میرنیوز
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در از ارسال نامهای به مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با واگذاری هپکو و شرکتهای متعلق به آن به ایمیدرو خبر داد و گفت: این نامه با امضای 68 نفر از نمایندگان مجلس برای وزارت صمت ارسال شد.
وی تصریح کرد: پیرو انتشار نامهای در فضای مجازی مبنی بر انتقال شرکت هپکو و همه شرکتهای متعلق به آن با کلیه حقوق مرتبط با اعمال مالکیت به ایمیدرو از ششم خرداد امسال بدون هیچگونه پیش شرطی، یک سری ابهاماتی بوجود آمده که باید شفافسازی لازم از سوی سرپرست وزارت صمت انجام شود.
متن نامه به شرح ذیل است:
جناب آقای مدرس خیابانی
سرپرست محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت
با سلام و احترام
اخیرا نامه ای از طرف رئیس محترم سازمان خصوصی سازی خطاب به جنابعالی در فضای رسانه ای منتشر شده است که حکایت از انتقال شرکت هپکو به ایمیدرو از تاریخ 06/03/1399 دارد. در این نامه به «واگذاری هپکو و همه شرکت های متعلق به آن با کلیه حقوق مرتبط با اعمال مالکیت» به ایمیدرو بدون هیچ گونه پیش شرطی اشاره شده است و از هر گونه شفاف سازی بیشتر در این زمینه پرهیز شده است. در مورد نامه مذکور ابهاماتی به شرح ذیل وجود دارد:
1- طبق قوانین برنامه پنجساله توسعه و قانون برنامه ششم، دولت از قبول هر گونه تصدی جدیدی منع شده است و برگشت هپکو به وزارت صمت (ایمیدرو) پذیرش یک تصدی جدید محسوب می شود که خلاف قانون است.
2- پیرو مذاکرات صورت گرفته حول شرکت هپکو از مهر ماه 1398 که این شرکت به دستور رئیس جمهور محترم از سهامدار بخش خصوصی به سازمان خصوصی سازی منتقل شد، بنا بود که سازمان مذکور پس از گذشت چند ماه در یک شرایط مناسب هپکو را مجددا به بخش خصوصی واگذار کند که این امر به هر ترتیب صورت نگرفته است یا با موفقیت همراه نبوده است.
3- طبق گزارش های کارشناسی واصله مهمترین مشکل واگذاری های اول و دوم شرکت هپکو که در سال های 1385 و 1396 صورت گرفت، شیوه ناصحیح در مدل واگذاری بوده است؛ این در حالی است که ظاهرا دولت محترم و سازمان خصوصی سازی طی یک آدرس اشتباه، مشکل را در واگذاری به بخش خصوصی یا واگذاری به بخش دولتی دیده اند و این بار در حال واگذاری هپکو به یک شرکت دولتی با همان شیوه غلط هستند و پیش بینی می شود که این بار خسارت های زیان بارتری در انتظار شرکت هپکو باشد.
4- بسیاری از کارشناسان اتفاق نظر دارند که یکی از عواملی که طی 13 سال گذشته انگیزه رونق تولید در هپکو را از سهامدار بخش خصوصی گرفته بود، موقعیت مکانی مناسب این شرکت با 110 هکتار زمین در منطقه شهر اراک بوده است. اتفاق مشابهی که قبلا در مورد بسیاری از کارخانجات دیگر نظیر پالایشگاه کرمانشاه نیز تکرار شده است. لذا اگر سهامداران بخش خصوصی نسبت به تعطیلی تولید ماشین آلات راه سازی در این شرکت اقدام کردند و نسبت به تغییر کاربری زمین های آن به مسکونی و تجاری تلاش نمودند، به نظر می رسد که شرکت های دولتی نیز نسبت به این انگیزه مبرا نباشند و بهتر است که قبل از هر گونه واگذاری جدید هپکو ابتدا تکلیف زمین های آن مشخص شود و پیشنهاد می شود که زمین های دولتی این شرکت با اجاره 99 ساله یا شیوه ای غیرقابل معامله در اختیار سهامدار جدید قرار گیرد تا سهامدار محترم تنها به فکر جهش تولید در این شرکت باشد.
