میرنیوز

ایران می‌تواند هاب انرژی‌های تجدیدپذیر در منطقه شود

 ایران می‌تواند هاب انرژی‌های تجدیدپذیر در منطقه شود 2020-06-14T14:50:07+04:30

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد ساتکین، رئیس سازمان انرژی‌‌های تجدید‌پذیر و بهره‌‌وری انرژی برق (ساتبا) در نشستی خبری اظهار داشت: در کشورهای پیشرو همیشه اول به بهره‌وری توجه می‌کنند و اگر بتوانند از منابع به بهترین نحو استفاده کنند، بعد به سراغ تولید می‌روند؛ بدین معنا که صرفه‌جویی در گام نخست و تولید برق به طریق اعم از تجدید پذیر و نظایر اینها در گام بعدی قرار دارد.

وی افزود: ما هم در سازمان انرژی‌های تجدید پذیر قطعا به محور بهره‌وری توجه بیشتری خواهیم کرد و از پتانسیل‌های موجود در کشور که شاید یکی از بی‌نظیرترین کشورهای جهان بویژه در حوزه انرژی بادی باشیم حتما از این بهره زیادی خواهیم برد و بویژه در خصوص انرژی خورشیدی از این پتانسیل استفاده خواهیم کرد‌.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: در ساتبای آینده، ما یک سازمان چابک، متخصص و مرجع خواهیم داشت و تمام تلاشمان را می کنیم که دست‌کم هاب منطقه و محل رجوع مجموعه‌های متخصص و سرمایه‌گذاران منطقه باشیم‌.

ساتکین در خصوص پتانسیل‌های کشور از این حیث اظهار داشت: فقط در حوزه شرقی ایران، کشور ما بزرگترین حوزه بادخیز جهان را دارد که ظریب ظرفیت آن بالای 40 درصد بوده و این بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: وزیر نیرو اجازه صادرات برق تجدیدپذیرها را صادر کرده است تا برای سرمایه‌گذاران این بخش تشویق محسوب شود، اما معتقدم که باید اختیار صادرات در دست توانیر باشد، چرا که باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای پیش رود که بتوان به توانیر به عنوان یک منبع مطمئن برق حساب کرد.

ساتکین با تاکید بر این‌که ممکن است در زمانی نور خورشید و یا باد کافی برای تولید برق تجدیدپذیر وجود نداشته باشد، تصریح کرد: برای صادرات باید به یک منبع مطمئن که شبکه برق است تکیه کرد، به همین دلیل نباید این اختیار از مجموعه توانیر خارج شود.

معاون وزیر نیرو در امور انرژی‌های تجدیدپذیر در پاسخ به سوالی مبنی بر لزوم توجه به بخش خصوصی داخلی در موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: تمام قراردادهایی که در حوزه تجدیدپذیرها منعقد می‌شود با شرکت‌های ایرانی است و از آنجا که ریال پرداخت می‌کنیم، تنها می‌توانیم با شرکت‌های ایرانی قرارداد منعقد کنیم اما در این بین برخی از شرکت‌های ایرانی ممکن است پشتیبان خارجی داشته باشند، به همین دلیل تلاش ما این است که از این طریق بتوانیم سرمایه‌ گذاران خارجی را جذب کنیم.

ساتکین درباره این که آیا می‌توان از انرژی‌های تجدیدپذیر به جای نیروگاه‌های فرسوده استفاده کرد، گفت: سبد انرژی همیشه ترکیب شده و مجزاست و نباید سبدهای انرژی را با یکدیگر مقایسه کرد. هیچ کدام از انرژی‌های موجود نباید جایگزین یکدیگر شوند چراکه هر کدام بازی خود را دارند و نقش‌آفرینی آنها متفاوت است.

وی با بیان این که انرژی‌ها تجدیدپذیر در این مدت تحت تاثیر تحریم قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر تحریم بخش اقتصادی، بانکی و ارزی ما را تحت تاثیر قرار داده است به طوری که حتی دارو نیز تحریم شده است؛ به همین دلیل در این شرایط نمی‌توان گفت انرژی‌های تجدیدپذیر از این مساله تاثیر نگرفته‌اند.

