میرنیوز

فائو: کرونا ۵۰ کشور جهان را به‌شدت گرسنه کرد/ ملخ تهدیدی برای امنیت غذایی ایران

 فائو: کرونا ۵۰ کشور جهان را به‌شدت گرسنه کرد/ ملخ تهدیدی برای امنیت غذایی ایران 2020-06-06T16:24:34+04:30

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، کشاورزی جهان در زمان درگیری با بیماری جهانگیر و منحوس کرونا شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند؛ برخی از کشورها که با کمبود تولید مواجه هستند به‌هرنحوی نیاز خود را از محل واردات تأمین می‌کنند و از طرفی برخی از کشورهای صادرکننده بزرگ محصولات کشاورزی به‌دلیل محدودیت‌های نقل و انتقال کالا میان کشورها، حتی محصولات خود را از زمین برداشت نکرده‌اند و قیمت مواد غذایی در آن کشورها با افت مواجه شده است.

ماکسیمو تورِرو معاون مدیرکل فائو و رئیس بخش توسعه اقتصادی و اجتماعی فائو و اقتصاددان ارشد فائو در گفتگویی با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم که به‌صورت مکتوب انجام شده است به این موارد اشاره کرد و درباره گرسنگی شدید در 50 کشور جهان هشدار داد که کرونا جدی‌ترین چالش‌ها را ایجاد کرده است.

وی اما درباره ایران اظهار داشت: بزرگترین موضوعی که می‌تواند امنیت غذایی ایران را تهدید کند در زمان حاضر ملخ‌های صحرایی است.

متن کامل گفتگوی  تورِرو را ذیلاً مشاهده کنید.

تسنیم: وضعیت جهانی امنیت غذایی را در دوره بحران کرونا چگونه ارزیابی می‌کنید؟ پیش‌بینی شما از تأثیر همه‌گیری جهانی بیماری ویروس کرونا بر این وضعیت چیست؟

تورِرو: غذای کافی در جهان وجود دارد، بنابراین کاهش اثرات بحران کرونا بر امنیت غذایی جهان نیاز به تمرکز روی کارآمد نگه‌داشتن زنجیره‌های تأمین مواد غذایی و اطمینان از دسترسی همه افراد به‌ویژه قشر آسیب‌پذیرتر به مواد غذایی موجود در جهان دارد.

فائو همچنین بررسی کرده است که چگونه موارد رکود اقتصادی، که به‌دلیل قرنطینه و تعطیلی کسب‌وکارها در سراسر جهان اجتناب‌ناپذیر است، منجر به افزایش تعداد افراد مبتلا به سوءتغذیه می‌شود. فائو تخمین زده است که تنها به‌دلیل این عامل اقتصادی، گرسنگی در جهان بین 14 تا 80 میلیون نفر افزایش می‌یابد. این تعداد هم به مقیاس رکود اقتصادی و هم به اقدامات سیاستی (کشورها) در مورد دسترسی به غذا بستگی دارد، بنابراین به واکنش دولت نیز بستگی دارد.

کرونا 50 کشور جهان را به‌شدت گرسنه کرد

تسنیم: کدام کشورها در زمان بیماری همه‌گیر کرونا برای تأمین امنیت غذایی خود با چالش‌های جدی روبه‌رو هستند؟

تورِرو: به‌جای نام بردن از کشورها، منطقی است که فرض کنیم جدی‌ترین چالش‌ها در مناطقی روی‌ خواهد داد که آمار گرسنگی در آنها هم‌اکنون به‌شدت بالاست. در «گزارش جهانی بحران‌های غذایی» که اخیراً منتشر شد، نقاط مهم آسیب‌پذیر در 50 کشور جهان شناسایی شده است.

بیشتر آنها در صحرای آفریقا واقع شده‌اند. کشورهای کوچک جزیره‌ای و در حال توسعه نیز با چالش‌های بزرگی روبه‌رو خواهند شد چرا که آنها اغلب به واردات مواد غذایی متکی هستند. هزینه این واردات از صنعت گردشگری که در زمان حاضر به‌علت شیوع کرونا دچار رکود است، تأمین می‌شده است.

تسنیم: آیا این بیماری همه‌گیر بر قیمت جهانی مواد غذایی تأثیر گذاشته است؟ با توجه به اختلالاتی که ممکن است در تجارت جهانی مواد غذایی به‌وجود بیاید، شما نوسان قیمت جهانی مواد غذایی را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

تورِرو: با توجه به قیمت‌های جهانی مواد غذایی، شاخص بهای مواد غذایی فائو از ژانویه تا آوریل 10 درصد کاهش یافته است، این امر نشان‌دهنده فراوانی کالاهای خوراکی اصلی مانند غلات، شکر و روغن نباتی است و همچنین حکایت از کاهش تقاضا به‌دلیل کاهش درآمد دارد. تجارت جهانی مواد غذایی در معرض آسیب‌پذیری است اما تاکنون مشکلات برطرف شده است.

