر آزادراهی با طول ۱۴۵ کیلومتر تا پایان امسال تکمیل میشود
وزارت راه هیچ بخشنامهای برای ساخت خانههای ۲۵ متری نداشته است