معاون وزیر نیرو در امور انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به پتانسیل‌های بالای ایران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: در حال حاضر در حوزه شرق کشور بزرگترین حوزه‌های بادخیز جهان را با ظرفیت بیش از 40 مگاوات داریم به همین دلیل در تلاش هستیم که با حمایت‌های زیادی که از بخش خصوصی در ساخت تجهیزات و سرمایه‌ گذاری داریم سیاست‌گذاری‌های نوینی را اجرایی کنیم.

وی با تاکید بر این‌که قصد داریم در بخش سرمایه‌گذاری تنها منوط به دریافت عوارض برق نباشیم و روش‌های جدیدی از جمله روش‌های تشویقی را مدنظر قرار دهیم، تصریح کرد: پژوهش‌محوری و توسعه فناوری در دستور کار ساتبا قرار گرفته است و برنامه بلندمدت ما این است که منابع مالی جدیدی را به جز عوارض برق تعریف کنیم تا از ظرفیت‌های بالقوه کشور برای توسعه انرژی پاک استفاده شود.

ساتکین با اشاره به شناسایی هسته‌های جدید باد در کشور با توجه به تغییر اقلیم اظهار کرد: از سال 1383 تا 1395 به مدت 12 سال در شناسایی پتانسیل‌های بادی ایران پژوهش صورت گرفته است و در این زمینه سه کانال بسیار ویژه در شرق ایران داریم که بخشی از آن مربوط به شمال زابل با قابلیت احداث 3000 مگاوات نیروگاه بادی است.

به گفته معاون وزیر نیرو در امور انرژی‌های تجدیدپذیر یکی دیگر از این کانال‌ها، کانال خواف است که یکی از بی‌نظیرترین بادهای جهان را به خود اختصاص داده و این کانال پتانسیل توسعه بیش از 1000 مگاوات نیروگاه را دارد، پروژه 50 مگاواتی در این منطقه کلنگ‌زنی شده و قابلیت احداث چند هزار مگاوات نیروگاه بادی را داراست. علاوه بر این منطقه بادی دورو نیز یکی دیگر از کانال‌های مطرح در این حوزه است که پروژه 50 هزار مگاواتی در این منطقه کلنگ‌زنی شده و قابلیت احداث چند هزار مگاوات نیروگاه بادی را دارد.

وی با بیان این‌که با همکاری شرکت آلمانی یکی از دقیق‌ترین اطلس‌های ایران را تهیه کرده‌ایم، اظهار کرد: این اطلس در مناطق مرزی و حتی تا خاک افغانستان نیز دامنه شناسایی دارد و شاید در آینده پروژه‌های مشترکی بین ایران و افغانستان شکل بگیرد تا بتوانیم این اطلس را در آن کشور ایجاد کنیم و تخصص در این حوزه را به کشورهای همسایه انتقال دهیم.

ساتکین با اشاره به ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: در حال حاضر 824 مگاوات انرژی تجدیدپذیر در ایران نصب شده و با توجه به سرعتی که در این سال‌ها برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر داشته‌ایم، می‌توانیم بگوییم که روند چندان کند نبوده و توانسته‌ایم طی چند سال اخیر حمایت‌های تشویقی برای سرمایه‌ گذاران بخش خصوصی انجام دهیم به طور مثال برق 80 تا 100 تومانی را هر کیلووات 1040 تومان خریداری می‌کنیم تا مردم تشویق به سرمایه‌ گذاری در این بخش شوند.

به گفته معاون وزیر نیرو،در سال 1399 نیز 320 مگاوات دیگر به این ظرفیت اضافه خواهد شد و به این ترتیب از مرز 1000 مگاوات عبور خواهیم کرد.