بزرگترین تهدید امینت غذایی ایران ملخ است

تسنیم: با توجه به وضعیت ایران، پیش‌بینی شما از میزان تأثیر همه‌گیری جهانی کرونا بر تأمین امنیت غذایی و همچنین تأمین تقاضای داخلی این کشور برای محصولات استراتژیک کشاورزی چیست؟

تورِرو: اولویت فائو در ایران، کمک به این کشور برای مبارزه با هجوم ملخ‌های صحرایی است که بزرگترین تهدید امروز برای کشاورزی در این کشور محسوب می‌شود.

خودکفایی آری یا نه؟

تسنیم: با توجه به تأثیرات بیماری همه‌گیر ویروس کرونا در تجارت جهانی مواد غذایی، آیا خودکفایی کشورها در تهیه محصولات کشاورزی ضروری است یا توصیه می‌شود؟

تورِرو: تجارت مواد غذایی به‌منظور اطمینان از تولید و دسترس‌پذیر بودن مواد غذایی به بهترین وجه ممکن، امری ضروری است. تجارت (مواد غذایی) هم داخلی و هم جهانی است، بنابراین خودکفایی یک طرح جامع نیست، با این حال، چو دونگیو، مدیرکل فائو تأکید کرده است که همه کشورها باید به‌دنبال راهی برای افزایش تولید مواد غذایی به‌عنوان روشی برای برقرار نگه‌داشتن زنجیره‌های تأمین و سهولت دسترسی همگان (به مواد غذایی) باشند.

وابستگی به واردات مواد غذایی در زمان کرونا ریسک است

تسنیم: به‌نظر می‌رسد بیماری ویروس کرونا نشان داد که کشورهایی که به واردات برای تأمین نیازمند هستند، آسیب‌پذیری زیادی دارند، آیا با این ایده موافق هستید؟

تورِرو: وابستگی به واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی در صورتی یک مشکل به‌حساب خواهد آمد که جریان تجارت متوقف شود و یا کشورهای وارد‌کننده فاقد منابع مالی لازم برای پرداخت هزینه این واردات باشند.

در دوره همه‌گیری جهانی بیماری ویروس کرونا، این موضوع یک ریسک محسوب می‌شود؛ مثلاً در کشوری که گردشگری و تولید نفت ــ که هر دو به‌شدت تحت تأثیر اقدامات قرنطینه و تعطیلی‌ها در سراسر جهان  قرار گرفته‌اند ــ منابع اصلی درآمد در آنجا باشند.

یکی دیگر از عواملی که فائو به‌طور مداوم بر آن تأکید کرده است این است که بسیاری از کشورها ممکن است با کاهش ارزش پول خود روبه‌رو شوند. مؤسسات بین‌المللی و کمک‌های مالی می‌توانند در اینجا کمک کنند، همان‌طور که کاهش مالیات اعمالی ــ تا جایی که امکان داشته باشد ــ بر تجارت و تولید مواد غذایی می‌تواند به این قضیه کمک کند.

کشاورزان زیادی محصولات خود را بدون فروش رها کردند

تسنیم: آیا شیوع بیماری ویروس کرونا باعث شده است که فعالیت‌های کشاورزی در مقیاس‌های جهانی، منطقه‌ای و محلی به‌تعویق بیفتد یا متوقف شود؟

تورِرو: گزارش‌های زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه کشاورزان مجبور هستند محصولات تولیدی خود را بدون فروش رها و معدوم کنند؛ این امر به‌دلیل اختلالات ناشی از شیوع بیماری ویروس کرونا در روند تأمین نیروی کار، تدارکات و دسترسی به بازارها و گاهی اوقات نیز به‌دلیل روند کاهشی قیمت‌ها است.

در مورد محصولات اصلی کشاورزی، چشم‌انداز اکثر مناطق جهان کاملاً مثبت است و کشورها باید استراتژی‌هایی را جهت تضمین و اطمینان از ادامه فعالیت‌ها اتخاذ کنند. مشکلات عمده به محصولات با ارزش بالا مربوط می‌شود، محصولاتی مانند میوه، سبزیجات، گوشت، ماهی، شیر و غیره که همه آنها فاسد‌شدنی هستند.