5- مشخص نیست که پس از واگذاری این شرکت به ایمیدرو تکلیف بدهی ها و دارایی های هپکو چیست و اگر احیانا سهامدار دولتی نیز همچون سهامداران گذشته قصد استفاده از دارایی های هپکو برای اخذ تسهیلات کلان و افزایش بدهی بر روی بدهی را داشته باشد، تا کجا این کار ادامه می یابد و تا کجا حق چنین کاری را خواهد داشت؟
6- مشخص نیست که قیمت مورد معامله چه میزان است و منظور از عبارت «بدون هیچ گونه پیش شرط» در این نامه چیست؟ آیا منظور بدون هیچگونه دریافت وجه و تهاتر بدهی ها با قیمت مورد معامله است یا منظور دیگری از این عبارت مستفاد می شود؟
7- از دولت محترم و سازمان خصوصی سازی انتظار می رود که اگر بناست هپکو پیش از واگذاری به بخش خصوصی برای مدت مشخصی به ایمیدرو واگذار شود تا شرایط اقتصادی و مدیریتی این شرکت به شرایط نرمال نزدیک گردد، ابتدا قرارداد مشخصی برای این کار تنظیم شود که در آن شرایط مدیریت و مالکیت وکالتی ایمیدرو و حدود اختیارات آن و همچنین مدت زمان مورد نظر کاملا مشخص و معلوم باشد.
با توجه به موارد برشمرده انتظار می رود دستور فرمایید موضوع مورد رسیدگی عاجل قرار گرفته و نتایج اقدامات به مجلس منعکس گردد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
بخشی از جاده چالوس بازگشایی شد
پرواز هواپیماهای ایرانایر به فرودگاه استانبول روزانه شد
همتی: دولت مصمم به حذف رانت و کاهش کسری بودجه است
چالوس مسدود است، تردد از محورهای هراز و فیروزکوه انجام شود
وزیر صمت: افزایش قیمت خودرو نصف آن چیزی است که مصوب شده بود
بازنگری در بخشنامه توقف قسط بندی حقوق دولتی معادن
عدم ترخیص درصدی کالا از گمرکات منجر به رسوب کالاها شد
ممنوعیت ورود پسته ایران از دستور کار اتحادیه اروپا خارج شد
امروز در شرق، شمالشرق و ارتفاعات مرکزی زاگرس بارش پراکنده است
وزیر صمت: گران شدن خودرو مصوبه دولت قبل بود، ما اجرا کردیم
قیمت جدید محصولات ایران خودرو اعلام شد+ جدول
همتی: بانکها به اجرای برنامههای تحولی اهتمام ورزند
رشد اقتصادی نیمه اول امسال مثبت بود
افزایش سرعت قطارهای باری حامل واگنهای خالی به ۸۰ کیلومتر در ساعت
همتی: مدیرانعامل بانکها به اجرای برنامههای تحولی اهتمام ورزند
رشد اقتصادی ۸درصد حداقل به ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه ثابت نیاز دارد
زمینخواری با پنجره واحد مدیریت زمین متوقف میشود؟
بارش برف و باران از روز یکشنبه آغاز میشود
نرخ تورم سالانه آبان ماه خانوارهای کشور ۳۳.۱ درصد اعلام شد
تسریع در احداث مسیر ریلی شلمچه - بصره
تعرفه گاز برای مشترکان پر مصرف افزایش یافت
بیمه محصولات کشاورزی در اجرای حمایت از کشاورزان ضروری است
دستورالعمل معاملات بازار ارز تجاری مرکز مبادله ارز و طلا ابلاغ شد
امروز اول آذر سکه در بازار طلا ۵۲میلیون و ۶۳۰هزار تومان معامله شد
آزادراه تهران-شمال و محور چالوس تا شنبه سوم آذر مسدود است
قیمت هر بشکه نفت خام ۱۰ سنت افزایش یافت
یارانه آبان ماه کی واریز می شود؟
کشف فرار مالیاتی یک رستوران در غرب تهران
پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری از مرز ۱۷۳ همت گذشت
بنگاه داری بانکها موجب آسیب رسیدن به بازار مسکن خواهد شد