ساتکین در باره تحقق توسعه تجدیدپذیرها به 5000 مگاوات گفت: رسیدن به این عدد به سرعت قابل تحقق نیست اما این‌که در عرض یک سال، صدها مگاوات وارد مدار می‌شود، با توجه به شرایط تحریم یک کار قابل توجه است. علاوه بر این در حال حاضر 880 مگاوات پروژه نیز برای احداث وارد شده است که از این میزان بین 320 تا 400 مگاوات تا پایان سال 1399 یا اوایل سال 1400 و مابقی نیز تا نهایتا 1401 انجام خواهد شد.

وی با بیان این‌که ایران می‌تواند هاب انرژی‌های تجدیدپذیر در منطقه شود، ادامه داد: هدف ما این است با کشورهای همسایه که بازارهای بکر این بازی هستند، وارد مذاکره شویم و به اعتقاد من در این بین افغانستان پتانسیل بسیار بالایی دارد، علاوه بر این می‌توان روی پتانسیل‌های کشورهایی چون پاکستان نیز حساب باز کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور انرژی‌های تجدیدپذیر درباره بازار صادرات برق و تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: برای این‌که بخواهیم تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر را صادر کنیم، باید استانداردهای بین‌المللی را در این حوزه اخذ کنیم، چراکه برای صادرات نیازمند این استانداردها هستیم.

ساتکین اظهار کرد: در حال حاضر کشور ترکیه به دلیل وجود دستورالعمل‌هایی که برای انرژی‌های تجدیدپذیر دارد و عدم دسترسی به انرژی‌های فسیلی همچون ایران و نداشتن تحریم توانسته در حوزه تجدیدپذیرها جلوتر باشد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان

 هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۲/۰۶؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان
2024-02-26T07:07:30+03:30
سازمان هواشناسی با اشاره به بارش برف، باران و کاهش محسوس دما هشدار سطح نارنجی آسیب به نهاده‌ها و محصولات را برای کشاورزان ۱۹ استان کشور صادر کرد.

شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد

 شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد
2024-02-26T07:07:29+03:30
شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا، به حساب یارانه سرپرستان خانوار مشمول واریز شد.

۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید احداث می‌شود

 ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی جدید احداث می‌شود
2024-02-26T07:07:29+03:30
معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه نیروگاه‌های برق‌آبی آمادگی دارند در تابستان سال ۱۴۰۳ با حداکثر ظرفیت در مدار قرار ...

انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف

 انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف
2024-02-26T07:07:28+03:30
شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به بارش برف از اجرای عملیات اوره پاشی در معابر دسترسی خبر داد و اعلام کرد: دید افقی در فرودگاه امام ۳۰۰ متر است.

"کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکل‌دهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»

 "کشاورزی آینده" - ۳ | ۱۰ اتفاق برتر شکل‌دهندۀ آیندۀ «کشاورزی دقیق»
2024-02-26T07:07:28+03:30
با استمرار پیشرفت و توسعۀ فناوری، آیندۀ کشت دقیق، فرصت‌های هیجان‌انگیزی پیش روی انسان قرار خواهد داد. در این یادداشت به ۱۰ رویداد از بین رویدادهای برتر این ...

افت ۷۸.۲ درصدی بارش‌ها در کرمان/ بارش‌ها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد

 افت ۷۸.۲ درصدی بارش‌ها در کرمان/ بارش‌ها در کشور ۳۷.۹ درصد کم شد
2024-02-26T07:07:27+03:30
بر اساس داده‌ها و اطلاعات سازمان هواشناسی بارش‌ها در کشور تا ۴ اسفند نسبت به دوره بلندمدت ۳۹.۷ درصد کاهش یافته است. بارش‌ها تنها در ۴ استان مثبت بوده است.

ایران‌ایر ۳۴ فروند هواپیما دارد

 ایران‌ایر ۳۴ فروند هواپیما دارد
2024-02-26T07:07:27+03:30
عضو هیئت مدیره هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که تعداد ناوگان هوایی ایران ۳۴ فروند است، گفت: هما با هواپیماهای ATR به ۱۴ شهر کم‌برخوردار پروا...

جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان

 جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان
2024-02-26T07:07:27+03:30
مرکز مدیریت راههای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از یکطرفه شدن آزادراه‌ تهران-شمال و محور چالوس و بارشر برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان خبر داد.

ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و‌ گاز با کاهش محسوس دمای هوا

 ایران رسما وارد زمستان شد/ لزوم مصرف بهینه برق و‌ گاز با کاهش محسوس دمای هوا
2024-02-26T07:07:26+03:30
سخنگوی صنعت برق گفت: با توجه به بارش برف در اکثر نقاط کشور و کاهش محسوس دمای هوا، هموطنان نسبت به کاهش مصرف برق و‌گاز اقدام نمایند.

سازمان مالیاتی: رسید دستگاه‌های کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است

 سازمان مالیاتی: رسید دستگاه‌های کارتخوان فقط تا سال ۱۴۰۴ معتبر است
2024-02-26T07:07:26+03:30
معاون پژوهش سازمان امور مالیاتی گفت: برای برخی مودیان تا سال ۱۴۰۴ رسید دستگاه‌های کارتخوان به عنوان صورتحساب الکترونیکی تلقی می‌شود.

ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه

 ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲ هزار و ۵۵ مگاوات رسید/ افزایش ۱۲۵۰ مگاواتی در ۱۰ ماه
2024-02-26T07:07:26+03:30
در پایان دهمین ماه سال، ظرفیت اسمی تولید برق کشور به ۹۲هزار و ۵۵ مگاوات رسید که از این رقم، واحدهای حرارتی با مجموع ظرفیت منصوبه ۷۴هزار و ۸۷۸ مگاوات سهمی ۸۱...

الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود

 الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود
2024-02-26T07:07:25+03:30
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از ابلاغ الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها طی هفته آینده خبر داد.

ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد

 ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر شد
2024-02-26T07:07:25+03:30
رئیس حوضه آبریز رودخانه ارس گفت: با توجه به حجم رهاسازی‌ها و اقدام‌های نرم‌افزاری انجام شده و به برکت بارش‌های زمستانه امسال سطح دریاچه به تراز ۱۲۷۰.۲ متر و...

سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد

 سقف منابع تحقق پذیر در بودجه ۱۴۰۳ رعایت شد
2024-02-26T07:07:24+03:30
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در لایحه ۱۴۰۳ ضمن اجتناب از بیش برآوردی در منابع مالی دولت، برخی از منابع نسبت به سال جاری کاهش داده شده است.

پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری

 پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری
2024-02-26T07:07:24+03:30
با توجه به استقرار یک جبهه هوای سرد از امروز و ورود دو سامانه بارشی به کشور از سمت غرب، پیش‌بینی می‌شود مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده، طی هفت...

فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول

 فرصت ۳ روزه سامانه یکپارچه برای جایگزینی خودروها+ جدول
2024-02-26T07:07:24+03:30
طرح تبدیل اختیاری محصولات شرکت بهمن موتور ویژه متقاضیان سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای داخلی (با نوبت تحویل زمستان ۱۴۰۲) آغاز شد.

جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟

 جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در ۱۴۰۱ چقدر حقوق گرفتند؟
2024-02-26T07:07:23+03:30
با توجه به اطلاعات سامانه حقوق و مزایای کارکنان دولت، میانگین ناخالص پرداختی به کارمندان دولت برابر حدود ۱۵ میلیون تومان بوده است.

تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی

 تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی
2024-02-26T07:07:23+03:30
به‌صورت سنتی و طی هزاران سال، مردم دنیا به این نتیجه رسیده‌اند، و این اصل را بدیهی می‌گیرند که پول معتبر است، چون لابد حاکمیتی که همچون کوه پشت این اعتبار ا...

انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه

 انتقاد رهبری از واردات بنزین درست بود/ ۴۹درصد یارانه انرژی در جیب دو دهک پردرآمد جامعه
2024-02-26T07:07:22+03:30
رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی از واردات ۴ میلیارد دلاری بنزین و گازوئیل خبر داد و گفت: مقام معظم رهبری به‌درستی ابراز نارضایتی کردند، کلام ایشان بر این ...