تسنیم: می‌توانید نمونه‌هایی ملموس از کشورهایی که سیاست‌های خاصی را برای حمایت از ادامه فعالیت‌های کشاورزی در طول شیوع بیماری همه‌گیر کرونا انجام داده‌اند، نام ببرید؟

تورِرو: کشورهای بسیاری وجود دارند! هند کارکرد بازارهای عمده‌فروشی خود را تسهیل کرده است که این امر نیاز به حضور فیزیکی افراد را کاهش می‌دهد و بنابراین به کشاورزان این امکان را می‌دهد که همچنان محصولات خود را بفروشند. ایتالیا وام‌هایی را که از مزیت‌های بیشتری نسبت به وام‌های معمولی برخوردار است، به بخش کشاورزی اعطا کرده است.

فائو یک پرتال با دسترسی همگانی راه‌اندازی کرده است به‌نام «ابزار توسعه سیاست‌های غذایی و کشاورزی»  که در آن هر طرفی می‌تواند اقدامات اجراشده خود را به اشتراک گذارد و یا از تجربیات و دیگر اقدامات انجام‌شده در سراسر جهان بهره ببرد. دفتر ریاست جمهوری ایران نیز در این پرتال مشارکت کرده است.

تسنیم: آیا فائو برنامه، سیاست، و یا توصیه‌های خاصی را برای کمک به کشورها در حمایت از فعالیت‌های کشاورزی آنان در طول بحران همه‌گیری جهانی بیماری ویروس کرونا تدوین یا اجرا کرده است؟

تورِرو: البته. تمرکز فائو روی ارائه مشاوره سیاست‌گذاری به کشورهایی است که بیشترین نیاز را دارند یعنی کشورهایی که درآمد کمتر و ظرفیت محدودتری دارند.

در سطح جهانی، فائو با سازمان جهانی تجارت یک برنامه جدی را ــ به‌همراه کشورهای گروه20 ــ برای تعهد به باز نگه‌داشتن جریان تجارت مواد غذایی ایجاد کرده است.

در سطح کشورها نیز، فائو در حال انجام فعالیت‌های متعددی است، به‌عنوان مثال به کشاورزان روستایی در پاکستان کمک کرده است که کشت تونلی انجام دهند که به آنها این امکان را می‌دهد که محصولاتی تازه و مغذی را که در آب‌و‌هوای این کشور تولید آنها دشوار است، تولید کنند.

گفتگو از ابراهیم نژادرفیعی

انتهای پیام/+

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اقتصادی

هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است

 هفدهمین حراج شمش طلا درحال برگزاری است
2024-04-14T14:25:05+03:30
هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد مرکز مبادله ارز و طلای ایران از ساعت ۱۲ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار شده است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
2024-04-14T14:11:40+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط

 آغاز حراج گسترده سکه از فردا در مرکز مبادله+شرایط
2024-04-14T14:11:37+03:30
دومین حراج سکه در سال جدید بناست از ساعت ۱۲ فردا دوشنبه ۲۷ فروردین ماه با عرضه تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی آغاز شود.

ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد

 ایران پاسخ درخوری به رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد
2024-04-14T14:11:37+03:30
رئیس اتاق ایران گفت: نیروهای رزمنده ایران پاسخ درخوری به رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی داد و امیدواریم این تنبیه اخلاقی برای همه دنیا باشد.

ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد

 ریزش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه/ حباب سکه کم شد
2024-04-14T14:11:36+03:30
بعد از پاسخ ایران به اسرائیل و کاهش هیجانات در بازار ارز، ریزش قیمت ها در بازار طلا وسکه هم آغاز شده تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار که تا ۴ میلیون همبالا رفته...

صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت

 صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
2024-04-14T13:45:02+03:30
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به روسیه و بلاروس در سال ۱۴۰۲، گفت: صادرات محصولات ایرانی به...

مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند

 مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند
2024-04-14T13:45:00+03:30
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با اشاره به ابطال پروازهای این شرکت اعلام کرد:مسافران برای بازگشت وجه بلیت به دفاتر هما مراجعه کنند.

هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان

 هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۵ استان
2024-04-14T13:44:58+03:30
سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های سیال‌آسا در استان‌های هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر برای این استان‌ها هشدار سطح قرمز صادر کرد.

شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند

 شرایط عادی در پمپ‌بنزین‌ها/ تکذیب بزرگ‌نمایی رسانه‌های معاند
2024-04-14T13:44:58+03:30
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: به‌هیچ‌وجه شاهد هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها و شرایط غیرعادی در جایگاه‌های عرضه سوخت نبودیم و اخباری که برخی رسانه‌های معاند ...

گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/ دلار ۶۴هزارتومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T13:44:57+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، به‌خلاف پیش‌بینی‌ها بازار ارز نه‌تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه

 افت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات یکشنبه
2024-04-14T12:51:40+03:30
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش ۱۱ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار واحد رسید.

۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد

 ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها برای واگذاری، دوباره آگهی شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
سهام هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای واگذاری از طریق مزایده آگهی شد.

ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد

 ابطال پروازها تا ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین تمدید شد
2024-04-14T12:51:39+03:30
پروازهای فرودگاه‌های مهراباد، شیراز، اصفهان، بوشهر و فرودگاه‌های غرب کشور تا ساعت ۶ صبح فردا ۲۷ فروردین باطل شد.

گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد

 گزارش تسنیم از بازار ارز/دلار ۶۴ هزار تومانی هم خریدار ندارد
2024-04-14T12:51:36+03:30
بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، برخلاف پیش بینی ها بازار ارز نه تنها افزایشی نشد بلکه در مدار کاهش قرار گرفت.

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

 چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
2024-04-14T12:24:52+03:30
انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در ...

جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد

 جزئیات خرید توافقی گندم اعلام شد
2024-04-14T12:24:50+03:30
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور

 کاهش فرونشست زمین در برخی مناطق کشور
2024-04-14T12:11:38+03:30
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به کاهش نرخ فرونشست زمین در برخی مناطق کشور گفت: ممکن است علت این کاهش رسیدن پهنه فرونشست به سطح سخت باشد که البته مور...

پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید

 پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
2024-04-14T12:11:38+03:30
درحال حاضر با وجود ۳۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام

 اثر موقت درگیری نظامی و بازگشت آرامش در بازارهای سهام
2024-04-14T11:31:47+03:30
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق العاده ای به وقایعی همچون جنگ درگیری و نااطمینانی سیاسی دارد اما پس از بر طرف شدن این نگرانی اغلب بازارها به روند ...

چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟

 چطور رشد اقتصادی را سر سفره بیاوریم؟
2024-04-14T11:05:05+03:30
سرمایه‌گذاری مستمر، بهبود شرایط تجارت و کسب‌وکار و ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم از جمله شروط لازم برای رشد اقتصادی مداوم است و بدون تحقق این موارد نمی‌توا...

جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد

 جزئیات منابع و مصارف هدفمندسازی/ ۳۱۵ همت سهم یارانه نقدی شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
بررسی جداول مربوط به بخش دوم لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد که در بخش منابع و مصارف یارانه‌ها، مبلغ ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و ک...

حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد

 حذف تخفیف در بازار لوازم خانگی/ عرضه و تقاضا کم شد
2024-04-14T11:05:05+03:30
خبری از رونق معاملات در بازار لوازم خانگی نیست و همه خریدهای خود را به ماه های آینده موکول کرده‌اند اما نکته مهم اینجاست توزیع کالاها نیز توسط تولیدکنندگان ...

سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود

 سامانه فروش نهضت ملی مسکن راه‌اندازی می‌شود
2024-04-14T11:05:04+03:30
مدیرعامل صندوق ملی مسکن از راه‌اندازی سامانه فروش واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد و خواستار عمل کردن سازمان برنامه و بودجه برای تزریق منابع به این صندوق شد.

بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲

 بودجه ۳۰۰ همت کسری دارد/ واردات ۲ میلیارد دلار بنزین در۱۴۰۲
2024-04-14T11:05:04+03:30
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به واردات دو میلیارد دلاری بنزین در سال گذشته، از پیش بینی کسری ۳۰۰ همتی بودجه برای سال ۱۴۰۳ خبر داد.

اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد

 اختصاصی| جزئیات جداول بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ منتشر شد
2024-04-14T11:05:03+03:30
بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟

 تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟
2024-04-14T11:05:03+03:30
در حالی ۲۵ روز از سال جدید با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» می گذرد، که وزارت صمت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای عملیاتی کردن این شعار اعلام نکرده ...

یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد

 یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
یارانه سه دهک اول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد

 شرایط واریز وجه دنا پلاس ۶ سرعته اعلام شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
شرایط انتخاب و واریز وجه مجدد به تعداد محدود برای متقاضیان گروه دنا بهار ۱۴۰۳ سامانه یکپارچه ایجاد شد.

دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد

 دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد
2024-04-14T11:05:02+03:30
در روز جاری به دلیل وقوع شرایط اضطراری و با استناد به مفاد دستور العمل پذیرش انبار و صدور ، دامنه گواهی سکه و شمش طلا ۱ درصد شد.

مردم نگران تامین بنزین نباشند

 مردم نگران تامین بنزین نباشند
2024-04-14T11:05:02+03:30
مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تأکید بر اینکه "موجودی سوخت جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است"، گفت: بنزین به میزان کافی موجود است؛ مردم...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)