عقب‌ماندگی شدید پروژه‌های نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال

 عقب‌ماندگی شدید پروژه‌های نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت ۵۸ درصدی پس از ۴ سال
2024-02-26T07:07:22+03:30
درحالی حدود ۴ سال از آغاز ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن (طرح اقدام ملی) شهر پردیس می‌گذرد که پیشرفت این واحدها به ۵۸ درصد رسیده است.

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد

 قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۰۵ |برنت ۸۱ دلار و ۶۲ سنت شد
2024-02-24T08:40:43+03:30
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ دلار و ۵ سنت معادل ۲.۴۵ درصد کاهش به ۸۱ دلار و ۶۲ سنت رسید.

برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند

 برپایی نمایشگاه های بهاره در ۵ نقطه تهران از ۱۵ اسفند
2024-02-24T08:40:43+03:30
نایب رئیس اتاق اصناف تهران گفت: نمایشگاه‌های بهاره در ۵ نقطه‌ شهر تهران و به مدت ۱۰ روز برپا می‌شود.

رویترز: پاکستان به‌‌رغم تحریم‌ها خط لوله انتقال گاز ایران را می‌سازد

 رویترز: پاکستان به‌‌رغم تحریم‌ها خط لوله انتقال گاز ایران را می‌سازد
2024-02-24T08:27:21+03:30
رویترز طی گزارشی نوشت اسلام آباد در فکر نهایی کردن اولین فاز خط لوله ۸۰ کیلومتری گاز با ایران است‌ تا از جریمه احتمالی ۱۸ میلیارد دلاری دوری کند.

"کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»

 "کشاورزی آینده" - ۲ | معرفی رویکرد «کشاورزی دقیق»
2024-02-24T08:27:21+03:30
«کشت دقیق» یا «کشاورزی دقیق» نوعی خاص از مدیریت مزرعه یا باغ یا اصطلاحاً «سایت کشاورزی» است که در آن به‌جای اینکه با کل مجموعه...

حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت

 حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت
2024-02-24T08:14:00+03:30
در هفته اخیر با وجود افزایش بهای انس جهانی و افزایش نسبی قیمت ارز حباب سکه کاهش پیدا کرد که علت آن هم خبر توزیع سکه‌های بانک مرکزی از ۱۳ اسفند ماه بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است

 رئیس سازمان برنامه و بودجه: شعار سال در حال محقق شدن است
2024-02-23T15:47:14+03:30
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تداوم رشد اقتصادی در فصل پاییز و همچنین کاهش تورم در بهمن ماه نوشت: شعار سال یعنی رشد اقتصادی و کاهش تورم در حال محقق...

جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول

 جزئیات رشد اقتصادی ۵ درصدی در پاییز + جدول
2024-02-23T13:40:41+03:30
در پاییز امسال رشد اقتصادی گروه خدمات ۴.۶ درصد، صنعت ۱.۳ درصد، ساختمان ۰.۴ درصد، معدن ۰.۳ درصد و کشاورزی منفی ۱ درصد بوده است.

بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد

 بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد
2024-02-23T13:27:13+03:30
بر اساس بخشنامه رئیس سازمان امور مالیاتی طرح بخشودگی صد درصدی جرائم مالیاتی تا پایان اسفند ماه تمدید شد.

مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز

 مخالفت بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز
2024-02-23T12:34:02+03:30
بانک مرکزی با اختصاص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به یک خودروساز مخالفت کرد.

افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران

 افزایش ۳۵ درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران/ مرز پرویزخان دروازه نوظهور ترانزیتی در ایران
2024-02-23T11:40:34+03:30
ترانزیت خارجی از مسیر ایران در ۱۱ ماهه سال جاری با ۳۵ درصد افزایش به رقم ۱۶ میلیون و ۱۲۲ هزار تن رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)